Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Sen lisäksi että Tencent tankkasi Remedyä, niin Proprius partners näyttää myös kasvattaneen osuutensa jo melko isoksi. Joillakin työntekijöillä omistukset myös kasvaneet, lieko sitten jotain palkkioita.

14 tykkäystä

Päivitystä nykyiseen tilanteeseen jota edellisessä kirjoituksessa kävin läpi kun peli oli oman mallinnuksen pohjalta ylittänyt 1.5M kpl rajan. Tällä hetkellä AW2:n osalta ollaan lähelle 1.7M myydyn kappaleen rajaa.

Alan Wake 2:n ylitti mallinnuksen mukaan 95% recoup prosentin osuuden hieman ennen vappua. Pidän tätä realistisena alueena jolloin on mahdollista että AW2:n olisi recoupannut. Todennäköisyydet tälle että heti 95% ylityksen jälkeen näin olisi tapahtunut on pienet. Varsinkin kun otetaan huomioon että Q1:n raportoinnissa edelleen viitattiin “merkittävään” osaan recoupeissa.

Jos tämä oletus pitää paikansa niin tämä viittaisi että recoupattava määrä on lähempänä 80M€ kuin olettamaani 70M€. Omaan matematiikkaan tuntuisi aika isolle summalle varsinkin kun Epic ei ole koko AW2 projektia maksanut vaan Remedy tehnyt omia merkittäviä panostuksia peliin pelin loppuvaiheessa. Nämä Remedyn omat panostukset kun recoupin määrään ei vaikuta.

Remedyn Q4 Webcastin Q&A osiossa kommentoivat markkinoinnin määrää että tyypillisesti se on noin 15-30% kehitysbudjetista. Jos markkinointi budjetti on tosiaan ollut (varmaan laskettu koko vuoden markkinointi kulut, ei vain launchiin asti olevia markkinointeja) 30% luokkaa niin tämä voisi olla selittävä tekijä.

Jos oletetaan että recoup budjetti on oman 70M€ oletuksen vastaisesti 80M€ niin tämän hetkinen recoup prosentti olisi tällöin 83%.

Nykyisellä myyntitahdilla päivät että saavutetaan recoup:
70M€ budjetilla tapahtuisi juhannuksen aikoissa.
80M€ budjetilla tapahtuisi noin lokakuun lopulla.

Tässä hyvä huomioida että myynnit viimeisen viikon ollut alemmalla tasolla kuin voidaan olettaa olevan loppu vuonna noin keskimäärin, koska tulossa vielä 2 DLC:tä sekä hyvin todennäköisesti AW2 menee useammin alennuskampanjoihin mitkä nostattavat myyntiä todella tehokkaasti, kuten esim tuosta laittamastani recoup kuvasta voi nähdä huhtikuun osalta.

25 tykkäystä

Tuossa recoupista ja break evenistä puhuttaessa on hyvä muistaa että tuo summa oletettavasti kattaa varsinaisen pelin kehittämisen + markkinoinnin + kahden DLC:n kehityksen. Nyt DLC:t eivät ole pihalla ja markkinoinnin rahakirstu tuskin on myöskään tyhjä koska panostuksia on odotettavissa koko tämän vuoden ajan.

7 tykkäystä

Laitan oman päivityksen myyntihännän ja recoupin seurannasta. Edellisestä päivityksestä olen nostanut recoupin 60M€ → 70M€. Niin, kuin aikaisemminkin, datan olen exportannut Google trendsistä (myyntihäntä) ja mallintanut sen Remedyn antaman myyntitiedon mukaan. (1.3M myytyä kopiota helmikuun alkuun mennessä)

Recoup

Myyntihäntä

Oma arvioini on, että recoup olisi syötynä Q3/2024 alkupuoliskolla.

Täällä ollaan myös spekuloitu mahdollisesta yritysostosta, niin omissa arvioissa nyt eletään korkean riskin aikaa yritysostolle. Tencent on nostanut omistustaan ja se voi haluta tehdä ostotarjouksen ennen, kuin remedy tekee kauaskantoisia sopimuksia jonkun toisen tahon kanssa. Epic Games voisi myös olla toinen taho samasta syystä ja heidän kannattaisi tehdä ostotarjous heti, kun recoup on tehty ja rahat saatu remedyltä. Heillä olis nyt myäs kassassa rahaa alkuvuoden Disney yhteistyön johdosta.

