Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Remedyn CFO ilmoitti LinkedInissä aloittavansa uuden työn elokuussa. Tuskin vaikutusta Remedyn kannalta, mutta hyvä tiedostaa.

1 tykkäys

Ymmärrän hyvin, että otit esimerkkiin konservatiivisen myyntiarvion, olen siihen itsekin taipuvainen. En nyt ota kantaa siihen, mitä kuvittelen että peli tulee myymään. On täysin mahdollista, että peli floppaa ja myy vain muutaman miljoonan kopion.

On kuitenkin hyvä ymmärtää, että Rockstarin/Take Two:n tavoitteet Max Payne Remakejen myynnille ovat jotain ihan muuta kuin Max Payne 3:n myyntimäärät.

Rockstarin yksinpelijulkaisut* (ei sisällä remastereita) ennen Max Payne Remakeja:

Red Dead Redemption 2 (2018) - Yli 60M kopiota
GTA V (2013) - Yli 195M kopiota
Max Payne 3 (2012)- Yli 4M kopiota, joka kuitenkin oli Take Two:lle floppi. (Huom. Pelin kehitti Rockstar!)
L.A. Noire (2011) - Yli 7.5M kopiota
Red Dead Redemption (2010) - Yli 23M kopiota
GTA IV (2008) - Yli 25M kopiota
Max Payne 2 (2003) - Ei tiedossa, mutta oli Take Two:lle odotuksiin nähden floppi.
Max Payne (2001) - Yli 4M kopiota
*jätetty ennen 2010 julkaistut AA pelit ja GTA:n spinoffit pois

On hyvä huomioida myös, että esim. Yhdysvaltojen videopelimarkkina on karkeasti kymmenkertaistunut vuodesta 2001 (~$10mrd → ~$110mrd). Inflaatiokorjattunakin yli viisinkertaistunut. Max Payne 3:n julkaisustakin yli kaksinkertaistunut.

Luvuista voi pelialan markkinakasvun huomioiden päätellä, että Rockstarin tavoitteet Max Payne Remakeille ovat todennäköisesti huomattavasti korkeammat kuin muutama miljoona kopiota, joka olisi lähinnä kehitys- ja markkinointikulujen recoupaus.

Rockstarin asettama markkinointibudjetti suhteessa kokoknaisbudjettiin (pelinkehitysbudjetti + markkinointibudjetti) on todennäköisesti myös jotain ihan muuta kuin Remedyn tähänastinen n. 15% (Control). Olisin yllättynyt, jos markkinointisuhde olisi alle 50%. Näistä johtaen olisin kovin yllättynyt, jos Rockstarin sisäiset tavoitteet Max Payne Remakelle olisivat alle 10M myydyn kopion tai alle 200% ROI:n.

Tavoiteskenaariossa (~10M kopiota) Remedyn viiden vuoden rojaltituotot olisivat karkeasti n. 30 miljoonaa euroa 20% rojaltioletuksella, olettaen tasaisen pelin myyntihinnan laskun, mutta projektin kokonaistuottoon vaikuttaa moni seikka mm. recouppaako Rockstar kehitysbudjetin marginaalit huomioiden,mikä lopullinen rojaltiosuus Remedyllä on ja miten keskihinta kehittyy. Aten raportin karkea arvio on 20-30% rojaltisuhde Remedylle.

Jos peli möisi sen 10M kopiota (~€30M rojaltit), ja €60M pelinkehitysbudjetilla olisi vaikkapa 15% marginaalilla (€9M), tekisi projekti karkeasti Remedylle ~65% ROI:n (~€40M). Ihan ok toki matalan riskin projektille, mutta jopa tässä hitti-skenaariossa suurin etu projektista lienee strateginen mm. Remedyn (ja RCU:n) brändin kasvattaminen pelaajien tietoisuudessa sekä rahoitusmielessä mahdollistaa ennustettavia rahavirtoja tilanteessa, jossa omat investoinnit peleihin kiihtyvät.

Remedyn pitää kuitenkin ajan kanssa pyrkiä tilanteeseen, jossa jokainen peli tuottaa vähintään 100% ROI:n - mielellään huomattavasti enemmän.

17 tykkäystä

Videopelialaa on tainnut ennemmin vaivata liian pieni inflaatio, ehkä seuraava GTA nostaa yleisesti alan hintatasoa taas pykälällä tai kahdella ylöspäin.

