Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Näyttää siltä että peli on avattu myös VAG-konsernin osalta.

Colin mainitsee postauksessa Magnan taustapeilin olevan käytössä Tiguan Pro L mallissa, joka tosin on suunnattu ilmeisesti Kiinan markkinoille eikä ole myynnissä Euroopassa.

Katsoin netistä eri VAG-mallien käyttöohjekirjoja, ja niihin on tullut maininta kuljettajan tarkkaavaisuusvalvonnasta. Ohjeista ei kuitenkaan selviä järjestelmän toimintatapa, eikä kamerasta ole mitään mainintaa. Paitsi uutuusmalli Cupra Terramarin käyttöohjeissa on seuraava maininta.

Euro NCAP ei ole vielä testannut Terramaria, mutta sen sisarmallin Tiguanin testissä on maininta epäsuorasta valvonnasta, eli Tiguanissa kameraa ei vielä ole. Kuitenkin youtuben koeajovideolta voidaan huomata kamera taustapeilistä Terramarissa.

Myös Tiguan Pro L mallin videosta kameran voi mielestäni havaita taustapeilissä näkyvistä pisteistä.

Nämä ovat siinä mielessä hyviä uutisia, että järjestelmät alkavat oikeasti tulla tuotantoon, ja vaikuttaa että järjestelmän toimivuutta kokeillaan ensin Cupran malleissa, ennen sen käyttöönottoa Volkswagenin ja Audin malleissa. Huonoja uutisia on taas se, että Tiguan on Volkswagenin myydyin malli ja sitä myytiin 2023 vuonna 633000 kappaletta, ja näyttää siltä että tämä taitaa lipsahtaa Seeingin pussiin. Tuo taustapeiliin sijoitettu kamera vaikuttaa myös erittäin hyvältä ratkaisulta, koska sillä voidaan valvoa koko ohjaamo ja toteuttaa suoraan koko sisätilan valvonta, eikä pelkästään kuljettajan valvonta.

Oma arvioni on, että Audin A5, A6 ja Q6 ovat menneet Smartille, samoin Porsche Taycan, mutta järjestelmät niissä otetaan käyttöön vasta viimeistään 2026 vuonna. Kilpailu ei ratkea yhteen eikä kahteen malliin, markkinaa riittää kyllä molemmille.

Isoimpana ongelmana pidän vieläkin tuota hieman epäselvää lainsäädäntöä. Koska järjestelmien on pakko olla kaikissa uusissa autoissa EU-alueella? Ilmeisesti 2025-vuonna on vielä mahdollista mennä ilman kamerapohjaista järjestelmää, ja vasta 2026 vuoden aikana kamerapohjainen järjestelmä tulee EU-alueella pakolliseksi.

Colinin linkedinin perusteella Smart tarvitsee 600000 autoa kvartaalissa, ja muistelen toisen arvion olleen 500000 autoa kvartaalissa, että kassavirta kääntyy positiiviseksi. Redeyn analyytikolta oli kysytty Smartin tiedottamisesta vuodelle 2025, ja hänen vastaus oli, että heidän Smartilta saamansa arvio on noin 10 miljoonaa autoa DMS-järjestelmällä vuonna 2025, ja Smartin osuus näistä 40 %. Tämä riittäisi helposti tuohon kassavirran kääntymiseen positiiviseksi, ja turvamarginaaliakin on hieman, mutta kukaan ei tiedä totuutta paljon tässä arviossa on ilmaa. Myös jos tuo 2025 vuosi on vielä mahdollista mennä ilman kameraa, voi todelliset tuotot siirtyä helposti vielä vuoden 2026 puolelle, koska valmistajat säästävät kuluissa eivätkä ota järjestelmää käyttöön jos ei ole pakko.

Redeyen analyysistä ynnäilin, että kassan ja luottojen pitäisi riittää Smartilla noin kuusi kvarttaalia tällä burnratella. Jos lisää viivästyksiä tuohon käyttöönottoon ei tule, uskon että kassa ja luotot riittävät juuri ja juuri, mutta kaikki luotot joudutaan käyttämään. Tämä ei mielestäni ole ongelma, jos enää ei tarvitse tehdä uutta antia, tai hakea lisää luottoa.

Kurssi elää jatkossakin voimakkaasti uutisista ja lupauksia on pakko alkaa lunastaa ensi vuoden aikana. Tarina ei kestä enää sitä, jos ensi kesänä ilmoitetaan että kassavirta kääntyy positiiviseksi Q2/2026 aikana, eikä sitä kestä kassakaan. Odottavan aika on erittäin pitkä, mutta uskon että kärsivälliset palkitaan viimeistään 2026 alkuvuodesta.

34 tykkäystä