Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Hyvin koottu! Ostelin aamusta lisää smarttia kun olin yön yli pohtaroinut tuota haastattelua minkä @Arimatti_Alhanko jakoi kanssamme eilen.

10 tykkäystä

Jos ketään kuuntelee Smartin esityksen klo 14.30 nii voisko laitta ranskalaisilla tänne pääpointit? Tai siis jos jotain uutta tulee… lähinnä kiinnostaa miten Martin kommentoi loppuvuoden / tulevia näkymiä… onko säilynyt edelleen “erinomaiset näkymät” :slight_smile: itse en taida tuolloin keretä kuunnella

https://www.redeye.se/events/792758/redeye-technology-day

Kiitos!

8 tykkäystä

Tuleekohan tallennetta? Itse illalla kahdeksan jälkeen kerkiän vasta tietokoneelle

2 tykkäystä

Olin asennoitunut notepadin kanssa kirjaamaan tänne pääpointit, mutta “hieman” heikentyneellä M lukioruotsilla ei meinaa pysyä perässä. Siirrän kapulaa eteenpäin :sweat_smile: :palms_up_together: Kielitaitoisempaa kirjailijaa?

13 tykkäystä

Kerrassaan loistavaa taustatyötä jälleen Arimatti ja muut!

McGlone haastattelu vahvistaa sitä oletusta, että DMS tullaan toteuttamaan juuri kameravetoisin järjestelmin ja SE sekä SEE tulevat jakamaan lähivuosina markkinan kahteen pekkaan.

Redin “king of DMS” on SEElle ymmärrettävästi piikki lihassa - sen näkemys on, että SE on paalupaikalla näistä kahdesta yhtiöstä. Toisaalta McGlone voi hyvinkin olla oikeassa siinä, että teknologia ja kilpailuasetelmat kehittyvät varsin nopeasti. Kuitenkin alkuvaiheessa kärkeen kiilaavat yhtiöt saavat merkittävän edun muihin toimijoihin nähden myös jatkossa, koska he saavat hioa vuosia yhteistyötä OEMien kanssa tulevissa automalleissa ja siksi tietyllä tavalla jalkaa oven väliin myös tulevaisuutta ajatellen.

DW:n vähättely tuntuu myös loogiselta, kun ei ole tullut sillä rintamalla niin paljoa menestystä. On helpompaa olla defensiivinen ja vähätellä sen merkitystä erilaisilla selityksillä, kuin sanoa, että ei olla nyt pärjätty niin hyvin kuin oltaisiin haluttu. Ainakin palstalla olevan käsityksen mukaan DW:t ovat ihan merkittävä asia enkä tämän lausunnon perusteella heittäisi tätä näkemystä suorilta romukoppaan.

4 tykkäystä

Esityksestä poimittuja kalvoja:

Onko aina kommunikoitu että 2023 ennustetaan noin 10-15% autoista sisältävän DMS:n?

32 tykkäystä

Tänään noin puolen päivän jälkeen usea isompi 40 - 50k kappaleen blokki näyttää vaihtaneen omistajaa noin tunnin välein. Mahdollisesti jokin yksittäinen taho tankannut siis lähemmäs 150k osaketta? En nyt ehdi enempää tarkastelemaan, mutta pisti vain silmään kun esityksen jälkeen vilkaisin päivän kurssia.

Ja heti edellisestä 5min perään toinen 50k nippu, noin 200k siis yhteensä :thinking:

8 tykkäystä

Viktor kysyi DW:stä. Martin pitää sitä erittäin tärkeänä oliko peräti 90% mahdollisuus että diili syntyy. Ainoastaan joku facelift voisi estää sopimuksen Martinin mielestä.

5 tykkäystä

Kyllä, 10-15 milj kpl. Määrät tuossa ovat ennallaan.

3 tykkäystä

Voin lisailla tahan, etenkin kun parempi puolisko ruotsalainen niin pakko sita ruotsia on osata :slight_smile:

-120-130 automallia kommunikoitu. Niista meilla 2/3. Eli ei mitaan uutta.
-Tulemme voittamaan lisaa mutta kilpailijat toki myos. Emme ole ainoa peluri.
image

-Puolet 30-50 miljoonasta 2026E tullaan myymaan Euroopassa.
-Olemme markkinajohtajia ja tulevaisuus nayttaa valoisalta.
image

Etenkin Q&A oli mielenkiintoinen. Todella…

Redeyen analyytikko heti alkuun:
Q: Design wins. Dual sourcing? Olemme kuulleet kritiikkia muilta toimijoilta.
A: Martinin vastaus. En ymmarra mista tama kritiikki on peraisin. DW kaikista relevantein. Jos saat DW, todella suuri mahdollisuus etta sinun tuote koko auton elinkaaren ajan. 90-95% mahdollisuus vahintaan. Aina loytyy toki poikkeuksia.

Q: Onko DMS helppo toteuttaa?
A: Ei helppoa, itseasiassa vaikeata. Tarvitset paljon taloudellisia muskeleita. Mutta Kiinassa joitakin pelureita joilta resursseja loytyy. Tahan mennessa olemme voittaneet 2/3 markkinoista, emme usko etta tulemme lopulta voittamaan 2/3. Olemme kommunikoineet julkisesti etta vahintaan 40%.

Q: Voiko DMS tehda ilman eye tracking?
A: Ei voi. “Det kan man inte gora.”

127 tykkäystä

Ai niin tulevista diileistä ei saa vielä kertoa , mutta oli kyllä posiitivisen salamyhkäinen.

6 tykkäystä

Pakko antaa iso kiitos @Arimatti_Alhanko perehtymisestä Smart Eyen toimintaan! Paljon hyödyllistä informaatiota tuonut esille foorumille ja ottanut kysymyksiä vastaan. Ilo lukea tekemääsi taustatutkimusta!