Mitenköhän tälläisten alihankinta projektien ROI:ta kannattaa haarukoida, järkevämpi voisi olla että ynnätään joka vuoden keskimääräinen käyttöpääoma joka on sitoutunut projektiin tai arvio siitä. Jolloin ROI:kin alkaa näyttämään järkevämmältä, vaikkei ehkä ROI olekaan alihankinta projekteille paras mittari, kun suurin menetys on käytetty aika ja vaihtoehtoiskustannus - jota taas käyttämällä koko budjettia jotenkin ehkä huomioidaan.

3 tykkäystä

Yksinkertaistuksen vuoksi käytin samaa ROI-laskentatapaa alihankintaprojektille kuin Remedy FY23-katsauksessaan.


Lähde: https://investors.remedygames.com/app/uploads/2024/03/fy-2023-presentation.pdf

Mutta sama mieltä, että yleisesti ottaen olisi järkevää ajatella alihankintaprojekteja vaihtoehtoiskustannuksen (aika, raha) kautta. Toisaalta tämä Max Payne -projektia nyt on tavallaan turha Remedyn tilanteessa hirveästi kritisoida vaihtoehtoiskustannusten kautta, kun vaatisi aivan massiivisen jättihitin, jotta alihankintaprojekti tuottaisi edes 100% ROI:n eli maksaisi itsensä sekä seuraavan peliprojektin. Lisäksi nykytilanteessa ei nykyisten projektien lisäksi ole a) IP:tä mihin investoida b) kassaa, mitä investoida.

Ennustettava “vähäriskinen” rahavirta mahdollistaa nyt investoinnit Control-pelibrändiin, jotka onnistuessaan sekä aikaistavat että kasvattavat tulevaisuuden kassavirtoja. Lisäksi onnistunut Max Payne pelijulkaisu voi luoda huomattavia positiivisa verkostoefektejä, vaikka taloudelliset hedelmät korjaisi pääosin Rockstar.

5 tykkäystä

Vaikuttaisi siltä, että 7.6. kuullaan lisää Alan Wake 2 DLC:n julkaisuaikataulusta. Aina tietysti pieni mahdollisuus Condor-teaserille, mutta tässä vaiheessa lienee yhä liian aikaista – etenkin kun julkaisijaa ei ole vielä lyöty lukkoon.

Screenshot 2024-05-19 at 19.26.53

https://x.com/SamLakeRMD/status/1791931680955027607

11 tykkäystä

Voin hyvin olla väärässä, mutta ajattelisin, että pelkkä DLC-traileri Summer Game Festissä pelille, jonka myynti ei räjäyttänyt pankkia, olisi overkill.

Tässä on mielestäni monta mielenkiintoista skenaariota. Spekulaatiovaroitus.

Luonnollisin paikka DLC-trailerille on mielestäni edelleen Sonyn Showcase toukokuun lopussa (pvm ei vahvistettu, mutta ensi viikolla saataneen virallinen päivä). Enemmistö AW2 myynnistä lienee PSN:llä ja olisi paljon kustannustehokkaampi tapa tavoittaa yleisö. Kärjistän nyt voimakkaasti, mutta Epic Storessa ei ole riittävästi 3rd party peleistä kiinnostuvaa väkeä ja Xbox-pelaajat ostavat täysihintaisena vain EA Sportsin pelit ja CODit, samalla odottaen että kaikki muut pelit tippuvat GamePassiin. Markkinointipanostukset PSN:n ulkopuolelle tuskin tuottanee kovin hyvää ROI:ta.

Summer Game Festissa Night Springs -julkaisun yhteydessä voisi olla mahdollista julkistaa ennakkotilattavaksi fyysinen kopio loppuvuodelle, julkaisu Lake House DLC:n aikoihin. Tällä ilmoituksella olisi järkevämpi ROI kuin pelkälle DLC-trailerille. Jos fyysinen on ikinä tullakseen, ovat SGF tai viimeistään Gamescom ainoat järkevät tilaisuudet julkistukselle. Mielenkiinto peliä ja myös fyysistä kopiota kohtaan laskee ajan myötä. Jos fyysiselle haluaa korkean hintapisteen, pitäisi julkistuksen tapahtua piakkoin, sillä jo holiday-seasonissa peli joutuu joulumyyntikilpailussa pärjätäkseen menemään nykyistä syvempiin alennuksiin, eikä silloin korkeahintaisen fyysisen osto houkuttele, jos digitaalista saa halvalla. Fyysisen kopion myynti muuhun kuin korkeaan hintapisteeseen taas ei käy järkeen, koska fyysisestä saatava nettotuotto on huomattavasti digitaalista heikompi.

