Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

13 tykkäystä

beyond June 2026 Tesla will not be permitted to sell a single vehicle in Europe without a suitable vision-based DMS. So with self-driving supposedly on the home stretch, who needs DMS? The answer is simple: Any automaker that wants to sell in Europe.

49 tykkäystä

Miten korkealla penetraatioprosentilla DMS olisi käytössä muualla maailmassa, onko siitä ollut puhetta/arvioita/spekulaatioita? Euroopan uusien autojen rekisteröinnit per vuosi ovat varmaan siinä 15-18 miljoonan paikkeilla + 5 vuotta eteenpäin. Jos Euroopassa saavutetaan 100% penetraatio regulaation avulla, muualta maailmasta pitäisi tulla reilusti voluumia. Mitä ajureita Euroopan ulkopuolella on? Vai onko tässä oletus, että nyt kun DMS tulee pakolliseksi Euroopassa, tarjotaan sitä vakiona muuallekin.

3 tykkäystä

Olikos tämä nyt lyöty jo lukkoon, että DMS tulee pakolliseksi Euroopassa vuonna 2023? Onko mahdollista, että tämä päätös perutaan / lykätään?

2 tykkäystä

2026 ollen 100% (n. 15-18milj. Kpl autoa Euroopassa). Epäilisin että ei näitä tarvitse lykätä?

In November 2019, the EU Council of Ministers passed a general safety regulation mandating automakers to install advanced safety systems in all new cars on the EU market. These advanced safety systems include camera-based driver monitoring to detect inattention or drowsiness in the driver, and to issue a warning if driver distraction is identified. The new regulations will be gradually implemented over the course of four years, starting in 2022 with all new type-approved cars with a certain level of autonomous driving capability. By 2026, the law will include all newly produced cars on the EU market, no matter their level of automation. With the new regulation in place, it is believed at least 140,000 serious injuries will be have been avoided by 2038.

6 tykkäystä

Tämä varmaan kiinnostaa Smarttilaisiakin

15 tykkäystä

34 tykkäystä

Voi olla, että tästä on keskusteltu, mutta mikä minua tässä yhtiössä pitkällä tähtäimellä epäilyttää on, että itseohjautuvat autot eivät vaadi “kuljettajan” seuraamista. Tuo v.2026 on kyllä aika kaukana vielä ja siihen mennessä voi olla ihan uskottavia robotaxeja käytössä. Toki tuo on vielä vuosien päässä, mutta nykyiselle core liiketoiminnalle on tulossa ennen pitkään loppu ellei keksitä uutta liiketoimintaa tai tapaa hyödyntää teknologiaa. Miten te yhtiön paremmin tuntevat ajatelette tätä tai onko yhtiöllä jo nyt tälle suunnitelma?

6 tykkäystä

Itseohjautuvat autot on kiva ajatus mutta ei todellisuutta lähivuosina. Sittenkin kun autot luotettavasti kykenee itse ajamaan, kestää pienen ikuisuuden ennen kuin ne on valtavirtaa/enemmistönä tien päällä. Pelkästään lakimuutokset itse ajavien autojen sallimiseen ei tapahdu kovin nopeasti. Joissakin paikoissa muutokset tapahtuu nopeammin ja jossain kestää hyvinkin pitkään. Esimerkkinä voi ajatella sähköautojen yleistymisen. - > sähköautolla ajaminen yleisillä teillä ei vaadi edes lakimuutosta mutta siltikään se ei tapahdu sormia napsauttamalla. Toki joku Norja tms. vaikuttaa suuresti sähköautojen (tai itseajavien) määrään paikallisesti mutta valtavirtaa ne eivät vieläkään ole, eivätkä tule vähään aikaan olemaankaan.

Sillävälin kun itse ajavien autojen tekniikkaa vielä hiotaan ja ne lopulta alkavat hiipiä markkinoille, on suuri tarve “tavllisille” autoille jotka eivät päästä juopunutta tai väsynyttä kuskia tien päälle. Itseajavat autot tulisivat muutenkin mielestäni olemaan hyvin pitkään ns. high end malleja joihin kaikilla ei ole varaa. On myös suuri osa tekniikan vastustajia jotka eivät luota itseajaviin, tai haluavat muuten vain ajella itse jatkossakin.

Näkisin että itseajavat autot eivät sulje pois kuljettajan valvonnan tarvetta. Itseajavissa autoissakin varmasti pysyy mahdollisuus kuljettajan omalle ajosuoritteelle, ja myös silloin on hyvä olla kuskin kunnonvalvonta olemassa.

