Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Nuo ovat ns. elävän sisällön pelejä, missä pelataan muiden pelaajien kanssa ja pelinkehittäjä luo jatkuvasti uutta sisältöä peliin. Ei noita voi millään tasolla verrata Remedyn tekemiin kertakäyttöyksinpelikokemuksiin.

9 tykkäystä

Eikös Remedy tähän Condorin tiimoilta koita nyt ottaa kiinni, että tulee tiimipohjanen Controllin maailmaan sijoittuva PvE, jossa elinkaarta yritettäs venyttää vuosien mittaiseksi pelikokemukseksi.

3 tykkäystä

Tiedän kyllä minkälaisia pelejä ne ovat.

Tuo kertoo minusta aika paljon siitä, että suurimmalla osalla pelaajista on vielä aika mopo tietokoneeksi alla. Josta syystä hakataan niitä samoja vuosia vanhoja pelejä. Tätä toki myös tukee Steamin laitetestitilaston tulokset. Ei joku GTA 5:n lisäsisältö esim. selitä, että miksi peliä tahkotaan vielä 10 vuotta myöhemmin.

Toisekseen siitä, että vaikka pelimarkkina kasvaa. Valtaosa pelaajista jumittaa noin kymmenessä pelissä kiinni ikuisuuksia.

Tuo sama tutkimus kertoi mm. tämän:

" Of the 23 percent of playtime spent in 2023 on new games—defined as 2 years or younger—more than half was spent in big annual sequels like the latest Madden or NBA game. Only 8 percent of video game playtime was spent on new, non-annual titles like *Diablo IV or Baldur’s Gate III"

Pelaajat ovat siis kaikin puolin kiinni tutuissa ja turvallisissa peleissä tai pelisarjoissa. Uuden pelin on yhä vaikeampaa saada otettta tavallaan noista valtavista massoista. Heille, kun riittää se uusin Madden, NBA tai Call of Duty. Muuten voikin sitten hakata GTA 5 Onlinea loputtomasti.

1 tykkäys

Ei tuolla ilmiöllä ole mitään tekemistä tietokoneen tehojen kanssa. Näin se on aina toiminut, että peleihin missä muut pelaajat ovat merkittävässä roolissa sisällön osalta tarjoamalla yhteisön tai kilpavastuksen ja mihin kehittäjät päivittävät jatkuvasti sisältöä ollaan valmiita upottamaan valtavasti aikaa. Yksinpelejä pelaat sen kerran, ehkä kaksi ja sitten siirtyvät seuraavaan. Ultima Onlineen, EverQuestiin, Diablo kakkoseen ja Counter Strikeen sai jo milleniumin vaihteessa helposti upotettua tuhansia tunteja, eikä meno ole siitä mitenkään muuttunut. Tuskin muuttuu tulevaisuudessakaan.

Kerro toki ihmeessä, että mikä on se uusi peli joka tarjoaa GTA 5 Onlinen tapaisen kokemuksen nettiroistolla pelaamiseen, nyt kun kerran uusin Paydaykin floppasi :slight_smile:

8 tykkäystä

Näinhän tuo menee. Hyväksi havaitut, pitkään kiinnostavana pysyvät pelit vievät pelaajat. Miksi maksaa rahaa ja opetella uusi peli jos on kivaa vanhan tutun kanssa. Nyt myös sitten keksit miksi viime aikoina on tullut muotiin tehdä remastereita ja remakeja…

RTX 3090 hyötykäytössä:

Ja en edes kehtaa pistää paljonko World of Warcraftia on tullut vuosikymmenten aikana jauhettua. /played on reippaasti kolminumeroinen määrä päiviä pelkästään päähahmolla…

Tästä huolimatta pelifirmat joka vuosi tekevät uusia yrityksiä saada aikaan se seuraava vuosikymmeniä myyvä hittipeli. Eikä näiden edes aina tarvitse olla live serviceä, mutta uudelleenpeluuarvoa pitää löytyä.

