En ole havainnut että palstalla vaiennettaisiin oman näkemyksen vastaisia keskusteluja. Päinvastoin, sijoituspalstalla kun ollaan, luulisi että maamme kilpailukykyyn ja maineeseen suhtauduttaisiin kehittäen ja rakentaen eikä ruoskien ja hajottaen. Vaan kummasti näitä osin aivan selkeitä hämmentämisiä ja mielipidevaikuttamisia palstalla silti suvaitaan. Nähdään ehkä rikkaudeksi modepiireissä? En tiedä eikä ole minun asiani, mutta havaintona.
Ja kyllä olet aivan oikeassa, olen hyvä ja haluttu keskustelukumppani, josta olen nöyrän kiitollinen ja ylpeä.
Pistetään tämä nyt tännekin kun varmasti häviää tuolta toisesta ketjusta melko äkkiä:
ps. liputuskäytäntö ei oikein toimi näiden usealla nimimerkillä kirjoittelevien kreml-trollien kohdalla, naapurin terroristivaltiota arvostelevat viestit tuntuvat häviävän siut sait sukkelaan kun usealla nimimerkillä työnnetyt “Eurooppa on heikko”-viestit taas jäävät ymmärrettävästi näkyviin. Tämä ei ihan vastaa palstan konsensusta.
Olet tätä vastustunneli-konvektio-vs-konduktio -juttua toistanut monesti, tosin nyt löysin haulla vain yhden kahvihuoneelta (joka ironisesti on selkeämpi kuin Harvian ketjusta ilmeisesti liputetettu alkuperäinen tämänkertainen viestisi aiheesta).
Mie luulen, ettei kyse niinkään ole siitä mistä kirjoitat, vaan miten sen kirjoitat ja mihin sävyyn kirjoitat. Toisaalta myös joskus kyse voi olla siitä, että onko ne tekniset asiat joista yleensä kirjoitat sellaisia, että a) ei-tekninenkin lukija tajuaa mistä on kyse ja miksi se saattaa olla oleellista, ja b) asia tosiaan on oleellinen sijoituskeissin kannalta.
Tässä on viimeisimmät poistetut viestisi näistä yhtiöketjuista:
Katos Jukka, mites Teslalla menee? Vieläkö on aivan sairaan halapaa! Tai siis nythän se sitä on, vai mitä
Tuuppas Jukka-poika nyt selittämään tätä Teslan sijoituskeissiä. Avaappas niitä povaamiasi näkymiä tarkemmin. Että miten niinkuin menee?
Ei ehkä taas tällaisia eri yhtiöketjuihin, ainakin selvästi fiksummin ja paremmin muotoiltuina sekä asiallisemmin - mä luulen, että ei Pluginkaan ketjun väki ihan tällaisia arvosta. (Kesti vastata, vaikka heti huomasin viestisi, kun menin kysymyksesi jälkeen katsomaan näitä liputettuja viestejäsi ja menin vahingossa vanhoihin poistettuihin, niin ihmettelin kysymystäsi, kun oli jotain vanhoja viestejä).
Niin karhut, härät ja muut siltä väliltä ovat toivoneet asiallisempaa sekä sisältörikkaampaa sijoituskeskustelua, lisäksi näissä molemmissa ketjuissa on ollut joskus vähän ongelmia.
Jos viesti poistetaan, niin voit ajatella niin, että joku sai siitä hyvänmielen ja tuntenee itsensä jälleen paremmaksi ihmiseksi.
Itse en koskaan ole liputtanut, enkä luultavasti tule koskaan viestiä liputtamaan, joten en tiedä mitä liputtajan sielunelämässä tapahtuu, kun liputus on tehty.
Mielensä pahoittajia (liputtajia) on maailma puolillaan ja koskaan et voi tietää mistä joku mielensä pahoittaa.
Itse olen liputtanut aina turhat roskakommentit, koska se on tapa pitää laadukas foorumi laadukkaana. Paskanjauhannalle on omat lankansa ja jos ei asiaketjuissa kykene asialliseen argumentointiin, on parempi suunnata vaikkapa suomi24 kaltaisen vessanseinän suuntaan jakamaan mielipiteitään.
Nyky internet on niin täynnä kaikenlaista vähä-älyistä roskaa, että on mielestäni ihan ok vaatia jotain tasoa henkilöiltä, jotka osallistuvat tasokkaan foorumin keskusteluun uusina jäseninä.
Vaikka x:ssä tai ig:ssä saa nykyään olla täysi imbesilli, ei sitä tarvitse sallia jokaisella alustalla.
Moderointi on ehdoton edellytys laadukkaalle keskustelulle ja liputtaminen tehostaa moderoinnin toimivuutta. Modet eivät voi lukea kaikkia viestejä, joten liputtaminen on tapa ulkoistaa osa taakasta muille keskustelijoille. Eli liputuksen ansiosta modejen huomio saadaan oleellisiin viesteihin.
Lähes aina kyse on vain siitä miten asiat sanoo. Sinänsä tänne mahtuu hyvin monenlaiset mielipiteet, mutta ei minkälaiset tahansa viestit. Ja hyvä niin.
Kannatan tiukkaa moderointia ja liputusta. Eli siinä mielessä kaikki hyvin.
@SentinVenyttaja1 voisitko lopettaa jo tuon hyvän Venäjä-keskustelun häiriköimisen. Ainoa antisi keskusteluun on taivastella, miksi täällä käydään tuollaista keskustelua. Ja kun sitä palstan tarkoitusta aloit opettamaan, niin opetan minäkin: “Yleiset -palstalla sana vapaa, mutta asiallisesti”.
Ps. En liputtanut viestejäsi. Mutta vain siksi, että en ehtinyt.