Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Siksi että nopeasti kasaan raavittu Remaster ei ole millään tavalla vertailtavissa uuden AAA-pelin kanssa sen vaatiman työmäärän kanssa, joten se pitäisi ainakin ottaa tuosta vertailusta pois. Näkeehän sen jo tuosta että arvioidut tuotantokulut ovat 7 miljoonaa ja jos tuosta listasta ottaa seuraavaksi pienimmän tuotantokuluarvion niin ne ovat Firebreak:lla melkein nelinkertaiset, ja Firebreak:n tuotantokulutkin ovat vielä aika maltilliset, ja pelissä käsittääkseni käytetään paljon jo olemassaolevia assetteja.

Mielestäni paljon reilumpi julkaisutahtivertailu olisi:

2017-2023
Control (2019), Crossfire X (2021), Alan Wake 2 (2023)

2025-2027
Firebreak (2025e), MP: Remake (2026e), Control 2 (2027e)

Eli jos julkaisuennusteet pitävät niin pelien julkaisutahti on puolitettu, sen sijaan että isoja pelijulkaisuja tulee joka toinen vuosi, niitä tulee joka vuosi. Toki tätä voi kontrata sillä että olen poiminut parhaan mahdollisen vertailukohdan, ja ennusteissa on 2027 jälkeen taas pidempi tauko julkaisujen välillä. 2028 ja siitä eteenpäin on kuitenkin jo melko kauas ennustamista, ja jos mietitään mitä ennustettiin neljän vuoden päähän vuonna 2020 vs nykytodellisuus niin turha noihin ennusteisiin on mielestäni liikaa nojata.

Tähän tartuin lähinnä sen takia että nyt viimein vuosien tölkinpotkimisen jälkeen näyttää siltä, että Remedy alkaa saamaan moniprojektimallista oikeasti tehoja irti.

Eikä tuosta kulujen noususta ole mielestäni järkeä syyttää moniprojektimallia. 2019 Control €30M vs. Alan Wake 2 €55M kulujen nousu ei uskoakseni johdu moniprojektimallista, vaan inflaatiosta sekä vaatimuksesta isomman budjetin (skaalan) peleille. Ainakin omassa päässä hyvin toimivan moniprojektimallin pitäisi olla kulutehokkaampi kuin yksittäisten pelijulkaisujen malli, koska moniprojektimallissa kun työstetään useampaa eri vaiheen projektia samaan aikaan niin avaa tämä paremmat mahdollisuudet sille että kaikille riittää järkevää työtä. Todellisuus voi toki olla jotain ihan muuta.

8 tykkäystä