Fyysisen announce kävisi myös järkeen, kun katsoo miten nuivasti Epic on pitänyt peliä alennuksessa ja varsin vaatimattomilla alennusprosenteilla verrokkeihin nähden. Yksi motivaatio nuivuuteen voisi olla suunniteltu fyysinen julkaisu, jota korkeana pidetty hintapiste palvelee.

Ainakin Iam8bit sattuu sopivasti olemaan vuoden SGF:ssä partnerina. Ja olihan Alan Wake Remasteredilla myös pienimuotoinen fyysinen julkaisu, vaikka sama digiä suosiva Epic julkaisijana.


Alan Wake 2 TGA-traileri tuli 12/2021. Peli julkaistiin 10/2023. Eroa trailerin ja pelin välillä siis 22kk. Max Payne Remake on näillä hetkillä menossa tuotantoon. Remedyn ohjeistushaarukka tuotantovaiheelle AAA-peleille on 15-26kk.

image

Teoriassa Max Payne Remake traileri voisi olla mahdollinen, mutta pitäisin todennäköisempänä ajankohtana loppuvuoden The Game Awardsia. Nyt kun GTAVI alustava julkaisuikkuna on karkeasti Q3’25, niin tuskin ihan heti seuraavaan kvartaaliin Max Payne Remakea julkaistaisiin. Tämä huomioiden pidän Aten H1 2026 ennustetta MPR-julkaisulle varsin validina nykytiedoin. Q1’26 julkaisulla erotus nykyhetkeen on lähellä Alan Wake 2:n traileri-release erotusta.


Condor on toki todennäköisin seuraava peli, mutta lienee pienen budjettinsa ja todennäköisen subscription-palvelun launchin vuoksi kaikista todennäköisin itsejulkaistava peli, joten reveal voi mielestäni tapahtua ilman partnerijulistuksia.

Co-op peleissä tuo reveal-launch erotus on huomattavasti lyhyempi. Sekä Remnant 2 että Helldivers 2 revealtraileri tulivat n. 7kk ennen launcia. Voisi odottaa, että Condor noudattaa samaa kaavaa.

Jos toiveena on ettei Condor sotke ja viivästytä Remedyn muuta tuotantoputkea, pitäisi jos ei nyt niin ihan viimeistään syksyn Gamescomissa nähdä reveal-traileri, muuten taitaa julkaisu venyä H2’25 puolelle, mikä tarkoittaisi tuotantoputken solmuun menoa, kun kolme peliä samanaikaisesti tuotatoputkessa, mikä taas tarkoittaa todennäköisimmin viivästyksiä Control 2 kehitykseen.


Joka tapauksessa mielenkiintoiset muutamat viikot edessä niin Sonyn Showcasen kuin Summer Gamefestin kuin mahdollisesti myös Xbox Showcasen osalta, sillä ainakin teoriassa kaikissa voisi olla uutta Remedyn pelisiältöä.

Todennäköisin skenaario lienee kuitenkin tuo Night Springs reveal traileri SGF:ssä ± fyysinen.

16 tykkäystä

Toivottavasti Epicin markkinointi on samoilla linjoilla - fyysisen julkaisu olisi niin helppoa markkinointia ja saisi taatusti palstatilaa laajalti (samalla tavalla kun digital only herätti tunteita ehkä pienessä, mutta näkyvässä osassa yleisöä). GOTY-edition fyysisenä olisi napakymppi niin yleisesti markkinoinnin kuin ihan vain palveluksena Remedyn pelaajakunnalle, mutta hieman pelottaa Epicin suhtautuminen tähän mahdollisuuteen :smiley: Täysin samoilla linjoilla kyllä siitä, että pelin julkaiseminen fyysisenä saisi varmaan parhaimmat ROI:t jos se tapahtuu viimestään syksyllä ja sitten sen merkitys pienenee.

Sonyn Showcasea tosiaan uumoiltu toukokuun lopulle ja se olisi kelpo paikka julkistaa DLC ja tuon Night Springs DLC:n pitäisi kaiken järjen mukaan olla todella lähellä julkaisua. Eli eiköhän tässä ihan hyvää pöhinää ole lähiviikkoina tiedossa, mutta katsotaan saako Epic/Remedy nostettua sitä kanista hatusta ja “räjäytettyä pankkia” markkinoinnilla vai mennäänkö ihan vain perinteisillä DLC julkistuksilla ja potentiaalisesti teasereilla muista projekteista.

