Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Palaan vielä tähän Alan Wake 2:n potentiaaliseen myyntihäntään ja sen arviointiin. Keräsin H2 2023 merkittävät PS5:lla julkaistut yksinpelit taulukkoon ja tarkistin niiden hinnoitteluhistorian, alennukset ja keskiarvon päivittäisistä “Best Selling” -sijoituksista PS5 alustalla.

Vaikka AW2 on pärjännyt Euroopassa paremmin, valitsin tietoisesti vertailuun Yhdysvallat isompana markkinana. PS5 on valittu alustaksi siksi, että lienee perusteltua olettaa, että PS5 on ollut toistaiseksi suurin myyntikanava. Pienempinä markkinapaikkoina en tehnyt samaa harjoitusta EGS tai Xbox, mutta molemmilla alustoilla peli on ollut kahdesti alennuksessa (EGS:llä kolmesti jos ensimmäinen kuponkikampanja lasketaan mukaan).

Luonnollisesti keskisijoitusta tarkastellessa on syytä huomioida kuinka monta päivää julkaisusta on sekä kuinka usein ja kuinka syvässä alennuksessa peli on ollut. Jos sivuutetaan omassa luokassaan olevat Spiderman 2 ja Baldur’s Gate 3, pärjää AW2 mielestäni ihan ok, kun katsotaan keskisijoitusta, alennuspäivien määrää, ja alennuksen syvyyttä. On kuitenkin myös huomioitava kuinka kauan pelin julkaisusta on, kun näitä tietoja vertailee.

Jotta yllä olevasta taulukosta ei saisi liian ruusuista kuvaa, on syytä huomata että Dead by Daylightin Alan Wake DLC ja PS+ Premium tilaajien trial kannattivat pitkälti helmikuuta kunnes viimeisen reilun viikon ajan myyntisijoitukset ovat laskeneet vauhdilla. Alan Wake 2 toki ollut koko helmikuun täysihintainen ja samaan aikaan koko helmikuussa ajan ollut PS Storessa isot alennuskampanjat käynnissä.

Jos pitäisi veikata tai spekuloida, spekuloisin että näemme maaliskuussa toimenpiteitä, jotka kannattelevat myyntiä. Jos ei DLC tai photo mode uutisia ole tulossa ihan pian, lienee seuraava alennuskampanja tulossa maaliskuun ensimmäisen puolikkaan aikana. Jos näin käy, on mielenkiintoista nähdä miten myyntisijat reagoivat, kun tällä hetkellä on kivuttu varsin korkealle. Nykytrendin jatkuminen ei olisi kovin hyvää merkki myyntihännän osalta.

Kun esim. Armored Core VI meni ensimmäistä kertaa -30% alennukseen, parani PS5 “best selling” sijoitus reilusta 100:sta reiluun 40:een. Ja oletettavasti listaus on liikevaihtopohjainen, koska GaaS-pelit dominoivat ensimmäistä sivua vertailussa. Sekä alennus itsessään että myyntisijoitusten paraneminen johtaa kopiomyynnissä “tuplavipuun”, olattaen että myyntisijat ovat liikevaihtopohjaisia. En tiedä ovatko, mutta spekuloin näin koska Gaas pelit dominoivat etusivua.

Jos myyntisijoitus on liikevaihtoperusteinen, pitäisi pitäisi -30% alennuksessa olevan pelin myydä n. 43% enemmän kopiota ylläpitääkseen edltävä täyden hinnan myyntisijoitus. Käytännössä kuitenkin myyntisijoitukset tämän lisäksi paranenvat. AC VI tapauksessa myyntisijoitus siis 100 → 40-55 sijoille alennuksen ajaksi. Tässä esimerkissä lienee todennäköistä, että kopiomyynti moninkertaistui aikaisempaan nähden.