11 tykkäystä

Asiaa punnittuani viikon verran ja hieman tutkiskellu aiempia Tencentin yritysosto caseja (Funcom) niin en kans usko nopeeseen Remedyn haltuunottoon Tencentin osalta. Se olisi aika negatiivinen signaali ja voisi heikentää "kaappaus"kohteen pelien kiinnostavuutta pelaajapiireissä ainaki tilapäisesti.

Tencent tarjoaa kiinnostavia summia että saavat huomattavia siivuja kerralla. Jotain osviittaa voisi katsoa vanhoista Tencentin ostoajankohdista ja sillosesta kurssihinnasta.

Mahdollinen tarjous voisi tulla jos Remedy ajautuisi ongelmiin kassansa kanssa. Nykyinen Tencent omistus lähinnä pitää huolen siitä että muut eivät mahdu apajille.

Mut sitähän ei tiedä millasta kaupantekoa isot pojat pitää taustalla, Accendo Capital pitää huomattavaa nippua osakkeista, et jos ne siirtää omistajuutta niin pian se ostotarjous olis lopuista tarjolla.

5 tykkäystä

Tämä Remedyn tuottama graafi kuvaa täydellisesti yhtiön tilannetta ja moniprojektimallin epäonnistumista. Olen yllättynyt, ettei tätä käsitelty täällä laajemmin


Kyseessä surullinen kuvaus taloudellisesti kasvusta ja jälleen kerran jostain syystä johtuen CrossFireX piilotettu tästäkin esityksestä.

Totuus on yhä se, että seuraavaa peliä joudutaan odottelemaan pitkään, ainakin 1,5 vuotta ja vaikkakin AW2 rojaltituotot tasapainottavat taloutta, ei se mahdollista seuraavien pelien itsejulkaisua, vaan tarvitaan lisää rahoitusta jostain, todennäköisesti ulkopuoliselta julkaisijalta ja sen jälkeen odotellaan taas lisää.

Samaan aikaan katsellaan kun kassa palaa ja pelimarkkina vaikeutuu entisestään. Nuorison ostokäyttäytyminen muuttunut täysin, pelaavat samoja pelejä päivästä toiseen ja AA/AAA pelien myyntimäärät laskusuunnassa. AW2 osoittanut, että Epic store on huono kauppapaikka, joten jos seuraavat pelit tehdään yhteistyössä heidän kanssaan, olisi tämä mielestäni todella huono uutinen.

Max Payne on Remedylle ja Järvelle tärkeä projekti ja jos sitä ei tehdä yhtä hutiloiden kuin Crossfireä, annan sille vielä pienen mahdollisuuden menestyä, mutta mikä on yhtiön todellinen kyky luoda oikeasti hyvä peli? Mielestäni foorumi yliarvioi Remedyn kyvyn tuottaa hyviä ja menestyviä pelejä. Tuleeko Max Payne remakesta uusi Crossfire vai Control? AW2 oli toki upea audiovisuaalinen kokemus monille, mutta pelimekaniikkojen osalta heikko suoritus, joten surkea myynti ei ainakaan itselleni yllätys.

Max Payne nojaa tarinankerronnan lisäksi vahvasti pelimekaniikkaansa, miten hyvin tämä kyetään luomaan uudelleen modernille yleisölle? Max Payne on lisäksi kuollut IP ja itsellä ei kovinkaan korkeat odotukset sitä kohtaan.

Toinen kehitteillä oleva projekti Condor ehkä se mielenkiintoisempi hanke, mutta co-op ei todellakaan Remedyn vahvuus ja kilpailu todella kovaa. Olen yhä sitä mieltä, että tämä projekti tulisi väkisin sitoa Control2 projektin kylkeen ja kehitystiimit yhdistää, jotta saavat kehitykseen kustannustehokkuutta ja rajalliset resurssit hyödynnettyä maksimaalisesti. Control2 ei vieläkään tuotannossa ja Kestrel lähinnä vitsi, joten saatte potkia tölkkejänne jatkossakin joka vuosi. Kurssia nostaa lähinnä myyntihuhut, mutta kun tilanne normalisoituu ja markkina tajuaa, että Remedy haluaa jatkossakin toimia itsenäisesti, matka jatkuu yksinumeroisiin lukuihin.

