Suomi Natossa

Tähän suuntaan myös uutisoidaan Reutersilla, hävittäjäkeskustelua käydään kokouksen alla: Erdogan will discuss 'stalled' F-16 deal with Biden at NATO meet | Reuters
Muokkaus:
Kreikankin suuntaan on siis oma vääntö käynnissä: Erdogan will meet Biden in Madrid, says ‘door closed’ for talks with Mitsotakis | eKathimerini.com

4 tykkäystä

Ja näin; ei kyse ole mistään Ruotsin tai Suomen politiikasta, vaan 100%:sti Turkin omasta agendasta saada hävittäjät.

Sitä voi sitten jokainen Pohjois-Eurooppalainen tahollaan miettiä, kannattaako olla väleissä Turkin vai Ruotsin kanssa. Naurettavaa spekulaatiota Ruotsin hylkäämisestä edellisissä viesteissä, kun tarkoituksen on nimenomaan rakentaa vahva Pohjolan linnake, missä keskeisessä osassa olisi esimerkiksi juuri Ruotsin kautta tapahtuva huolto mahdollisessa sotatilanteessa.

29 tykkäystä

Jotain ilmeisesti siellä suunniteltu kolmen kesken. Livelähetys alkaa heti kokouksen jälkeen (piti loppua 18:00).

Vielä ei ole mitään ollut (18:58). Studiossa arvelivat heidän tuunaavan papereiden sanamuotoja ja tulkintoja.

E:
Ei vieläkään klo 20:16

7 tykkäystä

Turkki tukee Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä – Maat allekirjoittivat ”yhteisymmärrysasiakirjan” - Politiikka | HS.fi

Turkki tukee Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä – Suora lähetys | Yle Uutiset

67 tykkäystä

Hieno juttu! Ensimmäinen vaihe taputeltu ja päästään vihdoin itse asiaan. Hienoa, että homma saatiin Madridin kokouksen kynnyksellä sovittua. Tulee varmasti paljon medianäkyvyyttä asialle.

29 tykkäystä

Löytyisikö @Zizzler näkemys tähän juuri tulleeseen tietoon Suomen ja Ruotsin liittymisestä Natoon? Eikö tämän täytynyt olla täysin tekemätön paikka?

42 tykkäystä

Nyt kun Turkki tukee, niin onkohan vielä riskiä, että Unkarin Orban näkee paikan ja alkaa hankalaksi? Muilta osinhan taitaa pääosin olla homma plakkarissa?

8 tykkäystä

En mä vielä tuulettaisi jäsenyyttä. Ratifiointikierros kestää pitkään, välissä voi olla vaaleja jotka vaikuttavat mielipiteisiin, joten ehdottomasti joku voi vielä asettua poikkiteloin. Ja sitten taas neuvotellaan.

8 tykkäystä

Nyt on isoin este ylitetty. Jos pian tulevan virallisen Nato-kutsun jälkeenkin Turkki tai joku muu maa ryhtyy hankalaksi, Suomen asema on paljon vahvempi.

19 tykkäystä

No niin. Suomi ja Ruotsi menevät Natoon - niin että heilahtaa.

Seuraavaksi vauhdilla tarpeeksi raskaita aseita Ukrainaan eli lisää NATOa Putinille, Medvedeville, Lavroville ja muille Zeta-venäläisille, kun sitä pyysivät !

45 tykkäystä

No niin, tuo sopu näyttikin mielestäni Turkin kannalta laihalta, erityisesti kun kyse tuntui olevan F-16 hävittäjistä, joita Suomi tai Ruotsikaan ei voi toimittaa. Olen 100% varma, että taustalla Biden on luvannut ajaa hävittäjäasiaa kongressissa, tai muuta vastaavaa.

Sitä paitsi, vielä ei kannata lähteä torille, sillä edessä on vielä ratifiointiprosessi, jossa jokaisen Natomaan parlamentti virallisesti hyväksyy Suomen. Se on se asia, mikä merkitsee. Siihen saakka voi kyllä luvata yhtä sun toista. Erdogan tietää tämän. Peli ei ole vielä hänen mielestä ohi.

