Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Peruslogiikkahan ammuskelupeleissä on, että mitä lyhyempi kantama, sen enemmän voimaa aseessa tulisi olla ja siksi lähitaistelulyöntien pitäisi olla massiivisia, koska siinä otetaan myös paljon riskiä pelaajan osalta. Sen ensimmäisen kerran kun jakoavaimella lyöt vihua naamaan, niin sen pitää kuolla siihen lyöntiin eikä pelkästään edes lyyhistyä, vaan lentää kaaressa hevonvittuun niin, että jää vain märkä läntti seinään. Halo 3 Gravity Hammer on hyvä esimerkki siitä, että miten hauskaa sellaisilla aseilla pelaaminen silloin on:

Tämä oikeastaan yhdistää Remedyn pelejä, että ne aseet harvoin ovat se pelin vahvin puoli ja nojataan valtavasti tarinankerrontaan, huippugrafiikkoihin ja ‘outoihin juttuihin’. Kun tarina poistettiin pelistä, graafisesti ei lähdetty kehittämään mitään uutta ja pelin piti nojata lähes asepelattavuuteen, niin Remedyn tyypillinen kaava ei enää vähemmän yllättäen toiminutkaan.

Innolla odotan Tarina-Teron seuraavaa haastista, jossa varmasti kuullaan, että peli oli flopin sijaan “pienen budjetin kokeilu, missä matalalla riskillä harjoiteltiin uusia asioita hieman odotuksia heikommalla menestyksellä ja että Remedy on saanut hankkeen aikana valtavasti arvokasta oppia tulevia, kalliimpia ja tärkeämpiä pelejä varten.

Redditissä monessa ketjussa sanottiin pelin olleen huomattavasti hauskempi, kun kaikki aseet ja kyvyt ovat käytössä. Eli ehkä Firebreak onkin pelinä sitten lopulta hauska, mikäli pelaaja ensin jaksaa pelata tuntikausia huonoilla ja tylsillä aseilla :man_shrugging:

As I have done a handful of games, I have a massive criticism that requires me to potentially break the NDA for comparing my experience. I am doing this because I had a fun time playing the Technical Test, and I am honestly astonished how all of that is missing on Launch. So much progress and content is time gated, and folks will not invest all that time to unlock everything. Weapons, grenades, tool upgrades, Supers - everything fun is locked.

This sucks so bad because I played the extremely good version of this game that most people won’t ever around. I don’t know how much can be done now, but Remedy needs to rethink it’s entire Requisitions system.

29 tykkäystä