1 tykkäys

Tuo Waken todella aikainen teaseri taisi enemmänkin toimia työpaikkailmoituksena. Max Paynen osalta sellaista ei tarvitse tehdä kun pelistä on tiedotettu jo ajat sitten. En ymmärrä mitä järkeä sen osalta olisi pistää cgi-teaseria ulos paria vuotta ennen julkaisua.

Ei mitään järkeä moisessa. Jos Remedyn kamoista tulee kesän hypeshowssa mitään, se on AW2 DLCn markkinointia. Ehkä korkeintaan avataan peli Condorin osalta ja virallisesti annetaan nimi ja näytetään siitä jotain, mutta sekin kuullostaa vähän aikaiselta.

Toisaalta Max Payne Remake on muissa käsissä tämän osalta - Take Two päättää milloin ja miten sitä markkinoidaan ja heillä voi olla joku syy pistää jotain hypejunaa liikkeelle hyvissä ajoin, mutta jopa heille tämä kesä on vielä kovin kovin aikaista.

Loppuvuodesta korkeintaan saattavat näyttää jotain Condorista tai Max Paynesta. Itse en yllättyisi, vaikka nyt SummerFesteillä ilmoteittaisiin, että Night Springs on ladattavana heti / seuraavana päivänä/viikolla.

Ei sitä DLC:tä kannata mitenkään kauhean pitkään rummutella, kun season pass / full edition on ollut jo alusta asti myynnissä. Heti ulos olisi yllättävänkin tehokas markkinointikikka.

Ainoa menetys on arvosteluiden puute alussa, mutta toisaalta emopeli on jo näyttänyt riittävästi lihasta tuolla saralla. En ole katsonut mitä muita tuossa kesäkuun alussa on tulossa ulos, jos siinä on se totuttu tyhjyys taas luvassa uusien pelien suhteen, on siinäkin jo omat etunsa.

3 tykkäystä

Unohdatte yhä sen todellisen ongelman. Peli julkaistu Epic storessa. Peli floppasi, eikä se siitä mihinkään toivu DLC julkaisuilla tai markkinoinnilla, ellei peliä julkaista Steamissä. Tässä markkinassa, edes Steam julkaisu ei pelastaisi tilannetta.

Aivan sama mitä DLC pitää sisällään ja millaista markkinointia tehdään, tällä ei enää väliä.
Ongelmana on väärä kauppapaikka ja heikko julkaisuikkunan myynti.

On huomioitava myös, että koko peliala vaikeuksissa ja Remedy mahdollisesti alalla ehkä yksi harvoista yhtiöistä, joka ei vielä irtisanonut devaajiaan.

Rahat loppuvat nopeasti jos Condor/control2 ei löydä julkaisujaa, joten itse en täysin ymmärrä miksei Tukholman epäonnistunutta studiota suljeta ja Vanguard kehittäjille näytetä ovea. Mielestäni keskustelette yhä vääristä asioita, AW DLC ei mitenkään merkityksellinen kokonaisuuden kannalta. Keskustelu olisi ehkä syytä kohdistaa kohti kassatilannetta ja pelialan yleistä lamaa, mielestäni tämä ei vielä näy Remedyn kurssissa.

4 tykkäystä

Trivialin taattua karhuilua :smiley:

Mutta; Siinä olet kyllä oikeassa, että pelin julkaisu Epic Storessa varmasti on varmasti rajoittanut PC-puolen myyntiä. Floppi on mielestäni ehkä vähän turhan raju sana tässä kohtaa, peli on kuitenkin Remedyn lähihistorian parhaiten myynyt peli, ja ainakin suurinpiirtein sekä markkinan, että Remedyn omien (ennen palkintohuumaa) ennusteiden mukaisesti.
Lisäksi pitää muistaa, että EGS-rajoitus koskee vain PC-puolen myyntiä, PS ja XBOX puolella vastaavia rajoitteita ei ole.

DLC:t tulevat varmasti lisäämään myyntiä hieman, sekä emopelin osalta että myös pelkän DLC:n ostavien osalta. Olet oikeassa siinä, että isossa kuvassa tällä ei varmasti ole kovinkaan isoa merkitystä yrityksen tulokseen, mutta toivottavasti pidentää edelleen AW2:n myyntihäntää ja erityisesti auttaa pitämään keskimääräistä myyntihintaa ylhäällä. Itsekin kuulun siihen kategoriaan, joka vielä odottaa että saan ns. “koko paketin” (emopeli+DLC:t) kivalla alennuksella, kunhan ne on ensin kaikki saatu markkinoille.
Odottaisin näiden julkaisua ja markkinoille tuloa hyvinkin pian, ensimmäistä jo nyt kesän/alkusyksyn aikana, ja toista vuoden vaihteen tienoilla. Yleisesti DLC-paketteja ei markkinoida kovinkaan pitkällä odotusajalla ,vaan ne tulevat nopeastikin saataville julkaisun/trailerin jälkeen.

