KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Eihän nämä taida olla millään tavalla vertailtavissa, vaan jos haluaa boreota ja sieviä vertailla - pitää tarkastella mikä osuus heidän omistamiensa yhtiöidensä voitosta kuuluu emoyhtiölle. Mistä sievin omat luvut ei kerro juurikaan mitään, paitsi ehkä yhtiöiden kehityssuunnan.

Lisäksi jos tarkastellaan esim. vain esitteen vertailukelpoisia EBITDA-lukuja, ei NRG saa mitään arvoa (saa sievin näyttämään vähän huonommalta), koska sen TTM EBITA on 0-luokassa, ja H1/2021 -0,9Meur pakkasella. Mutta jonkin arvoisena sitä kuitenkin kaikki pitävät, Inderes n. 10Meur arvoisena.

Tervehdys,

Tässä Osakesäästäjien lausunto koskien Sievi Capitalin ja Boreon yhdistymistä.

Olemme tosiaan saaneet runsaasti yhteydenottoja aiheeseen liittyen. Emme ota kantaa uuden yhtiön jakosuhteeseen. Kuten täälläkin on nähty, on arvotustapoja yhtä monta kuin sijoittajia. Loppujen lopuksi jokainen päättää itse millä jakosuhteella on valmis hyväksymään yhdistymisen.

Katsotaan nyt ensin yhdistymistä koskeva esite. Lähdemme myös siitä, että ylimääräisissä yhtiökokouksissa tulisi olla ennakkoäänestysmahdollisuus, jotta kaikkien osakkaiden kanta kuullaan. Tällöin ei ole tarvetta valtakirjojen keräämiseen.

48 tykkäystä

Eri asia sitten kuinka hyvin Preato sen duuninsa (jonka kai voisi kiteyttää tuoton hakemiseksi pääomalle) tekee. Pyysingin kolumnin otsikko on: “Ahnehtiiko Preato liikaa Sievi Capital/Boreo fuusiossa?” Hänen näkemyksensä tähän kysymykseen tulee kolumnissa varsin hyvin selville, kuten sanoit jopa alatyylisesti.

Vanha suomalainen sanonta kertoo, mikä on ahneen palkka. Preaton ja Boreon tunnettuus on kasvanut ihan uudelle tasolle tämän yhdistymissuunnitelman myötä, ja julkisuus on ollut voittopuolisesti erittäin negatiivista. Jo tähän mennessä, vaikka vielä ei ole todisteita mistään varsinaisesti laittomasta. Tunnen vuosien varrelta paljon yrittäjiä, ja oman kokemukseni perusteella hyvin monet, varsinkin menestyneet, ovat vahvojen periaatteiden ihmisiä, joille raha ei vastoin yleistä uskomusta suinkaan ole ainoa tai tärkein motivaattori ja joita ärsyttävät kaikenlaiset välistävetäjät. Kuinka moni yrittäjä tämän jälkeen suhtautuu varauksettoman positiivisesti Boreon soittoon, jossa ehdotetaan yrityskaupasta keskustelemista?

Ehkä hiukan vähemmällä ahneudella olisi saanut pitkän päälle paremman lopputuloksen myös Preaton kannalta. Preato ei ehkä välitä maineestaan, mutta se ei tarkoita että maineella ei olisi vaikutusta.

23 tykkäystä

Onko mahdollista saada ehdotus Sievin uudeksi hallitukseksi ? Se olisi hyvä saada mukaan ennakkoäänestykseen. Kuten aiemminkin totesin, minulla ei valitettavasti ole ehdottaa henkilöitä. Olen enemmänkin makrotalouden perusteella sijoittava ja yhtiöiden ja henkilöiden tuntemukseni on heikko. Näen nyt tärkeänä, että Preaton edustus Sievin hallituksessa vastaisi omistusosuutta Sievissä. Varmastikin Preaton edustajien ammattiosaaminen on hyvää, mutta ovat kääntyneet Sievin omistajia vastaan. Ammattitaitoisestihan tämän valtausyrityskin on tehty :-).

8 tykkäystä

Preatoon maine tuskin vaikuttaa paljoa, mutta Boreolle näkisin mainehaitan kyllä suureksi. Itsellä ei tämän episodin jälkeen ole piensijoittana ainakaan minkäänlaista kiinnostusta hankkia yrityksen osakkeita, kun Preatolla yli 70% omistusosuus firmasta. koska tiedän että pienomistajan edut eivät Preatoa kiinnosta.

12 tykkäystä

Osaako/haluaako @Olli_Vilppo tai @Sauli_Vilen ottaa kantaa mikä merkitys yli 50% omistusosuudella on pääomistajalle, johon ehdotetulla jakosuhteella juuri päästäisiin - verrattuna esim 40% omistukseen? Ihan yleisellä tasolla.

