SSH Communications Security -ketju

Aamun Kauppalehdessä artikkeli SSH:sta (tilaajille):

Kyytipoikana lyhyt ote artikkelista:

»Tunkelon mukaan kaupallistamisen ongelma on ollut yhtiön historiassa, jossa on uskottu hyvän tuotteen myyvän itse itsensä.

”Kun tulin töihin tänne, minulle sanottiin, että SSH ei ole yhtiö vaan kultti. Täällä on ollut arvolupauksena se, että tehdään jotain, mitä kukaan muu ei osaa tehdä. Maailman kauneinta koodia. Ja sitten on oletettu, että asiakas osaa itse tulla hakemaan sitä.”«

Tietoturvayhtiö SSH hakee kaupallistamisella käännettä – ”Potentiaalimme on moninkertainen siihen nähden, mitä nyt myymme” | Kauppalehti

Edit: Olin eilen taas niin koomat, etten huomannut @TripleJ :n viestiä, jossa hän jo eilen oli postannut KL-linkin…pahoittelut turhasta kertauksesta :flushed:

4 tykkäystä

SSH kasvun kannalta on oleellista PrivX ja NQX. Ja minun karkea arvio 2022 liikevaihtojakaumaksi on (SSH ei tätä jakaumaa raportoi / kerro)

• Tectia 8,0 MEur (tästä lähes kaikki jatkuvaa ylläpito -liikevaihtoa)
  • Deltagon 5,5 MEur
  • UKM 1,5 MEur
  • PrivX 3,5 MEur
  • NQX 0,5 MEur
  • Konsultointi 0,5 MEur

Muistaakseni oavt kertoneet julkisesti että,

• Tectia on suurin ja kannattavin tuotelinja
  • Deltagon on toiseksi suurin ja on kasvanut 20-30% vuodessa (ennen kuin SSH osti)
  • PrivX YoY kasvun ovat kertoneet katsauksissa %:na ja se on ollut luokkaa 150%
  • NQX ovat kertoneet, että merkittävä liikevaihto alkaa Q4/2022 (eikä ole siis näkynyt edes ARR luvussa)

Vuodella 2023 voisi siis ennakoida seuraavaa liikevaihdon kasvua

• Deltagon 1,0 - 1,5 MEur
  • PrivX 3,0 - 5 MEur
  • NQX 1,0 - 1,5 MEur

Eli yhteensä 5,0 - 8,0 MEur. Ja muut rivit siis pysyy suunnilleen samoina. SSH kasvumoottorit ovat (PrivX ja NQX) ovat vasta käynnistymässä ja olleet euroissa pieniä. Lisäksi kasvumoottorit ovat jääneet tasaisen 8 MEur Tectia ylläpidon ja laskevan kerta -lisenssikaupan alle piiloon.

Ja PrivX on siis skaalautuva, maailman luokan jne. softa jota ovat vuosia tehneet Tectian tuomalla kassavirralla. Tästä kiitos myös aiemmille toimitusjohtajille, toivottavasti uusi johto saa tämän työn vietyä onnistuneesti markkinoille ja SSHn liikevaihtoon ja tulokseen.

16 tykkäystä

Iski tälläinen uutinen silmään:

Liikenne- ja viestintävirasto myöntää lähikuukausina kuuden miljoonan euron arvosta yritystukea tietoturvaan. Tietoturvaseteliksi nimetty tuki kohdennetaan yhteiskunnalle kriittisille toimialoille. Näitä aloja ovat muun muassa elintarvikehuolto, energiahuolto, finanssiala, media-ala, terveydenhuolto ja jätehuolto.

Uudella tietoturvasetelillä halutaan parantaa nopeasti kriittisten yritysten tietoturvaa. Taustalla vaikuttaa etenkin turvallisuusympäristön muuttuminen Ukrainan sodan myötä.

4 tykkäystä

Sen verran voisi korjata, että jonkin verran ehti vielä Q3’21-raportissa ennusteet laskea. Tässä meidän osalta viimeiseksi jääneet ennusteet:

Ennusteethan alkavat happanemaan melko nopeasti, jos niitä ei enää päivitä jokaisen tuloksen yhteydessä. Sen takia korkeintaan nostalgia-arvoa näillä enää on. Mutta yleisesti meidän näkemyshän tuohon aikaan oli, että ennusteisiin on leivottu kovat kasvuodotukset sisään ja siitä huolimatta arvostus näyttää kireältä.

7 tykkäystä

Tom Pettynyt kiittää ja kumartaa tästä palasta nostalgiaa :+1:

1 tykkäys