Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Nyt ollaan liukkaalla ja kaltevalla pinnalla.

11 tykkäystä

:yellow_square: Huomioitu ja typerä kommentti poistettu. Kyllähän tuon oikein tunsi että nyt mennään turhan liukkaalle pinnalle…

Parempi keskittyä jatkossa vain ostin- ja myin-ketjuun.

10 tykkäystä

Saiskos sen sijaan niille Venäläisille jotenkin myytyä idean että Z-tunnarit ovat viimeisin hotness Putin-fanikerhon jäsenille? :thinking:

(Jokunen näin hörhöjä löytyy, mutta ei taida olla yleistä - ja joo, vähän samaa sektoria edelleen kuin ylläoleva)

1 tykkäys

Politiikkanurkkauksessa yksi ja sama nimimerkki jakaa sosialistisia näkemyksiään päivästä toiseen. Kun postasin ketjuun liian suuria veroja arvostelevan runon, niin se poistettiin a.s.a.p. Ilmeisesti muut kuin sosialistiset mielipiteet bannataan?

7 tykkäystä

Kaikki liputetut ja lopulta poistetut viestit, voisi asiayhteydestä riippumatta siirtää aivan omaan ketjuunsa, ketjun otsikko olisi "Poisliputetut mutta huom: lue omalla vastuulla"

Saattaisi nousta foorumin yhdeksi luetuimmista ketjuista, ainakin itseäni kiinnostaisi selata ketjun uusimmat välittömästi.

24 tykkäystä

Kirjoitin näin Kysymyksiä sijoittamisesta-ketjussa:

Onko analyytikoilla minkäänlaista vastuuta? Saako päästellä suustaan ihan mitä sattuu? Kyllä mua hävettäisi ja ymmärtäisin irtisanoutua ihan itse. Vaikka jokainen sijoittaja tekee itse omat päätöksensä, niin joku roti sentään!

Viestini poistettiin. Kopsasin kuvan meemiketjusta, jossa se on saanut yli 100 tykkäystä vaikka sävy on samalla tavalla irvaileva ja aiheestakin.

Mitä olen tehnyt väärin ja miksi aiheellinen kysymykseni poistettiin?

4 tykkäystä

Tarkemmin en tietenkään tiedä viestin poiston syitä, mutta kyllä tuossa ollaan jo aika henkilökohtaisuuksissa kun todetaan jonkun ‘ymmärtävän irtisanoutua ihan itse’. Jos omalla työpaikalla kuulisin asiakkaani sanovan näin, kyllä minäkin sen loukkaavana kokisin.

Meeminä raja on mielestäni häilyvämpi, kuin ihan kovana tekstinä ja suorana ‘punchlinenä’. Esimerkiksi meemiin heitto ‘miten meni omasta mielestä?’- ei varmasti olisi poistettu, vaikka viesti siinäkin ivallinen.

35 tykkäystä

Olisi muuten kaikin puolin hedelmällisempää, että analyytikoiden näkemykset haastettaisiin muuten kuin jälkiviisaasti. Ja mieluusti silloinkin asia-argumentein.

43 tykkäystä

No täytyypäs kokeilla kysyä samaa asiaa yleisluontoisemmin ja henkilöimättä. Sitä en edes tiedä onko analyysin teko yhden henkilön vai työryhmän aikaansaannos.

Löydäthän sinä yhtiöraportista heti etusivulta sen kirjoittajan nimen. Lohi on asiallinen analyytikko, jonka tekemisiä tulee itse seurattua elintarvikeyhtiöiden analyysien kautta.

Mutta eihän analyytikot mitään poppamiehiä ole, jotka tietävät tulevaisuuden markkinakehityksen ja yhtiön pärjäämisen markkinassa. He esittävät oman näkemyksensä, joka perustuu tietynlaisiin odotuksiin markkinoiden ja yhtiön kehityksestä. Tavoitehintojen lisäksi kannattaa aina myös perehtyä siihen, mihin se tavoitehinta perustuu.

