Sijoitusfoorumi

Talenomin automatisoidut prosessit ja kansainvälistyminen

talenom
#1

Tänään oli kyllä ilo olla Talenomin kyydissä. Firma tekee automatisoinnilla jäätävän hyvää tulosta ja lähtee ulkomaille luomaan kansainvälistä liiketoimintaa. Toimari on vielä hauska ja vakuuttava. Pitäisikö ostaa lisää? Tuntuu kyllä pahalta nostaa keskihintaa, kun on ostanut osaketta 8.5 euron kohdalla…

5 Likes
#2

Talenom on pörssin harvoja oikeita kasvuyhtiöitä vahvoilla kilpailueduilla (oman toimialansa digitalisoija/disruptoija). Tuo kansainvälistyminen on vielä alkuvaiheessaan eli ei varmaan ihan heti pidä odottaa ihmeitä. Talenomia on aina kehitetty pitkäjänteisesti eteenpäin (mitä todistanee kasvuträkki) ja onhan tämä kv laajentuminen yksi mielenkiintoinen optio seuraavina vuosina. :world_map:

7 Likes
#3

5,88 euroa keskihinta täällä, ei kai sen kannata antaa vaikuttaa niihin tuleviin ostoihin. Jotenkin ei ihan kuulosta maailman fiksuimmalta sijoituspäätökseltä, jos perustaa sen keskihintaan. :wink:

2 Likes
#4

Inderekseltä tuli uusi tavoitehinta 18€ ja vanha oli 15€. Taitaapi olla oston paikka. Kaikki näkee kasvua Talenomissa näköjään.

3 Likes
#5

Jos kaikki näkevät jotain, onko silloin paras aika toimia tuon massan näkemyksen mukaisesti? :nerd_face:

#6

Onneks kaikki sijoittajat ei lue Inderesin analyyseja :wink:

#7

Mjoo. Evolove sen löi naulaan kantaan, eli sijoituspäätöstä ei missään tapauksessa kannata tehdä sen mukaan, millä hankintahinnalla osaketta on ostanut. Koska yhtiöthän muuttuvat kokoajan, ehkä ostit yhtiötä halvalla ennen, tai teit joitakin virheitä analyysissäsi ja ostit liian kalliilla jne jne, eli se ostopäätös, Joona, lähtee siitä yhtiön fundamenteista :wink: Syitä myynnille voi toki olla muitakin.

Ja niin paljon kun Inderesin analyysejä luen, en ihan hirveesti nojaudu noihin tavoitehintoihin, oli se tavoitehinta Inderesin tai vaikka OP:n osakesuosituksen. Kannatta muuten vilkasta, keulii ihan kivasti välillä toi Osuuspankin osakesuosituslista :smiley: Mutta joo, ensinnäkin ne tavoitehinnat on katsottu vain 12 kk:n päähän, toisekseen, ei ne tavoitehinnat todellakaan mitään kiveenhakattuja ole.

Mutta jos Joona mietit, että ostaisitko lisää jotain osaketta, mitä sinulla on jo, voit kysyä itseltäsi; ostaisinko tätä yhtiötä, jos minulla ei olisi tätä yhtään. Jos vastaus oli kyllä, niin mikset toki lisää ostaisi. Liiallisella hajauttamisella saattaa hajauttaa parhaimmat tuotot pois :wink:

3 Likes
#8

Onko jostain löydettävissä tietoa Talenomin asiakkaiden kokoluokasta. Millainen jakauma? Paljon isoja asiakkaita parantaa ennustettavuutta ja vähentää suhdanneherkkyyttä. Löytyykö täältä foorumista myös ihmisiä, joilla on kokemusta Talenomin käytöstä, ois kiva kuulla millainen heidän palvelu oikeasti on.

Edit. Facebookissa joku kysyikin tätä, mutta siellä ei olut vastauksia niin laitan myös tänne.

2 Likes
#9

Semmonen tosta arvostuksesta, että jos osaketta yleensäkin ruvetaan hirveen korkeilla arvostuskertoimilla hinnoitteleen, on kurssi entistä herkempi ottaan siipeensä vähääkään tummemmista pilvistä taivaanrannassa, vaikka kasvua olisikin luvassa. Myös pelkästään kasvun hidastuminen, mikä voi olla vuosien varrella olla ihan normaalia, voi yhtäkkiä tuntuakin osakekurssissa.

