Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Kaikki on myytyvänä kunhan hinnasta sovitaan. On se ennenkin nähty.

En kovin luottavainen ole moniprojektimalliin, mutta nähtäväksi jää.

2 tykkäystä

Ohhoh siellä Tencent näköjään ihan tosissaan nurkkaa Remedyä. Toki Tencentillä on vastaavia vähemmistösijoituksia monissa muissakin peliyhtiöissä. Ja Tencentin mittakaavassahan tuo Remedy-possa on edelleen aivan murunen. Mutta kyllähän position kasvattaminen jotain kertoo luottamuksesta Remedyn pitkän aikavälin näkymiä kohtaan. Tämän valossa en ihmettelisi, vaikka Tencent olisi jonkinlaista rahoitusta tarjoamassa Remedylle, mikäli Control-hankkeiden osalta päädytään itsejulkaisuun.

Ostotarjousta en silti pidä todennäköisenä lyhyellä tähtäimellä, sillä Remedyn strategiassa itsenäisyyden säilyttäminen on kuitenkin niin keskeisessä roolissa. Lopultahan yhtiön myynti on Markus Mäen käsissä, jolla edelleen vajaa 24 % osakkeista.

45 tykkäystä

Ellei Remedy valitse itserahoituksen tietä (mikä riskeeraa aina toisen seuraavan projektin tai koko yrityksen olemassa olon riskeillään), niin on vaikea nähdä ulkopuolelta otollisempaa ostopaikkaa, koska julkaisijan allekirjoittaessa kaikki oikeudet ainakin toiseen pelisarjaan (franchise) taas menetetään jollain tasolla. Oman julkaisutoiminnan ylösajo nostaa tätä riskiä. Ei itserahoitus mahdotonta tie ole, mutta vaikea sitä on nähdä parempana vaihtoehtona jos ostaja on valmis maksamaan preemiota siitä Teron mainitsemasta “kalliista rahasta” joka menetetään ja tuodessa muita synergiaetuja pöydälle jotta kakku saadaan isoimmaksi.

Niin kuin yhdessä aiemmassa viestissäni totesin, Remedyverse on nyt ns. ostettavissa yhdessä tiiviissä paketissa IPeiden ja julkaisuoikeuksien osalta, ja toista tilaisuutta voi joutua odottamaan pitkään, tai maksamaan näistä oikeuksista huomattavasti enemmän (jos niiden omistaja on edes valmiina enää luopumaan niistä franchisien menestyessä. Nyt johto on samalla luonut jatkumoa avainhenkilöiden osalta ja Remedyversen synergiaedut saadaan järkevästi aikaan vain yhden sateenvarjon alla. Kyllähän tilanne näyttää otolliselta.

Tencentillä selvästi uskoa Remedyn visioon, mutta eivät kyllä edes loogisin potentiaalinem ostajaehdokas.

3 tykkäystä

Millä tavalla Tencentin omistusosuus vaikuttaa Mäen myyntihaluihin? Aivan, ei mitenkään. Paljon melua ja kurssinousua tyhjästä. Ei mikään viittaa siihen, että isolla omistusosuudella olevat Remedyn työntekijät olisivat myymässä omistuksiaan pois. Tämä on jokin on firma, missä pääomistajat ovat mukana intohimosta, ei rahan takia.

5 tykkäystä

Ihmiset muuttuvat ajan myötä, ja intohimon kohteetkin voivat vaihtua. Yhtiön myyminen Tencentille on mahdollista siten, että taiteellinen vapaus (eli se intohimo) voidaan säilyttää. Joka tapauksessa lähes 15% osuus on sellainen, että ainakaan yhtiötä ei voida myydä kenellekään muulle ilman Tencentin suostumusta.

7 tykkäystä

Koska työvoiman löytäminen uuteen yritykseen on erittäin työlästä Suomessa. Sen lisäksi IP:t jäisivät uusille omistajille ja mitään takeita ei ole, että neuvotteluasema mm. seuraavan julkaisijan kanssa jättäisi IP:n omiin kätösiin.

Toki myös pelaajista tosi moni on yksinkertaisesti sopuleita ja mikään määrä julkisuutta ei kerro heille, että tässä on Alan Waken tekijöiden uusi pelitalo. Vaan sen tekevät jo olemassa olevat IP:t ja niiden jatko-osat.