Se, ettei AW3 projektia vieläkään julkistettu, kertoo karua kuvaa siitä, miten hyvin myynti oikeasti sujunut. Jos kyseessä olisi ollut hitti, jatko-osa olisi laitettu heti kehitykseen ja julkistettu. Jos ja kun Remedy keskittyy kaikkiin muihin projekteihinsa sen sijaan, että tekisi jatko-osan , Alan waken IPn arvo laskee merkittävästi ja jos AW3 joskus nähdään 10 vuoden päästä, IP joudutaan herättelemään uudelleen henkiin.

14 tykkäystä

Mikä helvetti on toi oikean puolen Y-akselin nollapiste. Missä on Agents of the Storm? Miksei nää viivat edes mätsää???

kuva

Tarina-Tero yrittää nyt kovasti kikkailla, ettei tuota viime vuosien kannattavuuden romahdusta huomaisi kuvaajalta

20 tykkäystä

Joistain asioista samaa, jostain eri mieltä.

“Totuus” on sen verran vahva statement, että pakko kontrata. Tuo on mielestäni ihan asiallinen arvio esim. Max Payne Remakejen osalta (Inderes arvio H1 2026), joka ovat nyt Q2 siirtymässä tuotantoon. Condor ollut jo kvartaalin kohta tuotannossa. On mielestäni varsin karhuinen arvio, että €25M projekti viipyyisi 1.75v tuotannossa ennen julkaisua. En kiistä, etteikö se voisi olla karhuisessa skenaariossa olla mahdollista, jos kaikki menisi pieleen ja viivästyksiä tulee.

Remedyn tuotantoputkea katsomalla yksi asia on kuitenkin selvä. Joko Condor julkaistaan vuoden päästä tai myöhemmin, se vaikuttaa negatiivisesti joko Control 2 tai Max Payne Remakejen tai molempien tuotantoon. Tämä siis perustuu siihen oletukseen, ettei Remedy pysty pitämään kahta peliä samanaikaisesti tuotannossa.

Alla olevassa jotakuinkin Inderesin ennusteiden mukaisesssa (Condor julkaisu Q2-Q3 vaihteessa 2025) ennusteaikataulussa tuotantoputki voisi jotakuinkin näyttää tältä (oma hahmotelma). Tuosta huomaa, että jo Q1 25 jälkeinen Condorin julkaisu käytännössä viivästyttää Control 2 peliä, sillä Remedy itse ohjeistaa stagegate mallissa production readynesin kestoksi 1-2 kvartaalia ja jo Q2’25 releasella Control 2 joutuisi odottamaan ekstrakvartaalin tuotantoon siirtymistä.

Jokainen voi kuitenkin tehdä oman arvionsa siitä, miten arvottaa eri skenaarioiden todennäköisyyksiä peliprojektien ja niiden aikataulujen osalta.

On totta, että pelimarkkinan ostokäyttäytyminen on muuttunut ja että Epic Storen vuosi 2023 viimeistään osoitti, ettei Epicin tavoitteet kauppapaikan osalta enää ole realistisia. Kauppapaikan kehitysroadmap voi myös ajatella kertovan epäsuorasti, ettei Epic itsekään kauppapaikkaan usko, kun roadmapin kunnianhimo loistaa poissaolollaan.

Sanaa mieltä, että Epic-kumppanuuden jatkaminen olis ihuono vaihtoehto. Mielestäni ainoa perusteltavissa oleva skenario Epic-kumppanuudelle samoilla ehdoilla kuin AW2, olisi uuden IP:n julkaisu, jolla voisi uuden IP:n myyntiriskiä mitigoida.

