Pointtini oli ihmetellä, että jos jollakin ei ole varaa sähköön, niin miksi ihmeessä viranomaisen suorittama sähkökatko olisi mieluisampi ratkaisu kuin se, että itse katkaisee sähköt kahdeksi tunniksi kalleimpien tuntien aikana. En ole keksinyt mitään muuta selitystä tälle logiikalle kuin sen, että ihmisiltä ei tämän ajattelun mukaan voida edellyttää mitään omaa vastuuta, vaan yhteiskunta huolehtii, ettet saa sähköä, jos se on sinulle liian kallista.
Väännetään nyt vielä rautalangasta, mitä itse asiasta ajattelen.
Pidän itseäni hyvätuloisena, mutta olen jo vuosia ajatellut, että sähkön käyttäminen 20 000 kWh/vuosi kotini lämmitykseen olisi minulta vastuuton ratkaisu niin yhteiskunnallisesti, ekologisesti kuin taloudellisestikin. Olen siis kokenut, että minulla ei ole siihen varaa. Sen sijaan huomattavasti minua pienituloisemmilla siihen on ollut hyvin varaa - ratkaisu, johon heillä on oikeus. Mutta myös vastuu tekemistään valinnoista.
Mielestäni ei ole mikään ihmisoikeus asua 120 m2 sähkölämmitteisessä omakotitalossa. Jos ei meillä hyvätuloisilla ole varaa siihen edes ns. hyvinä aikoina, niin miksi ihmeessä pienituloisille pitäisi minun maksamillani verovaroilla se kustantaa? Se ei ole vastuullista yhteisten rahojen käyttämistä.
Sen sijaan olen rakentanut elintasoni sellaiseksi, että se kestää ennalta arvaamattomia taloudellisia iskuja. Niin kuin mielestäni kenen tahansa vastuullisen täysivaltaisen kansalaisen tulisi toimia.
Kapteeni_indeksi kirjoitti tästä jo hyvin kahvihuoneelle:
Mikäli se 120 m2 sähkölämmitteinen omakotitalo ei enää mahdukaan omaan taloudelliseen kantokykyyn, vastuullista olisi mielestäni korjata tilanne eikä pyytää muita veronmaksajia kuittaamaan lasku. Konkreettisesti: miksi minä joudun ensiksi tinkimään omasta elintasostani ja asumaan ahtaasti kerrostalossa, ja sitten kun minä olen oman osuuteni vastuullisista ratkaisuista hoitanut, niin sanotaan että “Itse asiassa, kuule. Tässä olisi vähän sähkölaskuja, jotka on päätetty nyt maksaa yhteisistä varoista, jotta kaikilla olisi mahdollisuus asua missä haluaa 120 m2 isossa asunnossa.” Kas kun ei muiden bensalaskutkin tule minun maksettavaksi. En minä ole ketään pakottanut asumaan kaukana kaikesta järjettömän isossa talossa, joka syö sähköä älyttömiä määriä.