kiitoksia ketjun luomisesta. virkistävä tapa tulla pörssiin. En nyt heti muista onko suomessa aikaisemmin tuotu mitään yhtiötä näin. Mitäköhöhän yhtiön koulutusliiketoiminnalle tapahtuu, onko tälläisissä tilanteissa myyty ne vai mitä?
Huvittavaa, Sopranon aiemmasta toiminnasta tuli mieleen se stereotyyppinen “käytettyjen autojen kauppias”, koko ajan tarjotaan uutta hypesanaa (katsokaa vaikka YTJ:stä Sopranon aiemmat sivutoiminimet, aikamoinen lista menneitä hittejä) ja nyt sitten muuttuu autokauppiaaksi. Valitettavasti vähän myöhään, kun autokauppa on juuri hiipumassa kuluttajaluottamuksen myötä. Koskaan ei omistaja-arvoa oikein ole saatu aikaan. Kuuluu ei-listalleni.
Tiivistetysti vaikuttaa siltä, että autoteollisuus näkee nyt valoa tunnelin päässä mitä tuotannon haasteisiin tulee. Lähikuukausiin liittyy vielä merkittävää epävarmuutta, mutta yleisesti valmistajat odottavat tuotannon pullonkaulojen helpottuvan H2’22 aikana.
Komponenttien saatavuus parantunut viimeisen 5-6 viikon aikana odotuksia nopeammin osittain kuluttajaelektroniikan heikentyneen kysynnän seurauksena.
Daimlerin edustajan mukaan siruja saadaan nyt riittävästi, jotta tilauskantaa päästään purkamaan, BMW:n edustajan mukaan yhtiön tehtaat ovat toiminnassa, eikä tuotannossa ole sirupulan takia enää koettu katkoksia. Volvon edustajan mukaan komponenteista on kuitenkin yhä pulaa, mikä vaikuttaa H2 tuotantoon.
Wetterin omistusjärjestelyt päätyivät siis lopulta pörssiin. Ei ole montaa hetkeä, kun nykyomistajat ostivat pitkäaikaisen pääomistajan Heikki Häggkvistin ulos firmasta.
Wetterihän tunnetaan nimenomaan Volvoista ja autoyhtiön tavoite taitaa olla jatkossa myydä kuluttajille autot nettikaupan kautta.
Simula ei aloittanut välttämättä näyttävimmällä tavalla pörssiyhtiöjohtajan arkeaan, kun paikallisen päälehden Kalevan otsikko kertoi Simulan sanoneen autoalan toimipisteisiin vähenevän. Lienee totta, vaan varovaisena saa jatkossa viestinnän suhteen olla.