2023 purkautui koronavuosien AA/AAA-pelinkehitysten ja viivästysten suma. Tämän vuoksi moni erityisesti H2 pelijulkaisu lienee jäänyt tavoitteistaan, tai näin voi ehkä päätellä hiljaisuudesta pelimyyntien suhteen. En ole itse lukenut mistään, että vuositasolla AAA-pelien myyntimäärät olisivat kuitenkaan laskussa. Sen uskon kyllä, että AA-pelit ovat paineen alla, kun AAA pelitkin menevät nykyään nopeasti digitaalisiin alennuksiin ja ovat nopeasti samalla hintatasolla kuin AA-pelit, mutta AAA-laadulla. Onko sinulla kuitenkin osoittaa näyttöä, että AAA pelien kokonaismyynti olisi vuositasolla laskussa? Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen ja Remedyn kannalta huolestuttava trendimuutos.

Hyvien pelien osalta katsoisin Remedyn pelien historiaa. Historia ei ole tae tulevasta ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja epäilyihinsä, mutta en ehkä tunnista samaa huolta Remedyn kyvystä tuottaa hyviä pelejä. Kyllä tästä on näytöt annettu - ainakin niissä peleissä, joissa ovat olleet itse ohjaksissa.

Jaan kuitenkin kanssasi huolta siitä pystyykö Remedy tekemään menestyviä pelejä.

Näen henkilökohtaisesti asian niin, että tekemällä samaa riskitöntä geneeristä kuraa mitä muutkin, ei voi erottautua eikä myydä heikoimmilla IP:llä. Tämä kaava toimii vain isoilla Hollywood-tasoisella IP:llä. Ihan nyt vaikka konkreettisesti vaikkaapa uusi AAA-firma Ascendants Studio. Teki geneerisen uuden IP-shooterin, Immortals of Aveumin H2 23 julkaisulla. Peli floppasi täysin ja puolet työntekijöistä irtisanottiin, eikä yhtiöllä todennäköisesti ole enää tulevaisuutta.

AW2 osalta voisi sanoa että kopioi gameplayn täysin Resident Evil-pelisarjasta ja haki erottavuustekijät muualta. Gameplay ei ollut pelin vahvuus, mutta mielestäni lähestymistapa oli silti oikea. RE-pelisarja on myynyt >150 miljoonaa kopiota. Alan Wake IP todennäköisesti jotain 5-10M kopion välillä. Tätä taustaa vasten AW2 myyntimäärät ovat (kauppapaikkarajoitukset huomioiden) mielestäni ihan ok suoritus, mutta silti toki kaukana erinomaisesta.

Remedyn on pakko ottaa riskejä, että pelit erottuvat (ja myyvät). Se riski ajan kanssa joko palkitaan (ääripäässä case CDPR, Larian tai FromSoft) tai vie unholaan (toiseen suuntaan ääripään caset: Bioware, Arkane).

Jokainen voi sitten itse arvottaa millaiset todennäköisyydet arvottaa näille ääriskenaarioille tai niiden väliin jäävien skenaarioidan osalta.

Kun pelien menestyspuolen lähihistoriaa katsotaan:

  • Control on tehnyt n. 200% ROI:n (€35M budjetti, > €100M nettotuloja)
  • Alan Wake Remastered on tehnyt arvioni mukaan tässä vaiheessa n. 100% ROI:n (oletuksena €8M kehitys- ja markkinointibudjetti). Inderesin ennuste oli muistaakseni recoup 700-800k kopion paikkeilla. Q4 mennessä kopioita oli myyty 1.5M. Ajan myötä pidän > 200% ROI:ta mahdollisena.
  • AW2 recoup lienee tällä hetkellä about 70-80%. Lifetime-ROI:na pidän >100% skenariota mahdollisena.
  • CFX:stä tuli kehitysmaksut ja mahdolliset marginaalit päälle.

Ei näissä kieltämättä hittipeliä ole, mutta Remedyn onneksi ainoa floppi oli alihankintaprojekti.

Subjektiiviset yhden hengen arviot minkä tahansa IP:n arvosta, omani mukaanlukien, ovat merkityksettömiä. Ainoa kova datapiste IP:n arvosta on ennakkomyynnit, sillä ennakkomyynteihin ei vaikuta pelin arvostelut/laatu.