Tämmöiset eivät tähän mennessä ole olleet Remedyn vahvuusalueella, mutta toivottavasti jossain vaiheessa yrittävät tosissaan. Ja sitä odotellessa, voi sitä rahaa tehdä tällaisilla tarinavetoisilla yksinpeleilläkin ihan siedettävästi. Remedyn vahvuudet pelin ulkoasun, teemojen ja tunnelman osalta yhdistettynä oikeasti pitkään kiinnostavaan pelilooppiin voisivat olla melkoista herkkua.

15 tykkäystä

Väitän, että konetehot ovat yksi tekijä. Ei toki ainoa tekijä.

Jos vertaat, vaikka GTA 5:n, Helldivers 2:sen ja Alan Wake 2:sen recommended ja minimum speccejä keskenään, niin onhan tuossa ihan selvä ero. GTA 5 pyörii ties millä matolaatikolla, Helldiverssin minimun specit on myös melko kämäiset. Noissa puhutaan kuitenkin sukupolvihyppäyksestä teknologiassa pelistä toiseen.

Ja, jos olet joskus käynyt läpi tuota Steamin hardware surveyn tuloksia, niin se kyllä kertoo melko karua kieltä kuinka vanhentuneella kalustolla aika helvetin moni PC-pelaaja edelleen pelaa.

PC-markkinoilla ei siis ole lähtökohtaisestikaan tällä hetkellä samaa massaa pelaajia joiden koneella Alan Wake 2 pyörii ylipäänsä, saati sujuvasti, jos vertaat sitä GTA 5:seen. Päivityksissä puhutaan kuitenkin tuhansista euroista, jos lähdet päivittämään noita matolaatikoita nykyaikaiseksi koneeksi. Toki halvemmalla voi saada jotain käytettyä rautaa jolla hyppää 5v takaiseen teknologiaan. Mutta enpä lähtisi välttämättä silläkään vielä pelaamaan Alan Wake 2:sta.

Itse suosin Payday 3:sen roistoilua, GTA 5:sen sijaan. Mutta massat tuskin siirtyvät tuosta pelistä mihinkään muuhun kuin GTA 6:seen. Niin aivopestyä väkeä pelaajamassat yleensä ovat ja Payday 3:sen konevaatimukset olivat myös selvästi eri luokkaa kuin GTA 5:sen.

Noin 30% pelaajakannasta on vähemmän kuin 8 gigaa muistia näytönohjaimessa. Moisella et enää tee yhtään mitään (kärjistetysti). 35% on se 8 gigaa muistia. Joka on myös ihan naurettavan vähän, kun puhutaan näistä uutuuspeleistä ja, jos niistä haluaa oikeasti nauttia. 16 gigaa tai enemmän on vain noin 4% pelaajista.

Harva oikeasti ostaa uutuuspelejä, etenkään täydellä hinnalla, jos peli nykii ja paukkuu, ja ne kehutut graffat joutuu vetään ihan minimiin. Backlogista löytyy aivan varmasti paremmin pyöriviä pelejä. Raudan päivityksen jälkeen voi sitten ostaa niitä pelejä joihin kone ei riittänyt aiemmin.

Nettipeleissä tuo sitten vielä korostuu, koska häviät kilpailullisuudessa heti, jos mylly ei riitä pyörittämään peliä yhtä hyvin kuin kilpakumppaneilla. Joten massat pysyy siellä CS:ssä, kun sitä pyörittää tehokkaasti lähes mikä tahansa.

3 tykkäystä

GTA 5 toki ilmestyi 10 vuotta sitten jo, joten ei se hirveästi vaadi tietenkään. Näkisin kyllä itse, että näiden vanhojen suosio on erityisesti siinä, että näitä pelejä (kuten GTA, PUBG, Rainbow6 tms) on hiottu ja kehitetty koko niiden elinkaaren ajan. Erilaisissa esports-peleissä on vielä omat houkuttelutekijänsä. Mikään uusi peli ei yleensä ole pelattavuudessa ja tasapainossa samaa luokkaa, vaan aloittaa vastaavan oman kehittymiselinkaarensa ilmestyessään. Tämän lisäksi vielä moninpelit on monesti sosiaalisia hetkiä kaveripiirin kanssa, joissa yleensä valitaan sellainen, joka kaikilla on/jota kaikki osaa pelata jne.

