Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Lyhyesti, ja suomeksi. Tämä threadi oli allekirjoittaneelle pitkään koko keskustelupalstan kirkkain jalokivi. Yhteisö kaiveli pienimmätkin tiedon muruset sijoituspäätöksien tueksi, tai jo tehtyjen päätösten selkänojaksi, yhteen hiileen puhaltaen. @Aston_Livingstone johti pumppua kohti nirvanaa, ja yhteishenki oli käsinkosketeltavaa. Välillä ehkä sorruttiin pieneen hurmokseenkin, vauhtisokeuden riskikin tuntui joskus nostavan päätään, mutta mistä sitä ei “jokainen vastaa omista sijoituspäätöksistään” hokemalla selviäisi :wink:

Sitten ketjua rikastuttamaan saapui, melkoisen koordinoidusti, kourallinen samalla alalla toimivan kilpailijan huutosakin johtajaa. En tiedä kuka heidät tänne ohjasi tai pyysi, ja toisaalta, onko sillä väliäkään.

Näin harvalukuisen toimijajoukon jakamalla markkinalla kilpailijoiden aktiivinen seuranta ja heihin pelaaminen on väistämätöntä, ellei jopa välttämätöntä, mutta silti…

Keskustelusta on tullut raskasta, ja vieläpä kohtuullisen informaatioköyhää, seurattavaa.

Aiemmin 30+ uutta viestiä kuluvan päivän aikana tarkoitti sitä, että ketju oli syytä käydä lukemassa ja sassiin, sillä jotain oli tapahtunut / julkaistu / saatu selville. Nykyisellään se ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että foorumille rantautunut SM fanijengi ja täällä aiemmin asunut SEYE lahko ovat jatkaneet nykyisellään jo lähes sisällötöntä köydenvetoaan tasaisen tappavalla tahdilla.

Why, prove, we, you, why, why, why.

Ei tehdä Inderesistä suomen omaa Stockwitsiä tai WSB:tä, eikä anneta tänne rantautuvien valloittajienkaan tehdä sitä. Pidetään lippu, tai tässä tapauksessa taso, korkealla!

Ja itse aiheeseehan tämä on melkoinen nollaposti itsessäänkin, eli lipun alle tai poistoon vain :sunglasses:

E: @Investingsnake Roger. Ikävää, että ei saatu hedelmällisempää keskustelua aikaiseksi. Toisaalta, en ole vielä toistaiseksi törmännyt laadukkaaseen argumentaatioon sijoittajilta, joka käyttävät termiä we/me puhuessaan jonkun yhtiön, johon he ovat sijoittaneet, toimista tai tilanteesta.

179 tykkäystä

Minä vinkkasin pojille ketjun Telegrammissa. Ajattelin että saadaan vähän erilaista näkökulmaa kilpailijalta, kun dms-markkinat monien analyytikkojen mukaan on suurimmaksi osaksi kahden kauppa. Me voidaan täällä liputtaa kaikki turha ja Seeingin omankin ketjun avaaminen ehkä vähän rauhoittaa.

7 tykkäystä

Täysin samaa mieltä. Fanipojilta kun ei ole juuri tullut faktoja pöytään - kontribuutioiden arvo lähellä nollaa, kun tarjotaan värittyneitä mielipiteitä ja väittämiä todistellaan vastaamalla kysymyksellä kysymykseen.

20 tykkäystä

Tämä kyllä summeerasi erittäin hyvin omatkin ajatukset. Ollut yksi parhaimpia ketjuja tähän mennessä, nyt alkanut ärsyttämään kun niin paljon “turhaa” keskustelua ja turhanpäiväistä väittelyä täällä, joutuu kaiken “roskan” seasta etsimään sen oleellisen tiedon ja keskustelun mitä ennen täältä löytyi mukavasti. Harmi että näin.

7 tykkäystä

Smart Eye otti palstatilaa tänään myös iltapäivälehdessä. https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000007712756.html

“Ensi vuonna Kukka aikoo luottaa pohjoismaisiin pienyhtiöihin, kuten Zaptec, Kahoot, Smart Eye.”