Alla muutama konkreettinen datapiste:

  • Tälläkin hetkellä US Xbox Storessa kaikki kolme Max Payne -peliä tällä hetkellä täysihintaisina esim. uusinta Assassin’s Creedia, Mortal Kombattia ja Alan Wake 2:sta korkeammilla myyntisijoituksilla Yhdysvaltojen Xbox Top Paid Games -kategoriassa.
  • Max Payne remake-tiedote kaatoi Remedyn investor-sivut.
  • Youtubessa Remedyn oman kanavan ylivoimaisesti katsotuin video (3.1M views) on Max Payne 20th anniversary -video, eikä videossa ole mitään gameplaytä. Video oli julkaistu ennen mitään tietoa Max Payne Remakeista.

Ei nämä nyt tietenkään mitään kovia datapisteitä ole. IP:n arvon spekuloinnista voi vääntää subjektiivisesti loputtomiin ennen kuin ennakkomyyntitietoja saadaan. Ja todennäköisesti emme koskaan saa, koska luvut ovat Rockstarin takana.

En ole ihan vakuuttunut syy-seuraussuhteesta tässä. Onko esim. Assassin’s Creed tai GTA IP:t pulassa, jos 6kk uusimmasta pelistä ei olla jo julkistettu seuraavaa? Siitä toki samaa mieltä, että IP:n arvo laskee ajan funktiona ja että 10v on liian pitkä aika Alan Wake 3:lle.

Kuvaaja on kehno, kuten kirjoitat. Sieltä puuttuu myös AWR.

Kuitenkin sen että yhtiö ei ole tällä hetkellä kannattava ei kuitenkaan pitäisi yllättää ketään, joka yhtiötä seuraa.

2017 listautumisannilla (~€13M) maksettiin käytännössä oma investointi (~€15M) Control-peliin, jotta Remedy pääsi edes rojalteille. 2021-2022 alkaen, kun Controlin spinoff ja jatko-osa paljastettiin, oli tähän pisteeseen asti suunnitelmana investoida 2.5-kertainen määrä alkuperäisiin Control-investointeihin nähden eli maksamalla 50% Control 2 ja Condor kehitysbudjetista ((€50M + €25M) * 50%) co-publishing investointeina (€37.5M vrt €15M) ja jos itsejulkaisu on molempien pelien tie, niin puhutaan jo viisinkertaisesta investoinnista alkuperäiseen Control-peliin nähden (€75M vrt. €15M). Yksinkertaistuksen vuoksi jätetty markkinointikulut pois, mutta voi ehkä arvioida niiden olevan Remedyn tapauksessa vielä 15-25% kehitysbudjetin investointien päälle.

Näillä spekseillä olisi aikamoinen temppu pysyä lähivuodet kannattavana. Samanaikaisesti se oma pääoma on pakko saada tuottamaan, eikä se tule tapahtumaan ilman omia investointeja peleihin - mielellään itsejulkaisun tai kehittäjää suosivan co-publishingin muodossa.

Jokainen voi taas sitten itse arvioida peliprojektien rahoitusmalleja, pelimyyntien ja rojaltien eri skenaarioiden ja tulevaisuuden kassavirtojen todennäköisyyksiä ja tehdä näiden mukaisesti omat johtopäätöksensä. Ei sijoitussuositus tai millään tapaa kannanotto Remedyyn sijoituskohteena.

56 tykkäystä

Koodinimi Kestrel lopetetaan Remedyn keskittyessä olemassaoleviin pelibrändeihin

Jokseenkin olen tätä osannut odottaa.

35 tykkäystä

Käy järkeen. Konseptivaiheen jatkaminen on ollut halpa optio. Jos Alan Wake 2 olisi ollut floppi, olisi ollut tarve uudelle IP:lle.

Nyt Kestrel-option arvo on vähentynyt, kun Alan Wake IP on herätetty henkiin ja myynti ollut kohtalaista kauppapaikkarajoitukset huomioiden. Remedy omistaa kaikki julkaisuoikeudet Alan Wake IP:n jatko-osille ja spin-outeille ja siten näiden projektien tuotto/riski-suhde on parempi verrattuna Kestrelin, uuden IP:n, riskiin.

