Sanoma - aliarvostettu osinkokone?

Tätäkin olen omistanut on/off-periaatteella. Hiukan taas kiinnostuin, kun Antti Herlin tehnyt “tukiostoja” viime päivinä, suomalaista omistajuutta parhaimmillaan! Liiketoiminnan suuntaa on nyt vaan äärimmäisen vaikea hahmottaa, ensin piti digitaalisen oppimismateriaalin olla se juttu, mutta yhtäkkiä ollaankin maakuntalehtien omistaja. Tarkkaillaan, jos putoaisi vielä alle kymmenen euron.

3 tykkäystä

Sanoma julkisti juuri arvioita koronaviruksen vaikutuksesta yhtiöön https://sanoma.com/wp-content/uploads/2020/03/Sanoma-Corona-pandemic-QA.pdf

Paljonko Petri learning on tuloksesta ollut ja paljonko mainonnan osuus ja mitä tarkoittaa esin 35% pudotus mainosmyynnissä tulokseen ja ilmeisesti mahdollista tulla nolla tulos tapahtumista?

@Petri_Aho

Learning on nykyisellään noin 2/3-osaa konsernin liikevoitosta.

Mainonnan liikevaihto on vuositasolla noin 250 MEUR (ilman Alma aluelehtiä), joten noin 15 % droppi mainostuloihin tarkoittaisi noin 37 MEUR hittiä liikevaihtoon. Huhtikuun 35% on anomalia, joka ei toistune muina kuukausina. Toki Sanomassa voidaan varmaan kompensoida osa hitistä kustannusjoustoilla ja Alma aluelehtien tuloksella, joten tulosvaikutus on arvioni mukaan selvästi alle 37 MEUR. Festivaaliliiketoiminnan tulos on nollatasolla tänä vuonna (liikevaihto 35 MEUR).

Teemme parhaillaan laajaa raporttia Sanomasta, joten tarkempaa kuvaa yhtiön rakenteesta ja tilanteesta on luvassa pian.

6 tykkäystä

Hienoa, tuota jäänkin odottamaan. Alkanut paluu Sanoman omistajaksi tässä polttelemaan ja nyt kun hinnallakaan taida kovia nousupaineita olla, päinvastoin niin jäädään odottamaan ja katsomaan.

minä palasin 7,1 hinnalla takasin ja lisäsin vähän 7,5, mutta ehdin jo keventää. Minusta 7-8 eur hinta esim. ei tunnu kovinkaan huonolta, mutta tosinaa mieluusti lisä vahvistusta kaipaa, position suurentamisen kannalta.

Itse ajattelen, että Learning on ainakin melko hyvin turvassa Koronasta ja siksi kysyinkin sen osuutta tuloksesta. Suurin osuma taitaa sitten tulla tuosta mainonnasta, jos tapahtumat on nollilla… Jossain vaiheessa varmaan saadaan kyllä tapahtumat taas rullaamaan ja mainonta varmaan elpyy ihan pahimmasta ainakin.

Sanomalla taitaa olla nyt Hollannin myyntien jälkeen aika hyvä kassa ostoksille, mutta mitenkähän korona on vaikuttanut ostettavien kohteiden saatavuuteen / hintaan?

Luulisi, että digitaalinen oppimateriaali olisi arvossaan (tai ei ainakaan halventuisi voimakkaasti)?
Nähtäväksi jää miten sitten saadaan hankittua uutta learning sektoria!

Osingon kai meinasivat sillata tältä vuodelta (jokohan se maksettiin?).

3 tykkäystä

Herätellääs Sanoma-ketjua vähän.

Ostin Sanomaa juuri 5% painolla salkkuuni, sillä tuo Learning-markkina vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Opiskelu on tällä hetkellä murroksessa, jossa digikirjojen osuus opiskeluvälineenä on nousussa. Sijoittajan näkökulmasta digikirjojen myynti vaikuttaa tuottoisalta puuhalta, sillä käytettyjen kirjojen myynti katoaa kokonaan, ja jokaiselle oppilaalle on ostettava lisenssi. Uutena ongelmana saattaa olla piratismi, mutta tuntuu, ettei se ainakaan vielä ole muodostunut ongelmaksi. Etenkin luokilla 1-9 piratismi on luultavasti hyvin vähäistä, sillä asiakkaana ovat koulut, eikä itse oppilaat.