Toki sitten esim AC: Miragen neljäs alennus ei enää pure myyntisijoituksiin yhtä voimakkaasti, vaan nykyistä edeltävän 30% alennuksen aikaan myyntisijoitus parani n. 50 → 40-45 alennusten ajaksi.
Tänään alkaneessa AC: Miragen -40% alennuksessakin myyntisijoitus parani heti n. 60 → 50. Toki 40% alennus vaatii jo 66.7% enemmän kopioita myytäväksi, että saavutetaan sama liikevaihtotaso kuin täysihintaisena aiemmin.

Puhtaasti kopiopohjaista myyntiä ajatellen, spekuloin että Alan Wake 2 alennuslippaassa on vielä panoksia, joilla kopioita liikkuu, mutta kuinka monta panosta ja mitä kaliiberia? Samalla on riski, että DLC ja alennusten vaikutukset jäävät vain lyhytaikaisiksi. Aika näyttää kuinka käy.


Datan lähteet:

Gamestatifystä saa myös Playstationin päivittäiset myyntisijat, jossa PS4 + PS5 myynti lienee yhdistettynä (vrt vain PS5 omassa seurannassa), jos haluaa tehdä saman vertailun. Itselläni ei tänne mitään affiliaatioita, mutta näillä lähteillä voi jokainen tehdä saman vertailun jos lähteisiin luottaa.

Ei sijoitussuositus, enkä takaa datan virheettömyyttä jne. Saa mielellään ehdottaa terveempiä harrastuksia, otan mielellään vinkkejä vastaan :smiley:

13 tykkäystä

[quote=“Akee, post:570, topic:44948”]
Mitä yritän tässä sanoa, että puhtaasti kopiopohjaista myyntiä ajatellen, spekuloin kohtalaisen todennäköisenä, että Alan Wake 2 alennuslippaassa on vielä runsaasti panoksia, joilla kopioita saadaan liikutettua.
[/quote

Yhtälöstäsi uupuu taantuma, ostovoiman lasku, kiinnostus uusia pelejä kohtaan ja muiden vastaavien tuotteiden alennukset.

5 tykkäystä

Joo, pitää paikkaansa, että alkuperäisessä kirjoitusasussa oli hopiumin/copiumin puoleen meneviä piirteitä, eikä neutraali tai tasapainoisesti karhuisia ja härkäisiä skenaarioita pohtiva, mihin pyrin.

1 tykkäys

Worst case scenaario ei olisi ollut nolla euroa vaan -25 miljoonaa euroa jonka lisäksi vielä puolet mainoskuluista.
Epicin diili mallilla se on oikeasti nolla euroa.

7 tykkäystä

Kirjoitin tahattomasti epäselvästi, pahoittelut. Tarkoitin 0€:lla pelimyyntiä, kun kopiomyynnistä edellisessä laauseessa puhuin, mutta olet tietenkin oikeassa ja kiitos oleellisesta korjauksesta ja selvennyksestä!

Silti alkuperäiseen kysymykseeni/pointtiini palatakseni - Minkä realimaailman todennäköisyyden annat kirjaimellisesti 0 kopion myynnile ja -€25M (-markkinointikulut) toteutumalle koko projektin osalta?

Tai ehkä se oleellisempi, että minkä todennäköisyyden annat alle 1.0x ROI:lle menestyneen pelin jatko-osalle? Ja erityisesti jos tähän päälle vielä markkinointieuroja laitetaan.

Onhan se ihan kiva jos nollariskilla kehitellään, mutta koko sijoituskeissi itselleni ainakin kuolee samalla, jos Remedyllä ei ole tahtotilaa julkaisijoista irrottautua.

Alkuperäinen Control on SteamDB mukaan myynyt ~1.5M Steamissa eli reilusti yli kolmannes kaikista myydyistä kopioista. Onko tämä osa markkinasta oikeasti sen 0-riskin arvoista, koska upside samalla kuolee sekä jakeluverkoston kaventumisena, nettotulojen jakamisella ja recoup-vaatimuksella.

