Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Kiitos myös kaikille teille jotka olette kontribuoineet tietoa ketjuun! Näköjään saan ketjun jokaisesta viestistä ilmoituksen koska olen perustanut ketjun. Yritin poistaa sen asetuksista mutta ei näytä onnistuvan. Varmaan osittain sen takia olen postannut ketjuun aika paljon mutta tarkoitus on nyt jäädä enemmän taustalle ja postata tänne vain jos tulee jotain todella hyödyllistä tietoa jaettavaksi, jota ei jo ole täällä

Edit: Sain Astonin avustuksella jatkuvat ilmoitukset nyt pois :blush:

4 tykkäystä

Tarkoitatko tällä siis sitä että auto alkaisi itsenäisesti soitella virkavaltaa paikalle mikäli auton kuljettajalla havaitaan puhelin kädessä ajon aikana. Näkisin että tässä aletaan jo sitten ylittämään uudenlaisia rajoja ihmisten valvomisen suhteen.
Toki en sano että onko tuo nyt sitten hyvä vai huono, mutta en usko että kuuluu autovalmistajien prioriteetteihin valvoa suomen lakia.

3 tykkäystä

En miettinyt asiaa noin pitkälle. Voisi ehkä riittää, että järjestelmä alkaa päästämään varoitusääntä, joka on sen verran rasittava, että kuljettaja ymmärtää / haluaa suosiolla laittaa puhelimen syrjään. Samaan tapaan, kuin nyt autot varoittavat ajamisesta ilman turvavyötä. Se on totta, että auton ei kuulu valvoa lakia, mutta ohjata kuljettajaa turvalliseen ajamiseen.

Itsestään ajavat autot ovat sitten oma juttunsa, koska niissä tulee vielä entisestään korostumaan vaatimus kuskin valppaudesta. En tiedä miten auton kuuluisi reagoida, jos se havaitsee kuskin selaavaan puhelinta kun cruise on päällä. Esimerkiksi automaattinen hidastaminen moottoritiellä voisi aiheuttaa omia ongelmia (muun liikenteen sujuvuus kärsii, jopa vaaratilanteita jos auto hidastaa liikaa).

Näissä on kyllä insinööreillä ja päättäjillä paljon miettimistä, niin teknisesti kuin lain näkökulmasta. :smiley:

1 tykkäys

Tuo vertaus turvavyövaroitukseen on kyllä hyvä. Itsekkin siis tämän ketjun ansiosta siirtynyt Smart eyen omistajien joukkoon ja näen paljon potentiaalia kameroissa verrattuna muihin valvonta metodeihin, mutta pitää yrittää vähän opponoida :wink: Vaikka vuonna 2022 ja 2024 tuleviin säännöksiin ratkaisuiksi kävisivät muutkin metodit kuin kamera, luulisi kameralla olevan kaikista suurin potentiaali tarkkailla laajemmin ajoneuvon sisällä tapahtuvia asioita, liittyen turvallisuuteen tai sitten kokonaan muuten palvellen ajoneuvon kuljettajaa. Pitkällä tähtäimellä luulisi siis kameroiden yleistyvän joka tapauksessa ja vaikkapa tuollainen ratin liikkeisiin perustuva kaistavahti ei varmasti omaa yhtä suurta potentiaalia kuin kamera.

2 tykkäystä

Yksi mahdollinen kysymys, mikä nousee mieleen tässä Smart Eyen tapauksessa on yksityisyydensuoja. Onko Smart Eyen järjestelmä täysin sisäinen vai päätyykö videota palvelimille tms.?

1 tykkäys

Drownziness & Distraction -valvonta:
image
image

Järjestelmän tarkoitus, johon viitataan:

image

Advanced distraction järjestelmän tarkoitus:

image

Toisin sanoen näyttää siltä, että järjestelmä on tarkoitettu ensisijaisesti kuljettajan huomauttamiseksi, kun kuljettaja toimii riskiä sisältävällä tavalla. Datan luovutus kolmannelle osapuolelle on kiellettyä.

Kiina: Voitte olla varmoja, että kaikki menee CCCP:lle.

10 tykkäystä

USA:ssa on tuo driver monitoring näillä näkymin tulossa pakolliseksi v. 2024

The Moving Forward Act specifically includes a plan to mandate driver monitoring in cars and trucks sold from 2024.

Seeing Machines pointed out that regulatory-driven demand for DMS continues to build around the world and momentum in the US points to policy adoption targeting the same timeframe.

The group added that ‘Moving Forward’ would line up closely to European General Safety Regulation which passed into law in November 2019.