Tällä hetkellä tilanne on ymmärrykseni mukaan se, että oppilas saa itse valita ostaako digikirjan vai kovakantisen. Joillakin kursseilla digikirja on jopa jo pakollinen. Tämä jakaa mielipiteitä oppilaiden keskellä, sillä osa preferoi fyysisiä kirjoja. Digikirjoista on myös kuulunut jonkin verran valituksia. Niiden käyttö vaatii internet-yhteyden, joten huonolla yhteydellä sivujen lataaminen voi kestää kivuliaan kauan. Toisilla ruudusta oppiminen on taas yksinkertaisesti vaikeampaa. Oppiminen on hyvin yksilöllistä, joten fyysiset kirjat tuskin tulevat lähitulevaisuudessa katoamaan mihinkään. Tulevat sukupolvet ovat kuitenkin entistä enemmän tekemisissä teknologian/ruutujen kanssa ja internetyhteydet ovat paranemaan päin (mm. jo 5G:kin avulla), joten digikirjojen nousu tuntuu loogiselta.

Suomessa Sanoma Pron suurin kilpailija on Otava, ja oman empiirisen tutkimuksen mukaan koulukirjat valitaan about 50-50 Sanoma Pron ja Otavan välillä. Mielenkiintoinen havainto on myös se, että Sanoma myy kirjansa omasta portaalista, kun Otava taas myy myös kirjakauppojen kautta. Tästä voisi kuvitella Sanoman saavan pientä hinnoitteluetua?

Onko foorumilla ketään, kellä olisi viimeaikaista kokemusta oppikirjojen ostamisesta nykyaikana? Mielenkiinnolla kuulisin kuluttajan näkökulmasta miten digi vs fyysinen kirja -valinta on tehty. Myös jos foorumille sattuu joku opettaja eksymään, niin olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä Otavan ja Sanoman oppikirjojen ja digialustojen väliltä.

4 tykkäystä

Foorumilta löytyy ainakin @Johannes_Sippola, joka uunituoreena ylioppilaana pystyisi avaamaan, mikä asiain laita on lukiossa tänä päivänä. :slight_smile: Meiltä toimistolta uusimmat empiiriset havainnot löytyy @Miika_Purola.

4 tykkäystä

Ainakin Etiksessä tosiaan digikirjoja käytetään todella paljon, jotkut tosin etenkin luonnontieteissä (fysiikassa ja kemiassa nyt ainakin) tykkää käyttää fyysisiä kirjoja. Etiksessä selkeästi painottui oppiaineittain se, että onko käytössä Otavan vai Sanoman kirjat. Sanoman kirjat oli mulla ainakin käytössä vaan matikassa ja fysiikassa (jos esim. enkun YO-kertauskirjaa ei lasketa tähän mukaan). Jos subjektiivisia mielipiteitä saa kirjoista esittää, niin mun mielestä Otavan digikirjat oli huomattavasti mukavempia käyttää verrattuna Sanoman digikirjoihin. Sanoman digikirjat (ja ihan fyysisetkin tosin) on värimaailmaltaan ja muutenkin ulkonäöltään (digikirjoissa myös käyttöliittymältään) huomattavasti “masentavampia” (paremman sanan puutteessa) kuin Otavan kirjat. Useat muut valmistuneet ainakin mun kaveripiirissä on mun kanssa samaa mieltä tästä asiasta, en tiie onko @Miika_Purola:lla vastaavaa tai eriävää kokemusta tilanteesta?

E: Tärkeä lisäys: Etiksessä opettajat (ja varmasti opettajat muissakin lukioissa) ainakin paperilla suosittavat digikirjojen ostamista, mikä on täysin ymmärrettävää ylioppilaskokeiden sähköistyttyä.

Mun käsittääkseni mahdollisuus digikokeiden pitämiseen on toteutettu sekä Sanomalla, että Otavalla hyvin - Etiksessä tosin vaan englannissa käytettiin Otavan digikokeita, kaikki muut kokeet oli opettajat tehneet itse Abitti-järjestelmään käsittääkseni (A-saksasta tosin en oo ihan varma).

Otavan digikirjalisenssejä pystyy ostamaan ihan niiden oman verkkokaupan kautta kyllä, että en tiedä koskiko tää väite fyysisiä kirjoja?

9 tykkäystä

Lisäyksenä digitaalisiin oppimateriaaleihin vielä, että niissä yleensä tulee mukana jotain lisämateriaalia. Näin saa tietynlaisen edun digikirjan käyttäjänä suhteessa paperikirjan käyttäjään. Nämä edut ovat mm. katseltavia videoita, lisätärppejä tai vinkkejä sekä vastauksia. Digikirjassa siis vähän kattavampi tukimateriaali verrattuna paperiseen painokseen. Tällä mahdollisesti ajetaan oppilaita käyttämään enemmän digitaalista materiaalia. Toisaalta se on myös hyvä oppilaille, kun yo-kirjoituksetkin ovat sähköisenä (ja digitaalisuus vain tulee lisääntymään tulevaisuudessa) ja toisaalta taas julkaisijalle hyvä, kun oppilaat eivät kierrätä kirjoja, valmistuskustannukset ovat halvemmat ja korjauksia pystyy tekemään.

