Sijoituslaina-keskustelu

Onko joku muu ihmetellyt samaa, että Nordnet ei anna saldon mennä miinukselle ETF-kuukausisäästön kautta? Onko joku mahdollisesti kysellyt Nordnetistä tuon perään tai tietää muuten syyn? Tämä tuli huomattua käytännössä, kun yritin pari kuukautta sitten tullisotkujen aikaan kasvattaa kk-säästö summaa isommaksi, ja ETF-kaupat toteutui sitten vain oman rahan edestä. Ei tulllut siinä kohtaa erikseen lisättyä salkkuun käteistä, kun ajattelin että superluotolta menisi loput, mutta jäi kuitenkin sitten noin puolet tuosta ajatellusta kk-säästöstä toteutumatta.

3 tykkäystä

Kyllä, ETF:t tarvitsee kk-säästöissä käteistä. Rahastot menee sen sijaan myös superluotolla myös kk-säästönä :person_shrugging: .

Tappelin tämän kanssa itse vuosi sitten. Ostan paria ETF:ää harvakseltaan erilliskauppoina, niin pysyy kustannus järkevänä.

5 tykkäystä

Kiitos tiedosta, että rahastot menevät myös superluotolla. Olitko asiasta yhteydessä Nordnetin aspaan?

Kävi jo sekin mielessä, että onko avattava ETF kk-säästöille erillinen salkku, mutta ehkäpä siinä ei ole järkeä. Kk-säästöt voisi laitella sitten rahastoihin, kun saldo on miinuksella. Toki tuo harvakseltaan ostelu olisi toinen vaihtoehto, mutta venyttää kyllä ostojen väliä sitten. Olen pyrkinyt pitämään kk-säästössä keskimäärin noin 300e/kk summaa (joskus tiputus 250e ja satunnaisesti isompi n. 600e kierros), jotta jää varaa myös muihin ostoihin. Tällä summalla suoria ostoja tulisi sitten ehkä noin kolmen tai neljän kuukauden välein ja jos muutamaa ETF:ää ostaa, niin venyisi väli jo kahdellakin ETF:llä kertaan tai kahteen vuodessa.

Olin yhteydessä ja muistaakseni tiedot löytyi jostain materiaaleistakin. Tämä on siis itsellä ihan käytännössä pyörivä tilanne: muutama rahasto kk-säästöllä superluotolla ja ETF:iä muutaman kerran vuodessa erillisostona. Nyt tosin pudonnut tämäkin ETF-määrä enää vain yhteen :smiley:

1 tykkäys

Selvä homma, voisin itsekin kysellä tuon perään. Jospa vaikka joskus tilanne muuttuisi, kun useampi kyselee :smiling_face_with_tear:. Tilannehan on sinänsä selkeä, mutta perustelut kiinnoistaisi, kun ei ainakaan äkkiseltään itse keksi tuolle mitään järkisyytä.

Onko muilla tullut vastaan ongelmaa, ettei positiivisen luottorekisterin ansiosta saa enää luottokorttia pankista?

OP hakee ansiotulot ja lainat rekisteristä. Suora hylky tulee yhden kuun nettopalkan kokoiselle luottokorttirajalle. En keksi muuta syytä, kuin sijoituslaina. OP ei tarjoa myöskään ilmeisesti mahdollisuutta keskustella asiasta. Ohjaavat vain täyttämään nettilomakkeen. Pitänee vaihtaa pankkiin, jossa palvellaan yksilöllisesti…

3 tykkäystä

On tullut vastaan, yleinen ongelma. Aktia ei myöntänyt Finnairin luottokorttia. Irtisanoin pari “ylimääräistä” luottokorttia, niin johan meni läpi.

Aktia ei suostunut myöskään keskustelemaan asiasta. Sanoivat, että mitään ei ole tehtävissä jos lomakkeen täytön jälkeen tulee hylätty luottohakemus.

4 tykkäystä

Samaan törmäsin OP:lla, kun haikailin auton vaihdon perään.
Hain pientä kulutusluottoa auton vaihtamiseksi tuoreempaan, hylsy tuli.

Soitin OP:lle ja ohjasivat vain tekemään hakemuksen verkossa. Kerroin, että tein jo ja hylsy tuli,
niin sitten vaan voivottelivat, ettei voi sit mitään…

2 tykkäystä

Tilasin jotain isompaa laskulla. Kuulemma tuli kanssa bumerangina jostain takaisin myyjälle, mutta kun kerroin omaehtoisesta luotonantokiellosta, myivät silti. Kuulostaa vähän kököltä - toisaalta syytä miksi ei ei näy perille asti, mutta silti ’joo luotonantokielto’ selityksellä sitä luottoa kåytännössä kuitenkin annetaan.

Kannattaa yrittää Norjalaista Morrow Bankkia(entinen Komplett), jos kotimainen kieltäytyy myöntämästä luottokorttia. Minullekin OP ilmaisi vuosia sitten, että verkkohakulomake on laki ja profeetat asian osalta.

1 tykkäys

Itsellä kk-säästö ETF;n eri salkkuna niin ei ongelma tuo luotto

3 tykkäystä

Kaikkea se uteliaisuus saa aikaan. Kuten nostamaan luottokortin luottorajaa.

Mä olen aikoinaan asettanut luottokortin luottorajan erittäin alas, eli 2000 euroon. Se on ollut ihan ok, koska en kortilla hirmuisen suuria hankintoja tee ja makselen koko saldon kuukausittain pois. Tuossa jokunen kuukausi sitten kun oli vähän enemmän hankintoja, ajattelin nostaa rajan maltillisesti 3000 euroon. Eli oltaisiin vielä melko kaukana tuosta kuukauden nettotuloista. Suureksi yllätyksekseni OP:n mainio automaattipalvelu hylkäsi hakemuksen. No en alkanut perään kyselemään, koska ei tuo nyt minulle niin merkittävä asia ole, ja kortin käyttövaraa saa nostettua reaaliaikaisesti maksamalla saldoa veks.

En keksi hylsylle muuta selitystä kuin positiivisessa luottorekisterissä kummittelevan Nordnetin luottolimiitin, joka sekin toki oli varsin maltillinen. Koska hiljattain laskin limiitin suuruutta entisestään, uteliaisuudesta päätin kokeilla nyt tämän keskustelun muistuttamana asiaa uudelleen. Nyt OP:n luottokortin luottorajan nosto meni sukkana läpi.

6 tykkäystä

No, siinä on se surkea puoli että jos jossain kohtaa Nordnet päättää olla reilu asiakkaitaan kohtaan ja laskea korkoja niin näiden eri salkkujen vakuusarvoa ei huomioida osana lainaa. Eli joudut usein maksamaan korkeampaa korkoa kuin muuten maksaisit. Tai pakkomyymään omistuksiasi.

Ikävä tilanne, mikä osoittaa sen ettei Nordnetia pätkääkään kiinnosta heidän asiakkaansa.

Mä en saanut 25 vuotta sitten OPsta luottokortti visaa.

Ei ollut velkaa ollenkaan ja pankissa oli rahaakin säästössä ja vakituinen työpaikka.

Syy siihen ilmeisesti oli kun olin vaihtanut asuinpaikkakuntaa työpaikan perässä ja vaikka työnantaja oli sama niin katsottiin uudeksi työsuhteeksi ja vielä kun oli se muuttokin alla niin olin liian suuri riski luottokortin käyttäjäksi.