En nyt näe Talenomia kauheen korkeasti hinnoiteltuna vielä p/e:n ollessa päälle 20x. Mutta varovaisuutta kannattaa aina olla pelissä enemmän sitä mukaan, jos kurssi kipuaa vain koilliseen kokoajan. Muutenkin jos koko pörssissä on laskua, voi lähtee semmoisista pienistä hyvin hinnoitelluista kasvuyhtiöistä mukava siivu markkina-arvosta, mutta yleensä vain hetkellisesti. Yleensä se vain tietää ostonpaikkoja, jos yhtiön fundamentit ovat edelleen kunnossa. Talenom toimii kyllä defensiivisellä toimialalla hyvin kilpailueduin varusettuna, joten pikku dipit voivat olla hyvinkin otollisia ostonpaikkoja. Mitäs mieltä muut ovat Talenomin arvostuksesta?

2 Likes
#10

ROASTissa haastoin asiakastyytyväisyydestä, koska Talenomista kuulee sitä käyttäviltä tutuilta aina hieman negatiivista palautetta, mutta toisaalta kukapa ei tilitoimistostaan valittaisi (ja kuka taas kehuisi ääneen muuten vaan…). https://www.inderes.fi/videot/roast-talenom

#11

Talenomilta positiivinen tulosvaroitus https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/positiivinen-tulosvaroitus-talenom-oyj-nostaa-ohjeistustaan-liikevoiton-osalta-vuodelle

10 Likes
#12

Mun salkun isoin slaissi. :grimacing: Huomenna Live webcast Talenomin Q3 osarista kello 14:00 https://www.inderes.fi/fi/videot/talenom-liiketoimintakatsaus-tammi-syyskuu-2018-22102018-klo-1400

7 Likes
#13

Jännittääkö? :blush: :sunny:

Ylempänä kyseltiin negatiivisista kokemuksista liittyen Talenomiin. Sekä itselläni ja puolisollani on ollut hieman huonoja kokemuksia. Muun muassa lapsen syntymän jälkeen oli epäselvyyksiä liittyen palkkoihin. En julkisesti asiaa tässä sen enempää käsittele.

Mitään niin vakavaa kuitenkaan ei ole tapahtunut etten itse uskoisi sijoittana yritykseen ja omistan osakkeita myös itse.

*edit korjattu sanamuotoja

4 Likes
#14

Mun salkun isoin slaissi. :grimacing:

Olispa munkin, mutta hannailin ja ostin liian vähän, kun tämä oli femmassa ja nyt arvostus jo kohtuu korkea. Ostetaan joskus lisää, kun on verta kadulla… Ei ole peg ihan siellä, missä ostonappi alkaisi syhyttämäään.

#15

Talenom on outo kasvuyhtiö siinä mielessä etten ole juuri koskaan kuullut hyvää palautetta siitä asiakkailta mutta silti kaikki vaan pysyy siinä kiinni :smiley:

Monella kuluttajayhtiöllä heiluisi jo red flag jos tulisi noin paljon, enes anekdoottisia, negatiivisia kommentteja.

2 Likes
#16

Harkitsin vain hetken sijoittamista Talenomin IPO:oon. Ajatus oli, että heidän asiakkaana saisin osan maksuista takaisin osakkeen kautta. Mutta koska kokemukset Talenomin automatisoiduista “palveluista” oli niin kaoottiset, en ole uskaltanut hypätä tähän kyytiin. Riittävän monta kertaa kun asiakkaiden pinna palaa noihin “ei niin kovin toimiviin” automaattisiin toimintoihin, niin lopulta äänestävät jaloillaan ja sittten osakekurssi saa hittiä eikö osinkoakaan tule.

Talenom on ulkoistanut mm. laskujen skannauspalvelut Suomen Posti:n omistamalle yritykselle ja tämä skannauspalvelu on aika ala-arvoinen. Talenomin asiakkaan velvollisuus on vahtia että automatiiikka tekee asiat oikein. Ja kun automaatio ei laita lukuja oikeaan paikkaan, niin asiakkaan pitä ne käsin korjata. Hei haloo! Eikös sen automaation pitänyt estäää inhimilliset virheet ja helpottaa asiakkaan töitä? Nyt Talenom on onnistunut kääntämään tämän 180 astetta, ihminen vahtii konetta!