Positiivisia ja negatiivisia puolia voi kummankin tyypin kirjoista lähteä hakemaan, mutta en lähde ottamaan niihin enempää kantaa. Se, mistä tykkää on aine- ja yksilökohtaista.

Tuosta Sanoman ja Otavan välisestä kilpailusta olen samoilla linjoilla, että Otavalla on vieraiden kielien kirjoissa vahvuus ja Sanoma taas on parempi oppiaineissa (luonnontieteet, reaalit). Piratismistakaan en olisi huolissani kirjojen kohdalla. Ainoastaan vastaukset löytyvät netistä jonkun julkaisemana, mikä helpottaa oppilaita.

Ja tosiaan Sanomalla on oma verkkokauppa, jonka kautta se kirjat myy. Niillä ei silti hinnallisesti ole eroa muiden julkaisijoiden vastaaviin oppimateriaaleihin. Otavaltakin saa toki omien sivujen kautta. Tulevaisuudessa Otavaa ja Sanomaa tullaan varmasti molempia näkemään kouluissa, mutta itse arvioisin, että Sanoman suosio on silti suurempi kuin Otavan. Lisäyksenä vielä, että Sanoma tarjoaa myös digikirjan ja painetun kirjan yhteispaketteja, joissa hinta on tietysti huomioitu vähän alemmas.

5 tykkäystä

Itsellä on digikirjojen käytöstä pitkälti samoja kokemuksia kuin @Johannes_Sippola ja @Winston. Toki, koska olemme samasta koulusta @Johannes_Sippola ovat mielikuvamme myös jokseenkin yhtäläiset.

Sanoman alusta on hitaampi ja kirjat on rakennettu vaikeammin käytettäviksi kuin Otavan. Tykkään itse käyttää enemmän digikirjoja kuin kovakantisia, sillä olen laiska enkä jaksa kantaa kirjoja, minun ei myöskään tarvitse miettiä mihin kirjat menevät käytön jälkeen ja oma oppimiseni ei riipu siitä, mistä luen oppimateriaalini. Mielestäni suurin anti on digikirjoissa myös @Winston mainitsemat lisämateriaalit, jotka ovat Otavan ja Sanoman välillä tasavertaiset (Itse kallistuisin Sanomaan päin).

Tästä olen täysin samaa mieltä ja uskon, että yhä suuremmissa määrin tulemme näkemään digikirjoja opiskelijoiden pöydillä. Valinta Sanoman ja Otavan välillä riippuu lukiossakin siitä, mitä kirjaa opettaja suosittelee käytettäväksi. Oppilaalla ei siis usein ole mahdollisuutta vaikuttaa kirjan valinnassa.

Semmoinen käsitys olisi myös, että useissa kouluissa käytetään Otavan ja Sanoman ohella Studeoa, eli Tabletkoulua, josta en henkilökohtaisesti pidä. Käyttämäni Tabletkoulun kirjat ovat jääneet pintapuolisiksi tehtäväkirjoiksi.

10 tykkäystä

Melko odotettu kauppa, mutta mitä mieltä hintalapusta? Omaan korvaan 19,6 x käyttökate kuulostaa korkealta.

2 tykkäystä

Kaikessa hiljaisuudessa Sanoma on noussut tämän vuoden ostoistani kaikista eniten. Noin vuosi-pari sitten mielenkiintoni heräsi (kaikista paikoista) Osakesäästäjien yritysesittelytilaisuudessa, joka oli todella laadukas ja johti omaan näkemykseeni siitä, mihin yhtiön toiminta suuntautunee jatkossa. Tämä osoittautui sittemmin oikeaksi erinäisten yrityskauppojen myötä.
Nyt ollaan siinä pisteessä, että olen tyytyväinen omistaja - mutta myös mietityttää mitä tulevaisuus pitää sisällään tästä eteenpäin. Onko kukaan muu täällä sijoittanut Sanomaan ja minkälaisia ajatuksia yhtiön nykyinen tila ja tulevaisuus teissä herättää?

5 tykkäystä

Voisin vielä jatkaa tähän, luettuani hieman @Petri_Gostowski :n viimeisintä raporttia sekä Sanoman kuluvan neljänneksen tiedotteet.

