Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

Nyt on tullut kuukauden päivät sulateltua viimeisimpiä käänteitä ja tulin tulokseen, että aneemisen pörssikurssin taustalla on puhtaasti Oulu-Suomi-Oulu kielimuuri. Seuraa positiivissävyistä hehkutusta, jonka taltioin tähän jotta voin todennäköisesti ruoskia itseäni parin vuoden päästä.

  • Kun strategiamuutos julkaistiin niin foorumi täyttyi kommenteista että “nyt on maailmanvalloitus haudattu”, “ruotsista vetäydytään” jne. Toimitusjohtaja pohjusti webcastissa strategiauudistusta kertomalla, että sitä on valmisteltu vuoden verran. Myöhemmin ohjelmistoliiketoiminnan erillismyynnistä puhuttaessa, toimitusjohtaja kertoi että ruotsin järjestelmäuudistus tulee toimimaan myyntitilanteessa referenssinä. Markkinahan on käytännössä alaskirjannut jo ruotsin liiketoiminnan, mutta miksi yhtiö muuttaisi strategiaa juuri ohjelmiston ulosmyyntiin jos näkevät, että eivät saa edes sitä itse onnistuneesti implementoitua omille asiakkailleen. Heillähän on ollut koko vuosi aikaa vetäytyä tästä strategiatyöstä jos olisi huomattu, että ruotsi ei ala kantamaan hedelmää. Tästä syystä näkisin tämän strategiamuutoksen jopa hiljaisena signaalina sille, että ruotsi tosiaan menee suomen vanavedessä niinkuin on aina puhuttu.

  • Ruotsin asiakas- ja henkilöstöpoistuma järkytti sijoittajia. Toimitusjohtaja Inderesin haastattelussa kertoi omaan tyyliinsä, että “ei uutta aringonalla” viitaten, että poistumaa on ollut aina, mutta se ei luvuista ole tullut läpi kun on osteltu uusia toimistoja tilalle. Sen sijaan ruotsin maajohtaja (joka vakuutti habituksellaan minut) antoi mielestäni hyviä vastauksia asiakaspoistumasta. Käytännössä hän sanoi, että poistuma ei suoraan liity järjestelmäuudistukseen vaan siihen että hankittujen tilitoimistojen kirjanpitäjät a) eivät välttämättä halua työskennellä kansainvälisessä suur-yrityksessä, pienen paikallisen toimiston sijasta b) muutosvastarintaisia kirjanpitäjiä on lähtenyt. B-vaihtoehto mielestäni on täysin uskottava ja voi kääntää jopa positiiviseksi. Kun luodaan täysin uusia tapoja toimia, niin kaikista paras on jos vastaanhangoittelevat henkilöt lähtevät vapaaehtoisesti. Näillä henkilöillä ei lähtökohtaisesti ole tulevaisuutta tällaisessa firmassa ja en usko, että muutenkaan olivat kovimpia assetteja työntekijöinä. Valitettavaa on jos asiakkaat lähtevät kirjanpitäjän mukana, mutta ymmärrettävää.

  • Vaikka foorumillakin osataan kertoa, että järjestelmä on huono ja ei eroa kilpailijoista niin fakta on se, että yhtiö pystyy tekemään 40% käyttökatetta palveluliiketoiminnassa. Muistetaan, että listautumisen aikaan tämäkin pyöri 15% tuntumassa ja aikaisemmin alle. Jos tämä ei ole osoitus järjestelmän ja prosessien laadusta niin en tiedä mikä on. Jos omistat pienen kirjanpitotoimiston tehden 10% käyttökatetta, maksaen tuskastuttavan paljon ison talon kirjanpitosoftasta niin voisi kuvitella, että Talenomin järjestelmä olisi melko mielenkiintoinen vaihtoehto. Täytyy muistaa, että tällainen liikevaihto tulee aika kivasti läpi käyttökatteeseen. Varsinkin kun vihjattiin, että veloitus tehdään loppuasiakkaalta, ei palveluntarjoajalta. Jos tulkitsen tämän oikein niin hinnoittelu olisi kenties transaktio-perusteinen ja tekee ohjelmasta riskittömän itse palveluntarjoajalle.

Tulee mieleen Steve Jobsin sanonta, että “If you want to build your own software you must build your own Hardware”. Voisiko tämän Talenomin tapauksessa kääntää, jos haluat tehdä hyvän softan, täytyy ensin tehdä hyvä palvelubusines??

Summasummarum johto on epäonnistunut täysin uuden strategian- sekä ruotsin kehityksen viestinnässä. Tuskin mikään ulkomaalainen salkunhoitaja ymmärtää yhtiöstä juuri mitään jos viestintä menee suomea taitaviltakin täysin ohi.

Tämä on kaikkea muuta kuin varma nakki, mutta arvostus alkaa olla sitä luokkaa, että näitä ”optioita” (ulkomaat, ohjelmistojen kasvu) saa melko edullisesti. Tästä syystä olen lisäillyt ja jatkan lisäyksiä näitä tasoilta :pray:t2:

36 tykkäystä