Lakipaketin etenemistä voi seurata täältä:

https://www.congress.gov/event/116th-congress/house-event/110850?s=1&r=2

Jo ennen lakipakettia on USA:ssa on jo suositus järjestelmille annettu:

The DMS segment is poised for significant growth thanks in part to the support of leading safety agencies. In February 2020, the National Transportation Safety Board (NTSB) in the US recommended the use of DMS as an effective means of driver engagement in SAE Level 2 vehicles.

Tänne oli jo elokuussa linkitetty, mutta nostan tästä uutisesta pari pointtia:

Autovalmistajien haluna on lienee v. 2025 ajatellen pykiä yhdistämään DMS/OMS kyvykkyys:

But these are two very separate technologies. “DMS is very high-performance, allowing us to pick up exactly when a driver takes his mind off the job of driving,” explained McGlone. “It is highly attuned to what’s going on directly with the driver. The occupant monitoring technology is a little wider and a little looser, but we’re seeing a desire from automakers to start working on options for integrating the two.”

Yllä penkasin eri valmistajien teknisiä kyvykkyyksiä youtube-videoista… Siinä yhteydessä kommentoin, että SM näyttää teknisesti heikoimmalta, ja ne keskittyvät lähinnä kasvojen/silmien seurantaan. Samassa yhteydessä kävi ilmi, että SE:llä on selvästi paras kyvykkyys havainnoida usean kameran voimin koko auton sisältöä (OMS). Tämä kohta uutisesta näyttää olevan samoilla linjoilla. Mielestäni SM:n edustaja tässä myöntää, että heillä on lähinnä kasvojen havainnointi, mutta OMS:n tarvitsevat muita kumppaneita

Seeing Machines is actively looking into this space with its existing customer base, and it could open the door for new partnerships. “We’re looking at relevant features we can expand on from our own expertise in face and eye gaze tracking, but we’re also working with partners with different capabilities, which when combined make a pretty powerful value proposition for automakers,” he added.

2017 RE raportin perusteella SE:llä oli ainoana kyky jopa 8 kameran käyttöön. Lisäksi SE:n whitepaperissa oli tuo artificial intelligence puoli tuotu esille mielestäni huomattavan voimakkaasti… kun taas SM-matskuissa sitä ei hirveästi käsitellä (?)

Developers could also harness artificial intelligence and machine learning to ‘learn’ as many traits of driver distraction from as many different angles as possible. This would mean cameras could be placed in a greater range of places as opposed to simply in front of the drive

Kilpailutilanne kiristyy?

https://www.eetimes.com/qualcomm-prepares-to-take-nvidia-for-a-ride/

Once finalized, the Qualcomm-Veoneer partnership looks set to become Qualcomm marketing its Snapdragon processors and Veoneer’s Guardian-type software head-to-head with Mobileye EyeQ and Nvidia Drive. In a story entitled Veoneer Jilts Nvidia, Weds Qualcomm on ADAS/AV, Junko Yoshida asked “ But what would it take for the two companies [Qualcomm and Veoneer] to convince Tier Ones or OEMs to go with them instead of Mobileye?

DMS rooli:

If cars aren’t going to drive themselves then vision-based driver monitoring systems (DMS) becomes the primary safety technology, to monitor for distraction, drowsiness and impairment in the human driver. ADAS is then the secondary safety technology, to warn, assist or intervene. Mobileye and Nvidia bet big on AI and automated driving development, but they are both nowhere in DMS technology leadership.

SM ja Autoliv + Qualcomm… ovat jonkinlaisessa kimpassa:

Autoliv and Seeing Machines started working together in August 2017 with Qualcomm and Seeing Machines partnering at the start of this year.

It follows therefore that the DMS provider indicated in the slide below is Seeing Machines. Having just announced its next generation automotive DMS strategy it will probably be taking calls from Mobileye and Nvidia over the next couple of weeks.

Seeing Machinesin uusi strategia 2.9.2020… Mukaan on tullut nyt artificial intelligence sekä koko interiorin monitorointi… eli kumppanuuksien avulla SM pyrkii kilpailemaan OMS:ssä jne.

Representing a step-change in its delivery of Driver Monitoring System (DMS) technology to automotive Tier 1 suppliers and OEMs, Seeing Machines has unveiled an expanded strategy and product portfolio incorporating its next generation embedded processing pipeline technology. The enhanced “three pillar” offering targets the rapidly expanding camera-based interior monitoring market, extending cost, scalability and integration benefits for carmakers as well as safety and convenience for their customers.

Seeing Machines continues to grow as an automotive leader in DMS technology, now in tie-ups with six OEMs globally, across nine ongoing programs over an expanding range of vehicle models. The Seeing Machines FOVIO Chip (delivered in partnership with Xilinx) remains the highest performing, lowest cost market solution for standalone DMS vehicle integration and now represents nearly one-third of Seeing Machines booked business, and is projected to grow to approximately one half in response to Euro NCAP requirements.