Tällä hetkellä yhtiö ei siis anna 2020 guidancea, jos kohta on luvannut sellaisen vuoden aikana. Samoin kuin monen muun kohdalla, mielestäni on menty siitä mistä aita on matalin - kyllä yhtiöllä pitää joku näkemys olla ja se pitäisi pystyä myös kommunikoimaan. Ainakin siinä vaiheessa kun 9/12 kuukautta vuodesta on jo mennyt. Lupaus 2020 guidancesta on toistettu vielä 23.9. tiedotteessa. Toisaalta, on ihan selkeää, että mainonta on ottanut hittiä paljon koronasta (josta on yleisellä tasolla annettu oikeastaan kuluvan neljänneksen ainoat kommentit), eikä koronan vaikutus Learning-puoleenkaan ole varmaankaan ihan yksinkertaisin eikä vähäisin. Siis vähän sympatiaa minulta riittää kuitenkin.
Ehkäpä siis pitää yrittää katsoa hieman pidemmälle kuin vain tätä vuotta (ja mielellään näin toki tekisinkin). Onko @Petri_Gostowski mitään ajatuksia sitten viime rapsan? Tämä neljännes aika hiljaiseloa tiedotteiden muodossa, mutta varsin vahvaa kurssinousua.

Ja tässä kirjoittaessani tänään Sanoma + 8.29% ilman mitään uutisia.

1 tykkäys

Muutama ajatus:

  • Veikkaan, että guidance annetaan Q3-yhteydessä. Halutaan ensin katsoa Q3-luvut ja näin pelata vähän matalamman riskin peliä. Moni yhtiöhän olisi varmaan jo voinut antaa ohjeistuksen, mutta korkean epävarmuuden takia se olisi ollut todennäköisesti hyvin väljä, josta sitten ei olisi ollut iloa sijoittajille. Olen myös sanonut yhtiöille, joiden kanssa olen jutellut ohjeistamisesta ja jotka on kysynyt analyytikon näkemystä asiaan, että tänä vuonna ohjeistamisen voi enää vaan ryssiä ja jäädä mieleen antamalla ohjeistuksen, johon ei ylläkään. Massan mukana voi luistella ilman ohjeistusta, eikä kukaan muistele jälkeen päin…

  • Mainonta on ottanut hittiä ja ottaa ja tämä on yks suurimpia epävarmuustekijöitä loppuvuonna. Kysyms on siitä miten viime kuukausina nähty kysynnän laskun taittuminen kehittyy ja tähän vaikuttanee paljon koronan kehittyminen.

  • Learningiin korona ei itseasiassa olennaisesti vaikuta. Ei niinkää hyvässä tai pahassa, sillä digiloikka kouluissa ei suoraan sada Sanoman laariin, vaan se on pidemmän aikavälin trendi mistä yhtiö hyötyy. Siltikin odotamme Learningin osalta vahvaa Q3:sta, jolloin merkittävä osa segmentin tuloksesta tehdään. Learningin osaltahan on muuten annettukin “ohjeistus”. Tämä Q2-rapsastani:
    Learningin osalta yhtiö toisti viime vuonna annetun arvion segmentin noin 500 MEUR:n liikevaihtotasosta ja noin 20 %:n operatiivisesta kannattavuudesta (ilman PPA-poistoja)

  • Tänään osaketta nostaa arvioni mukaan SEB:n päivitys. “BUY” suositus ja 14,2e targari

Tässä muutamia ajatuksia. Toivottavasti niistä on apua :slight_smile:

8 tykkäystä

Kiitti! Todellakin. Lisäksi tuo SEB:n suositus jäänyt itselläni näkemättä.

2 tykkäystä

No ne näkymät tulikin hieman aikaisemmin kun odotin :smiley: Ohjeistus hyvin linjassa meidän ennusteisiin - kohta tulee pikakommenttia

5 tykkäystä

Kiitos heads upista! Omalla silmäilyllä näyttää kyllä olevan tosi jees!

1 tykkäys
1 tykkäys

Mitkähän ne SEB:n tulosodotukset olivat siinä 14 EUR targetin suhteen? Olisin odottanut Inderesiltä myös targetin korotusta nyt (lienee haluttu katsoa Q3 ensin). Perusteena targetin pitämiselle nykyisessä 10 EUR tasossa oli, että sekä Inderesin että konsensuksen ennusteet ovat aika lailla linjassa nyt annetun ohjeistuksen kanssa. Jossain kohtaa on kuitenkin melkoinen näkemysero SEB:n, Indereksen ja nykyisen kurssin (12 EUR) suhteen.

(Muistaen toki, että analyytikkojen target-luvut eivät välttämättä puhu samaa kieltä keskenään…)