2 tykkäystä

En ole tästä suoraan erimieltä, mutta omistajuus ei tarkoita intohimojen hylkäämistä. On itsestään selvää, että jos Remedy ikinä myytäisiin synergioiden ja rahoituksen saamiseksi niin nykyinen johto jatkaisi edelleen. Ja neuvotteluissa ns. itsenäisyys olisi pohjaehtona. Tämä on nykyään lähes pohjaehto, kun pelistudioita on ostettu ja kummankin osapuolen intresseissä. Nyt johdossa sattumalta istuu kummankin franchisen johtohahmot ja teknologian puolesta uusi teknologiajohtaja. Samalla kun muita rooleja ei ole uusittu.

Ja kun nostit pääomistajat ja työntekijät, ja heidän motivaationsa esiin. Niin missä sitä intohimoa omilla ehdoilla voidaan toteuttaa, jos ensimmäisen peliprojektin itserahoituksen riski lyökin näpeille? Etenkin nyt kun kahta peliprojektia, joiden yhteenlasketut kustannukset ovat helposti 100miljoonan paremmalla puolella, täytyy viedä tuotantoon samaan aikaan. Siinä jää vuosikymmen näkemättä näiden intohimojen toteutuksessa, jos juuri se ensimmäinen rohkea askel epäonnistuu ja potentiaali Remedyversen osalta olisi realisoitunut myöhemmin pelisarjojen kasvaessa.

10 tykkäystä

Kommenttisi käy @Lande_Ylermi paljon minunkin järkeeni, mitä lisäarvoa Remedyn porukalle tuo pörssissä olo, mielestäni Tero Virtalakin huokaili raskaasti edellisessä tulosinfossaan, en sitten tiedä, onko se hänen normaali esiintymistapansa ja pahoittelut siitä, jos takana on joku fyysinen syy, joka pakottaa uloshengityksiä. Osana Tencentiä ja muuten itsenäisenä studiona taiteellinen luovuus voisi päästä vielä paremmin oikeuksiinsa, jollei jatkuvasti tarvitsisi jännätä ja kamppailla rahoituksen kanssa ja valmistella osavuosikatsauksia. Raportointivastuu olisi enää Tencentin pomoille ja jatkossa voisi osallistua mieluisiin tilaisuuksiin, kuten esimerkiksi pelijulkkareihin ja palkintogaaloihin(olettaen, että nämä ovat mukavia tilaisuuksia). Melko vahvasti itse olen tuon ostotarjousoption takia mukana, pelialan tuntemukseni ei ole riittävä arvioimaan Remedyn tarinan etenemistä. Sitä paitsi mikäs tässä on makuuttaessa Rovion ostotarjouksesta saatuja voittoja :slight_smile:

@Atte_Riikola oli kiirehtinyt myös Kauppalehteen toppuuttelemaan innokkaimpia ostotarjouksen odottelijoita(luonnollisesti oletan, että Atte otti yhteyttä eikä Kauppalehden toimittaja :slight_smile: )

Muutama lainaus, taitaa olla käytännössä samat asiat, mitä Atte tuossa pari viestiä sitten kirjoitti tännekin:

”En usko, että sellaista olisi nyt näköpiirissä.”

”Tencentillä on ollut strategiana laajentaa omistuksia myös länsimaisissa peliyhtiöissä, ja selvästi heillä on intressejä Remedyn suhteen. Onhan tuo merkittävä nousu omistuksessa”, Riikola sanoo.

”Remedy on viestinyt selvästi, että haluavat jatkaa itsenäistä polkua. Lopulta on perustajan ja pääomistajan Markus Mäen käsissä, miten asiat menevät.”

”Toki he tarvitsevat lisää rahoitusta itsejulkaisuun. Voisin kuvitella, että Tencent olisi yksi vaihtoehto. Isona omistajana he ovat varmaan halukkaita siihen, sillä itsejulkaisu olisi pitkän aikavälin arvonluonnin kannalta paras vaihtoehto.”

”Remedy on edelleen investointivaiheessa ja sillä on kaksi pelibrändiä, joiden päälle rakentaa pitkän aikavälin kasvua, Alan Wake ja Control. Jos katsoo pitkälle, jopa ensi vuosikymmenen puolelle, on heillä tosi paljon mahdollisuuksia pelisarjojen kasvattamiseen.”

Lisäys: En nähtävästi @Relaaja ilmaissut itseäni kovin hyvin, yritin korostaa sitä, että Remedyn porukan vahvuuksiin ja mielipuuhiin ei välttämättä kuulu jatkuva kommunikointi sijoittajien kanssa vaan mieluummin keskityttäisiin itse tekemiseen ja visiointiin.

