Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Vähän omia ajatuksia liittyen FBC:hen.

Sijoittajalaseilla katsottuna hyvä asia on tieto varmasta tulevaisuuden tulosta (gamepassit) ja henkilöresurssien vapautuminen projekteihin, joista saadaan kehitysmaksuja → Rahaa tippuu kirstuun. Ja vielä kun peli on itse rahoitettu, rahaa tippuu kirstuun heti day 1 alkaen. Lisäksi mahdollisuus pitkäaikaiseen “vakaaseen” tulovirtaan, jos löytää oman paikkansa pelaajien keskuudessa pelin sisäisten ostojen kautta. Tämä omissa ajatuksissani voitaisiin pitää positiivisena yllätyksenä. Tästä saadaan myös hyvää kokemusta pelien itse julkaisusta, mikä varmasti auttaa tulevissa julkaisuissa. Toivottavasti kassaan tulee sen verran rahaa, että Control 2 saadaan valmiiksi ilman lisärahoitusta.

Pelaajana ajatukset ovat, että pelitestiin on luultavasti osallistunut paljon Remedyn faneja, jotka seuraavat Remedyä ja jotka ennen kaikkea tykkäävät tarinapohjaisista peleistä. Mitä itse joskus muinoin 10 vuotta sitten osallistunut johonkin tekniseen testaukseen, niin oli aika erilainen kokemus kaikkine bugeineen verrattuna julkaistuun peliin. Jos miettii aikaisempia pelejä Control ja AW2, niin kyseessä on todella erilainen kokemus. Voiko se vaikuttaa nyt vuotaneisiin mielipiteisiin pelitestistä? Uskoisin, että jonkin verran, mutta varmasti peilssä on parannettavaa. Mietin sitä onko FBC sellainen, että haluaa palata takaisin pelisessioiden jälkeen? Onko esim. vuoden lopussa pelaajia kuinka paljon pelin kimpussa? Ennakoista ehkä itse sain semmoisen kuvan, että kukaan ei nyt suoraan halua lytätä peliä, koska tykätään yleisesti Remedystä ja tavasta julkaista peli ilman dlc pakotusta. Peli näyttää ihan kivalta co-op räiskinnältä, jossa tehtävänä on muutakin kuin edetä paikkaan x ja tappaa kaikki vastaan tuleva. Itse tulen varmasti peliä kokeilemaan.

Helposti sorrun ainakin itse yli analysoimaan tulevaisuuden tapahtumia. Kuitenkin pelien menestystä on vaikea ennakoida. Onhan näitäkin pelejä nähty joissa alku ollut kivistä ja sieltä kuitenkin noustu menestykseen ja myös pelejä, jotka myyvät heti alkuun paljon, mutta sen jälkeen ostaminen ja pelaaminen loppuu. Voihan olla, että joku iso streemaaja tykästyy peliin ja yhtäkkiä peliä on myyty pari miljoonaa kappaletta. Itse en ainakaan osannut ennakoida Controllin menestystä, joten lopputulosta vaikea hahmottaa ennen kuin peli on julkaistu ja päässyt itse kokeilemaan ja nähnyt yleisen vastaanoton pelille.

15 tykkäystä