Ps. Kempowerin kurssi muuten kävi noin viisi prosenttia korkeammalla kuin mitä Inderesin analyytikko sille optimistisimmillaan antoi tavoitehinnaksi.

25 tykkäystä

Kempowerissahan kävi hauskasti niin, että kun Pauli lähti positiivisella suosituksella liikkeelle elokuussa 2022 naljailtiin muistaakseni täällä foorumilla siitä (“jotkut haluavat nähdä maailman palavan”), mutta etenkin toimistolla tuli hiittiä kahvipöydässä! :smiley: Kun osake vain nousi ja nousi, kritiikki vaimeni kaikkialla.

28 tykkäystä

Vaikka kysymys olisi asiallinen, niin asiattomalla tavalla esitetyt kysymykset on ihan hyvä siivota. Ketjun tarkoituksena on kysyä ja vastata, eikä purkaa tuntojaan.

Jos olisit aidosti mennyt hakemaan vastausta asiaan, niin olisit jättänyt pois nuo irtisanoutumisten suosittelut. Silloin kysymyksesi olisi varmasti jätetty rauhaan.

8 tykkäystä

No ihan aidosti hain.

Joissain työpaikossa, kun työntekijä mokaa, tekee työnsä huonosti, tai johto tai asiakkaat eivät ole tyytyväisiä työntekijään on muutamia vaihtoehtoja. Hommat jatkuu entiseen malliin, pomo antaa potkut, tai työntekijä irtisanoutuu itse. Jollain aloilla monoa tulee helposti, jollain ei sitten millään. Jotkut ihmiset myöntävät itselleen, että nyt tuli mokattua, taidan vaihtaa maisemaa. Jotkut myöntävät, mutteivat lähde kirveelläkään.Tässä nyt vissiin analyytikko on tehnyt aidosti hommia, mutta asiat ovat menneetkin aivan toiseen tapaan, kuin hän on olettanut. Tämä on ilmeisesti sijoitusalalla täysin normaalia ja ok? Joskus onnistuu, joskus menee raskaasti metsään.

Haluan nyt vielä korostaa sitä, ettei minulla ole Paulia tai hänen kollegoita vastaan ihmisinä yhtään mitään. Olen jopa kehunut hänen selkeää ulosantiaan ja tyyliään. (Löytyy mun kirjoituksista, jos joku haluaa kaivella.) En toivo tietenkään kenellekään mitään pahaa. Sen mitä maailmasta tiedän, niin se on kova maailma. Etenkin tämän päivän työelämä. Monessa paikassa se on tulos tai ulos. Jos katsoo vaikkapa viimeisen vuoden suosituksia, ovat ne meneet täysin mönkään tavoitehintoineen ja Osta-suosituksineen. Aivan täysin.

Sori, jos olen jonkun mielen pahoittanut, se ei ole ollut tarkoitukseni. Toivottavasti tämä kirjoitukseni toi paremmin esiin ajatuksiani. Inhoan sitä, jos minut ymmärretään väärin.

Tämä tästä, ja etiäppäin,
-Suppis-

1 tykkäys

Tässä ehkä kiteytyy se analyytikon kohtuuton diskursiivinen valta mistä on vähän hyödytöntä mutta helppoa metsästää vastuuta koko tekstin ympärillä pyörivästä ja siitä sikiävästä keskustelusta.

Analyytikon hullu työnkuva on yrittää ennustaa tulevaisuutta. Sitä on vaikea verrata 1:1 vaikkapa suorittavaan prosessiteollisuuteen, kaupan kassaan, marjojen poimintaan tai myyntityöhön (mitä sen välillisesti kuitenkin pitää vähän sisältää).

