KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Toivoisin, että Inderes perustaisi palvelun, johon voisi toimittaa valtakirjan yhtiökokousäänestyksiin liittyen. Toivon, että palvelussa voisi antaa valtakirjan siten, että Inderes äänestäisi valtakirjalla samalla tavalla kuin se itse äänestää. Palvelusta voitaisiin sitten velottaa valtakirjan antaneilta asiakkailta esimerkiksi edustetun osakemäärän mukaan. Jos palvelu perustettaisiin, minua ainakin kiiinnostaisi antaa Inderesille valtakirja. Kenties muitakin löytyy.

6 tykkäystä

Välillä muutakin asiaa, kuin vain fuusiosta.
HTJ:n yritysoston päätökseen

11 tykkäystä

Mielestäni valtakirjan antajan on syytä kertoa valtakirjassa, kuinka valtakirjan antamilla äänillä äänestetään.

9 tykkäystä

Minä valtuuttaisin Inderesin äänestämään täsmälleen sillä tavalla kuin Inderes itse äänestää.

1 tykkäys

Näitä noi pohtia niille tehdyssä ketjussa:

Totta kai Mallisalkku käyttää äänioikeuttaan. Luonnollisesti Mallisalkun ääni on linjassa meidän analyysin kanssa ja tehdään päätös sen mukaan mikä nähdään parhaana riski-/tuottosuhteena omistuksemme kannalta. Samat komponentit meillä tässä on pöydällä, heikko vaihtosuhde vs. houkuttelevat synergiat ja pitkän aikavälin arvonluontipotentiaali.

Katsotaan nyt kuitenkin vielä rauhassa tuo esite ja molempien yhtiöiden Q3-raportit, mistä saadaan vielä lisätietoa ja varmistusta numeroihin. Tullaan totta kai kommunikoimaan kantamme selkeästi, kun lopulta on päätöksenteon aika.

76 tykkäystä

Olisipa mielenkiintoinen tilanne, jos Inderes ilmoittaisi äänestävänsä kahden asiakkaansa yhdistymistä vastaan. Ainakaan kukaan ei sen jälkeen epäilisi riippumattomuutta :grinning_face_with_smiling_eyes:

Edit: onhan tietysti kaksi maksavaa asiakasta Inderesille parempi kuin yksi, jos kumpikaan ei lopeta asiakassuhdetta äänestyspäätöksen takia.

9 tykkäystä

Jos pöydällä on vain vaihtoehdot fuusio tai ei fuusiota, eikö ole selvää, että Inderes äänestäisi suosituksensa mukaisesti (ja ilmeisesti foorumin enemmistöä vastaan)? Sievin jatko itsenäisenä saa tavoitehinnan 2,10 € ja fuusioskenaario nykyehdoilla tavoitehinnan 2,80 €.

4 tykkäystä

Näinhän se nyt loogisesti menisi. Mutta ehkä Q3-raportit, jotka Sauli mainitsi, voivat tuoda perusteita muuttaa kantaa kasvot säilyttäen.

2 tykkäystä

Sitähän me analyytikot tehdään, että tarkastellaan aina näkemystä, kun uutta informaatiota tulee etenkin tuloskaudella.

Tässä on siitä poikkeuksellinen tilanne, että kahden erillisen yhtiön kehitys vaikuttaa sekä kokonaisuuden arvoon ja myös käsitykseen vaihtosuhteen reiluudesta.

edit: Boreon Q3-tulos näyttää muuten nyt tulevan samana päivänä (29.10) kuin Sievin. Mikä on hyvä asia kokonaisuuden arvioinnin kannalta.

14 tykkäystä

Olli vastasi viestiini, josta ilmeisesti jotenkin voi tulkita minun polkevan jalkaa tai pidättävän hengitystä tai uskovan Sievin voivan pakottaa ostajat ostamaan jotakin?

Rohkenen kuitenkin edelleen ihmetellä, miksi Boreon kurssi on laskenut n. 40% yhdistymisuutisen jälkeen? Onko tässä Boreon osakkeen romahtamisessakin jokin hieno “kerroinjuttu” taustalla? Kysyn aivan vilpittömästi?