Kannattaa tuolta käydä lukaisemassa koko teksti…

Ps. EE Timesin Automotive sivu kannattaa ottaa kirjanmerkkeihin. Tuntuvat olevan aika kiinnostuneita raportoimaan DMS:n kehityksestä eri puolilla

https://www.eetimes.com/designline/automotive-designline/

esim tälle lukusuositus:

https://www.eetimes.com/complex-automotive-software-whats-your-strategy/

Kesän uutisoinnin perusteella SM odottaa kahta uutta automallia julkaistavaksi lähikuukausina… uutisoinnin perusteella SM:llä on ollut enemmän roolia raskaassa liikenteessä (kuten myös RE analyysit tämän totesivat)… mutta mielenkiintoista nähdä missä määrin pääsevät henkilöautoihin

17 tykkäystä

Kyllähän tuosta saa helposti pyöräytettyä sellaisen skenarion, että:

  1. Cräshboom
  2. Vakuutusyhtiö: “Joo, sensorin mukaan olit 51 % väsynyt, niin tuota ei korvata nääs mitään”
  3. “Selvä!”
3 tykkäystä

Tekniikkaa hyvin havainnollistava video

Yhdistetty ST:llä tällaiseen rautaan

lisäys: SE:llä on hyviä videoita youtubessa esim tämä AGM

11 tykkäystä

@Aston_Livingstone Onko sinulla tietoa onko kameroilla jotka laitetaan premium autoihin hinta eroa normaaliin bulkkitavaran autoon? Vai liikkuuko kameran hinta 5€-10€ autossa kuin autossa?

2 tykkäystä

Moi. Tarkkaa vastausta ei ole, mutta nostaisin esiin seuraavia pointteja RE analyyseistä. Kenties @Z11 tai @Pandakarhu osaa paremmin sanoa tuohon kamera-hardwarekyssäriin?


Yllä olevan perusteella mid-classissa haetaan enemmän “bulkkikamaa” kuin high-end.

Alustariippumattomuudessa näyttää yhtiön itsensä mukaan olevan kilpailuetua vs. alan kilpailijat. Tässä on siis pientä “analogiaa” Qt:hen. Tier1/autovalmistajat voivat lienee pyörittää softaa kaikenmerkkisissä tarkoituksenmukaisissa kameroissa. RE arvion mukaan SE softan alustariippumattomuus ja konfiguroitavuus eri tilanteisiin oli keskeinen tekijä mid-classin kuninkuuden saamiseksi.

SeeingMachines on tarjonnut hardwaren mukana, ja tuolla ylhäällä oli Flossanin analyysissä se hinta kerrottu.

Muuta:

Kiinassa on tämä AI-projektin myötä avautumassa myös merkittävä 4bn SEK markkina, joka on merkittävä optio. Tätä ei juurikaan ole laskettu mukaan RE fair valueen.

Mitä enemmän kelaan tätä keissiä, sitä paremmalta tämä alkaa tuntua. Täytyy varmaan näiltä hintatasoilta sipaista myös lapsen salkkuun.

Kysymykseesi 5-10€ hinnasta: SE:n softan hinta on ~10€ listahintana. RE olettaa tuon olevan käytännössä merkittävästi alempi, tulevaisuudessa jopa puolet alhaisempi. Tuo ei sisällä kysymääsi hardwarea, kun SE ei ole HW-toimittaja.

20 tykkäystä

ABI research joka tuottaa markkinatutkimusta keskittyen pääosin uusiin teknologioihin, on julkaissut tämän vuoden huhtikuussa oman arvionsa DMS toimituksien määrän kasvusta 2020 luvulla. Heidän mukaansa DMS toimitukset tulevat kasvamaan vuoden 2019 0,05 miljoonasta 18,9 miljoonaan vuonna 2022.

Koska DMS tulee olemaan standardi uusissa autoissa, niin heidän mielestään suurimman eron automallien ja niiden DMS ratkaisuiden osalta tulee määrittämään muut seikat kuin pelkät turvallisuus ominaisuudet. Tällaisia voisivat olla käyttökokemusta parantavat ominaisuudet, kuten takalasin pyyhkijän käynnistäminen peiliin vilkaisemalla, tai kuljettajan kasvot tunnistamalla tehtävät personoidut säädöt auton asetuksissa, kuten peilien- ja istuinten säädöt, lämmöt jne…

image

Redeye puolestaan arvioi, että SE tulisi ottamaan markkinasta yli 40% osuuden.