Pystytäänkö esim. helpommin järjestämään suunnattuja osakeanteja vain itselleen tai hakemaan “markkinaehtoista” lainaa pääomistajalta, jonka ehdot ovat enemmän suotuisat pääomistajalle kuin pörssiyhtiölle?

Vai vaaditaanko yli 2/3 että pystyy rellestämään miten haluaa.

PS. Vastaankin itselleni, kun muistin että @Jesse_Kinnunen sivusi aihetta hoivatilojen kohdalla, eli 2/3 tarvittaisiin ylipäätänsä:

2 tykkäystä

Itse uskoisin, että jos fuusio tapahtuu, niin kunhan fuusiota saatu tarpeeksi sulateltua, niin Boreo jatkaa strategian toteuttamista eli yritysostoja omalla osakkeella, minkä seurauksena Preaton omistus laskee alle puoleen melko nopeasti.

Olettaen, että järkeviä ostokohteita edelleen löytyy, niin tämä tuottaa hyvin arvoa Preatolle.

Esim nuo Sievin tytäryhtiöiden vähemmistöosuuksien osto on aika no brainer ja taitaa jo riittää siihen että Preato putoaa alle puoleen.

2 tykkäystä

Korjaan aiempaa näkemystäni. Vaikka analyysi-Inderes olisi sitä mieltä, että tarjous on rimaa hipoen riittävä (vaikka onkin kökkö), niin kyllä kai osakkeenomistaja-Inderes voi olla sitä mieltä, että paremman tarjouksen todennäköisyys on riittävä, jotta kannattaa äänestää yhdistymistä vastaan, varsinkin kun Sievissä on potentiaalia vaikka parempaa tarjousta ei tulisikaan.

6 tykkäystä

Minä näen tuossa kaksikin ongelmaa. Sievin vanhemmissa salkkuyhtiöissä (muut kuin HTJ) on kaikissa merkittävät vähemmistöomistajat (toimiva johto, entiset omistajat, kanssasijoittajat), joiden kanssa lienee SHAssa sovittu markkinaehtoisesta exitistä, jota yhtiön myynti intressi-/lähipiiriyhtiölle (Boreo) ei ole. Yhteiseen näkemykseen lunastushinnasta pääseminen lienee haastavaa.

Toinen haaste lienee, että ainakaan minulle Boreon osake ei olisi kelvollinen “valuutta”, varsinkaan jollei kauppahinnalle ole mitään vakuuksia.

9 tykkäystä

Niin siis selvyyden vuoksi, koska Sievillä ei ole Preaton lisäksi toista merkittävää yksittäistä omistajaa, Sievin nykyinen hallitus on käytännössä Preaton nimittämä. Preato oli yksin tehnyt esityksen hallituksesta yhtiökokoukselle ja sillä oli jotain 97% äänistä yhtiökokouksessa, jossa hallitus valittiin. Sievin hallitus tekee mitä Preato tahtoo.

8 tykkäystä

Mä en usko että hallituksen vaihtoa kannattaa lähteä masinoimaan, koska Sieviin ei ole mahdollista muodostaa hallitusta muuten kuin yhteistyössä Preaton kanssa. Hallitusta ei välttämättä tarvitse vaihtaa, mutta hallitukselle ja sitä kautta Preatolle pitää tehdä selväksi, että osakkaita on kohdeltava tasapuolisesti. Esimerkkinä siitä olkoon, että tällaista vaihtosuhdetta ei hyväksytä.

6 tykkäystä

Kiitoksia Osakesäästäjille fiksusta lausunnosta. Mä olen ainakin Fivalle tehnyt ilmoituksen Boreon kurssikehityksestä ennen Sievi-uutisia. Jos kuulen jotain Fivasta, kerron täällä.

13 tykkäystä

Pakko se on vaihtaa. Vaihtoehdot ovat, että a) hallitus on tietoisesti ollut Preaton sylikoira ja ajanut pienomistajilta omaisuuden siirtoa Preatolle ja Boreolle (& myös valehdellut sitoutumattomuudestaan) tai b), hallituksen jäsenet eivät ole ymmärtäneet diilin huonoutta, mikä taas viittaa joko henkilöiden epäpätevyyteen ja/tai liian vähäiseen ajalliseen perehtymiseen Sievin toimintaan. Kummassakaan tapauksessa ei jatkolle mielestäni voi olla edellytyksiä.

(Ja kyllä, uusi hallitus joudutaan muodostamaan Preaton kanssa.)

12 tykkäystä

Ei sellaista temppua olekaan, jolla nykyinen hallitus palauttaisi uskottavuutensa. Mutta valitettavasti saattaa olla liian kunnianhimoinen ajatus saada se vaihtoon pikaisesti, pääasia on nyt yhdistymisen estäminen esitetyllä vaihtosuhteella. Sekin vaatii piensijoittajilta aktiivisuutta.

