Voin hyvin olla väärässä, mutta ajattelisin, että pelkkä DLC-traileri Summer Game Festissä pelille, jonka myynti ei räjäyttänyt pankkia, olisi overkill.
Tässä on mielestäni monta mielenkiintoista skenaariota. Spekulaatiovaroitus.
Luonnollisin paikka DLC-trailerille on mielestäni edelleen Sonyn Showcase toukokuun lopussa (pvm ei vahvistettu, mutta ensi viikolla saataneen virallinen päivä). Enemmistö AW2 myynnistä lienee PSN:llä ja olisi paljon kustannustehokkaampi tapa tavoittaa yleisö. Kärjistän nyt voimakkaasti, mutta Epic Storessa ei ole riittävästi 3rd party peleistä kiinnostuvaa väkeä ja Xbox-pelaajat ostavat täysihintaisena vain EA Sportsin pelit ja CODit, samalla odottaen että kaikki muut pelit tippuvat GamePassiin. Markkinointipanostukset PSN:n ulkopuolelle tuskin tuottanee kovin hyvää ROI:ta.
Summer Game Festissa Night Springs -julkaisun yhteydessä voisi olla mahdollista julkistaa ennakkotilattavaksi fyysinen kopio loppuvuodelle, julkaisu Lake House DLC:n aikoihin. Tällä ilmoituksella olisi järkevämpi ROI kuin pelkälle DLC-trailerille. Jos fyysinen on ikinä tullakseen, ovat SGF tai viimeistään Gamescom ainoat järkevät tilaisuudet julkistukselle. Mielenkiinto peliä ja myös fyysistä kopiota kohtaan laskee ajan myötä. Jos fyysiselle haluaa korkean hintapisteen, pitäisi julkistuksen tapahtua piakkoin, sillä jo holiday-seasonissa peli joutuu joulumyyntikilpailussa pärjätäkseen menemään nykyistä syvempiin alennuksiin, eikä silloin korkeahintaisen fyysisen osto houkuttele, jos digitaalista saa halvalla. Fyysisen kopion myynti muuhun kuin korkeaan hintapisteeseen taas ei käy järkeen, koska fyysisestä saatava nettotuotto on huomattavasti digitaalista heikompi.
Fyysisen announce kävisi myös järkeen, kun katsoo miten nuivasti Epic on pitänyt peliä alennuksessa ja varsin vaatimattomilla alennusprosenteilla verrokkeihin nähden. Yksi motivaatio nuivuuteen voisi olla suunniteltu fyysinen julkaisu, jota korkeana pidetty hintapiste palvelee.
Ainakin Iam8bit sattuu sopivasti olemaan vuoden SGF:ssä partnerina. Ja olihan Alan Wake Remasteredilla myös pienimuotoinen fyysinen julkaisu, vaikka sama digiä suosiva Epic julkaisijana.
Alan Wake 2 TGA-traileri tuli 12/2021. Peli julkaistiin 10/2023. Eroa trailerin ja pelin välillä siis 22kk. Max Payne Remake on näillä hetkillä menossa tuotantoon. Remedyn ohjeistushaarukka tuotantovaiheelle AAA-peleille on 15-26kk.
Teoriassa Max Payne Remake traileri voisi olla mahdollinen, mutta pitäisin todennäköisempänä ajankohtana loppuvuoden The Game Awardsia. Nyt kun GTAVI alustava julkaisuikkuna on karkeasti Q3’25, niin tuskin ihan heti seuraavaan kvartaaliin Max Payne Remakea julkaistaisiin. Tämä huomioiden pidän Aten H1 2026 ennustetta MPR-julkaisulle varsin validina nykytiedoin. Q1’26 julkaisulla erotus nykyhetkeen on lähellä Alan Wake 2:n traileri-release erotusta.
Condor on toki todennäköisin seuraava peli, mutta lienee pienen budjettinsa ja todennäköisen subscription-palvelun launchin vuoksi kaikista todennäköisin itsejulkaistava peli, joten reveal voi mielestäni tapahtua ilman partnerijulistuksia.
Co-op peleissä tuo reveal-launch erotus on huomattavasti lyhyempi. Sekä Remnant 2 että Helldivers 2 revealtraileri tulivat n. 7kk ennen launcia. Voisi odottaa, että Condor noudattaa samaa kaavaa.
Jos toiveena on ettei Condor sotke ja viivästytä Remedyn muuta tuotantoputkea, pitäisi jos ei nyt niin ihan viimeistään syksyn Gamescomissa nähdä reveal-traileri, muuten taitaa julkaisu venyä H2’25 puolelle, mikä tarkoittaisi tuotantoputken solmuun menoa, kun kolme peliä samanaikaisesti tuotatoputkessa, mikä taas tarkoittaa todennäköisimmin viivästyksiä Control 2 kehitykseen.
Joka tapauksessa mielenkiintoiset muutamat viikot edessä niin Sonyn Showcasen kuin Summer Gamefestin kuin mahdollisesti myös Xbox Showcasen osalta, sillä ainakin teoriassa kaikissa voisi olla uutta Remedyn pelisiältöä.
Todennäköisin skenaario lienee kuitenkin tuo Night Springs reveal traileri SGF:ssä ± fyysinen.