Olisi kyllä hyvä tietää kuinka paljon pelaajia konsoleilla on sillä Steamin määrät ovat pysyneet reilusti alle 100 tasolla. Mutta itse kun olen pelaillut niin matchmaking on toiminut varsin hyvin, eli mitään ongelmia en ole sen kanssa kohdannut.
Mielestäni on tosiaan turha puhua, että peliä oltaisiin lopettamassa tai unohtamassa lähiaikoina. Remedyllä on aika selkeä kehitysputki meneillään eivätkä he ole luovuttamassa tämän suhteen ainakaan vuoden 2025 puolella. Peli on saanut ihan hyvää palautetta niiltä, jotka ovat käyttäneet siihen enemmän kuin pari tuntia ja myös “Recent reviews: Mostly positive” näkyy steamissa. Mixed näyttäisi kokonaissaldona pysyneen ja prosentit 67%, eli potentiaalia löytyy ja se täytyy realisoida. Mutta jos päivitykset eivät houkuttele lisää pelaajia ja arvosteluita parempaan suuntaan, voi vuoden 2026 puolella olla isojen päätösten aika Remedyllä.
Tuo syyskuun iso update kuulostaa jo nyt siltä, että sen olisi pitänyt olla ainakin suurimmaksi osaksi pelissä jo julkaisussa, niin tuote olisi voinut menestyä heti launchissa. Muutenkin päällimmäisenä fiiliksenä jäi se, että betatesteissä peliä kokeiltiin eri buildissa kuin julkaisussa ja ero oli aika isokin (esim. aseiden yms. tehokkuus ja hahmojen korkeampi “taso” versus julkaisu). Betatesteistä palaute ilmeisesti oli hyvää ja sitten julkaisu tuli vähän yllätyksenä. Vaikka peli toimiikin aika hyvin kaikinpuolin ja siitä olen tyytyväinen, niin hieman ihmetyttää ettei peliä huoliteltu launchia varten kunnolla huomioiden esimerkiksi tutoriaalit ja kommunikaatio. Olisi niiltä osin kaivannut hieman samaa rakkautta kuin AW2 sai, sillä nyt pelaaja vaan tiputettiin FBC Firebreakin maailmaan ja toivottiin, että oppii itse kaiken ja löytää ne pelin hauskat asiat.
Joten katsotaan syyskuussa ison päivityksen jälkeen saako peli “uuden Launchin”, kun vaikuttaisi tulevan aika isoja muutoksia:
- Onboarding: pelattava tutoriaali, videotutoriaalit (näitä jo nähtykin) ja muut pelin tarjoamat vinkit
- Aseet: iso muutos aseiden logiikkaan eli aseiden kehitys “huono-keskinkertainen-hyvä” akselilla lähtee pois ja aseista tulee heti jo tehokkaita, ainoastaan “Mod system” tulee tilalle eli aseita pystyy muokkaamaan. Kuulostaa hyvältä, koska alussa aseet olivat tosiaan aika tehottomia ja tästä tullut palautetta. Ja lisää aseita 3kpl.
- Uusi kartta
- Muitakin kehityksiä gameplayihin
Olisin sijoittajana halunnut nähdä pelin launchissa tuon syyskuun Major Updaten tilassa, mutta nyt joutuu odottelemaan ja toivomaan, että erityisesti jo kerran kokeilleet pelaajat löytävät pelin pariin syyskuussa uudestaan. Joten nyt voisi kysyä, että oliko järkeä launchata peli keväällä vai olisiko pitänyt odottaa syksyyn?