Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Miksi? Pohdintani kuitenkin kohdistuu nimenomaan siihen, että AAA-pelien tekeminen on kallista ja pelien kulut ja tuottovaatimukset kasvavat, kun tehdään isomman budjetin pelejä.

17-23 tuotantokulut, arvio: 30+40+7+55 = €132M, ei markkinointikuluja
24-30 tuotantokulut, arvio 25+60+50+50 = €185M + 20-25% markkinointikuluja

On hyvä huomioida, että pohdin vain raportin ennustuksia ja ennusteiden sisältämiä oletuksia. Oma kantani voi poiketa ja poikkeaakin erityisesti moniprojektimallin osalta. Omat odotukseni tiedossa olevien pelien julkaisuaikatauluista ovat pelistä riippuen noin 1-2 kvartaalia Aten ennusteita optimistisempia, mutta olen toki aikaisemminkin ollut omien odotusteni kanssa hyvinkin väärässä :slight_smile:

Olettaen että Control 2:n jälkeinen peli menisi Q1’25 “Concept” -tasolle stagegatessa ja noudattaisi Remedyn oman AAA-stagegate-mallin mukaista aikataulutuksen karhuisinta skenaariota, niin Control 2 jälkeen seuraava pelijulkaisu olisi odotettavissa Q2’2029.

Yllä olevaan perustan myös oman näkemyksen siitä, että analyytikon ennusteissa käytännössä ennustetaan moniprojektimallin epäonnistumista tai vähintään 1-2 pelin merkittävää viivästymistä. Peliviivästymisten ennustaminen on kyllä mielestäni ihan fair oletus, kun tiedämme jo, että Control 2 ja Max Payne Remake todennäköisesti ovat ainakin AW2 julkaisua edeltävästi olleet todennäköisesti senhetkisiä aikataulujaan jäljessä, kun pelinkehittäjät olivat kiinni AW2 viimeistelyssä odotettua pidempään eivätkä päässeet vapautumaan muihin projekteihin.

Oman näkemyksen mukaan 1 uusi pelijulkaisu per 12-15kk on yhtiön tulevaisuudelle erittäin kriittinen, jos yhtiö halua merkittävää kannattavaa kasvua. Näen tämän erittäin kriittiseksi ‘Remedyversen’ näkökulmasta. Strateginen valinta ‘multiversestä’ epäonnistuu täysin, jos ja kun jatko-osia joudutaan odottamaan 5-6 vuotta - Ellei kyseessä ole Larian/Paradox/CDPR/Fromsoft -tasoinen pelintekijäbrändi, kerkeävät kuluttajat unohtamaan Remedyn ja sen pelien olemassaolon.

Kukaan ei taida enää muistaa miten reilu 1-1.5v sitten Tero lakkasi haastatteluissa ja webcasteissa puhumasta 1 peli per vuosi, joka sittemmin oli peli per 18kk ja sittemmin asiasta ei ole kuultu mitään. Toivottavasti CMD:ssä moniprojektimallin tilaan ja tavoitteisiin saadaan lisää näkyvyyttä yhtiöltä.

7 tykkäystä