Tulos tai ulos ajattelun pitää sisältää mahdollisuus korvaajalla. Jos marginaalikielellä laadullisesti hyvätasoisia analyyseja luovat potkittaisiin pois puolen vuoden välein ennustamisen epäonnistuttua, olisi korvaajavirran laatu täysin sen mukainen. :smiley:

Tietysti voi miettiä toimiiko tulevaisuuden ennustamisessa helposti tulos ja ylös -malli. Kun vaurauden ytimessä olevassa kristallipallossa näkyy jotain ja se tuo tuottoja ympärille, katoavatko nämä näkijät muihin hommiin ja haasteeksi tulee löytää uusia kykyjä siihen kaupan kassalle kuuntelemaan asiakkaiden valituksia hintalappujen numeroiden älyttömyydestä nykyhetkessä.

Ne ovat varmasti kuluttavasti täytettäviä saappaita.

Luonnollisesti kuitenkin kritiikin ikkuna pitää säilyttää jo ihan prosessin laadun säilymisen kannalta.

11 tykkäystä

Just näin täällä menee. Jos on sijoittaja, pitäisi osata katsoa molemmin puolin asioita. Mutta kun omistetaan 100 kpl jotain osaketta, niin sitä puolustetaan kaikilla tavoin.

Ei edes haluta haastaa erimielistä näkemystä, koska liputtaminen on helpompi tapa :smiley:

1 tykkäys

Nostan käden ylös virheen merkiksi, koska kuuluin itse näihin foorumin epäilijöihin ja @Pauli_Lohi löi luun kurkkuun lukemalla Kempowerin kurssikäyrän nousupotentiaalin erinomaisesti. En ymmärtänyt miksi sijoittajat ostavat osaketta pää märkänä tuolloin enkä ymmärrä sitä oikein vieläkään :smiley:

Myös analyytikkoa omista huonoista sijoituspäätöksistä syyttäville löytyy meemi:

kuva

Lisäks Inderesiltä tuli poikkeuksellisen kiinnostava syväluotaus inderesPodissa 169. Kiitos siitä myös @Verneri_Pulkkinen

Vaikka Kempowerin osalta kävikin lopulta harmillisen huonosti, niin on syytä kuitenkin muistaa että Inderesillä tehtiin myös paljon asioita oikein ja hyvin :+1:

24 tykkäystä

Hyvät Herrat,

Haluaisin tietää, että onko Teslan ohjelmistotuotteen mahdollistaman automaattiajon vertaaminen astiapesukoneeseen ja manuaaliajon vertaaminen tiskaamiseen tämän foorumin sääntöjen vastaista?

Vastasin kysymykseen jossa ihmeteltiin itsestäänajavan ohjelmistuotteen hyötyä ja esittämäni vertauskuva on mielestäni faktuaalisesti totta sekä hyvän maun mukainen.

Antaisitteko neuvoja miten voisin ilmaista itseäni jatkossa paremmin foorumin sääntöjen mukaisella tavalla?

4 tykkäystä

Eiks tiskikone säästä vettä, energiaa ja aikaa. Että sikäli
paras sijoitus ikinä.

Mutta kuitenkin liian High End tuote verrattavaksi luonnonvaroja säästämättömään digiajan leikkikaluun.

Sillä tavalla huono vertaus.

1 tykkäys

Automaattipesu ja automaattiajo. Same same.

Leikkikalu myös ehkäisee kolareita 9kpl kymmenestä. Säästätkö mielummin pesuainetta ja sähköä?

Tässä tosin pakko todeta että kyse on mukavasta tilastosta joka vinoutuu koska sitä autopilottia käytetään pääasiassa moottoriteillä, jossa onnettomuuksia tapahtuu murto-osa siitä mitä pikkuteillä per ajettu maili.

Mutta vaikka tämän vinouman oikaisee niin selvää on että Teslan ajoapuvälineet vähentävät onnettomuusriskiä. Ei kuitenkaan ihan noin paljoa.

2 tykkäystä