Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Uusi tieliikennelaki kieltää Suomessa matkapuhelimen käytön, kun auto on liikkeessä. Ainakin Suomessa lain näkökulmasta asialla on siis merkitystä, vaikka osaisikin ajaa puhelin kourassa niin että pysyy kaistalla.

Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.

Lisäys: parastahan olisi, jos systeemi voisi olla niin kehittynyt, että se tunnistaa kännykän käytön lisäksi, jos kuljettaja on kännissä (silmät harittaa niin pahasti tms)

7 tykkäystä

Voisivatko juuri vakuutusyhtiöit vaatia näitä kameroita autoon?
Juuri tämän takia kun sattuu onnettomuus niin voidaan todeta oliko henkilö puhelimessa vai ei?

1 tykkäys

Wikipediasta :grinning: Euro NCAP ( E uropean N ew C ar A ssessment P rogramme) on vuonna 1997 aloitettu uusien autojen turvallisuutta arvioiva ohjelma. Sitä tukevat useiden Euroopan maiden viranomaiset, autoilujärjestöt, kuluttajajärjestöt ja vakuutusyhtiöt, ja se koskee Euroopassa myytäviä autoja, ei samalla nimellä muualla myytäviä malleja.[1].

3 tykkäystä

Pahoittelut osittaisesta off-topicista.

Kuten sanoit, tätä todellakin pidetään haastekohtana. Itselläni usein herää kuitenkin kysymys: Miksi ajoneuvoa ei ohjelmoida siten, että se tällaisessa tilanteessa ajaisi niin hitaasti, ettei edes mahdollisen törmäyksen sattuessa voi sattua mitään vahinkoa?

Kuinka hitaasti ajoneuvolla pystyy ajamaan? Sillä vauhdilla tultaisiin suojatielle. Kuljettajan pitäisi tietysti tässäkin tapauksessa olla valppaana.

Jos joku juoksee auton eteen paikassa, jossa ei ole suojatietä, niin syy ei silloin voi olla ainakaan täysin itse auton. Suojatie on kriittinen piste, jossa auton pitäisi menetellä siten, ettei edes ole mahdollista, että joku menettäisi henkensä törmäyksessä.

2 tykkäystä

Joissakin robottiautokeiluissa on menetelty juuri noin. Kuuntelin kesällä podcastia. Olivat tuoneet markkinoille robottiauton, joka liikutteli vanhuksia “lomakylässä”. Heillä ei ollut kuulemma kiire ja hidas meno ei haitannut. Oliskohan ollut tämä https://voyage.auto/
25 mph huippunopeutena. Sekin on ehkä vielä liikaa, jos joku juoksee eteen.

2 tykkäystä

Itseäni jäi edelleen vaivaamaan muutama asia kuten se, että miten tässä vaiheessa vielä puhutaan tulkinnasta jos kerran regulaatio on jo olemassa. 2022 markkinoille tulevat ajoneuvot ovat kuitenkin jo todella pitkällä tuotekehityksessä.
Myös se jäi vaivaamaan, että miksi tästä asiasta ei löydy selkeää speksiä, vaan käsissä on vain hyvin lavea määritelmä regulaatiossa.

Vaati hieman salapoliisityötä, mutta sain selville seuraavaa (huom. sisältää omia johtopäätöksiä löydöksistä, joten lukeminen omalla vastuulla).

Ensinnäkin EUn GRSn (General Safety Regulaation) prosessi on seuraavanlainen:

Nyt ollaan käsittääkseni ympyröimässäni kohdassa, jossa keskustellaan regulaation tarkemmista spesifikaatiosta autonvalmistajien ja ulkopuolisten tutkimusinstituuttien kanssa. Edeltävässä “Committee vote” kohdassa siis hyväksyttiin regulaatio 2019/2144.

Tuo tarkempi speksi, joka määrittää varsinaiset vaatimukset mm. Driver Drowsiness and Attention Warning (DDAW) järjestelmälle, lyödään lukkoon ilmeisesti vasta 15 kuukautta ennen adoptiota, joka onkin ilmeisesti 07/2022 (ei 05/2022, kuten olin aiemmin jostain ymmärtänyt). Tämä on siis “Voted in plenary” kohta yo. aikajanassa.

Sitten varsinaiseen asiaan. Sain käsiini erään suhteellisen tuoreen väliraportin liittyen DDAW keskusteluun. Tämä raportti sisälsi myös draftin DDAW järjestelmän vaatimuksista.
En ole ehtinyt lukea koko raporttia, koska se on melko laaja, mutta kerron tässä omin sanoin muutamat mielestäni tärkeimmät asiat pikaluvustani.

  1. Autonvalmistajat ovat esittäneet, niin monia erilaisia DDAW järjestelmiä, ettei ole mahdollista luoda yhtä yhteistä menetelmää järjestelmien tehokkuuden arvioimiseksi. Siispä valmistajien täytyy todistaa järjestelmän tehokkuus omien testiensä perusteella (testeille annettiin tiettyjä vaatimuksia, jotka pitää toteutua, jotta järjestelmä on hyväksyttävissä).

