Eletään jo vuotta 2025. Ei siis enää viime vuoden loppuvuoden markkinointitoimenpide.
Teron haastattelu oli annettu 1.11.24. Fyysinen oli jo julkaistu. Sinänsä totta ettei ole näkyvyyttä Yhdysvaltojen sisämarkkinan mahdollisiin markkinointitoimenpiteisiin. Sinänsä näistä mahdollisista markkinointikampanjoista, vaikka olisivatkin vain fyysiseen jakeluun, uskoisi silti jotain kuulevan esim. Reddit/sosiaalisessa mediassa tai muualla, mutta ei ole tullut vastaan.
Ehkä. Ehkä ei.
Samalla kuitenkin Epicin julkaisutiimin avainhenkiöt myllätty uuteen uskoon. Ensin lähti Sergyi Galyonkin, Head of Publishing Strategy, AW2 julkaisukuukautena ja noin vuotta myöhemmin Hector Sanchez, Head of Epic Publishing, joka siirtyikin Annapurnaan. Epicillä myös irtisanottu porukkaa ja strategiaa mitä ilmeisemmin fokusoitu julkaisutoiminnasta muualla, mistä olen aiemmin kirjoittanut. En usko, että Epicin julkaisutiimi ollut AW2 julkaisua tukemaan kovin iso tai merkittävä. Remedykin on viestinyt, että on itse aktiivisesti ollut mukana markkinointi/julkaisukuvioissa. Voi yhtä hyvin olla, että Epicillä tehty bare minimum eli saatu fyysinen ja keräilyeditiö ulos, minkä päälle tehty perinteistä alennusmyyntiä perinteisissä kuin digitaalisissa kanavissa.
Sinänsä Teron kommentti pitää yhtä hyvin paikkaansa, vaikka ei olisi mitään alennuskampanjasta erillisiä isoja markkinointi- tai myyntitoimenpiteitä tehty - siksi käytin termejä sanahelinä ja kaunistelu. Toki jälkiviisaana osarista erillisessä inderes-haastattelussa tuskin vihjailtaisiin mistään kovin massiivisesta markkinointi/myyntitempauksesta, jos siitä ei osarissa mainittu.
Tämä keskustelu meni nyt vähän besides the point. Tarkoitus ei nyt varsinaisesti ollut kritisoida Teroa, vaan osoittaa että oli firma mikä tahansa - ei kannata olla naiivi kaikesta, mitä toimitusjohtaja suustaan päästä. Itsellä meni sijoittamisen aloittamisesta n. 5 vuotta, että tämän opin, enkä näköjään ole sitä vielä täysin sisäistänyt. Toimitusjohtajan tehtävä on olla optimistinen ja tarvittaessa “kaunistella”. “P*skaa tästä kuitenkin tulee” -lausahduksilla loppuu pesti lyhyeen.
Todettakoon lopuksi, että mielestäni Tero oikea henkilö tehtävään. Mielestäni koronanjälkeisistä haparoinneista huolimatta yhtiössä on tehty erinomaisia päätöksiä viime vuosina mm. viime vuoden diilit: Controlin-oikeudet, Annapurna ja VVK. Nämä ovat huomattavasit tärkeämpiä aikaansaannoksia kuin se, että miellyttäisi kaltaisiani luonteeltaan kaikkea ylitulkitsevaa internetnimimerkkejä.
Mielenkiintoinen ajatus. Jos miettii laajempaa kuvaa, niin tuo 50-sarjan julkaisuikkuna voisi toimia järkevänä ajankohtana mahdolliselle Steam-julkaisulle.