Samalla jos vähennät riskejä Epic-diilillä, vähennät (huomattavasti) tuottopoteniaalia. Miten arvotat nämä asiat keskenään?

Onneksi edellisen tiedotteen mukaan Remedy kuitenkin kirjoittaa harkitsevansa itsejulkaisua molempien projektien kohdalla.

Voimme nyt punnita vaihtoehtoja itsejulkaisemisen ja uuden julkaisukumppanin välillä Condorin ja Control 2:n kohdalla

Alan Wake 2:n ja uuden IP:n kohdalla Epic-diili on mielestäni järkevä vaihtoehto, mutta Control 2 osalta, jonka alkuperäistä osaa lähes 20M ihmistä pelannut ja yli 4M ostanut kopion? Pelottaa edes ajatella tätä skenaariota.

7 tykkäystä

Menisiköhän jokunen kappale lisää kaupaksi seuraavan patchin jälkeen:

Tulossa 6.3. ja testin perusteella koodipolkua vanhemmille korteille ilman Mesh Shadereita parannettu huomattavasti. Lisäksi grafiikka-asetuksia paranneltu yleisesti. Joissain paikoissa vanhoilla 10-sarjan NVIDIA-korteilla jopa kolminkertainen ruudunpäivitysnopeus ja yleisellä tasolla 40-50 prosentin parannuksia ruudunpäivitykseen näillä ei-mesh-shadereita -korteilla.

Juttu toteaa että tämän päivityksen kanssa GTX 1070 olisi nyt järkevä minimikortti jolla peli pyörii pelattavasti (kuvanlaatuasetukset asetettu vastaamaan PS5-version asetuksia)

AMD-puolella parannukset pienempiä - lähinnä koska näin vanhojen AMD-korttien ajurituki on käytännössä päättynyt. RDNA1-sukupolven kortit (RX 5700 tms) saavat pientä muutaman prosentin parannusta, sitä vanhemmilla kaatuilee ajuriongelmien vuoksi.

39 tykkäystä

Control Gamepassiin (Xbox+PC). Peli on jo entuudestaan PS+ Extra -palvelussa.

Ajankohta ja Remedyn viime tiedotteen sisältö huomioiden kävisi järkeen, että sovittu diili valuu suoraan 505 taskuun ja tällä vähennetään Remedyn maksamaa kauppahintaa julkaisuoikeuksista. Tämä toki vain omaa spekulaatiota. Kun kyseessä Ultimate Edition ja AWE DLC mukana, voi tämä pientä tulitukea myös AW2:lle antaa.

Remedyn voi kuitenkin olla vaikea monetisoida Controlia ainakaan perinteisen kopiomyynnin kautta v. 2025-2026, tavoiteltava pelaajakunta lienee streaming-palveluiden kautta varsin saturoitunut, mutta ehkä jotain voi vielä mennä kaupaksi Control 2 julkaisun yhteydessä.

Edit: Kirjoitusvirheet
Edit2: Huomasin jälkikäteen, että Xboxin lisäksi Control tulee myös PC-puolen Gamepassiin.

18 tykkäystä

Kauppalehdessä tänään maksumuurin takana juttua pelialasta ja Remedy myös luonnollisesti mukana:

Tässä pieni maistiainen artikkelista:

16 tykkäystä

Nyt se on virallista :+1:

image

34 tykkäystä

Puha ollut vierailemassa podcastissa, ja tässä artikkelissa nostoja käydystä keskustelusta:

Muutama mielenkiintoinen nosto kiireisimmille:

He acknowledged that moving the launch is sometimes necessary, as Remedy did with Alan Wake 2 last year – pushing it back ten days to avoid launching alongside Marvel’s Spider-Man 2.

" We wouldn’t get visibility on the storefronts, the media was only going to talk about [Spider-Man], and understandably so," Puha explained. "That made sense. But we absolutely wanted to come out in October, make sure we hit the Halloween [window], make sure we were out before December, when consumer spending is up and more people are buying games.