  2. Valtaosa (majority) esitellyistä järjestelmistä käyttää kaistavahtia ja ohjauspyörän sensoria, mutta ei välttämättä rajoitu näihin.

  3. Kuljettajaa valvova kamerajärjestelmä on hyväksyttävissä, kunhan sen tehokkuudesta/luotettavuudesta jatkuvassa valvonnassa toimitetaan todisteet (epäilen, että tässä saattaa olla taustalla jonkin low level kamerasoftan käyttö, joka vahtii vain silmiä).

Sitten pari tämän palstan osalta ehkä kiinnostavinta asiaa.

Ensinnäkin, raportissa mainitaan (tämä oli kirjoitettu yo. kohdan 2 yhteydessä), että tulevaisuuden DDAW järjestelmien nähdään (envisioned) ottavan suoremman tavan (more direct approach) valvoa suoraan kuljettajaa, jotta väsymyksen (drowsiness) oireet huomataan aiemmin.
Itselläni tiedossa olevista teknologioista tämä tarkoittaisi mielestäni kuljettajaa valvovaa kamerajärjestelmää tai mahdollisesti mm. elintoimintoja valvovaa sensoria (tosin en ole varma voiko esim. sykkeestä päätellä riittävän ajoissa väsymyksen tilaa).

Toisekseen, vuonna 2024/2026 on tulossa lisää pakollisia vaatimuksia (sisältyy tuohon samaan 2019/2144 regulaatioon), joista yksi oli Advanced Driver Distraction Warning. Tämän vaatimuksen oma työnantaja on ainakin alustavissa suunnitelmissa aikonut taklata kuljettajaa valvovalla kamerajärjestelmällä.

26 tykkäystä

Myös continentalilla (tier-1) oli kamerajärjestelmä esitetty ratkaisuksi kumpaankin lainsäädännön vaatimukseen (2022 & 2024/2026)… ja kummallekkin vaatimukselle (drowziness & distraction).

Tulossa on kamerat kovaa vauhtia… :sunglasses: mielenkiintoista penkomista.

Itse yhtenä iltana penkaisin tänne linkitetyn EU-asetusluonnoksen varsinaista versiota siltä osin, että mielestäni EU asetti siellä GDPR-hengessä aika tiukkoja rajauksia datan tallentamiselle näistä järjestelmistä…

Eritin hyvä, että alan ihmiset @Z11 ja @Pandakarhu kontakteineen kontribuoivat tänne. Toinen tier-1:llä ja toinen autovalmistajalla :+1::sunglasses: Suuri kiitos teille. Markkina voi tarjoilla hyviä paikkoja lisäilyyn tai mukaan tuloon lähipäivinä.

14 tykkäystä

Ei pistänyt silmään, että täällä olis puhuttu vielä tosta liikevaihtoon suhteutetusta arvostuksesta (p/s 34, 2019). Siis oonko aivan hukassa mutta kuulostaa aivan poskettomalta. Odotuksissa huikeaa liikevaihdon moninkertaistumista?

5 tykkäystä

Eikös tuo tuppaa kasvuyhtiöillä monesti näin olemaan. QT esim edelleen 12.79 pvs

1 tykkäys

Tarkennuksia, lisäyksiä ja pohdintaa.

Tällä en siis tarkoittanut etteikö järjestelmä voisi olla kehittyneempi versio ja varmaan joissain premium malleissa tulee olemaankin. Mutta, koska kustannukset ovat kuitenkin kriittisiä ja esim. Smart Eyen 10 EUR / auto on aika kova hinta, niin veikkaan, että tässä vaiheessa tullaan käyttämään enemmän yksinkertaisia, vain silmiä tarkkailevia järjestelmiä.

Tähän unohtui tarkentaa, että tällä hetkellä vaatimus aiotaan taklata vain silmiä tarkkailevalla järjestelmällä.

Eli arvioisin, että kehittyneemmät järjestelmät (esim. kasvoja seuraavat) tulevat markkinoille aluksi kalliimpien premium autojen ja osittain itseajavien autojen kautta sekä mahdollisesti keskihintaisiin autoihin lisävarusteena tai esim. parhaan varustelutason mukana. Tämä olisi ihan normaali evoluutio autoteollisuudessa, kun tuodaan uusi ominaisuus autoihin.

On mielestäni kuitenkin selvää, että järjestelmät tulevat yleistymään. Vauhti riippuu siitä, että miten asiakkaat ottavat sen vastaan ja pystyykö viranomaiset osoittamaan, että se pelastaa (paljon) henkiä.
Todennäköisesti seuraava regulaation kautta ajettava uusi asia tulee olemaan Occupant Monitoring System, joka vaatiikin sitten kehittyneempiä algoritmejä. USAssahan on jo työn alla HOTCARS act, jossa autoihin pakotetaan järjestelmä, joka valvoo ettei pysäköityyn autoon jätetä lasta tai eläimiä yksinään (en ole perehtynyt tarkemmin tähän enkä sen aikatauluun).

2 tykkäystä

Oliko tästä jotain lähdettä? Kuulostaa kyllä todella kalliilta

2 tykkäystä

Se oli mainittu siinä REn 09/2017 raportissa.

