Second hand – mitä sinä olet valmis ostamaan käytettynä?

Jos on vähänkään tietoa suomalaisesta designista, kirpputoreilta ja huutokaupoista voi löytää ymmärtämättömien ihmisten hylkäämiä aarteita tosi halvalla. Omat keräilijänsä on esim. suomalaisille design- ja Kalevala-koruille (pronssia ja hopeaa), designlasille ym. sisustusesineille, puhumattakaan huonekaluista. Laadukas vintage on nykyaikana statussymboli. Yllättävää, että joku ei tiedä sitä. Vanhat kellot ovat miesten suosittuja keräilykohteita. Itse ostan aina, kun löydän jotain arvokasta, ja myyn kalliilla, ihan niin kuin osakkeitakin. Voitolla sitten osakkeita ostamaan.

2 tykkäystä

Kyllä niitä aina tulee, älä siitä huoli. Suomen automarkkinoillahan vähän kärjistettynä tilanne menee juuri tuolla tavalla, jossa kukaan ei osta uutta, mutta käytetty tekee kauppansa. Tällä hetkellä saksalaiset ja ruotsalaiset ostavat uusia autoja, jotka suomalaiset ostavat talteen käytettynä.

Uskon markkinatalouden korjaavan sen tilanteen, että uusia autoja tai mitä tahansa tuotteita menee aina kaupaksi. Jos käytetyllä tavaralla on paljon markkinaa, se kasvattaa käytetyn tavaran hintoja. Hinta ei voi kuitenkaan nousta uutta kalliimmaksi, koska kupapa sitä käytettyä ostaisi kalliimmalla. Myös pudottamalla uuden tuotteen hintaa voidaan varmistaa se, että uusi tuote tekee kauppansa. Eli en pidä sitä varsinaisena uhkana, että “käytetyt loppuu jos joku ei osta uutta”.

1 tykkäys

Niin no, voihan käytettynäkin saada juuri sellaisen jota tarvitsee ja jonka haluaa. :grin: Riippuu preferensseistä.

Käytettyjen autojen kaupasta, jos puhutaan, niin siinä on omat erityispiirteensä. Kuten että käytetyn auton myyjällä on aina huomattava informaatioetu ostajaan nähden auton kunnon suhteen ja toisaalta käytettyjen autojen rivistö vilisee pikkuvikaisia yksilöitä, jotka ovat rivistössä juuri siitä syystä, että niihin on alkanut ilmaantua kaikenlaista “pientä”. Jobbari sitten yrittää livistää ilmenneistä vioista parhaansa mukaan. Kolikon toinen puoli on sitten se, että kun ajaa tuliterän auton autoliikkeestä ulos, niin sen jälleenmyyntihinta tippuu heti 15 %. Puolensa tässäkin.

Otsikkoon liittyen: Kaikenlaista on tullut joskus ostettua tai saatua tutuilta käytettynä, mutta nykyään tavaraa tulee yleisesti ottaen ostettua suht vähän, joten aika pitkälti ne vähäiset ostokset ovat olleet uutena hankittuja. Monella tutulla, joka ostaa vaatteita käytettynä, on myös hamstraajan vikaa. Tiedättekö, kun vaate ei maksa paljon mitään, niin ostokynnys on matala, vaikka vaate ei ihan täydellinen olisikaan. Kohta niitä ei-niin-kivoja vaatteita on kaikki kaapit täynnä.

2 tykkäystä

Itse en ole koskaan ollut innokas kirpparikävijä, enkä edes kaupoissa kävijä. Vaatteissa en ole niinkään katsonut hintaa vaan laatua. Käytän kaikki vaatteet loppuun, kaapissa roikkuu vieläkin 70 luvulla ostettu talvitakki, jonka kangas on vieläkin kuin uusi. Hyvä t-paita kestää vuosia. Vaatteita en siis osta kirpparilta. Sen sijaan olisin valmis ostamaan ajatonta käyttötavaraa jos tarvitsisin, mutta taidan olla sitä tyyppiä, jolle tuoli on hyvä jos se on ehjä. Sohva viettää juuri 24 vuotispäivää ja menee vielä hyvin. Kangas on ollut hyvää enkä ole malliinkaan kyllästynyt.