Sekavaa tajunnanvirtaa. Ei jaksa puhelimella jäsennellä/korjailla enempää

22 tykkäystä

Itseajavat autot ovat tosiaan paljon kaueampana tulevaisuudessa kun moni uskoo, monella tullut harhakäsitys erityisesti Teslan harjoittaman kusetuksen takia, todellisuudessa Tesla on L2/L3 tällä hetkellä ja L5 on ainakin 5-10v päässä teknologiajohtajillakin.

Tarvittavien sensorien määrä tulee räjähtämään, niin auton omien havannointikykyjen takia plus kyydissä olevien seurantaan.

11 tykkäystä

Näin juuri.
En usko, että täysin itseajavia autoja tullaan näkemään vielä pitkään aikaan. Ensimmäiset 10 vuotta itseajavien autojen kanssa tulee varmasti olemaan lisäksi kuljettajan valvonnan alaisuudessa toimivia. Lentokoneetkin lentää autopilotilla annettujen parametrien mukaan, mutta molemmat kipparit eivät voi vetää tirsoja - tai autopilotin laskeutumisessa lentäjän kädet ei ole housuissa - vaan peukalo on visusti napilla, joka kytkee autopilotin pois päältä välittömästi.

8 tykkäystä

Seuraava tiedossa oleva Smartin julkinen esittäytyminen on 25.11. webinaari

https://www.redeye.se/events/792758/redeye-technology-day

Expect hard-hitting questions and profound discussions surrounding the invited companies and their respective fields.

The invited companies will present their business and their visions to, later on, open up for debate and questions from our analysts and experts. The format also allows viewers to ask questions to the panel.

16 tykkäystä
5 tykkäystä

Smarttikin tänään hieman kärsi sektorirotaatiosta, joka tapahtui rokoteuutisen takia.

Oliskohan tämä kuitenkin positiivinen asia vähän pidemmässä juoksussa myös SE:n osakkeenomistajille autoteollisuuden toipumisen myötä? Any thoughts?

3 tykkäystä

Positiivista ilman muuta ja en kyllä näe miksi tämän pitäisi kauheasti laskea (toivoisin kyllä kurssilaskua niin voisi vielä lisäillä =)

3 tykkäystä

On ehdottomasti hyvä asia, että automotiven palautumista vauhdittaa ensi vuonna nuo rokotteet.

DMS-kysyntä on ollut vahvaa, mutta autojen valmistusmäärät ovat notkahtaneet tänä vuonna.

Koronan hellittäessä vuoden sisällä kasvaa kuluttajien kysyntä, teollisuuden investoinnit ym ym. Esim nyt autovalmistajilla on karkeaa aikataulua koronan hoitumisesta. Vaikuttaa varmasti investointisuunnitelmiin. Tällä viikolla VW ylin johto strategisessa kokouksessa suunnittelemassa tulevaa.

Tuo tulee hyödyttämään kaikkia osakkeita yleisestikin. Tämän päivän heilunta oli kohinaa.

13 tykkäystä

Tottakai on hyödyllistä pidemmällä aikavälillä kun uudet autot myy taas ja autovalmistajat kiihdyttävät investointeja. Epävarmuutta poistui taas kertarysäyksellä.

Markkinajohtajaa ei pitäisi investointitahdin kiihtyminen liiemmin haitata :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Joo ja niitä autoja ostaa loppupeleissä kuluttajayksilöt, joista todella monet ottavat rajusti kuokkaan siihen asti että Covid-19 on taputeltu. Harva ostaa uutta autoa lomautettuna tai työttömänä, muutama potentiaalinen asiakas vielä menehtyykin…

2 tykkäystä

Mitenkäs nämä rotaatiot sitten vaikuttavat tällaiseen firmaan, jota isompi liikevaihto on lähi-R-kioskilla? Sitä ei taida nyt kukaan tietää.

Se on varmaa, että raha hakeutuu nyt mörnineisiin kohteisiin enemmän, mutta kyllähän SE:llä on esittää hyvää tulevaisuutta ja luoda uskoa. Tässä uskossa ainakin tätä omistan isonlaisesti.

2 tykkäystä

Eipä nämä osakerotaatiot oletettavasti vaikuta muuten kuin osakkeiden päivittäisenä hintaheiluntana. Keissin funda on yhtä timanttinen ja ennallaan riippumatta osakemarkkinoista yleisesti. Funda on se, joka osaketta pitkällä aikavälillä ajaa. Itseasiassa funda parantui talouden odotusten parantuessa rokoteuutisista.

(Päivittäisheiluntaa voi itse kukin käyttää omaksi hyödykseen, tai sitten panikoitua ja säntäillä joka päivä vailla suuntaa. Se on ihan jokaisesta itsestään kiinni )

21 tykkäystä