3 tykkäystä

Hienoa, että Pyysingin Aki otti omassa kolumnissaan Sievi-Boreo fuusioasiaan ihan kunnolla kantaa. :facepunch: :facepunch: :facepunch: Alkaa tämän saagan epäilyttävät piirteet saada enemmän julkisuutta kuin oltaisiin toivottu fuusiota valmistelleiden tahojen toimesta.

Täällä on puhuttu paljon tutkintapyynnöistä jne. Mutu-tuntumalla kukin voi spekuloida, että Sievin nykyhallitus tuntuu ajavan enemmän yhtiön pääomistajan kuin pienosakkaiden asiaa. Ja että Boreon osakkeen elokuun kurssipiikissä on varsin epäilyttäviä piirteitä. Mutta mutu-tuntumasta matka väärinkäytösten näyttämiseen toteen on erittäin pitkä ja vaikeakulkuinen. Kuten Aki, niin en itsekään jaksa uskoa FIVA:n tai muiden viranomaistahojen teräviin hampaisiin tässä asiassa. :rabbit:

Inderesin toimintaan ei itseltäni kritiikkiä tule, kiitosta olisin sen sijaan omistajana jakamassa. Muistuttaisin Inderesin roolista siinä, että Sievin tarina tuli menneen vuoden aikana yleisölle tunnetuksi ja Sievin aliarvostus ehti osin sen ansiosta jo jonkin verran purkautua ennen tätä saagaa. Isoin kiitos noususta toki kuuluu yhtiölle itselleen ja Sievin silloiselle oper. johdolle. Kurssihan oli Sievissä about tuplaantunut fuusioilmoitusta edeltävän 6kk aikana. Nyt, kun on käynyt selväksi Preaton suunnitelmat viime maaliskuulta, niin olisivat varmasti toivoneet Sievin arvon pysyvän edelleen piilossa yleisöltä ja kurssin jatkavan kyntämistä siellä euron pinnassa, kunnes olisivat saaneet muut fuusiopalikat kohdalleen. Tällöin Sieviä oltaisiin todennäköisesti yritetty haukata vieläkin halvemmalla. Onneksi näin ei tapahtunut.

13 tykkäystä

Tarkoitatko Inderesin vai Sievin omistajana? :wink:

Aivan totta, tuskin olisin viime vuonna itsekään kiinnittänyt huomiota Sieviin ilman Inderesin analyyseja, vaikka minulla on kauan sitten ollut Sievin osakkeita. Tästä ja monesta muustakin tiedonjyvästä olen Inderesin analyytikoille kiitollinen. Ja myös foorumilaisille - keskustelu on välillä kärkevääkin, mutta mitä iloa olisi keskustella, jos kaikki olisivat samaa mieltä?

1 tykkäys

No eipä se oma ilmapallokurssikaan ollut vielä puhallettu täyteen silloin… eli ei olisi halvemmalla irronnut

2 tykkäystä

Tuli itse katsottua viikonloppuna tuo sama esitys ja ihmettelin täsmälleen samaa. Samalla logiikalla Boreon kurssi nousisi takaisin 120 euroon, jos fuusiosta luovuttaisiin :smiley:

Koko Sievin hallitus tulee vaihtaa ja yhdistyminen kaataa. Simonsenin esiintymisen perusteella hän ei aja Sievin osakkeenomistajien etua. Onko kukaan edelleenkään kysynyt hallitukselta, miksi preemiota ei vaadittu käteismaksuna?

Tämän päivän kursseilla mitään preemiota ei ole enää olemassakaan, ja Sievin osakekurssi on alempana, kuin mitä se oli suunnitellun yhdistymisen julkistuksen aikaan.

11 tykkäystä

Kommenttini ei ollut kohdistettu sinuun. Samoja asioita on käyty jokuseen kertaan läpi ja samalla on alkanut ilmestyä aika syyttelevääkin linjaa analyytikkoa kohtaan. Kommenttini on yhdistelmä turhautumista ja yritys kannustaa analyytikkoa. Ehdottomasti olisi pitänyt tarkentaa, ettei tämä ole juuri sinuun kohdistettu. Pahoitteluni.

