Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

Tässä kun markkinasentimentti on sen verran hapan, että ollaan peruuteltu takaisin 2018-2019 vuoden arvostustasoille niin katsoin huvikseni, miten liiketoiminta on kehittynyt näiden kahden hetken välillä. (Luvut “tupakka-askin kylkeen” tarkkuudella tehtyjä, joten voi sisältää virheitä).

2018 tilikauden jälkeen yhtiön EV karkeasti laskettuna oli 149milj €. Liikevaihtoa kertyi 48,9milj ja käyttökate 13,6milj.

2024 EV n. 228milj. Liikevaihto 126milj ja käyttökate 34,8milj eli 27,5% liikevaihdosta. 2018 vertailukelpoinen Suomen liikevaihto 86,7milj ja käyttökate 33,7milj (38,8% liikevaihdosta).

Otin 2018 vuoden vertailuun koska se on viimeinen vuosi, jota ei maailmanvalloitus ole sotkenut. 2019 vuonna markkina-arvo otti sitten kunnon loikan, jolloin jäi nämä neutraalimmat arvostustasot historiaan.

Vaikka paljon on sekoiltu ja kokeiltu niin tuloslaskelmalla kehitystä on kyllä tullut (jos ei katso sitä alaosaa :stuck_out_tongue: ). Konsernin liikevaihto on noussut 157% ja käyttökate x2,5.

Toki 2018 riskitönkorko oli pienempi jne. eikä historiaan ole järkeä perustaa sijoituksia, mutta ajatuksena ihmettelen sitä miten pahasti markkina menetti uskon tähän yhtiöön. En edes ottanut vertailuun 2019 vuotta jolloin mopo lähti laukalle, vaan 2018 tämä oli vielä semi tylsä tilitoimisto, ilman pahaa yliarvostusta.

Jotenkin viime aikoina on entistä enemmän herännyt ajatus, että sijoittajien aikahorisontti on lyhentynyt aivan äärimmäisen lyhyeksi. Analyyseissa kyllä jaksetaan puhua robo-taxeista tai väestönkasvu ennusteista kun Nokian Renkaita analysoidaan, mutta sitten itse teot ovat sitä että maltetaan tuskin kvartaalia katsoa miten luvut kehittyvät. Herää ajatus, että olisiko tässä kuitenkin ylituottoa saatavissa jos aikahorisontti on hieman pidempi kuin kanssasijoittajalla joka katsoo vain viimeisen vuoden tulospohjaista kehitystä ja 2025 odotuksia.

Ps. Menee varmaan ajatuksen uskottavuus kun julistautuu Kamux sijoittajaksi, mutta vaihdoin eilen myös itse loput Kamuxit Talenomiin.

PS2. Polarisoituneeseen velka keskusteluun. Salkun vipua voi säätää osittain sillä, että sijoittaa myös velallisempiin yhtiöihin. Eli vipua voi hakea itse pankista tai sitten omistamasi yhtiöt voivat tehdä sen puolestasi.

43 tykkäystä