3 tykkäystä

Totta kai tuo pitkä elinkaari ja ympärille muodostuneet yhteisöt vaikuttavat. Se myös vaikuttaa siihen pelaajien uusien osien ostotarpeeseen, jos se “oma peli” pyörii matolaatikolla. Se taas näkyy sitten uusimpien pelien myyntitilastoissa väkisinkin alkuun.

Kulkevat minusta käsi kädessä nuo kaksi asiaa. Toki osalle riittää se yksi peli mitä tahkota ikuisuus, osa pelaa seuraavaa päivitystä odotellessa jotain muuta ja aika moni on siirtynyt seuraavaan peliin. Malliesimerkkinä juuri kukaan aikoinaan WoWia minun kanssa pelanneista ei tuota peliä enää aktiivisesti pelaa.

Ensimmäinen Twitchissä streamattu Dev stream, muutama jakso lisää tulossa.

Puha sanoi pelanneensa Night springs DLC:n läpi, eli sen osalta melko valmista. Odotusarvo täällä on ollutkin, että julkaisu olisi tässä loppukevään/alkukesän aikana.

7 tykkäystä

Alla Aten etkot liittyen siihen, kun Remedy julkistaa Q1-tuloksensa maanantaina. :slight_smile:

Tuloslive alkaa tuolloin kello 8.55.

13 tykkäystä

Trendi ei ole vielä täysin pysähtynyt PS Storessa PS5 myynnin osalta, mutta näyttää siltä, etteivät myyntisijoitukset ole merkittävästi huonontuneet vrt. tilanteeseen ennen äsken päättynyttä alennusta. Huolini oli, että pelin ostohaluttavuus romahtaa alennuksen jälkeen, mutta tällä hetkellä näyttää siltä ettei mitään äkillistä romahdusta aikaisempaan tilanteeseen nähden tapahtunut ainakaan tässä kevyessä -20% alennuksessa. Toki tuo trendi voi tuosta vielä pikkuhiljaa jatkua ja myyntisijoitukset tasaisesti heikentyä. Aika näyttää. Atte ennustaa sen karkeasti puoli miljoonaa myytyä kopiota kvartaaliin.

Vertailun vuoksi Control möi karkeasti koko vuonna 2022 n. 600k kopiota ja 2023 n. 400k kopiota. Peli toki myös Steamissa, mutta viihtynyt pääasiassa tuolla 200. sijasta ylöspäin PS Storessa (PS5) viimeisen vuoden aikana.

Controliin nähden Alan Wake 2:n olisi todella tärkeää pysyä tuossa 100 parhaiten myyvän pelin joukossa täysihintaisena mahdollsiimma pitkään, jotta AW2 voisi myydä rajoituksineen (digitaalinen myynti, Epic-exclu) saman verran kopioita kvartaalissa kuin Control vuodessa, erityisesit huomioiden että merkittävä osa Control-myynneistä tulee syvistä -75% alennuksista. PS Storen sijoitukset kun määräytyvät todennäköisesti pelimyynnin/liikevaihdon eikä kopioiden perusteella.

:us:

:uk:

12 tykkäystä

Johtoryhmämuutoksia. Control-ohjaaja Mikael Kasurisesta luova johtaja Sami Järven rinnalle, COO Christopher Schmitz jättää yhtiön 31.5.

Kasurisen ottaminen johtoryhmään herättää itselläni positiivisia tunteita. Control on pitkälti hänen käsissään ja mahdollisesti tässä vähän pedataan, että saataisiin henkilöityä Remedyä useampaan henkilöön kuin Sam Lakeen.