"There’s also the awards seasons – when I was a journalist and you’re choosing games of the year, we were like ‘What came out the in the Spring?’ Nobody remembered. You want to come out in the Fall.

"You go back a decade or so and the first two weeks were like 90% of your sales. And sure, always having a great start for your sales is great. The more sales we can get sooner, the better, obviously. But things have just changed a lot.

"Our best-selling month for Control was more than two years after launch, and that wasn’t just because it was cheaper. People have a lot of games to play, and instead of immediately a game, people decide to get it when the time is right. Maybe that’s when there’s a discount or something. We sold Control for years. We look at Alan Wake 2 [the same way], 2024 is all about selling more copies of Alan Wake 2.

“That doesn’t mean we don’t want a great launch, but units sold is not the same as revenue and as long as you can keep the price up so it doesn’t go down too much, that’s where you want to be. When we look at Sony’s first-party price points, they’re able to keep their prices pretty high for a pretty long time. That, to me, is really important.”

He also spoke to the fact that rising development costs mean sales expectations become higher, but if you can keep your budget to a manageable level, you can enjoy solid sales success without having to spend hundreds of millions of dollars.

“Alan Wake did have a significant budget attached to the game, but compared to anything first-parties and even other third-parties spend, the budget was still pretty sensible,” he explained. "The fact we have multiple games in development lessens the risk if one doesn’t do massively well.

“We talk about the complexity of making these games all the time and how to keep the budgets sensible. Next year is Remedy’s 30th year, and for an independent company to survive this industry for that long is just incredible – and to do that, you need luck, you need good games, and you need pretty damn good business management skills and relationships. Somehow we’ve been able to navigate all that.”

37 tykkäystä

Ruåtsinvahvistus Erik renditiimissä teki kyllä nyt vallan hyvää työtä optimointien kanssa.

Kun kova kaveri saa nautiskella mukavuusalueellaan ilman immediate deadlinea hönkimässä niskaan, tämä näkyy sitten kyllä yleensä loppuloksessa.

”It’s a lot o’clock Erik, go home”
”Oh hi Jani! …Nah, I still have this one optimization to be finished today, it will help the perf quite a lot with old cards”
”How much? Some tens of percent?”
”Actually more like tenfold”
”Rrrrright”

Aikalailla näin keskustelu asian tiimoilta meni tuossa muutama päivä sitten kun jannu kertoi optimoitavasta mokkulastaan. Näkyi sitten näimmä myös lopullisessa frameratessa :slight_smile:

Mietittiin josko ei annettaisi tätä optimointia Heronin jengille lainkaan, että jäisi pelivaraa kun meidän artistit vetää enginen kuitenkin taas tukkoon :sweat_smile:

32 tykkäystä

Artistit vetää aina enginen tukkoon. Lopputulos sitten riippuu siitä katsoiko kukaan heidän perään ja/tai oliko engineporukalla riittävästi aikaa keksiä uusia nerokkaita huijauksia jolla saada framerate takaisin järkeväksi… :upside_down_face:

(ja ei, enginessä huijaaminen ei ole huijaamista jos kukaan ei huomaa…)

3 tykkäystä

DF:n Remedy pohdintaa:

11 tykkäystä

Control on lisätty eilen @XboxGamePass. Control on mielestäni erinomainen peli ja osoitus, että Remedyn teoksilla voi olla keskivertotuotosta pidempi häntä.

https://x.com/ControlRemedy/status/1768188355521478925?s=20

29 tykkäystä

Muuten kun ollut hiljaista ketjussa tulosrapsaa odotellessa niin todettakoon että AW2 Epicin spring salessa -20 %. Lähes kaikki muut kampanjassa mukana olevat pelit -40-50 %. FC 24 -80% :roll_eyes:

Eli jos nyt jotain johtopäätöksiä, niin myynti lienee suht odotetulla tasolla kun painetta isompiin alennuksiin ei ole. Jotain kamppista luulis kevään mittaan tulevan pleikkarinkin kauppaan. Siellä sais myynti vähän piristyä.