Nyt arvontuotto nojaa kolmeen kehitteillä olevaan peliin ja niiden mahdollisimman nopeaan ja laadukkaaseen julkaisuun mahdollisimman suurin omin investoinnein (pl. Max Payne). Fokusoituminen, Kestrel- investointien pysäyttäminen ja rekryjen jäädyttäminen palvelee myös tätä.

Kestrel oli myös kaiketi määrä toteuttaa Unreal Engine -pelimoottorilla, mistä ei tulisi samanlaisia teknologisia synergioita peliprojektien välille kuin mitä Northlightista, jolla kaikki muut pelit, mukaanlukien co-op moninpeli Condor. Tästäkin näkökulmasta looginen päätös.

27 tykkäystä

Pelaajana tuo Vanguard/Kestrel konsepti olisi ollut mielenkiintoinen Remedyn toteuttamana, mutta sijoittajana tuon projektin mahduttaminen Remedyn seuraavan muutaman vuoden putkeen olisi ollut aikamoinen mahdottomuus. Selkeyttää siis projektien seurantaa isosti kun Remedyllä on itselleen tuttuja projekteja, ja taas saadaan muutama kokenut tekijä siirrettyä muihin peliprojekteihin. Alaskirjauksetkin jo tehty, eli mitään suurempaa ylläriä tämän suhteen ei pitäisi tulla… onkohan projektia kuitenkin jatkettu tämän vuoden puolella että tulisi vielä pieni määrä alaskirjauksia? Voi ainakin sanoa, että luotto nykyisiin peliprojekteihin kasvaa, koska Remedyllä on tosiaan ennätysmäärä väkeä ja “ennätyksellisen” vähän projekteja viime vuosiin verrattuna :smiley:

Nyt Remedyllä on selkeästi iso fokus Control & AW IP:eissä, mikä auttaa sijoittajatarinan/peliprojektien seuraamisessa ja lisää luottoa siihen, että projektien kestot ja eteneminen on tasaisempaa. MP alihankinta vielä tukee loistavasti Remedyä, koska vie pelimoottoria ehkä enemmän eteenpäin action-rintamalla mitä Control tai AW ja on täysin selvää että työntekijöillä on siihen äärimmäisen suurta kiinnostusta. Isossa kuvassa Remedyn projektit muodostavat nyt selkeän kokonaisuuden, eikä eri projektit rönsyile kauheasti eri suuntiin.

25 tykkäystä

Spekulaatiovaroitus.

Voisiko alkaa olettaa Tencentin olevan jonkinlaisessa roolissa Condor ja/tai Control 2 julkaisussa? :thinking:

Lisätään omistusta Remedyssä, koska nähdään iso potentiaali Condorissa/Control2:ssa. Mahdollisuus päästä vaikuttamaan julkaisuun partnerina/rahoittajana jolloin mahdolliset riskit on paremmin tiedossa.

Lakkautetaan Kestrel ja laitetaan kaikki paukut Condorin/Control2 julkaisuihin.

13 tykkäystä

Vanguard oli Remedyn ainoa UE peli, mutta tämä uusi huumoriprojekti Kestrel oli tarkoitus toteuttaa Northlightilla. Pieni porukka varmaankin vain selvittänyt olisiko Vanguardin jäämiä mahdollista siirtää Northlightin päälle ja kun todettu, ettei tästä mitään tule, niin hanke tapettu lopullisesti. Tencent antoi puuhastelulle puoli vuotta aikaa ja milestone tuotos ei tyydyttänyt, joten hanke laitettu lopullisesti jäihin.

Remedyltä poistui jälleen yksi merkittävä tulovirta ja tulevaisuuden tuottoja. Muita projekteja on nyt kyettävä edistämään omalla kassalla .

5 projektin moniprojektimallista on siis jäljellä:
Max Payne Remake - T2 rahoitus
Condor - ei julkaisijaa, omarahoitteinen
Control 2 - ei julkaisijaa, omarahoitteinen
AW2 DLC - Epic rahoitus. Huomioiden AW2 heikon myynnin, ei nämäkään tule räjäyttämään pankkia.

AW3 ei vieläkään edes konseptointivaiheessa.