Sen pohjalta pystyy hieman hahmottelemaan millaista liikevaihtoa voisi olla tulossa vuonna 2022, tein pienen excel pyörittelyn kolmella eri myyntihinnalla 50kr, 70kr ja 100kr. RE:n base skenaariossa EBIT% on vuodelle 2022 EBIT 20% ja vuodelle 2023 EBIT 40%, joten käytetään tässä laskelmassa työlukuna vaikka 30 prosenttia. Veroja ei ole huomioitu joten, se laskee lopullisessa laskelmassa EPS:ssää. Kurssin huitelee tänään 130kr kieppeillä. Palstaa lukiessani huomasin, että arviolta miljoonan osakkeen anti tulossa, niin osakkeiden lukumäärään on lisätty miljoona osaketta tämän hetkiseen määrään.

Tekisi mieli hypätä mukaan, mutta mietityttää saiskohan tätä halvemmalla vielä ennen Q3, noh pitkällä aika välillä ei taida olla suurta merkitystä, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, mutta silti tekee pahaa maksaa ATH hintoja.

osakekurssi 130
vuosi DMS kaikki
2022 18900000
DMS Myyntihinta 100,00 kr 70,00 kr 50,00 kr
SE markkinaosuus 40 % 40 % 40 %
toimitetut DMS 7560000 7560000 7560000
liikevaihto 756 000 000,00 kr 529 200 000,00 kr 378 000 000,00 kr
Ebit % 30 % 30 % 30 %
osakkeita ulkona 16120000 16120000 16120000
EBIT / osake 14,07 kr 9,85 kr 7,03 kr
P/E 9,24 13,20 18,48
16 tykkäystä

Tämän kanssa painivia suosittelen kuuntelemaan tämän podin.

https://twitter.com/Vernepu/status/1301448552200253441?s=20

Itselle tästä podista tuli mieleen juuri SE (varmaan joku “at the moment hype bias” mulla). Siellä puhutaan kivasti laatuyhtiön ominaisuuksista (ROE, EBIT, ROIC, etc.) sekä siitä pitkästä tähtäimestä… ja että laatuyhtiö voi toimia hyvin nichessä markkinassa pyrkien murtautumaan markkinajohtajaksi… paljon oli SE:n tulevaisuuden potentiaaliin liittyvää näkökulmaa.

Jää tietysti jokaisen harkittavaksi onko mukana vaiko ei. Itselleni menneisyydellä ei ole enää niin väliä, vaan tulevaisuuden tuotto-odotuksella suhteessa riskiin. Muuten en olisi lähtenyt 6€ tasoilla mukaan Qt, Remedy tai nyttemmin Efecte ja tämä.

16 tykkäystä

http://www.futurecar.com/article-4132-1.html

https://usa.nissannews.com/en-US/releases/2021-nissan-ariya-press-kit

http://automobileszone.com/driver-monitoring-systems-become-more-sophisticated-in-catching-impaired-driving/

Tässä jutussa on näkökulmaa mukana:

https://businessfortnight.com/automobile/omnivision-unveils-worlds-first-automotive-waferlevel/c80321-w3058-cid632570-s11888.htm

https://www.ai-online.com/2020/05/xperi-corporation-announced-that-its-in-cabin-monitoring-solution-has-been-selected-by-four-automotive-brands-as-design-ins-for-their-occupancy-monitoring-and-driver-monitoring-systems-in-a-range-of-n/

https://www.polestar.com/global/press/press-release/polestar-showcases-the-future-of-hmi

En nyt jaksanu laittaa enempää… mutta hey, kohta mennään eikä meinata.

Markkinajohtajan kyydissä.

29 tykkäystä

Kiitos Aston tästäkin kontribuutiosta, arvokasta työtä. Millaisen painon salkussa olet antanut SElle?

6 tykkäystä

6,2%… valmiutta on lisäillä jahka tarina/numerot etenevät…

16 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen/ @Yu_Gong . Olisiko mahdollista luoda tälle viisaalle silmälle oma yhtiösivu, jolloin seuranta helpottuisi. Osta/myy keskustelujen perusteella yritystä seuraa jo puoli valtakuntaa tai ainakin puolet inderesin foorumilaisista

14 tykkäystä

Joo mä voin luoda! :slight_smile:

EDIT: Noni! Nyt on yhtiösivu. Sentimentti tulee vähän myöhemmin kun se yöllä luo uusia yhtiöitä tietokantaan. :open_mouth: Mut enkunkieliset tiedotteet tulee tulevaisuudessa tälle sivulle ja yhtiötä voi seurata. Smart Eye | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

81 tykkäystä

Aivan mahtavaa palvelua jälleen kerran Inderesiltä!
Koskas alkaa nämä Ruotsin yhtiöt päätyä teidän asiakkaiksi? :wink:

28 tykkäystä

https://www.tu-auto.com/indias-young-drivers-plug-into-connected-cars/

Intialaisessa autoilussakin tullaan näkemään DMS:ää ja touchscreen infotainmentteja ym. :slight_smile: Voi pojat. Siellä niitä autoja riittää.

IoT is coming

#smarteye #qt

14 tykkäystä