33 tykkäystä

Samaa mieltä - aiempi CTO-roolitus pois Mäeltä ja nyt Kasurisen nosto johtoryhmään ja käytännössä “Control-franchisen johtajaksi” ovat mielestäni hyviä muutoksia. En kyseenalaista Mäen osaamista, mutta hänellä aiemmin jo pääomistajan, hpj:n ja CTO:n rooli - On mielestäni tervettä jakaa vastuuta ja antaa nälkäisille tilaa.

Kasurisella on kyllä vakuuttava tausta: Max Payne 2, Alan Wake, Mad Max, Battlefield 4, Quantum Break, Control ja nyt Control 2. Alkuperäisestä Alan Wakesta alkaen jonkinasteinen lead-rooli, eikä matkalle oli juurikaan floppeja mahtunut (Quantum Breakista voi olla montaa mieltä).

With these organizational changes, the previous COO responsibilities are distributed to other management team members, and Remedy will not look for a replacement.

“Christopher Schmitz has had various responsibilities during the past five years, with which he has helped in building the foundations of our multi-project model, and developing game project leadership, as well as selected support functions.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen kohta tiedotetta. Schmitzin yksi päätehtäviä oli ajaa moniprojektimalli ylös. Esimerkiksi 2020 CMD:ssä Schmitz piti sijoittajille “Professional multi-project developer” -esityksen, eli moniprojektimalli lienee nojannut vahvasti Schmitziin. Schmitz liittyi johtoryhmään 2019.

Se, että Remedy ei etsi korvaajaa Chief Operations -rooliin on mielenkiintoinen signaali. Signaloiko se, että Remedy olisi nyt tilanteessa, jossa moniprojektimalli toimii heidän mielestään riittävällä tasolla? Vai jotain muuta?

Toisaalta toisenlaisena signaalina en lähtökohtaisesti en pidä tällaisista “jaetun vastuun” lauseista kuin “previous COO responsibilities are distributed to other management team members”.

Schmitzin lähtö voi myös osittain selittää hänen muutaman viikon takaisia merkittäviä optioiden myyntejä 3-4 vuoden pohjahintoihin, mikä oli mielestäni jkv huolestuttava signaali. Jos Schmitzille etsittäisiin korvaajaa, olisi sentimenttini uutiseen negatiivisempi. Pohdin kuitenkin vielä onko tässä jotain sokeita pisteitä eli voiko tässä kuitenkin taustalla olla jokin muu skenaario?

Kuvittelisin ainakin, että Schmitzin moniprojektimalli-kokemukselle on pelimarkkinassa kovaa kysyntää ja todennäköisesti merkittävästi parempaa kompensaatiota ja kannustiimia saatavilla muualla kuin Suomessa/Remedyllä, joten seuraavaan kelkkaan hyppääminen viiden Remedy-vuoden jäkeen vaikuttaisi loogiselle.

Yksi huomionarvoinen asia, kun nyt johtoryhmästä vielä puhutaan on, ettei Remedyllä ole vielä korvaajaa henkilöstöjohtajalle, joka siirtyi yhtiöstä pois 11/2023. Samalla yhtiö tiedotti “the company has started the process to reorganize its HR management function”. Todennäköisesti tästäkin kuullaan piakkoin, kun puoli vuotta tulee pian täyteen ilman henkiöstöjohtajaa.

Rekrytointiputki Remedyllä todennäköisesti toimii, mutta käytännössä listautumisesta asti laskeneet EES (Employee Engagement Score) ja Glassdoor-arviot ovat jonkinasteinen kysymysmerkki. Työntekijäretentio on ymmärtääkseni pysynyt entisellä tasolla ja selvästi alan keskiarvoa matalammalla, mutta nykytilanne ei välttämättä ole täysin totuutta reflektoiva johtuen haastavasta työllisyystilanteessa pelimarkkinalla.