2 tykkäystä

Ehkäpä tämä vapautti resursseja että voidaan pistää uusi projekti tulille. Joka loogisesti voisi hyvinkin olla AW3. Kenties voisi alkaa konseptoimaan/protoilemaan parannuksia pelimekaniikkoihin. Tietty vaatii että tarinapuolella löytyy paukkuja jatkoon.

Pelaajan näkökulmasta en itse edes halua vielä varmaksi tietää, että tuleeko koskaan AW3. Pitää jännitystä paremmin miten lisäosien tarina loppuu. Uskon kuitenkin, että AW3 tulee, mutta sitähän tehdään koodinimellä ainakin ensimmäinen vuosi ja sitten vasta kerrotaan lisää.

Sijoittajan näkökulmasta siis saa odotella vielä kauan, että tietää varmaksi onko AW3 konseptointivaiheessa vai kenties jotain muuta, kunhan siis nyt joku projekti ensin edes menee konseptointivaiheeseen. Malttia vaatii, jos sijoittajana haluaa olla.

1 tykkäys

Voi myös hyvin olla että siellä leivotaan tuota remedyverseä ja tästä ei hiiskuta mitään ennen kuin Control 2 on paketissa, koska sen tarina mitä todennäköisimmin jotenkin nivoutuu mukaan.

3 tykkäystä

Aten kommentti Kestrelin alasajoon.

Suhtaudumme Remedyn päätökseen myönteisesti, sillä Kestrel (ja aiemmin Vanguard) poikkesivat hankkeina yhtiön ydinosaamisalueilta. Nyt yhtiö voi keskittyä omistamiensa pelibrändien (Alan Wake ja Control) kasvattamiseen, joissa näemme tuotto/riski-suhteen näkökulmasta huomattavasti parempia mahdollisuuksia pitkällä aikavälillä. Samalla Max Payne -alihankintaprojekti tasaa riskejä ja kehittää Remedyn kyvykkyyksiä vastaavien toimintapelien luomiseen. Rajallisempi määrä peliprojekteja todennäköisesti myös helpottaa niiden edistämistä tavoiteaikataulussa ja huippulaadulla.

19 tykkäystä

Voisiko alkaa olettaa Tencentin olevan jonkinlaisessa roolissa Condor ja/tai Control 2 julkaisussa? :thinking:

Lisätään omistusta Remedyssä, koska nähdään iso potentiaali Condorissa/Control2:ssa. Mahdollisuus päästä vaikuttamaan julkaisuun partnerina/rahoittajana jolloin mahdolliset riskit on paremmin tiedossa.

Hyvä muistaa, että Tencent omistaa Epicista 40%, joten siellä ollaan varmasti hyvin kartalla Alan Wake 2:n myyntiluvuista. Eli jos ei rahoittajana ole Tencent suoraan, niin yllätyn jos Epicin kanssa ei yhteistyö jatku tavalla tai toisella jonkin projektin parissa kun Tencentillä on molemmissa yhtiöissä vaikuttamismahdollisuuksia.

7 tykkäystä

Inderesin analyysissä oli kuitenkin ennustettu Kestrelistä tulevan rojalteja 2029 eteenpäin jotka pitää nyt sieltä analyysistä poistaa. Näin ollen Remedyn pitkän tähtäyksen kassavirtapotentiaali juuri laski Kestrelin lopettamisen osalta, joten suosituksen ja tavoitehinnan kuuluisi myös laskea. Vai onko Kestrel jonkinlainen Schrödingerin peliprojekti, jonka eteneminen samanaikaisesti tuottaa Remedy-ennusteisiin vapaata kassavirtaa, mutta jonka lopettaminen on Remedylle myös kassavirtapositiivinen tekijä :man_shrugging:

41 tykkäystä

En nyt kerkeä selailemaan rapsoista asiaa, mutta eikös Vanguard/Kestreliin olla suhtauduttu varovaisen posiitivisesti analyysihistoriassa. Mikäli mielikuvani ja muistini ovat oikeassa, niin kuulostaa kummalliselta sanoa, että suhtaudutaan alasajoon varovaisen positiivisesti, kun aiemmin ollaan projektiin suhtauduttu positiivisesti.

1 tykkäys