13 tykkäystä

Yhdistämällä nämä viestit yhdeksi kokonaisuudeksi kahdesta ketjusta tullaan siihen johtopäätökseen, että Seeing Machinen fanien kovasti hehkuttama General Motorsin Super Cruisen uusin versio onkin Smartilta.

  1. Väite Seeing Machines EX toimarilta:

And on that group ex CEO KK has stated that Supercruise latest version is SEYE not SEE and they have won a substantial contract. Never in my trading days have I seen an ex CEO give out company sensitive information in such a manner.

lähde:

  1. Tarkentava kysymys asiasta:

3. Tämä, eli TheLongestShotin vahvistus ex-toimarin touhuille:

Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Erityiskiitokset @Piit

Korjatkaa joku nyt jos ymmärsin asian väärin.

14 tykkäystä

Erittäin hyvin kirjoitettu, aivan täyttä skeidaa koko smarteye-ketju nykyään, ennen tuli seurattua tiiviisti mutta nyt ei enää jaksa vaivautua kun kilpailevan firman mustamaalaajat on vallannut koko ketjun, ei sillä etteikö vastaväitteitä olisi hyvä myös ottaa vastaan mutta samojen asioiden jankutus tulee jo korvista . Smarteyen asema dms-markkinassa on taattu ja se ei siitä jankkaamalla muutu, on siitä niin paljon nyt annettu jo faktaa pöytään. Nyt ei tarvi kun odotella, joskin odottavan aika on aina pitkä.

8 tykkäystä

Then I guess you should look again. Thats just downplaying important work that Aston and Alhanko among many others has done.

I have absolutely same feeling about this - it was important and necessary conversation for a while but it starts to turn into useless “shit-chat”.

Also thank you @TheLongestShot for keeping your contribution quite neutral. Thats how it should be.

35 tykkäystä

Ollaan varmasti kaikki pitkälti samalla linjalla tämän SEYE-ketjun puolesta, mutta ehkä positiivisimpana ja informatiivisimpana juttuna tullut SEE porukoiden toimesta, että ei oikeastaan ole tullut mitään asiaa mikä kaataisi case smarteyen. (lähdekritiikki) :+1: Enemmänkin päinvastoin! Ja tämä vahvistaa omaa luottamusta yhtiöön :ok_hand:

43 tykkäystä

Täsmälleen samalla linjalla kanssasi @Jakali

Lisäksi on saatu viikon aikana lukea EETimesista, kuinka Colinin argumentit FOVIO-chipistä murtuvat. Colin on keskittynyt väittämään FOVIO-chipin olevan niin edistyksellinen kaikkeen muuhun nähden.

Krantz said, “The situation was different when Mobileye in the early 2000s chose to develop their own silicon for their ADAS algorithms.” The supply of high-capacity auto-grade SoCs was very limited, he said. “Now there is a very large number of different processors that will all work for DMS and interior sensing, and there are all sorts of reasons for an OEM or a Tier-1 to select one.”

https://www.eetimes.com/cost-looms-large-in-dms-race/

En ihmettele että Seeingin johto vaihtui. Aika isoilta strategisilta ongelmilta vaikuttaa. Noh mutta se osaltani Seeingistä tässä ketjussa. Tätä pointtia ei oltu vielä nostettu ehkä esille.

31 tykkäystä

Tämä on mielestäni ison ”uhka” tässä casessa nyt, eli veoneer + qualcomm + android os ja sourcing ohi perinteisen kilpailutuksen. Jos tämä pipeline olisi auki, niin eiköhän siitä joku tiedoite pitäisi antaa ja näkyä arvioissa?

Colinilta:
”Possibly the most exciting DMS development I am investigating involves Qualcomm. I have previously reported on my interpretation of the Qualcomm-Veoneer partnership and have speculated on the possibility of a future eye-gaze controlled version of Google’s Android Automotive OS .

However this announcement from OpenSynergy of a collaboration with Google and Qualcomm on a virtualized Android Automotive OS might suggest plans for a combined ADAS/infotainment domain controller running the Google and Veoneer software together on the same Qualcomm Snapdragon SoC.”