Joka tapauksessa tässä kytee pieni pidemmän aikavälin riski, että työntekijävaihtuvuus kasvaa, kun pelialan työllisyysmarkkinan sykli kääntyy jos heikentynyt työntekijäkokemus purkautuu. Tärkeä roolitus siis tässä vielä täytettävänä ja näytön paikka kääntää laiva työntekijäkokemuksen osalta ennen kuin tilanne näkyy työntekijäretentiossa ja myöhemmin pelien laadussa ja kilpailukyvyssä.

19 tykkäystä

Itse näen että siellä on vakiintuneet pelibrändi-/projektitiimit pystyssä ja niitä johtavat valikoidut ihmiset. Ei siihen enää COO:ta tarvita päsmäröimään päälle. Projektien loputtua uudelleenstaffauksen kykenee tekemään nuo tiimien vastuuhenkilöt keskenään kun tietävät ylempää reunaehdot mitä priorisoidaan.

Vähän vastaavanlaisia kaikuja löytyy toisesta suomalaisesta yrityksestä Comfortable Feeling Uncomfortable × Supercell

Omaan silmään kaikki nämä uudet järjestelyt ja nimitykset vaikuttaa loogisilta.

5 tykkäystä

Tencent ostoksilla: Remedy Entertainment Oyj: Tencent Holdings Limitedin osakeomistus Remedystä on noussut yli 10 prosentin rajan | Kauppalehti

Ilmoituksen mukaan Tencent Holdings Limitedin välillinen osakeomistus Remedystä on noussut 2 005 716 osakkeeseen, mikä vastaa 14,80 prosenttia Remedyn osake- ja äänimäärästä. Ilmoituksen prosenttiosuuksien laskennassa on käytetty Remedyn rekisteröityä kokonaisosake- ja äänimäärää 13 552 651.

Olisikohan tämä ollut vastapuoli: Remedy Entertainment Oyj: Working Capital Advisors (UK) Ltd:n osakeomistus Remedystä on alittanut 5 prosentin rajan | Kauppalehti

Joo, kaikki meni heiltä.

Noin iso osuus kyllä jo hieman edellyttää vahvan yrityskauppaoption sisällyttämistä analyysiin.

30 tykkäystä

Aiheuttaa lievää nousupainetta osakkeeseen…

image

11 tykkäystä

Ostaisi vaan remedyn hyvällä preemiolla pois niin olisin siihen enemmän kuin valmis🙂

3 tykkäystä

Ostettaisiin pois 4v pohjiin juuri kun yhtiö on saavuttanut tai saavuttamaisillaan kaksi tärkeintä arvoajuriaan (aseman vahvistaminen arvoketjussa ja moniprojektimalli), mutta ei ole päässyt kummastakaan käytännössä hyötymään?

Suomen valtio/poliitikot eivät onneksi ole Remedyssä omistajana, joten tällaista myyntiä ei toivottavasti nähdä :smiley:

37 tykkäystä

Kaikki on myytyvänä kunhan hinnasta sovitaan. On se ennenkin nähty.

En kovin luottavainen ole moniprojektimalliin, mutta nähtäväksi jää.

2 tykkäystä

Ohhoh siellä Tencent näköjään ihan tosissaan nurkkaa Remedyä. Toki Tencentillä on vastaavia vähemmistösijoituksia monissa muissakin peliyhtiöissä. Ja Tencentin mittakaavassahan tuo Remedy-possa on edelleen aivan murunen. Mutta kyllähän position kasvattaminen jotain kertoo luottamuksesta Remedyn pitkän aikavälin näkymiä kohtaan. Tämän valossa en ihmettelisi, vaikka Tencent olisi jonkinlaista rahoitusta tarjoamassa Remedylle, mikäli Control-hankkeiden osalta päädytään itsejulkaisuun.

Ostotarjousta en silti pidä todennäköisenä lyhyellä tähtäimellä, sillä Remedyn strategiassa itsenäisyyden säilyttäminen on kuitenkin niin keskeisessä roolissa. Lopultahan yhtiön myynti on Markus Mäen käsissä, jolla edelleen vajaa 24 % osakkeista.

45 tykkäystä