21 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Remedyn Q4-tuloksesta. :point_down:

6 tykkäystä

Thomas Puha recently tweeted this. Meetings regarding Control and/or Condor publishing?

Puha Tweet

3 tykkäystä

Hyvä yhteenveto konsolimarkkinan nykytilanteesta:

11 tykkäystä

Keskiviikkona sitten livessä tavataan läpi Remedyn näkymiä ja peliprojektien kuulumisia. Q4-luvuissahan ei enää yllätyksiä negarin jäljiltä ole.

32 tykkäystä

Haastava vuosi ja Alan Wake 2:n menestyksekäs julkaisu toi tuloksena toisen vakiintuneen pelibrändin

Loka-joulukuun 2023 pääkohdat

  • Liikevaihto laski 24,4 prosenttia 10,3 (13,6) miljoonaan euroon.
  • Käyttökate (EBITDA) laski -3,9 (2,8) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -12,8 (2,1) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -123,9 (15,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 0,1 (-3,8) miljoonaa euroa.
  • Syyskuussa Remedyn hallitus päätti uudesta optio-ohjelmasta 2023.
  • Alan Wake 2 julkaistiin 27.10.2023 ja peli sai hienon kriitikko- ja pelaajavastaanoton.
  • Alan Wake 2 voitti useita palkintoja, mukaan lukien parhaan ohjauksen, parhaan tarinankerronnan ja parhaan kuvasuunnittelun palkinnot The Game Awardsissa 7.12.2023.
  • Marraskuussa Remedy teki muutoksia johtoryhmään. Markus Mäki jatkoi tuotejohtajana ja Mika Vehkala nimitettiin teknologiajohtajaksi.
  • Remedy kirjasi Q4:n ja koko vuoden 2023 tulokseen 7,2 miljoonan euron alaskirjauksen, joka kattaa kaikki koodinimi Vanguardin aktivoidut tuotekehitysmenot.

Tammi-joulukuun 2023 pääkohdat

  • Liikevaihto laski 22,2 prosenttia ja oli 33,9 (43,6) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -17,0 (1,9) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -28,6 (-0,6) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -84,4 (-1,3) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli -16,0 (11,1) miljoonaa euroa.
  • Syyskuussa Remedyn hallitus päätti uudesta optio-ohjelmasta 2023.
  • Marraskuussa Remedy teki muutoksia johtoryhmään. Markus Mäki jatkoi tuotejohtajana ja Mika Vehkala nimitettiin teknologiajohtajaksi.
  • Remedy kirjasi Q4:n ja koko vuoden 2023 tulokseen 7,2 miljoonan euron alaskirjauksen, joka kattaa kaikki koodinimi Vanguardin aktivoidut tuotekehitysmenot.
  • Hallitus ehdottaa, että vuodelta 2023 ei makseta osinkoa.
  • Raportointikauden jälkeen helmikuussa 2024 Remedy allekijoitti Tencentin kanssa koodinimi Kestreliä koskevan sopimusmuutoksen, jonka myötä Kestrel aloitettiin puhtaalta pöydältä.
  • Raportointikauden jälkeen helmikuussa 2024 Remedy julkisti, että Alan Wake 2 oli myynyt miljoona kappaletta joulukuun 2023 loppuun mennessä, ja 1,3 miljoonaa kappaletta helmikuun 2024 alkuun mennessä.
  • Raportointikauden jälkeen helmikuussa 2024 Remedy hankki 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control -pelibrändiin. Kaupan myötä myötä kaikki Control, koodinimi Condor, Control 2-peleihin ja tuleviin Control-tuotteisiin liittyvät julkaisu-, jakelu-, markkinointi- ja muut oikeudet palautuvat Remedylle.

