Onpahan meininkiä ketjussa. Mahtuukohan tänne näiden loputtomien Steam charttien ja hyvin perustelluiden väitteiden sekaan vielä
Mukava saada virallisia datapisteitä ja nyt kun tiedetään että 1M pelaajaa peliä pelannut voidaan hyödyntää Trophyistä dataa miten tämä pelaajapooli on käyttäytynyt ja mitkä ovat pelin “kipupisteitä”. Valikoin tähän omasta mielestä mielenkiintoisimpia ja kuvaavimpia trophyjä ja laitan nämä prosentti määrien mukaan järjestyksessä. Katson pelkästään PS puolen trophyjä. Nämä pitäisi olla aikalailla samat kuin Xboxin puolella koska molemmissa pelajaapoolit pääsevät “ilmaiseksi” pelaamaan peliä. Steamissa trophyjen prosentit on paremmat koska pelaajat ovat kokemuksestaan joutuneet maksamaan jolloin ovat sitoutuneempia pelaamaan.
Trophyt:
Manual Mastery - 65.8% - Complete a manual fix without mistakes.
Welcome to Firebreak - 58.5% - Complete any job.
Climber - 56.6% - Increase your rank.
Risk Allowance - 51.9% - Complete any job on High.
Smarter Not Harder - 37.1% - Hit 10 Enemies with a single attack.
Field Testing: Fix - 30.0%
Field Testing: Splash -27.5%
Field Testing: Jump - 25.3%
It’s Like I Always Say… - 16.1% - Shower with a full crew.
Danger Pay - 11.7% - Complete any job on Extreme.
First Aid Certified - 9.4%
Desperate Measures - 7.1% - Deploy an Altered Augment.
Neutralizer - 5.2% - Neutralize a Corrupted Item.
Hazard Pay - 5.1% - Complete any job on Terminal.
What a Day - 1.8% - Complete any Clearance 6 job on Terminal.
Employee of the Century - 0.2% - Platina Trophy - Obtain all trophies of FBC: Firebreak
Muutamia huomioita PS Trophyistä. Eli 100% osuus kuvastaa sitä joukkoa jotka ovat pleikkarilleen pelin ladannut missään vaiheessa. Eli pelaajat jotka ovat ladanneet lasketaan kokonaispelaaja joukkoon vaikkei heillä olisi yhtään peliminuuttia. Tätä joskus aikanani tutkin mutta en jaksa kaivaa lähdettä tälle. Jos joku eri mieltä ja löydätte lähteen joka kumoaa tämän oletuksen niin ilmoitelkaa.
Yllätyksiä tässä datassa ei ole. Selkeästi näkyy että se ensimmäinen pelikokemus on aika raju ja iso osa pelaajista menetetään jo tässä. “Vain” 58.5% pelaajista on läpäissyt kertaalleen minkään tehtävän. Tämä on aika iso luku koska kuvastaa että ensimmäisen 10-20 minuutin kohdalla menetetään iso pelaajamäärä. Pitää toki muistaa että peliä pelannut joukko ei välttämättä ole “normaalin” pelin tasolla eli siellä 95% tuntumassa vaan voi olla jopa hieman alle 90% tms. Tämä ei siltikään poista tätä katastrofaalista alkua.
Yllättävää on että Fix Kit on selkeästi suosituin aloitus kitti vaikka tämä on varmaankin heikoin kitti alkuun. Tämä todennäköisesti selittyy sillä että Fix Kit on ensimmäinen kitti joka on valittuna kun pelin ensimmäisen kerran avaa. Sinällään jos hieman haluaisi parantaa uusien pelaajien alkua siirtäisin tämän Fix Kitin ihan oikean puoleisemmaksi.
Welcome to Firebreak - 58.5% - Complete any job.
Climber - 56.6% - Increase your rank.
Risk Allowance - 51.9% - Complete any job on High.
Tämä kolminaisuus käytännössä kertoo että 88% pelaajista pelaa ensimmäisen tehtävän High vaikeusasteella. En itse ensimmäisestä pelikerrasta muista mikä vaikeusaste oli mutta menin sillä joka peli oli antanut. Olen myös saanut molemmat trophyt samaan aikaan joka vahvistaa tätä. Yksin pelatessa matchmaking ongelmien takia niin näillä huonoilla aseilla ja vajanaisilla ominaisuuksilla oli aika tuskainen ensimmäinen tehtävä läpäistä. Tähän kun vielä olin valinnut revolverin alkuun joka ei yksin pelattaessa suuria määriä vihollista vastaan ole mitenkään optimaalinen.
Mielestäni näillä alun aseilla ja kiteillä ei Hard pitäisi olla oletusarvoinen vaikeusaste.
Smarter Not Harder - 37.1% - Hit 10 Enemies with a single attack.
Tämä puolestaan kuvaa sitä että vain 37.1% pelaajista on edes käyttänyt kranaattia pelissä. Tämä trophyn saamiseen on itseltä kulunut noin tunti pelin aloituksen jälkeen. Tämä trophy kuitenkin saatu launchin aikaisella versiolla jossa Lost Assetteja ei mitenkään korostettu ja progressio oli paljon hitaampaa. Kuvastavaa kuitenkin että aika perus assettiin pääseminen jää monelta uupumaan.
It’s Like I Always Say… - 16.1% - Shower with a full crew.
Danger Pay - 11.7% - Complete any job on Extreme.
Tämä osuus varmaan parhaiten kuvastaa sitä joukkoa jotka pelistä ovat päässeet pitemmälle. Normaalisti tämä osuus pitäisi pyöriä siellä yli 50% paikkeilla helposti.
Neutralizer - 5.2% - Neutralize a Corrupted Item.
Hazard Pay - 5.1% - Complete any job on Terminal.
What a Day - 1.8% - Complete any Clearance 6 job on Terminal.
Noin 5% pelaajista on päässyt mid-late game vaiheeseen missä alkaa viimeistään olemaan kaikki perkit ja ominaisuudet käytössä ja peli on oikeasti todella hauskaa pelattavaa.
Tämä 15% ja 5% alku- ja loppupelin konvertoituminen varsinkin näin aikaista vaihetta peliä julkaisun jälkeen pitäisin normaalina. Tämän pitäisi kuitenkin vielä tästä entisestään tasaantua vähintään silloin kun uusien pelaajien määrän tulo tasoittuu.
Huomasin tuossa kun eilen otin Trophy lukemat talteen että edelleen trophyjen prosentti määrät olivat muutamia prosentin kymmenyksiä muuttuneet, varsinkin siten että alkupään trophyt pysyneet aika samoissa ja loppupään trophyjen prosentit hieman tippuneet. Kuvastaa sitä että uusia pelaajia pitäisi suhteellisen tasaisesti siis edelleen tulla sisään.