11 tykkäystä

Hallituspaikkojen suhteen menikin mielenkiintoiseksi Hallitus - Remedy Investors (remedygames.com). Tencentin 14,8% omistusosuudella pitäisi irrota paikka hallitukseen. Juuri yhtiökouksessa siunattiin kaksi paikkaa Accendo Capitalille, jonka omistusosuus oli 15,3%. Markus Mäelle (23,65%) paikka kuuluu itseoikeutetusti. Substanssiosaajien, Kaisa Salakka ja Sonja Ängeslevä, pysyminen hallituksessa on myös suotavaa.

Kuvassa omistusosuudet 30.11.2023

9 tykkäystä

En oikein tiedä miten relevantti asia huolet Teron hyvinvoinnista ovat pörssissä pysymisen kanssa :grinning:.

Näistä on niin paljon huonoja esimerkkejä historiassa, että tähän voi syystäkin suhtautua epäillen. Vahva pelifirma Blizzard oli pitkään itsenäinen osa Activisionia, kunnes pala kerrallaan Activision alkoi puuttumaan asioihin. Kulttuuri tuhoutui eikä alkuperäisestä studiosta ole jäljellä oikein mitään. Sonyllä osa studioista lähinnä on apustudioita Naughty Dogin ja muiden megapeleille. Sitten on Westwoodia ja muita jotka on kuopattu kokonaan. Ei ole Embracerin lupauksetkaan ihan putkeen menneet.

2 tykkäystä

Tencent muuten imuroinut muualtakin 2,0% osakkeista. Tuossa kuvassa heidän vanha omistus ja Working Capital on yhteensä 12,8% ja nyt tosiaan 14,8% omistus

7 tykkäystä

Tärkeämpää tässä tapauksessa kyllä on onko yhtään huonoa esimerkkiä Tencentin tapauksessa? Tencentillä on valtava portfolio ja minun tietääkseni pelistudiot toimivat hyvin itsenäisesti.

3 tykkäystä

Hihkaistaanpa näin takavasemmalta henkilökohtainen mielipiteeni molempien kanssa läheisesti työskennelleenä: sekä Miksu, että Chris ovat omilla tonteillaan oikeasti erittäin kovia substanssiosaajia. Joten, you get some, you lose some.

Olen iloinen Miksun ja firman puolesta siitä, että johto sai nyt myös pelisuunnittelun osalta kovaa osaamista ja näkemystä ytimeen - Samin vahvuushan ei ole pelin, vaan tarinoiden ja maailmojen suunnittelu - jossa hän onkin sitten maailmanluokan luu.

Sanoin eilen Miksulle, että onpa helvetin hienoa, että hänestä tuli nyt herra iso herra, jolloin pääsen nyt tarvittaessa entistäkin helpommin viemään viestiä suoraan firman ytimeen, kun tarvetta tulee. Ja ainahan sitä tulee, jolloin kanavan tekijöistä johtoon on hyvä olla mutkaton.
Varoitin myös miinasta, johon Sami on omasta mielestäni astunut - maailmanluokan kirjoittaja ei voi kirjoittaa silloin kun hän on salamavalojen loisteessa tai maskottina firman kissanristiäisissä :sweat_smile:

Samaan aikaan olen surullinen Chrisin lähdöstä, koska hän on antanut paljon hyvää osaamista ja näkemystä esimerkiksi juuri moniprojektimallin kysymyksiin - miehellä olisi varmasti ollut vielä ässiä hihassaan jatkossakin. Toivon hänelle kaikkea hyvää jatkossa, töitä pitäisi kyllä miehelle löytyä helposti. Remedyn COO tontin jatkoa tai Tencentin toimia en lähde julkisesti kommentoimaan.

Ja sitten loppuun vähän tiiseriä: Control kakkosen kanssa meidän jengi on edennyt suunnitelmien mukaisesti siihen pisteeseen, että tässä alkaa olla vaikeuksia olla hiljaa. Kun olet tarpeeksi ylpeä siitä jutusta mitä olet pienillä kätösilläsi rakentanut siellä pihavajassa iltaisin, niin sitä juttua haluaa näyttää myös naapurille - vaan nyt ei auta kuin keep calm, suu suppuun ja kohti seuraavien milestonejen speksausta :wink:

67 tykkäystä

Eipä vaan taida julkisesti mitään Control 2:sta tulla ulos ennen kuin julkaisu/rahoituskuviot on varmistettu koska mahdollisella rahoitukseen osallistuvalla voi olla sanansa sanottavana. Voisi jopa sanoa että jos siitä tässä kohtaa tulisi jotain teaseria ulos, se olisi eräänlainen viesti siitä että on jotenkin hätä kädessä etsiä kumppania projektin maaliin viemiseen. Parempi vain leipoa valmiimpaa tavaraa. Nykypäivänä pelien “hypeaalto” on aina vain lyhyempi ja terävämpi, joten ihan turhaa keulia liian aikaisin vaan vasta sitten kun kuviot ovat täysin selvät ja julkaisuaikataulun voi lyödä lukkoon.