Smart Eye’s communicated ASP of EUR 10

2 tykkäystä

Vakuuttavaa salapoliisityötä kaikkien (ja etenkin @Aston_Livingstone:n) osalta, kiitokset myös omasta puolestani!

Pitkän empimisen jälkeen uskalsin laittaa peliin n. 5% salkusta @ 122 SEK aamun dipistä. Kummempia teknisiä tukitasojahan ei näin pienivaihtoisessa yleensä ole, mutta tuo 120 SEK näyttäisi toistaiseksi pitävän (iso osa viime viikon vaihdosta oli 119-123 tasoilla).

Sitten vaan tiukkaa holdia seuraavat pari-kolme vuotta :ok_hand:

8 tykkäystä

Omasta puolesta suuret kiitokset @lazyway tän nostamisesta esille. Nyt joko köyhdytään tai rikastutaan valtavasti yhdessä :joy:

13 tykkäystä

Kiitos myös kaikille teille jotka olette kontribuoineet tietoa ketjuun! Näköjään saan ketjun jokaisesta viestistä ilmoituksen koska olen perustanut ketjun. Yritin poistaa sen asetuksista mutta ei näytä onnistuvan. Varmaan osittain sen takia olen postannut ketjuun aika paljon mutta tarkoitus on nyt jäädä enemmän taustalle ja postata tänne vain jos tulee jotain todella hyödyllistä tietoa jaettavaksi, jota ei jo ole täällä

Edit: Sain Astonin avustuksella jatkuvat ilmoitukset nyt pois :blush:

4 tykkäystä

Tarkoitatko tällä siis sitä että auto alkaisi itsenäisesti soitella virkavaltaa paikalle mikäli auton kuljettajalla havaitaan puhelin kädessä ajon aikana. Näkisin että tässä aletaan jo sitten ylittämään uudenlaisia rajoja ihmisten valvomisen suhteen.
Toki en sano että onko tuo nyt sitten hyvä vai huono, mutta en usko että kuuluu autovalmistajien prioriteetteihin valvoa suomen lakia.

3 tykkäystä

En miettinyt asiaa noin pitkälle. Voisi ehkä riittää, että järjestelmä alkaa päästämään varoitusääntä, joka on sen verran rasittava, että kuljettaja ymmärtää / haluaa suosiolla laittaa puhelimen syrjään. Samaan tapaan, kuin nyt autot varoittavat ajamisesta ilman turvavyötä. Se on totta, että auton ei kuulu valvoa lakia, mutta ohjata kuljettajaa turvalliseen ajamiseen.

Itsestään ajavat autot ovat sitten oma juttunsa, koska niissä tulee vielä entisestään korostumaan vaatimus kuskin valppaudesta. En tiedä miten auton kuuluisi reagoida, jos se havaitsee kuskin selaavaan puhelinta kun cruise on päällä. Esimerkiksi automaattinen hidastaminen moottoritiellä voisi aiheuttaa omia ongelmia (muun liikenteen sujuvuus kärsii, jopa vaaratilanteita jos auto hidastaa liikaa).

Näissä on kyllä insinööreillä ja päättäjillä paljon miettimistä, niin teknisesti kuin lain näkökulmasta. :smiley:

1 tykkäys

Tuo vertaus turvavyövaroitukseen on kyllä hyvä. Itsekkin siis tämän ketjun ansiosta siirtynyt Smart eyen omistajien joukkoon ja näen paljon potentiaalia kameroissa verrattuna muihin valvonta metodeihin, mutta pitää yrittää vähän opponoida :wink: Vaikka vuonna 2022 ja 2024 tuleviin säännöksiin ratkaisuiksi kävisivät muutkin metodit kuin kamera, luulisi kameralla olevan kaikista suurin potentiaali tarkkailla laajemmin ajoneuvon sisällä tapahtuvia asioita, liittyen turvallisuuteen tai sitten kokonaan muuten palvellen ajoneuvon kuljettajaa. Pitkällä tähtäimellä luulisi siis kameroiden yleistyvän joka tapauksessa ja vaikkapa tuollainen ratin liikkeisiin perustuva kaistavahti ei varmasti omaa yhtä suurta potentiaalia kuin kamera.

2 tykkäystä

Yksi mahdollinen kysymys, mikä nousee mieleen tässä Smart Eyen tapauksessa on yksityisyydensuoja. Onko Smart Eyen järjestelmä täysin sisäinen vai päätyykö videota palvelimille tms.?

1 tykkäys

Drownziness & Distraction -valvonta:
image
image

Järjestelmän tarkoitus, johon viitataan:

image

Advanced distraction järjestelmän tarkoitus:

image

Toisin sanoen näyttää siltä, että järjestelmä on tarkoitettu ensisijaisesti kuljettajan huomauttamiseksi, kun kuljettaja toimii riskiä sisältävällä tavalla. Datan luovutus kolmannelle osapuolelle on kiellettyä.

Kiina: Voitte olla varmoja, että kaikki menee CCCP:lle.

10 tykkäystä