63 tykkäystä

Kyllä!

Aina kun tämä näkyy:
image

Tietää, että laadukasta analyysiä tulossa!

19 tykkäystä

Talla foorumilla monet ovat kontribuoineet todella upeasti. Jos aloittaa firman tutkimisen puhtaalta poydalta, niin tallaisen ceissin ymmartaminen ja seuraaminen vie valtavasti aikaa. Tama foorumi on nopeuttanut omaa prosessia erittain paljon. Omilla nakemyksilla ja kommenteilla pyrin tietysti tarjoamaan tiedon palasia myos muille, ja toivon etta niista on hyotya…muuten en sita tekisi. Tietysti taytyy pitaa mielessa etta jokaiseen ceissiin liittyy aina riskeja ja jokainen tekee loppupeleissa omat sijoituspaatoksensa ja kantaa taloudelliset riskit. Jos kurssi nousee, hyva minulle ja hyva myos muille. Ja painvastoin. Tosin en itse sijoita juurikaan vaurastumisen toivossa vaan sen takia etta nautin siita tunteesta kun loydan hyvan ceissin ja ceissi lopulta etenee siihen suuntaan kuin olen itse sen ajatellut menevan. Toki, vaurastuminen tulee niin sanotusti “sivutuotteena”.

Suurin kiitos tassa keskustelussa kuuluu ehdottomasti @Aston_Livingstone lle, kuten niin monessa muussakin ceississa Inderesin foorumilla :slight_smile:

Lisays: Olen saanut jo Seeingin johdolta kommentin kysymykseeni Design Winneista. Odotan viela Smartin vastausta, vaikka se taisi tulla hyvinkin selvaksi askeisessa Redeye seminaarissa. Palaan asiaan…:slight_smile:

153 tykkäystä

Tässä ketjussa tehdään niin kovaa työtä, että melkein ei osaa edes kaivata inden analyytikoiden kommentteja joista päästään nauttimaan suurimmassa osassa ketjuista. :blush: Hattu päästä todellakin porukan effortista. Huh huh :ok_hand::ok_hand:

44 tykkäystä

Suuri kiitos tosiaan AA&AL plus muut hyvästä ketjusta. Inderes saa melkoista lisäarvoa näistä tai me Inderesin asiakkaina saamme, miten päin tuon nyt haluukin nähdä.
Mitä itse SE tulee, niin mielestäni on nyt tärkeämpää, että dms tulee merkittävä teknologia automarkkinoilla. Se, kuinka suuren osan markkinoista SE tulee saamaan näkee sitten aikanaan, mutta jo se, että on kahden merkittävimmän toimijan joukossa näinkin spesifillä markkinalla antaa melkoisen myyntivolyymin, jos vaan itse tekniikka lyö itsensä kunnolla läpi vrt abs tai esp. Ymmärrän toki, että jos pelissä on kunnolla rahaa, haluaa veikata oikempaa hevosta, mutta itsellä on tämänkin yhtiön kohdalla vain kohtuullinen tulosvaade. On kuitenkin täysin tämän ketjun ansiota, että ehdin kohtuu ajoissa mukaan edes pienellä betsillä, siitä isot propsit.

4 tykkäystä

Hienoa työtä taas kerran. :+1:

Kaava pörssin historiallisen tuoton/ indeksin tuoton ylittämiseen on selkeä:

Inderesin analyysit + Redeyen analyysit + Inderesin foorumi

17 tykkäystä

Itseäni mietityttää pari asiaa kun luin ketjun. Vireystilaahan on valvottu jo ilman sisäkameraa seuraamalla ohjausliikkeitä ja polkimien käyttöä. Uusissa autoissa on myös käytössä ratit mitkä tunnistaa pidetäänkö ratista kiinni vai ei, jos ote on irti liian pitkään, auto kytkee hätävilkut ja pysähtyy itsestään tiensivuun. Riittääkö nämä jatkossa täyttämään euroNCAP vaatimukset vai tuleeko sisäkamera pakolliseksi?

Myös se on itselleni epäselvää, että tuleeko tämä oikeasti pakolliseksi 2022 vuonna valmistettaviin autoihin, vai tuleeko se pakolliseksi automalleihin jotka tyyppihyväksytään vuonna 2022?

5 tykkäystä

Liittyikö tämä ylläolevaan?

2 tykkäystä

Tässä pientä penkaisua EU:n asetusluonnoksessa. (Huomioitavaa on että lainsäädännössä ei ole tarkoituksenmukaista eritellä tarkkaan mitä tekniikkaa tulee käyttää. Sen sijaan NCAP-puolelta tulee 9.12. todennäköisesti tarkempia kriteereitä viitaten SEE-tietoihin tiistailta).

Mielestäni tuossa distraction warningissa olennaista on “in keeping attention to the traffic situation”.

Riittääkö tuohon pelkästään ratista kiinni pitäminen? Mielestäni ei missään nimessä riitä täyttämään lain vaatimusta. Laki vaatii huomion kiinnittämistä liikennetilanteeseen, ei ratista kiinni pitämistä.

Joka tapauksessa luottamus mulla on 99,99% että Smartin ja Seeingin tekniikkaa (softa / kamerat) tullaan käyttämään. Tämä on kommunikoitu niin moneen kertaan Tier2, Tier1 ja OEM toimesta. Tässä ei ole enää epäselvää. Automotivessa DW:t ovat sinetti tälle. Nyt on aika panostaa osakkeeseen jos haluaa olla mukana… kun on tämä 1-3v kehitysaika.

26 tykkäystä