Talenomin verkkopalvelut esim. laskun luomisessa ovat suoraan jostain 90-luvulta. Onneksi minun ei niitä tarvitse tehdä, koska yrityksessmme on hyvin toimva ERP ja sillä onnistuu maksuliikenne paljon helpommin. Säälin vain niitä asiakkaita, jotka joutuvat tuhlaamaan aikaansa Talenomin automatisoituihin palveluihin. Käyttökokemus on kyllä niin katastrofaalinen. Niinkin yksinkertainen asia kun pankin tunnuksen kaivaminen IBAN tlinumerotsta ei onnistu Talenomin järjestelmässä, vaan se BIC tunnus pitää käydä hakemassa netistä. Jopa 1990-luvulla kehitetty Passeli professional (onneksi päästiin siitä eroon vuosia sitten) sen osasi kaivaa tilinumerosta, Talenom ei ole sitä saanut vieläkään tehtyä, vaikka siitä on valitettu jo vuosia. Se siitä hienosta automaatiosta, kun asiakas joutuu itse sen selvittämään (esim. rahojen palautus verkkokauppa-asiakkaille, ei ne asiakkaat koskaan tuota pankin tunnusta anna, tulee pelkkä tilinumero).

Syy miksi vielä olen Talenomin asiakas on, että kirjanpidossa on vielä perinteinen ihminen sitä tekemässä ja yhteistyö toimii hyvin. Oneksi eivät tätä ole vielä pilanneet. Kauhulla odotan ja sitten pitä taas tehdä se iso duuni ja etsiä / kilpailuttaa uusi tilitoimisto (tilitoimiston vaihtaminen on erittäin työlästä ja siksi en ole sitä vielä tehnyt).

Sen sijaan Talenomilla riittää kaikenlaisia päälliköitä. On asiakkuuspäällikköä, palvelupäällikköä jne. Viiden vuoden aikana minulle ei ole asiakkaana vielä selvinnyt, mikä on näiden päälliköiden rooli. Kustannuksia ne kuitenkin tuovat. Lisäksi päälliköiden osalta vaihtuvuus on suurta, jolloin mietin onko heidän työ edes mielekästä?

5 Likes
#17

Automoitu kirjanpitolinja pauhaa kuumana

3 Likes
#18

Talenom on kuitenkin edelleen yllättävän velkainen yhtiö, nettovelka 107% Eli velkavipua on käytössä paljon, jolloin ROI luonollisesti kasvaa. Näin matalan koron aikaa tuolla voi kai elää, mutta kun korot nousee, niin se syö tulosta.

Talenomin taseessa oleva liikearvon korkea arvostus on mielestäni yksi riski. Kun korot nousee ja talous alkaa sakkaamaan, niin Talenomin asiakkaillakin alkaa menemään huonosti. Tulee maksuvaikeuksia ja jopa konkursseja. Tämä vaikuttaa ihan varmasti Talenomin tulokseen ja myös “ylihintaa” (yli tasearvon) maksettujen kirjanpitoalan yritysten tulokseen, jolloin Talenomin pitää tehdä reiluja alaskirjauksia.
Liikearvoa on puolet Talenomin pitkäaikaisista varoista ja 40% kaikista varoista. Lisäksi Muut aineettomat hyödykkeet on arvostettu aika suureksi, tämä lienee ohjelmistoja ja lisenssejä? Mutta omavaraisuusaste on onneksi noussut reilusti ja alkaa olemaan jo lähellä hyvää tasoa.

Mielestäni Talenomin riskeinä näen tulevan taantuman. Osavuosijulkaisusta kopioitua:

“Menemme kohti täysin automatisoitua kirjanpitoa samaan aikaan, kun kirjanpitäjät kykenevät tuottamaan korkeampaa lisäarvopalvelua. Katsauskauden aikana olemme ensimmäisen kerran saaneet hyviä näyttöjä siitä, että kirjanpitäjällä on mahdollista tehdä asiakkaille myös laskutettavaa korkean osaamisen kirjanpidollista asiantuntijatyötä.”

Kun talous lähtee sakkaamaan, niin asiakasyritykset miettivät yhä tarkemmin myös omaa kulurakennetta. Kirjanpito on pakollinen ja menee Talenomin kanssa tehdyn kuukaissopimuksen mukaan. Hinta on kiinteä. Mutta näiden erikseen laskutettavien töiden (80-90 euroa / tunti) kohdalla varamasti yrittäjät miettivät tehdäänkö niitä vai ei, kun eivät ole pakollisia.