1 tykkäys

Juurikin näin. Ja mikäs tässä on leipoessa, kun juuri nyt aivan kaikki on firman omissa käsissä - on ollut mukavaa kuulla ovikellon kilinää ja esitellä kiinnostuneille mitä siellä uunissa oikein odottaa, kun tuoksu on jo aikas herkullinen :slightly_smiling_face:

29 tykkäystä

Vertailukautta korkeampi liikevaihto ja parantunut liikevoitto

Tammi-maaliskuun 2024 pääkohdat

  • Liikevaihto nousi 56,2 prosenttia 10,8 (6,9) miljoonaan euroon.
  • Käyttökate (EBITDA) nousi -1,2 (-4,9) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -2,1 (-5,6) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -19,3 (-81,0) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 3,3 (-3,9) miljoonaa euroa.
  • Helmikuussa 2024 Remedy hankki 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control -pelibrändiin. Kaupan myötä myötä kaikki Control, koodinimi Condor, Control 2-peleihin ja tuleviin Control-tuotteisiin liittyvät oikeudet palautuvat Remedylle.

Keskeiset tunnusluvut

Toimitusjohtaja Tero Virtalan kommentit

Otimme helmikuussa merkittävän strategisen askeleen hankkimalla 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control-pelibrändiin noin 17 miljoonan euron enimmäiskauppahinnalla. Samaan aikaan teimme ensimmäisen kolmesta maksusta, millä oli 3,8 miljoonan euron negatiivinen vaikutus rahavaroihimme. Seuraavien maksujen odotetaan tapahtuvan vuoden 2024 jälkipuoliskolla ja vuoden 2025 alussa. Control-pelibrändin hankinnan ansiosta voimme nyt vapaasti päättää kahden vakiintuneen pelibrändimme, Controlin ja Alan Waken, tulevaisuudesta. Punnitsemme parhaillaan itsejulkaisua ja siihen liittyviä liiketoimintamalleja. Samalla tutkimme aktiivisesti erilaisia kumppanijulkaisumalleja ja arvioimme mahdollisia kumppaneita.

Helmikuussa 2024 Remedy ilmoitti, että Alan Wake 2-peli oli myynyt 1,3 miljoonaa kappaletta helmikuun alkuun mennessä. Alan Wake 2:n myynti on jatkunut korkealla keskihinnalla. Peli oli ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa kattanut merkittävän osan kehitys- ja markkinointikuluista (recoup). Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tiimi keskittyi ladattavan lisäsisällön (DLC) kehittämiseen, joka laajentaa Alan Wake 2:sta.

Näkymät vuodelle 2024 (muuttumattomat)

Remedy arvioi yhtiön liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton (EBIT) parantuvan. Liikevaihdon kasvunopeus ja liikevoiton paraneminen riippuvat merkittävästi valinnasta itsejulkaisun ja/tai uuden julkaisukumppanin valitsemisen välillä Control-pelibrändin peleille (Codename Condor ja Control 2). Tarkennamme vuoden 2024 näkymiä, kun päätös liiketoimintamallista ja mahdolliset sopimukset Control 2:n ja Condorin osalta on tehty.

Pitkän aikavälin liiketoimintanäkymät

Meillä on kaksi omaa vakiintunutta pelibrändiä, Control ja Alan Wake, jotka linkittyvät Remedy Connected Universen kautta. Näiden pelibrändien kasvattaminen ja laajentaminen tulee olemaan keskeinen osa tulevaisuuttamme. Lisäksi työskentelemme partneripelibrändi Max Paynen parissa, joka on alunperin Remedyn luoma.

Verkkolähetys ja puhelinkonferenssi

Remedy järjestää tulosjulkistusta koskevan englanninkielisen tiedotustilaisuuden verkkolähetyksenä ja puhelinkonferenssina sijoittajille, analyytikoille ja lehdistölle 29.4.2024 klo 14.00. Remedyn tulosta esittelevät toimitusjohtaja Tero Virtala ja talousjohtaja Terhi Kauppi. Liiketoimintakatsaus on julkaisemisen jälkeen nähtävillä Remedyn sijoittajasivuilla: https://investors.remedygames.com/fi/taloustieto-ja-raportit/talousjulkaisut/. Ilmoittaudu verkkolähetykseen ennakkoon: Webinar Registration - Zoom

25 tykkäystä

Oliko raportissa muuta merkittävää tietoa kuin, että AW2 ei recoupannut Q1 aikana?