Edit: Minna Ålanderin analyysiä Turkin kanssa tehdystä sopimuksesta.

9 tykkäystä

Ei tästä taida tulla mitään, kun nimet on paperissa alkaa Turkki lähettämään luovutuspyyntöjä toisinajattelijoista heti.

Gulenistit ovat Erdoganin keksimä kuvitteellinen terroristijärjestö, johon vedoten on tehty merkittävät poliittisten vastustajien puhdistukset

4 tykkäystä

No eihän tässä tarvitse muuta kuin käsitellä pyynnöt ja lätkiä 33kpl “denied”-leimoja ja jatkaa matkaa.

8 tykkäystä

No niin:

15 tykkäystä

No siis Turkki on kokonaan pois suljettu F-35 hävittäjä kaupasta. Se sanottuna miksi haluavat F-16 ei ole vain “NATO takia” vaan hyökkäyssota Syria… ja enemmän tai vähemmän painostakseen toista NATO maata Kreikkaa ymmärtääkseni.

Se että Suomesta poistettiin asen myynti kielto Turkiin on aika pieni merkitys mutta Turkin näkökulmasta F-16 on iso voitto.

Sitten itse sopimus on tehty minusta niin lakimies epäselväksi että Turkki oma tulkintansa ja Suomi ja Ruotsi omat tulkintansa siitä kuka on terroristi.

EDIT: Turkin parlamentti pitää myös hyväksyä.

Ei minusta mikään loppulinen voitto, mutta edistysaskel.

6 tykkäystä

Jos tuolla saadaan Suomi Natoon, niin halpa on hinta. Ja osoittaa myös, että USA on Suomelle tärkeä ja vahva liittolainen.

Kaiken kaikkiaan on ainakin jossain määrin nurinkurista, että mailla, jotka ovat samassa puolustusliitossa, on keskinäisiä asevientikieltoja.

12 tykkäystä

En juhli mitään NATOA vielä. Arvasin hieman tuota. Minä tiedän mitä tekisin jos minä saisin päättää… mutta jos sanon se lippua saa hahaa. En ole sama mieltä ollenkaan päättäijien kanssa että silleen.

En tiedä sitten jos USA voi jotenkin painostaa jne. jos se olisi toinen ratkaisu.

NATOn tilalle tarvittaisiin demokratian puolustusliitto. Jos joku maa lipeää, potkaistaan pikana ulos. Demokratia ei ole vain vaalit, vaan myös vähemmistöjen sietäminen, kunhan pelisääntöjä noudatetaan.

6 tykkäystä

Se vaatisi käytännässä uuden liiton joka ei ole NATO. Jos olen ymmärtänyt oikein niin NATOSTA ei voi potkaista ulos (tai normaalisiti ainakaan en tiedä mitä tapahtuisi jos jotain extreeme tapahtuu esim. Turkki hyökkää Kreikkaan).

En usko että NATO häviä minnekään ja sen jäsenmaat. Ja en ole suvakki politiikko olenkaan että silleen. Sen sijaan teoriassa on mahdollista uusi sotilasliitto joka ei ole NATO.

Mitä sitten jos olisi sekä NATO jåsen ja sen uuden liiton jäsen? NATO jäsenyys ei vaadi sitä että muut NATO maat auttaa toista NATO maata. Turkki pyysi Syyria sodassa apua Natolta Venäjää vastaan ja Irak kurdeja vastaan, mutta NATO maat hylkäsi sen anomuksen kukaan muu NATO maa ei halunnut auttaa Turkkia. Turkkihan myös Syyria sodassa on hyökkääjä ja ei mitenkään puolusta oma maata. Erdogan unelma taitaa olla että hänestä tulisi joka kalifi johtaja Syyriassa. Se Syyria sotaa taitaa olla ainoa sota jossa olen ollut Venäjän puolella kun se estää että Erdoganista tulisi diktaattori Syyriassa.

Tuossa vähän ylempänä on @Luminous linkkaama twiitti. Huomaa sanavalinnat.

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.