Remedyn tukholman toimistolle on käsittääkseni onnistuttu rekrytoimaan varsin osaavaa henkilöstöä, josta osoituksena mm. AW2 Performance patch, joka paransi pelin suorituskykyä niin, että näytönohjainten vaatimuksia saatiin pudotettua kokonaisen sukupolven verran alaspäin. Käsittääkseni täälläkin oli asiasta viesti, josta sain käsityksen että tämä olisi pitkälti ollut ruotsalaisten kollegojen käsialaa. Eli ei kai siellä Tukholman konttorillakaan missään omassa siilossa istuta väkertelemässä omiaan :slight_smile:

Remedy on mielestäni tällä hetkellä onnellisessa tilanteessa, (edellyttäen että Condor+Control 2 vain löytävät hyvät, tai edes kohtalaiset julkaisukumppanit) että nykyisten kehitteillä olevien pelien osalta rahoitus ja julkaisusopimukset ovat jo kunnossa. Max Paynen kehitys tulee Rockstarin pussista, ja jos/kun nyt saadaan Condorille ja Control 2:lle sopimukset aikaan, on Remedyllä varaa rauhassa kehitellä pelejä, samalla odottaen että pelialan tilanne tasapainottuu ja mahdollisesti päästä ensi vuodesta alkaen julkaisemaan näitä kehitteillä olevia pelejä ns. parempaan markkinaan.

Heres hoping… :crossed_fingers: :crossed_fingers:

31 tykkäystä
17 tykkäystä

Remedy poistuu Nasdaq OMHX Helsinki Benchmark -indeksistä 3.6.2024

Nasdaq tiedotti perjantai-iltana muutoksista Nasdaq OMX Helsinki Benchmark -indeksiin. Indeksi koostuu joukosta Helsingin suurimpia ja vaihdetuimpia osakkeita.
Indeksiin lisätään käytettyjen autojen myyjä Kamux , ravintolayhtiö NoHo Partners sekä risteilijäyritys Viking Line.
Indeksistä poistuvat peliyhtiö Remedy , rakennusyhtiö SRV Group sekä teräsyhtiö SSAB.
Edellämainitut muutokset tulevat voimaan markkinoiden avautuessa maanantaina 3.6.2024. OMXHB-indeksi tarkistetaan kahdesti vuodessa: kesäkuussa ja joulukuussa.

25 tykkäystä

Hmm… :thinking:

Remedy Entertainment on nyt (Twitterissä):

Twitter-lähde: x.com

Lisäksi samaan aikaan julkistettiin torstaille Sonyn State of Play

Kolmantena seikkana AW2 meni PS Storessa kolmannen kerran alennukseen (-20%) 13.6 asti.
Eli olisikohan Night Springs julkaisupäivä alennusten jälkeisellä viikolla?

“Poison Pill” = “Remedy”:n vastakohta.

18 tykkäystä

Ovat nyt myös youtubessa myrkkypillereitä, ehkä tämä joku inside baseball juttu, ei aukea. Ehkä DLC:ssä matkustetaan toiseen aikaan tai toiseen ulottuvuuteen?

image

2 tykkäystä

Ehkä johto haluaa tällä signaloida että Remedy-sijoittajien viimeinen toivo eli Tencentin tai Sonyn ostotarjous on nyt heidän toimestaan selätetty :disguised_face:

36 tykkäystä

Tässä olisi hienoa symboliikkaa. :smiley: Olihan vuorostaan Control-peli peli millä yhtiö otti askeleen kohti itsenäisempää studiota, millä on neuvotteluvaraa julkaisijoiden kanssa.

12 tykkäystä

GDC:ssä ollutta settiä Dark Placessa. Ihan mielenkiintoista settiä jälleen. Käydään esim tuota State-Gate prosessia hieman läpi.

3 tykkäystä

Jos oli yhtään epävarmuutta Night Springs DLC esittelystä perjantaina, niin nyt viimeistään voi sanoa sen olevan varmaa kun Summer game fest teaser trailerissa lyhyt teasaus myös Night springsistä

Spoiler

Shifting place vois viitata että maailmoja Controlin kanssa lähennetään taas askeleen verran.

22 tykkäystä