5 tykkäystä

No se että Condor on täydessä tuotannossa ainakin mielestäni oli uutinen.

Ja muuten tulos oli odotuksia parempi.

15 tykkäystä

Stagegate oli Q4 “ennusteiden” eli sijoittajaesityksen mukainen. Päivitetty alle myös Q1 raportin ennuste Q2 stagegate-vaiheista.

Condor:
Q1: Full production
(Q2: Full production)

MPR:
Q1: Production readiness
Q2: Full production

Control 2:
Q1: Proof-of concept:
Q2. Production readiness

(Kestrel concept-vaiheessa Q1)

Ei omaan silmään muuta erikoista kuin, että kehitysmaksuja ollut odotettua enemmän. Pidin Aten liikevaihtoennustetta jo jonkin verran härkäisenä, koska oletin että kehitysmaksut olisivat jo pysähtyneet muiden kuin MPR kohdalla, mutta tämän yli mentiin heittämällä. Mutta Atte tosiaan arvioi, että olisi vielä ollut tammi-helmikuulta Condor ja Control 2 kehitysmaksuja, mikä voi osaltaan selittää - erityisesti kun Condor mennyt jo tuotantovaiheeseen, missä yleisesti ottaen kehitysmaksut suurimmillaan. Toki tämä nyt vähän nollasummapeliä, kun kehitysmaksut kuitenkin palautetaan maksujen tai Controlin 2024 B2B sopimusten muodossa takaisin, ellei tule uutta co-publisheria :smiley: Max Paynesta voinut tulla jokin merkittävämpi milestone myös? Henkilökohtaiesesti vaikea uskoa että keskimääräisesti yli €5M kehitysmaksuja per kvartaali tulisi MPR:stä jo esituotannossa.

Control-pelibrändin hankinnan ansiosta voimme nyt vapaasti päättää kahden vakiintuneen pelibrändimme, Controlin ja Alan Waken, tulevaisuudesta. Punnitsemme parhaillaan itsejulkaisua ja siihen liittyviä liiketoimintamalleja. Samalla tutkimme aktiivisesti erilaisia kumppanijulkaisumalleja ja arvioimme mahdollisia kumppaneita

Q4 haastattelu/sijoittajapuhelu → Yhtiökokuksen Teron katsaus → Q1 raportti on jatkuvati yhä voimakkaammin kommunikoitu itsejulkaisusta. Alkuun tasa-arvoisena vaihtoehtona muiden joukossa. Nyt viitataan jo kirjallisesti aika suoraan, että tämä olisi ensisijainen malli. Mielestäni erinomainen asia, mutta mielipide toki ehdollinen järkeville rahoitusehdoille.

Jos miettii Remedyn potentiaalia, niin tässä kvartaaliraportissa ihan positiiviselta vaikuttaa sekä moniprojektimallin suunta, että oman aseman parantaminen arvoketjussa eli suomeksi tahtotila itsejulkaisusta. Molemmat olisivat jo yksinään merkittäviä tasoloikkauksia Remedyn arvonluontipotentiaalissa. Näihin jos vielä yhdistää RCU-verkostoefektit, niin hyvä sopan ainekset tässä olisi.

Hyvä kuitenkin muistaa, että molemmista kuitenkin vielä käytännön näytöt antamatta. Moniprojektimalli mitataana vasta kun kaksi isompaa peliä tuotannossa niin että molemmat pelit tuotantoputkessa myös suunnitellusti etenevät. Ja itsejulkaisu on todellisuutta vasta kun nimet ovat (rahoitus)papereissa. Mutta ihan positiivisin mielin näitä tiisereitä tuli Q1:ssa tutkailtua.

Toivottavasti Webcastissa/Teron haastattelussa päästään vähän pintaa syvemmälle vielä.

18 tykkäystä

Minusta merkittävintä oli, että Condor on nyt täydessä tuotannossa ja kohta myös toinen peli. Eli moniprojektimalli olisi kohta viimein siinä tilassa missä sen pitäisikin olla. Pitkästä aikaa Remedy alkaa vaikuttamaan ihan kiinnostavalta sijoituskohteelta etenkin jos Control 2 osalta mennään riskisemmällä vaihtoehdolla eli itsejulkaisulla.

14 tykkäystä