Talenomin kasvu perustuu uusien asiakkaiden hankintaan. Asiakkaita saadaan sisään halvalla hinnalla. Ainakin me kilpailutimme 10 tilitoimistoa ja Talenom oli kokonaisuudessaan edullisin. Automaatio varmaan alentaa kustannuksia, mutta kustannus puolella se ei ole skaalautuva alaspäin. Kun automaatio n kehitetty juoksee siinä periaatteessa samat kulut oli asiakasvirta kasvava tai laskeva. Miten käy, jos asiakas määrä laskee ja kulut pysyy samana?

3 Likes
#19

Tuota velkaisuutta ja liikearvojakin muistaakseni kommentoitiin ROASTissakin (tai no enemmän tuossa naurettiin kuin roastattiin mikä toki sekin indikoi jotain yhtiön laadusta)

Talenom taitaa olla myös suht taantuman kestävä. Yritykset eivät voi lopettaa kirjanpitoa ihan tuosta noin vain.

3 Likes
#20

Totta, Talenom on pitkälti defensiivinen yritys lakisääteisen kirjanpidon osalta. Niin on moni sen kilpailijakin. Kannattaa pitää mielessä. Mutta asiakasyrityskentässäkin on jatkuvasti poistumaa (yritys lopettaa, menee konkurssiin, joku ostaa). Talenimilla se on 5% / vuosi joka pitää korvata uushankinnalla. Jos markkina sakkaa ja uus hankinta ei onnistu, niin liikevaihto pienenee. Toki ei niin paljon kuin jollain syklisellä toimijalla.

Mutta Talenomilla on myös muita palveluja esim. myyntireskontra, henkilöstö- ja vaihdepalvelut sekä neuvonta ja oikeudelliset (vero + laki) palvelut. Nämä nyt eivät olekaan niin defensiivisiä ja niissä on kiinteät palkkakulut varsinkin, kun ovat vielä osin kokeiluasteella.

Katsoin tuon Roastin läpi. Talenomin TJ Jussi Paaso vetosi asiakastyytyväisyydessä Taloustutkimuksen tekemään tukimukseen, jossa asiakastyytyväisyys on hyvällä tolalla. Tässä kohtaa pitäisi kriittisesti arvioida tiedon luotettavuutta. Eli ketkä ovat tuohon tutkimukseen vastanneet? Kun Taloustutkimuksesta soitetaan ja kysytään haluatko vastata kysmyksiin ja kestää vain 15 minuuttia, niin moniko kiireinen yrittäjä vastaa “kyllä haluan!”. Itse en ole ikinä (ikä 53 vuotta) vielä näihin vastannut. Tai kun Taloustutkimus (or what so ever) lähettää sähköpostia viestillä “tutkimsu”, niin kuinka moni kiireinen yrittäjä klikkaa sitä linkkiä ja menee vapaaehtoisesti vastaamaan? Minä pidän näitä tälläisiä otantoja vastaavina kuin mitä Iiltalehti ja Ilta Sanomat tekevät omilla websivuillaan. Tai joku tekee Facebookissa. Tutkimuksen tulos on niin vääristynyt että. Sama ongelma myös, kun yrityksen oma ohjelmsto lähettää automaattisen kyselyn johon asiakkaan tulsi vastata. Tämä sama ongelma on kyllä lähes kaikilla yrityksillä.

Paras ja luotettavin palaute tyytyväisyydestä tulee henkilökohtaisella tasolla (asiakastapaamiset). Tämä on Talenomilla hanskassa eli tapaavat asiakkaan henkilökohtaisesti ainakin kerran vuodessa. Kunhan sitten tieto leviäää myös kenttätyötä tekevältä henkilöstöltä ylöspäin ja asioita kehitetään. Myös fransching yrittäjältä sinne Talenomiin.

Talenomin pörssihistoria on ollut loistava ja todennäköisesti se jatkuu ja firma on hyvässä kunnossa. Mutta kurssissa on tällä hetkellä kovasti tulevia odotuksia tällä arvostustasolla ja tuntuu, että riskit on laskettu nollaan. Riskejä on kuitenkin mm. teknologian suhteen ja riskit voivat vaikuttaa tulevaan osinkovirtaan tai osakkeen kurssiin.

3 Likes