Lindex Group (Stockmann Group)

Verkkokauppa ei ole Stockmannin ydin liiketoiminta. Tilasin yhden tuotteen Stockmann verkkokaupan alennuksista tällä tavalla. Olin asiakkaana tyytyväinen, kun sain tavaratalon kautta ostettua tuotteen enkä näe tilannetta yhtä ongelmallisena.

Sellaisia tapauksia, joissa verkkokaupan saldo ei pidä paikkaansa on tapahtunut eri nettikaupoista joitakin kertoja. Olen ostanut netistä vaatteita aktiivisesti vuodesta 2008 alkaen. Mikäli tuotetta ei ole tarjolla esimerkiksi alennusmyyntien aikaan, ostaja saa pahoitteluviestin ja rahat takaisin.

Tiesitkö muuten, että esimerkiksi Farfetch:n https://www.farfetch.com (listattuna: Farfetch Limited (FTCH) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance) liikeidea on tarjota monille pienemmille yrityksille yhteinen verkkokauppa-alusta, joka saman brändin takana. Usein tuotteet tulee kivijalkamyymälästä. Heidänkin sivuilla mainitaa, että tilaus voidaan joutua perumaan, jos tilaus tai osa tilauksesta ei ole saatavilla.

Ollaan kuitenkin samaa mieltä siitä, että Stockmannin verkkokaupassa on parantamisen varaa. Toivoisin panostuksia siihen. Tässä Stockmann voisi ottaa vaikutteita Lindexiltä, jolla on erinomainen verkkokauppa.

2 tykkäystä

Tästä olen (valitettavasti) samaa mieltä. :smiley:

Jokainen voi sitten omia sijoituksiaan tekiessä miettiä, että miten pärjää 2020-luvulla vähittäismyynnin yritys, jonka suurimmat tuotekategoriat on muoti ja kosmetiikka ja jolle verkkokauppa ei ole ydinliiketoimintaa… :smirk:

14 tykkäystä

Meidän talouteen ostettiin hiljattain vauvanvaatteita Lindexin verkkokaupasta, ja oli kyllä erinomainen kokemus. Kaupassa ensinnäkin erinomaiset hakutoiminnot ja filtterit, millä löysi juuri haluamansa malliset ja kokoiset vaatekappaleet näkösälle, ja niistä oli helppo vilkuilla, mikä kuosi miellyttää. Toisena nostona edullinen toimitus kotiovelle seuraavana päivänä - samaan hintaan, millä moni pulju toimittaa sinne lähimpään postiin/matkahuoltoon. Ja taisipa palautusprosessikin olla, että kuriiri hakee kotiovelta jos on tarve palautukselle.

Erppien kanssa työskentelevänä ja verkkokauppatoimituksiakin sivusta seuranneena olin kyllä vakuuttunut, että lindexillä näyttävät tämän homman osaavan. Harva kauppa ollut samalla tasolla ostokokemuksen sujuvuudessa, missä itse olen verkossa asioinut.

10 tykkäystä

Onhan se selvää, että Helsingin parhaalla paikalla oleva premium tavaratalo kärsii pandemian aiheuttamasta epävarmuudesta ja turismin vähenemisestä. Eiköhän myynti lähde kehittymään kohti vuoden 2019 tasoa maailman palatessa normaalimmaksi.

Stockmannin verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä oli tammi-kesäkuussa 19,8 %. Sijoittajana toivoisin, että retailia supistetaan ja verkkokauppaan tehtäisiin panostuksia. En kuitenkaan usko, että tavarataloliiketoimintaa ollaan ajamassa kokonaan alas tai siihen olisi tarvetta, vaikka sijoituscasessa olen mukana lähinnä Lindexin vuoksi.

5 tykkäystä

Hyvä huomata, että tuona normaalinakin vuonna 2019 Stockmann teki muhevasti tappiota, kuten lukuisia vuosia sitä ennenkin. En edes muista milloin tulos on viimeksi ollut plussan puolella. Eli paluu koronaa edeltävään aikaan ei riitä nostamaan yritystä kuiville.

Voihan se tosiaan olla, että juuri nyt onkin se käännehetki, mutta viimeiset lähemmäs 10 vuotta on tehty tappiota laskevalla liikevaihdolla ja tappiot on katettu myymällä omaisuutta ja sulkemalla tavarataloja. Nyt kun kruununjalokivi HKIn kiinteistö myydään niin aika vähän on enää mitään myytävää tulevien tappioiden paikkaamiseksi. Korona ehkä nopeutti Stockmannin alamäkeä 2-3 vuotta mutta yrityksen päätepiste on jo pidemmän aikaa ollut enemmänkin vain ajan kysymys.

10 tykkäystä

Kassavirta ratkaisee :disguised_face:

6 tykkäystä

Moi Seppo; hienoa että karhuilet aktiivisesti ketjussa!