Piensijoittajien on vaikea löytää nopealla aikataululla pätevät, sopivat ja halukkaat ehdokkaat hallitukseen. Jos Päivi Marttila olisi käytettävissä, hän saisi ehdottomasti minun tukeni. Jos Sievi jatkaa itsenäisenä, niin kevään kokoukseen ehkä ehtisi tehdä hyvän ehdotuksen hallituksesta.

Toisaalta, jos yhdistymisestä tulee uusi tarjous järjellisin ehdoin, niin Sievi ei enää hallitusta tarvitsekaan.

1 tykkäys

Preatolla on 23 % äänistä. Ei sillä äänimäärällä valita hallitukseen yhtään edustajaa jos muut ovat toista mieltä. Itse en kuitenkaan lähtisi polkemaan myöskään Preaton oikeuksia ja toisaalta Preaton kavereilla on varmaankin osaamista. Määräävää asemaa hallituksessa Preatolle ei tietenkään pidä hyväksyä eikä 23 % omistusosuus siihen oikeuta. Sievin omistajat ( itseni mukaan lukien ) ovat olleet liian passiivisia ja tilanne on päässyt tällaiseksi.

6 tykkäystä

Joo, mutta 23%-omistuksella voinee halutessaan olla vaivalloinen, niin 1 Preaton valitsema edustaja hallituksessa varmaan realiteetti.

1 tykkäys

Nyt olisi muuten ROAST:in historian mehukkain sauma tehdä (tupla)jakso, vink vink @Verneri_Pulkkinen :grin:

20 tykkäystä

Kieltämättä hinnasta voi olla vaikea päästä sopuun!

Mutta mikäli se nyt kuitenkin tapahtuisi, niin käyttämällä isoa kasaa erilaisia oletuksia:

  • Preaton osuus fuusion jälkeen 72,91%*0,6+23,23%*0,4 = 53% karkeasti
  • 2020 havainnollistavista luvuista poimitut EBITDA-luvut Sievillä 51M€ josta vähemmistöille 21M€ → noin 41% kuuluu vähemmistöille ja 59% Sieville → vähemmistön osuus on 0,7x se mitä Sievin
  • Jos oletetaan sama vaihtosuhde kuin Sievillä niin silloin vähemmistöjen lunastus fuusioituneen yhtiön osakkeella johtaisi 28% diluutioon (60 + 40 + 40*0,7 = 128) jos se tehdään kokonaan osakevaihtona
  • Tästä seuraisi että vähemmistöjen lunastuksen jälkeen Preaton osuus fuusioituneesta yhtiöstä olisi enää 41,4%

Oletettavasti kaikki asiat mitkä tässä voivat muuttua, muuttaisivat tuota Preatolle lopulta jäävää osuutta korkeintaan alaspäin - paitsi siinä tapauksessa että kauppaan käytetäänkin (osittain) rahaa eikä osaketta.

Lasku on karkea ja siinä on käytetty noita hiukan vanhoja lukuja. Suuruusluokasta kuitenkin sen pitäisi antaa jonkinlainen käsitys, eli tukee tuota arviota että Preaton osuus putoaisi selvästi alle puoleen.

EDIT laskelmia korjattu!

Oli aiemmin puhetta yhdistymiskohun aiheuttamasta mainehaitasta Boreolle. Kuinkahan haluttuja ja uskottavia Boreon osakkeet ovat yrityskauppojen maksuvaluuttana, kun kurssi on kolmen kuukauden aikana ensin noussut 150 % ja sitten pudonnut 40 %, julkisuudessa on toistuvasti esitetty spekulaatioita kurssimanipulaatiosta ja Osakesäästäjät on kumpaankin yhdistymistä koskevaan tiedotteeseensa laittanut linkin Finanssivalvonnan sivuille?

Yrittäjälle saattaa olla merkitystä sillä, saako hän elämäntyöstään 46 rahaa, 117 rahaa vai 70 rahaa. Uskon, että kurssiheilunta ja negatiivinen uutisointi haittaavat vakavasti Boreon kasvumahdollisuuksia ainakin omaa osaketta ostoissa hyödyntäen.

Kiitos @Half_pro hyvistä ja havainnollisista kurssikäyristä, ja onnittelut: Pyysing “varasti” yhden niistä kolumniinsa :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 tykkäystä

Itse luen tuota Osakesäästäjien viestiä niin, että jokainen osakas voi itse laskeskella yhdistymisen hyödyt ja haitat ja ottaa halutessaan yhteyttä Fivaan. Kiitoksia kannanotossa herui Boreon ja Sievin hallinnolle.

Olen ymmärtänyt Osakesäästäjät (pien)sijoittajien etujärjestöksi. Tähän rooliin kuuluisi tietenkin auttaa sijoittajia arvioimalla yhdistymisen edut ja haitat. En koe saavani vastiketta Osakesäästäjien jäsenmaksulle enkä ymmärrä kohtalaisen mitättömästä informaatiosta annettavia kiitoksia?

7 tykkäystä