SM-pojilla on ihan hyvä pointteja. Uudella strategialla tulevat varmasti pärjäämään seuraavilla kierroksilla. Ja on totta et redeye on extra bullish smarttiin, samalla tavalla kun colin see:hen. Totuus jossain siltä väliltä?

Onko kukaan miettineet sitä että varmaan autovalmistajat olivat lobanneet euro ncapin testiprotokollan lykkäämistä. Onko tässä riskiä, OEM:it eivät halua mennä kameraan?

6 tykkäystä

Tuon pitäisi näkyä pipelinessa kyllä jatkossa. Jos näin olisi. Tätä selvitellään osaltani taustalla vielä lisää. Colinin lennokkaisiin juttuihin kannattaa suhtautua kyllä varauksella kunnes toisin todistetaan.

Itse arvelen että riippuu ennemminkin kuka Tier1 valitaan eri platformeille, kuin että menisi automaattisesti aina kaikkiin Qualcomm autoihin. QC näyttää hääräävän kaikkien DMS-toimijoiden kanssa.

Industry Sources sanoo, että oli koronasta johtuvaa. Todellisuudessa lykkääntyi ilmeisesti vuoden verran eikä kaksi vuotta, kuten EEtimes kirjoitti.

3 tykkäystä

@Aston_Livingstone, surely there is some cow in ditch going on here? We were invited over to contribute and I believe I am being fair.

I respected your desire to separate See to a different list, but now you cherry pick my comments back on this side.

GM has a joint venture in China as well as selling its US brand cars there. As you will know DMS is mandated in China and this is why SEYE has been selected. NOT to replace Seeing Machines in their respected brand of Super Cruise.

Ken k did not state that SEYE had won Supercruise

6 tykkäystä

So you mean that GM has selected Smart for its vehicles in China? And Seeing in western countries with Super Cruise?

If you read the original CEO message (copied to this forum) it states about newest version of super cruise.

Now Im starting to understand all the ”questionable statements” from Colin that Smarts DWs are only for china. This would explain it. So Colin argues that GM’s selection to have Smart in China applies as a general rule to all OEMs and DWs (bullshit). Did I get it correctly?

I also want to respect all parties but also clarification is needed for your comment :slightly_smiling_face:

Maybe Colins statements are in weird light to me - not yours LongestShot. So my apologies for bad language.

5 tykkäystä

Yes, that is what it would seem. Supercruise and DMS are closely linked. Whereas for the Chinese models DMS is standalone. There is volume there, but in China I do not expect the too be much money available sadly.

1 tykkäys

Yes, that is what it would seem. Supercruise and DMS are closely linked. Whereas for the Chinese models DMS is standalone. There is volume there, but in China I do not expect the too be much money available sadly.

I must have missed something. There is so much to read that I’m losing my mind. :sweat: Is this confirmed in some document or news?

1 tykkäys

China would be ok to win DMS business as long as the software is protected. I would assume that Seye and any other provider has something in place to protect their IP

1 tykkäys

At least for their upcoming aftermarket product they have protection. So i would assume some protection to DMS also if possible technically

But why you guys havent admitted earlier to us about this GM/Smart thing? And do you have any proofs?

2 tykkäystä

No, NDAs prevent announcements until vehicles are on the road. Our contracts are with the T1 not OEM so it is for them to announce.

OEMs want to control news flow so that consumers don’t hold off buying this year’s model because next year’s looks better.

Over at the various places where See researchers gather, we do keep our ears to the ground, we have contacts, we also use our brains and technical knowledge, some have clouded vision, others can see further and put together the jigsaw from the clues.

You may say that Colin is wild recently but he has a very good reputation in the wider world. He saw the value in Arm long before the market. He has seen SEE move into new areas (started by Ken) and those are now coming to fruit for the current management.

PMcG has been strong on move from selling things to licencing IP. You will see this with Aviation (L3Harris and CAE) soon. And you have seen the footsteps to Qualcomm

13 tykkäystä

Aston,
Does that really ring true? Sophisticated software, not even sure what that suggests and combining it to hardware?
I sincerely hope that SEE or Seye if they work in China have worked this issue out.

2 tykkäystä