Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Yleisellä tasolla Action ja nyt Control 2:lle ilmoitettu Action-RPG genret ovat suurempia kuin Survival Horror johon AW2 kuuluu. Tällä hetkellä kuitenkin Remedyn oma brändi ja Controllin ja AW:n IP:t eivät ole niin isoja että siellä tulisi genren rajat vastaan. Tällöin merkkaa käytännössä se miten ison määrän ja miten vahvasti peli saa käännettyä asiakkaita Remedyn lokerikossa eteenpäin on ratkaiseva.

AW2 ei ole vielä käynyt PS+ kuukauden peli ja Gamepass ja PS+ palveluita läpi missä aggressiivisesti haetaan uutta väkeä kokeilemaan peliä. Vasta tämän vaiheen jälkeen nähdään miten AW2 potentiaali vertautuu esim Control ja sitä kautta Control 2 potentiaaliin.

AW2 todennäköisesti menee tämän syklin läpi nyt 2025 Q3-Q4 alkaen ja jos esimerkiksi 2026 loppuun mennessä AW2 on 10-15M pelaajan määrä ja läpipeluu prosentti on edelleen yli 30% niin potentiaali AW franchisellä on korkeampi kuin mitä Control franchisellä on ennen Control 2 julkaisua.

Tällä hetkellä varmistettua faktaa on että AW2 (vuoden 2024 loppuun mennessä) oli myynyt nopeampaan tahtiin kuin Control aikanaan ja pelin läpipeluu prosentti on korkeammalla tasolla. En muista ja jaksa katsoa vuodelta 2021 esimerkiksi mikä Controllin läpipeluut oli. Alle 30% kuitenkin. Tähän päälle se että AW2 tarinan kesto on noin 46% pitempi kuin Controllin.

Ymmärrän että ilmeisen monilla se Control oli pelattavuudeltaan ja yleiseltä tasolta parempi peli kuin AW2 - myös itselläni. Mutta ei kannata kuitenkaan liikaa niihin omiin kokemuksiin tai netissä nouseviin puheenaiheisiin tarttua vaan katsoa mitä itse numerot kertoo.

Tällä hetkellä AW2 on selkeästi parempi peli kuin Control ja se näkyy oikeastaan kaikessa datassa mitä on saatavilla. AW2:lla on ollut kauppapaikka rajoitetta (Steamin puuttuminen) joka vaikuttaa myynteihin ja sitä kautta verkostoitumis efektiin. Se on fakta että taloudellisessa mielessä kuitenkin Control on ollut parempi peli kuin AW2, koska Controllin budjetti oli paljon maltillisempi.

Tämä kuvaaja käytännössä niputtaa sen kokonaisuuden.

Tällä hetkellä AW2:n Fan Base näyttää isompaa potentiaalia kuin Control. Ja käytännössä pitkän aikavälin tärkein indikaattori firman suhteen on että miten tehokkaasti Remedy kykenee kasvattamaan Core Fans osuutta. Mitä isompi se on sitä vähemmän tarvitsee miettiä minkälaista peliä tekee. Case Hideo Kojima ja Death Strandingit esimerkiksi.

19 tykkäystä