Jotta ei olisi täysin asian sivusta niin omat näkemykseni tilanteesta. Täydellisessä maailmassa Boreo ei olisi tehnyt ostotarjousta ja Sievi olisi saanut jatkaa Päivin johdolla toimintaa. Olen täysin samaa mieltä niistä syistä miksi moni on päätynyt Sieviin sijoittamaan. Ja samoista syistä myös minulla oli/on n. 5% nettovarallisuudesta Sievissä kiinni. Sievin pitäminen hyvänä sijoituskohteena ei ole ristiriidassa sen asian kanssa, että mielestäni osa ei aktiivisesti halua ymmärtää, ettei listaamattomilla yhtiöillä käydä kauppaa listattujen yhtiöiden kertoimilla. Olkoonkin että tämä lienee pieni joukko ihmisiä.

Nyt kun täydellinen maailma ei toteutunut ja tarjous on jätetty, en ole pystynyt muodostamaan ehdotonta näkemystä siitä pitäisikö tarjous yksiselitteisesti hyväksyä vai hylätä. Hienoa toki jos tarjousta korotetaan ja lopulta lähes kaikki voivat olla tyytyväisiä. Näen kuitenkin riskinä kaupan peruuntumisen Sievin kurssin kannalta, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Joka tapauksessa tarina on saanut kolhun, hyväksi todettu TJ on poistunut näyttämöltä ja Preaton omistus kummittelee. Itse olen henkisesti asemoitunut katsomaan yhdistymisen(tai peruuntumisen) ja myymään osakkeeni ajallisesti hajauttaen. Boreosta en ole kiinnostunut pitkällä aikajänteellä. Voi toki olla, että kaupan peruuntuminen ja Sievin kurssin mahdollinen droppailu tarjoaa innokkaille ostopaikkoja, mutta tarina ei tunnu kuitenkaan itselleni täysin samalta kuin aikaisemmin. Olkoonkin että yritykset Sievin alla jatkavat toimintansa kehittämistä riippumatta sateenvarjojen vesilasimyrskyistä.

3 tykkäystä

Minä näen tämän täysin päinvastoin. Sievin kurssihan on nyt alempana, kuin mitä se oli suunnitellun kaupan esisopimuksen julkistamisen aikaan. Voimme kysyä perustellusti, että uskooko Mr. Market ehdotetun fuusion arvonluontimahdollisuuksiin?

Sehän on vain positiivinen asia, että Sievi nähdään houkuttelevana investointikohteena. Sievissä on piilevää arvoa, jota ei ole vielä täysin hyödynnetty. Siksi Preato haluaa vallata Sievin.

7 tykkäystä

Olisi varmaan reilua huomioida kurssien käytöksiä arvioidessa, että pienemmät yhtiöt ovat tulleet laajalla rintamalla alas ainakin kuukauden tai pidempään. Monet sen 20% tai ylikin.

Sievin ja Boreon kurssikehityksestä osa lienee markkinan yleisestä kehityksestä johtuvaa.

2 tykkäystä

Tämä on totta. Mutta se ei lämmitä meitä Sievin osakkeenomistajia pätkääkään.

Ainoa asia, millä on merkitystä on se, että millaisen korvauksen Sievi Capitalin osakkeenomistajat saavat osakkeistaan. Kaikki muu keskustelu on irrelevanttia.

6 tykkäystä

Ihan tasaisessa rintamassa ei kuitenkaan ole pudottu, kun toinen on tullut alas 5% ja toinen 40% (vuoden huipuista melkein 50%).

Tietenkin arvo-osakkeet yleensä pitävät paremmin pintansa laskumarkkinoilla kuin sellaiset firmat, joiden kursseihin on ladattu isoja odotuksia. Tässä näkyy nyt konkreettisesti se Boreon isompi riski.

5 tykkäystä