3 tykkäystä

Ehkäpä syynä on se että tämä on kuitenkin Second hand palsta, jossa on nimenomaan tarkoitus kertoa mitä on valmis ostamaan käytettynä.
Johonkin muuhun säikeeseen sopii paremmin se että ostaa kaiken aina uutena.

Itse olen ostanut kirjoja, astioita ja huonekaluja käytettynä. Onpa tullut dyykattua yksi tuoli roskalavaltakin.

8 tykkäystä

Käytettynä olen ostanut kaiuttimet, ne kun sellaisia harvoja, jotka hyvin pidettynä eivät oikein mene miksikään (ja mille minulla on käyttöä, en kerää kelloja tms.).

Lähtökohtaisesti muuten ostan uutta ja käytän sen loppuun, joko niin, että fyysisesti hajoaa, tai muuten aika ajaa ohi. Esim. vastikään siirryin 14 vuotta vanhasta TV:stä (jonka paneeliin jo palanut tekstityksistä jäljet) uuteen 4k-televisioon, että pääsee näkemään myös 4k-sisältöä. Jos vaan kestää ehjänä niin minun puolesta sillä vaikka seuraavat 20 vuotta.

Äkkiseltään en keksi mitään, mitä hankkisin ajatuksella, että vaihdan sen vielä käyttökelpoisena muutaman vuoden päästä toiseen/uudempaan tai “voihan sen myydä, jos ei tykkääkään” vaan kaikki aina harkiten ja itsellä loppuun käytettäväksi. Varmaan aika selvää, että esim. muodista en juuri välitä, on sitten kyse vaatteista, sisustuksesta tai jostain muusta.

2 tykkäystä

Kännyköitä on tullut ostettua useampikin käytettynä. Varsinkin siinä vaiheessa kun tulee uusi malli myyntiin, saattaa edellisen vuoden mallin saada todella edullisesti. Sama koskee älykelloja, mutta niissä tuppaa jo olemaan käytön jälkiä.

Viimeisin hankinta on Pentti Hakalan Sessel-tuoli, jonka löysin kirpparilta naurettavan halvalla.

Pakko puolustaa tuota kommentoijaa sen verran, että kysymykseen “mitä olet valmis ostamaan käytettynä” on ihan validi vastata “en mitään”.

7 tykkäystä

“Niin no, voihan käytettynäkin saada juuri sellaisen jota tarvitsee ja jonka haluaa. :grin: Riippuu preferensseistä.”

Tuurilla voi saada, mutta siitä huolimatta tavara on käytetty. Sensijaan uuden tuotteen ostaja saa aina juuri sitä mitä hän kulloinkin tarvitsee.

Näyttää olevan kovin vaikeaa ymmärtää sitä, että jos joku haluaa hankkia omaan käyttönsä vain uusia tuotteita ja raha ei rajoita hankintaa, niin siitä huolimatta pitäisi ostaa käytetty.

Käytetyn ostamista jotkut puolustelevat ekologisilla syillä ja kaikella muulla vastaavalla hömpällä, mutta jos itselle niillä syillä ei ole merkitystä niin silloin katoavat ne vähäisetkin perusteet käytetyn tavaran ostamiseen.

Tästä huolimatta en edelleenkään paheksu heitä, jotka ostavat jotain käytettynä. Jokainen tehköön itse omat ratkaisunsa ja se pitäisi hyväksyä.

Vaikka en osta mitään käytettynä, niin käytössämme ollutta omaisuutta olen kuitenkin myynyt torissa. Esimerkkinä se kun vaihdoimme 14-vuotiaan talomme keittiökalusteet koneineen.
Vanhat kalusteet menivät kaupaksi kahdessa päivässä noin 80%:n alennuksella niiden hankintahintaan verrattuna.

Sähkökitaroiden maailmassa ei ole harvinaistakaan että jokin yksittäinen malli muodostuu markkinoilla syystä X niin “arvostetuksi” että sen arvo käytettynä nousee korkeammaksi kuin mitä siitä maksettiin uutena. Eikä nyt puhuta siitä, että skitan ensimmäinen omistaja oli joku stara vaan ihan tehdastuotannosta putkahtanut myöhemmin erittäin laadukkaaksi todettu malli. Siksipä jotkut keräilevätkin kitaroita jopa sijoitusmielessä.

5 tykkäystä