Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Erityisesti kiinnostaa Redin näkemys siitä, koska viimeisellä rivillä alkaa olla plussaa.

https://storage.mfn.se/e8c22e36-6b54-4c6d-abb7-eef35a7fae05/q4-2020-sv.pdf?

Kunnon Q4-rapsaakin Smartilta ulkona, siitä vaan ruottia opiskelemaan. Varmaan tässä jotain mielenkiintoista on mukana.
Teaserina käännös DW arvosta, vähän päivitetty ylöspäin:

Estimation of the value of obtained design wins
Starting with the report for the second quarter of 2018, the company provides information on the estimated value of received
design wins over the estimated product life-cycle (so-called life-time value) at the time of the report
delivery. In parentheses, the levels in connection with the previous reporting occasion are stated in this
fall 20 October 2020.
The total estimated value of the company’s so far communicated 84 (83) design wins amounts to
present to at least SEK 2,150 M (2,100) over the product life cycle.
If the company’s system were to be implemented in all car models in the platforms where Smart Eye already received design wins from the 13 (12) car manufacturers where this has been communicated, the estimated amount value at present to at least SEK 6,100 (5,800) million over the product life cycle.

EDIT: äh, liian hidas ja väärällä kielelläkin :raising_hand_man:

3 tykkäystä

Tuleeko tänään webcastia / youtube videota?

1 tykkäys

Smart, tuo 7 miljoonan euron liikevaihtoa tuottava pulju, on yleensä massiivisten webcastien sijasta tyytynyt CEO:n terveisiin joko kirjallisesti tai youtube-videon muodossa. En usko siis webcastiin :slight_smile:

4 tykkäystä

Raportissa ei sen kummallisempaa. Tosiaan, kurssikehityksen kannalta, DWt ovat se mika tulee olemaan keskeisessa roolissa loppuvuoden aikana. Taman kaikki varmasti jo tietaa. Lisaksi, hyva seurata Automotive Solutions yksikon liikevaihdon seka kulurakenteen kehitysta loppuvuoden aikana. Etenkin H2 2021E AS pitaisi lahtea voimakkaaseen nousuun mikali Covid tilanne helpottaa. Tietenkin mukava kuulla etta 2/13 OEM:sta aloittaneet tuotannon :ok_hand:t2:

Automotive Solutions, liikevaihto, SEKm
image

Automotive Solutions, Liukuva 12kk liikevaihto, SEKm
image

Kulurakenne, SEKm
image

Johto maininnut etta kuluja ei tarvitse paljoa kasvattaa (max SEK 400m 2025E/2026E). Toki jos AIS lahtee lentoon, tulee tamakin era kasvamaan enemman. Mutta base ceississa AIS ei lahde lentoon :slight_smile:

Ja olihan @Aston_Livingstone eilinen bongaus Lambosta aivan loistava referenssi!

46 tykkäystä
1 tykkäys

Pakko huomauttaa tähän, että vuonna 2020 Net sales oli vain 26 MSEK ja Capitalised work for own account peräti 65 M. Ei siis todellisuudessa mikään 7 miljoonan euron liikevaihto vaan 2,6:n.

Ilman osakeantia kassavirta olisi ollut peräti 100M miinuksella. Mutta tulevaisuuttahan tässä betsataan. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että rahavirran pitäisi kääntyä kohti Smarttia mielellään tämän vuoden aikana, jotta nykyinen arvostus olisi kestävällä pohjalla.

EDIT: numerot väärin päin rapsassa, pahoittelen väärää tulkintaa net salesista.

6 tykkäystä

Tämä tosiaan kiinnostaa ja eiköhän se käänny positiiviseksi kun saadaan näitä autoja tuotantoon.

Välillä käynyt mielessä, että miten ne kerätyt rahat riittää ennen tätä, mutta raportista sai myös rauhoittelua tähän liittyen. Nopealla ja hyvin yksinkertaistetulla laskutoimituksella voisi laskea kassavarojen riittävän tällä tappioasetelmalla vielä vajaan 3 vuotta. Eli toivottavasti ennen sitä kassa kääntyy positiiviseksi. Eiköhän.

12 tykkäystä

VW:n osalta en yllättyisi, jos jalka olisi jo oven välissä usempaan konserniyhtiöön. Potentiaalia riittää:

13 tykkäystä

Tassa on muuten raportissa virhe. Oman Excelin mukaan oikeat luvut seuraavat:

16 tykkäystä

Net sales ja cap. work for own oli laitettu rapsaan väärin päin vuodelle 2020.