Keskeiset tunnusluvut

Toimitusjohtaja Tero Virtalan kommentit

Vuoden 2023 viimeinen vuosineljännes oli Remedylle erityinen ja ikimuistoinen. Alan Wake teki paluun 13 vuoden jälkeen Alan Wake 2 julkaisun myötä lokakuun 2023 lopussa. Alan Wake 2 on suurin ja kunnianhimoisin Remedyn toteuttama projekti. Pelin viimeistely laadukkaaksi oli prioriteetti ja se sitoi alunperin suunniteltua enemmän henkilöstöä vuoden aikana, mikä puolestaan viivästytti muiden projektiemme siirtymistä seuraaviin kehitysvaiheisiin. Alan Wake 2:n menestyksekäs julkaisu vapautti osaajia muihin peliprojekteihin, mikä kiihdytti niiden kehitysnopeutta.

Me Remedyllä olemme kiitollisia Alan Wake 2:n sekä kriitikoilta että pelaajilta saamasta positiivisesta vastaanotosta. Pelin Metacritic keskiarvo on 89, jolla se sijoittuu kaikkien vuoden 2023 aikana julkaistujen pelien kärkijoukkoon. Peli on myös voittanut useita palkintoja, kuten parhaan ohjauksen, parhaan tarinankerronnan ja parhaan kuvasuunnittelun palkinnot The Game Awardsissa. Meillä on nyt kaksi vakiintunutta pelibrändiä, Alan Wake ja Control, ja tavoitteenamme on kasvattaa niistä pelibrändejä, joilla on korkea bränditunnettuus, tasaisesti kasvava käyttäjäkunta, säännöllisemmät jatko-osat, ja kyky tuottaa liikevaihtoa ja tuottoa korkealla tasolla.

Alan Wake 2:n myynti alkoi hyvin huolimatta kilpaillusta julkaisuajankohdasta ja kaiken kaikkiaan poikkeuksellisesta hienojen pelijulkaisujen määrästä vuoden aikana. Alan Wake 2, joka on saatavilla ainoastaan digitaalisesti, myi yli miljoona kappaletta vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen loppuun mennessä tehden siitä Remedyn nopeiten myyneen pelin. Haluan kiittää kehitystiimiä heidän uskomattomasta työpanoksestaan, jonka avulla Alan Wake 2 saatiin valmiiksi. Kuten Control osoitti, loistavalla pelillä on mahdollisuus erinomaiseen pitkän aikavälin myyntiin, ja odotamme tätä myös Alan Wake 2:n kohdalla. Alan Wake 2 on jo kattanut merkittävän osan Epic Games Publishingin investoinneista (recoup), ja odotamme pelin olevan merkityksellinen liikevaihto- ja kannattavuusajuri vuodelle.

Helmikuussa 2024 hankimme 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control-pelibrändiin. Kyseessä on meille erittäin merkittävä positiivinen askel. Vaikka 505 Games oli oikea kumppani vuonna 2017, sekä pelibrändi että tavoitteemme ovat kasvaneet sen jälkeen ja näemmekin, että Control-pelibrändiä kasvatetaan erilaisella liiketoimintamallilla ja kumppanilla.

Verkkolähetys ja puhelinkonferenssi

Remedy järjestää tulosjulkistusta koskevan englanninkielisen tiedotustilaisuuden verkkolähetyksenä ja puhelinkonferenssina sijoittajille, analyytikoille ja lehdistölle 20.3.2024 klo 16.00. Remedyn tulosta esittelevät toimitusjohtaja Tero Virtala ja talousjohtaja Terhi Kauppi. Liiketoimintakatsaus on julkaisemisen jälkeen nähtävillä Remedyn sijoittajasivuilla: https://investors.remedygames.com/fi/taloustieto-ja-raportit/talousjulkaisut/.

19 tykkäystä