Lindexin osalta käänne parempaan näyttää nyt tosiaankin tapahtuneen ja vaikka koronavuosi pilasikin viime vuoden tuloksen, on suunta selvästi ylöspäin. Tässä on hyvä ottaa huomioon että “saneerausvuosien” aikana on onnistuttu karsimaan myymäläverkostosta huonoimpia sijainteja pois ja verkkokaupan osuus on kasvatettu pitkälti nollista nykyiseen viidesosaan kaikesta myynnistä:

image

Minua kiinnostaa millä mekanismilla ajattelet vakavaraisen ja voitollisen yrityksen menevän nurin. OP ennustaa ensi vuodelle että Lindex hyytyy ja silti Stockmann Groupin EPS olisi 0,14€. Jos annamme tälle turvamarginaalin sisältävän P/E 15x kertoimen, niin saamme tulospohjaisesti kurssiksi 2,1€. Tähän tietysti kassa päälle. Paljonko sinä odotat Stokkalta voittoa ensi vuonna, kun vanhat velkasynnit eivät enää rasita tulosta tai kassavirtaa?

13 tykkäystä

Aika rohkea näkemys yhden voitollisen kvartaalin perusteella yrityksestä joka on saneerauksessa ja jonka edellinen voitollinen tilikausi on 2013.

Vuosina 2015-2019 Stockmann teki liikevoittotasolla kumulatiivisesti 150M€ tappiota eli ihan ilman rahoituskulujakin kynnettiin aika syvällä enne koronaakin. Tuo liikevoittotasohan jatkossa vielä huononee kun pitää ruveta vuokraakin maksamaan.

Voihan tosiaan olla, että Lindex on jatkossa niin kovassa kunnossa, että se pystyy tuon Stockmann-riippakiven pitämään pinnalla ja juuri nyt on se hetki kun bisnes kääntyy. Itse olen käänteen pysyvyydestä hyvin skeptinen kun tämä Koronan jälkeinen ostospiikki tasaantuu.

17 tykkäystä

Minusta vuodet 2018 ja 2019 näyttävät varsin hyviltä, jos sieltä siivotaan maksetut korot ja rahoituskulut pois. Liiketoiminnan kassavirta selvästi positiivinen! 2022 ei enää velkaa ole ja kassa pullottaa kiinteistöstä saaduista myyntituloista, joten on loogista olettaa että jos palaamme koronaa edeltävään aikaan ja Lindex on huomattavasti paremmassa iskussa kuin 2018 tai 2019, niin tulos/kassavirta on selvästi positiviinen.

19 tykkäystä

Ei ole kiistäminen etteikö stokman olisi toiminut viimeiset 10v surkeasti. Lukemalla tilinpäätökset ja saneeraus ohjelman ymmärtää mistä kysymys. Omasta mielestä saneeraus oli peliliike parhaasta päästä. Pari viikkoa ja syyskuu päättyy , siitä kolme viikkoa ja pääsemme näkemään miltä Q3 näyttää :wink:

10 tykkäystä

Huomasin että tänään jollekin kelpasi Evlin 1,1 miljoona osaketta hintaan 1,52.

11 tykkäystä

Pakko tulla hetkeksi avautumaan, kun en ole tämmöistä toimintamallia missään muussa verkkokaupassa nähnyt. Tuotteita voi siirtää ostoskoriin ja maksaakin, mutta tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että olisit saamassa tilaamasi tuotteet, sillä maksun yhteydessä ilmoitetaan seuraavaa:

Tuote toimitetaan tavaratalosta, tuotteen toimitus varmistuu tilauksen jälkeen. Vahvistamme tuotteen saatavuuden mahdollisimman nopeasti. Jos tuotetta ei ole enää saatavilla, ilmoitamme sinulle tekstiviestillä ja sähköpostilla.

???

:man_shrugging:

3 tykkäystä

jollain lailla eroaa verkkokauppa.com:ista missä on reaaliaikainen järjestelmä :slight_smile:
aika huolestuttavaa stokkan johdolta, että eivät viitsi kiinnittää tällaisiin pikkuasioihin huomiota.

2 tykkäystä

Ai verkkokauppa.comilla ei ole samaa ”ongelmaa”, että mikäli tuotetta ei ole logistiikkakeskuksessa vaan ainoastaan kivijalkamyymälässä, niin saatavuus varmistetaan jälkikäteen…

Tosi reaaliaikainen järjestelmä… :woozy_face:

Mutta, koska Stokka on Stokka ja ollaan täällä yhdessä päätetty että paska verkkokauppa, niin paska verkkokauppahan se…

Monelle vihattu firma, vihattu sijoituskohde, paljon bagholdereita. Klassinen tsäänssi käännetarinaksi.

10 tykkäystä

no ei pidä loukkaantua. luulin että se on reaaliaikainen, mutta koskee sitten logistiikkakeskusvarastoa. olin elämäni ekaa kertaa väärässä.