6 tykkäystä

Näissä pienissä kasvuyhtiöissä kiinnitän erityistä huomiota siihen, mihin saakka nykyinen kassa riittää rahoittamaan tappiollista toimintaa. Usein nämä tulevat rahoitusjärjestelyt jäävät pelottamaan sijoittajia ja hidastavat siten kurssin kehitystä. Smartin kohdalla on mukava nähdä kassan kestävän vielä pitkälle ja tod.näk ei tarvitse hakea enää omistajilta rahaa.

8 tykkäystä

Parin vuoden ajan pitaisi riittaa. Eli ei huolta. Viimeisen 12kk aikana poltettu noin SEK 100m, ensi vuonna kassavirta lienee positiivinen ja 2023E mennaan todella kovaa.

Liukuva 12kk vapaa kassavirta, SEKm
image

30 tykkäystä

Oho, niinpäs on! Ei näköjään voi enää tilinpäätösnumeroihin luottaa :joy: Kiitos huomautuksesta!

8 tykkäystä

Colin Barnden, lead analyst at Semicast Research and an EE Times columnist (“Seriously Skeptical”), will present why we need driving monitoring systems (DMS), aiming his analysis at those who are still skeptical of DMS.

Tuleeko täällä nykyään automaattiliputus jos Colin mainittu :smiley:

1 tykkäys

Neutraalia :slight_smile:

20 tykkäystä

Kuinkakohan tämä paheneva puolijohteiden saatavuus vaikuttaa uusien mallien tuotantoon vientiin. Jos tilanne tästä vielä kärjistyy, niin pahimmassa tapauksessa Smartin liikevaihdon huomattava kasvu voisi siirtyä vuodella - parilla eteenpäin ja sitä myöten myös hillotolppa. Olettaen siis että autotehtaat puskevat pihalle niitä biilejä, joilla pystyvät nyt varmistamaan selviytymisen tämän pulan yli.

Ei sinällään vaikuta sijoituskeissiin muuten kuin kuinka kauan näillä arvostustasoilla sijoittajat jaksavat odotella, jos 2021 ei tuo mukanaan lisää uusia malleja.

4 tykkäystä

Tuo AIS markkina (Kiina) on mielenkiintoinen. Eikös siellä regulaatio ollut että rekkoihin, busseihin jne tulisi jonkinlainen väsymyksen ym seuranta pakolliseksi ja jälkiasennuksena kai noita tehdään. Markkina on aika suuri, useampia miljardeja tuossa Redeye mainittiin.

6 tykkäystä

http://global.geely.com/media-center/news/volvo-cars-and-geely-auto-to-deepen-collaboration/

The two companies, which are planning to share the new SEA and SPA2 electric architectures among their brands, have launched combined efforts to drive speed and efficiencies in the development of hardware and software for the next-generation world-leading modular EV architectures. Intended sharing of platforms and architectures between the companies will drive additional synergies and allow for an expansion of product portfolios across the Volvo Cars, Geely, Lynk & Co and Polestar brands, and external partners.

13 tykkäystä

On tuo mielestäni hieman huolestuttavaa, että VAAN 2 OEM on tuotannossa.

Mikä niillä voi muka noin paljon kestää? Seeingillä on 3 tuotannossa vaikka paljon vähemmän winnejä.

Tää korona+chippien toimitusongelmat ei nähdäkseni tuu tätä tilannetta lyhyellä tähtäimellä ainakaan parantamaan.

Sit mietityttää et miks nyt alettiin keskittymään johkin AIS-liiketoimintaan, kun oletettavasti työntekijöistä on pulaa ihan noiden nykyistenkin projektien toimittamisessa? Näin ainakin perusteltiin viimeistä rahankeruukierrosta 2020 lokakuussa. Lisäks riski on, että kassaa poltetaan liikaa, kun jos nuo lisenssitulot ei rupeakaan rullaamaan koronan ja chippiongelmien takia.

Toisaalta Martin mielestäni sanoi aika todella rohkeasti (jopa liian rohkeasti?) että loppuja OEM:miä WILL GO tuotantoon 2021. Eli ei mitään että “ehkä” “jos jumala suo” tai “jos korona suo”, vaan että ne MENEE.

12 tykkäystä