4 tykkäystä

Stokkan verkkokauppa on uudistettu kokonaan 2020 loppupuolella. Suurinosa tilauksista toimitetaan logistiikkakeskuksesta Tuusulasta. Näiden saldotiedot ovat ajantasalla ja toimitus parissa päivässä.
Joissain tapauksissa verkkokaupassa näkyvää tuotetta ei löydy logistiikkakeskuksesta, mutta sitä on tavaratalossa. Silloin tilaus kääntyy automaattisesti keräiltäväksi tavaratalosta.

Stokka parantaa tavaratalojen keräilyn osalta verkkokaupan tuotesaatavuutta säätelemällä valikoimasta pois heikon saatavuuden tuotteita hintarajan ja kategorian avulla.

Lisäksi Stockmannilla on käynnissä kehityshanke, jonka myötä tehostetaan keräilyn ja pakkaamisen prosesseja. Hankkeen tarkoitus on parantaa asiakaskokemusta ja nostaa se odotetulle tasolle.

Sain näitä tietoja kysymällä Stokkan IR:ltä.

24 tykkäystä

Kuvaukset vaatteista kuntoon niin helpottaisi tilausta ja varmasti vähentäisi virhekoon tai ”eihän tämä näytä yhtään siltä mitä aattelin” palautuksia ja hävikkiä.

Vielä vähän hiomista hakuehtojen kans ja vaatteiden esittelyssä niin alkaisi olla mallillaan.

Varmasti panostamalla myös verkkokaupan mainostamiseen saisivat enemmän ohjattua klikkauksien päässä olevat mahdolliset ostajat sivustolle. Nyt se kaikki huomio menee zalandolle.

2 tykkäystä

Omasta mielestäni Stokka häviää esim. Zalandolle siinä, ettei tuotteista löydy niiden tarkkoja kokoja esim. hihan pituus, kokonaispituus jne. Stokkalla on vain tuo geneerinen kokotaulukko vaikka tuotteiden koot vaihtelee varmasti valmistajan mukaan.

Lisäksi nuo “Tuotearvostelut”, eli käyttäjien itse kirjoittamat arvostelut tuotteista, puuttuvat monesta tuotteesta, koska käsittääkseni tämä on suhteellisen uusi toiminnallisuus. Toki myös se paljonko uutta mallistoa tulee näin syksyllä vaikuttaa niiden puuttumiseen.

Muutenhan nuo vaatteiden/muiden kategoriat on mietitty viimeisen päälle ja myöskin nuo ostoskorin lisäämisen jälkeiset “saattaisit pitää myös näistä” -ehdotukset on harvinaisen hyvin osuvia.

Täällä on hyvä kirjoitella kehitysehdotuksia, koska käsittääkseni IR -vierailee täällä välillä. :slight_smile:

5 tykkäystä

Tuli viime yönä kotiuduttua Saksanmaalta niin luonnollinen reaktio siihen on lähteä tekemään jalkautuvaa osaketutkimusta ja tutkia mahdollisia sijoituskohteita.

Tosiaan kävin tutkimassa keskustan tavarataloa ja siellä on tehty isoja muutoksia joiden voisi kuvitella kantavan hedelmää kun ihmiset uskaltavat taas alkaa liikkua pandemiaa edeltävällä tasolla jota etätyösuosituksesta luopuminen todennäköisesti edistää.
8. kerroksen urheiluosasto oli hävinnyt kokonaan ja tilalla oli melkein koko kerroksen kokoinen Isku, Iskuhan toimi aikaisemmin Akateemisen kirjakaupan ja tavaratalon välisessä käytävässä huomattavasti pienemällä pinta-alalla.
Nyt he ovat vuokranneet kahdeksannen kerroksen noin 60% osuudelta ja jakavat kerroksen Haltin myymälän ja lastenvaateosaston kanssa.
Urheiluosasto oli puolestaan siirtynyt neljänteen kerrokseen ja nyt tuotteiden esittelytasot ja hyllyt olivat päivittyneet komeasti vastaamaan nykyajan standardeja mitä tulee visuaalisuuteen ja tuotteiden asetteluun.
Urheiluosaston legendaarista juoksurataa lattiassa jää ikävä, mutta kehitys kehittyy ja ehkä sen poistuminen kertoo omaa kieltää yleisurheilun nykytilasta Suomessa.

Joka tapauksessa kyllä siellä isoja muutoksia tehdään tavaratalo puolellakin että se saataisiin myös pysyvästi käännettyä voitolliseksi bisnekseksi.
Tähän kun vielä lisää sen että Stockmann on ainakin toistaiseksi lyhentänyt aukioloaikojaan yhdeksästä kahdeksaan niin kyllä siellä haetaan edelleen kulusäästöjä jos näyttää ettei kassakone kilise tarpeeksi tietyssä aikaikkunassa.

22 tykkäystä

Onko kenelläkään käsitystä mikä stockmannin kiinteistön myynnin tilanne on?

Uutisointi loppui vähän puolitiehen.

1 tykkäys