Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

Korjaan asiakas yritysten :slight_smile:

Tähän kelkkaan kiinnostaisi hypätä, erityisesti tuon Juha K:n “omistaja-arvon luontia” koskevan kirjoituksen jälkeen… Harkitsin aikaisemmin jo 17€ tasolla, mutta pidin ajankohtaa liian myöhäisenä. Jälkeenpäin harmittaa. Taas tekisi mieli hypätä kelkkaan, mutta sama psykologinen ilmiö vaivaa, kun “maallikosta tuntuu kalliilta useamman sadan prosentin nousun jälkeen”. Mieleen palautuu sama pohdinta, jota kävin Nesteen kohdalla noin 20€ kurssilla… sieltäkin Neste on noussut kivasti.

Vielä tuoreimman yhtiöpäivityksen jälkeenkin tätä kehutaan “erittäin houkuttelevaksi pitkän aikavälin sijoituskohteeksi”. Täytyy vielä katsoa, löytyykö laajasta yhtiöraportista pitkän aikavälin arvostukselle näkymiä. Itse on vaikea hahmottaa, missä arvostuksessa tämä voisi olla 5v aikajänteellä.

Ei ole helppoa tämä sijoittaminen.

7 tykkäystä

Talenom ei ole kiikkerä kelkka vaan vakaa juna :wink:
Tämä juna on vasta päässyt hyvään vauhtiin ja mukaan ehtii vielä.
Kone on rasvattu ja tehoja löytyy.
Vessatkin toimii …niin…kuin junan vessat.
Kyyti mielyttävää ja turvallista.
Rata on auki ja tämä rata on pitkä.
Pieniä pomppuja ja heijauksia toki tulee, mutta niitä ei tarvitse pelätä.

Ei olekkaan sijoittaminen yleensä helppoa. Mutta tässä tapauksessa se on kuitenkin tavallista helpompaa :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Ainakin asiakas pysyvyys ja toiminnan pakollisuus ontavat turvaa.

1 tykkäys

No olipas käsittämättömän hyvä ajoitus tälle suhteessa eiliseen pohdintaani… :+1:

Epäilen kyllä että salkkuun menee huomenna.

8 tykkäystä

Katos uus laaja raportti. Täytyypä lukea läpi kun joutaa.
Myönnän että tää keissi on vähän tupannut unohtumaan salkkuuni enkä ole viime aikoina jaksanut edes osareita lukea sanasta sanaan, usein jo pelkät numerot kertonut tarpeeksi :smile: ja Inderesin näkemyksiin olen usein vain nojautunut viime aikoina täs keississä.
Mut voisin tuosta laajasta rapsasta koittaa vähän onkia mitä murroksen runtelemalle toimialalle nykyään kuuluu yleensäkin, ja mimmoisia kasvupotentiaalia firmalla on? Kuinka suuri markkina-alue tämä Suomi nyt onkaan? Itsellä ei mitään markkinaa suurempaa tietoa toimialasta joten Inderesin raportti saa vähän avittaa meikäläistä. Muutenkin voisin vähän miettiä yhtiön velkaisuutta, miten se investoi rahoja kasvuun ja mitä riskejä tähän sisältyy, jos sitä vaikka sais vähän statsia missä mennään, arvostuksenkin osalta. Kauheen hintavalta tämä nyt ei vaikuta kertoimien valossa. Minkä takia kirjoitan aina tämmöisiä romaaneja tänne?

Ostitko, Aston? :wink:

1 tykkäys

Tere,

Kyllä sipaisin äsken, olen päätökseeni erittäin tyytyväinen. Ei pidä kuitenkaan ajautua tunteisiin. Lupasin itselleni sijoituspäiväkirjassa, että vähintään 2020 tilinpäätökseen katson tätä casea, jos kehityssuunta on positiivinen (tietysti tarkoitus olisi pitää pitkässä holdissa).

@Juha_Kinnunen tekemä laaja katsaus oli kuin taivaan lahja pohdintani kannalta. Päätös oli nyt itseasiassa “helppo” tuoreen ja syvällisen tiedon ansiosta.

Tuotto-odotus täyttää vaatimukseni ja toimiala on erittäin defensiivinen. Tästä tuli samalla yksi salkkuni ydinsijoituksista, joita on tällä hetkellä 7 kpl - nyt olen defensiiviseen kokonaisuuteen tyytyväinen.

5 tykkäystä

Tämäkin video oli kuin tehty minulle. Kiitos pojat!

2 tykkäystä

Kysymys @Juha_Kinnunen tai kenelle tahansa joka osaa vastata.

Ennusteissa on vuodelle 2019 arvioitu 20 miljoonan bruttoinvestoinnit, joka selvästi suurempi kuin viime vuonna tai seuraavina vuosina. Onko tämä varaus Ruotsin valtaukselle vai mistä on kyse?

1 tykkäys

Hyvä kysymys ja huomio @greenhornet.

Tuota lukua nostaa IFRS 16-muutos, mikä nostaa taseen käyttöomaisuutta 8,2 MEUR:lla. Tämä ei ole varsinainen investointi, vaan kirjanpitotekninen kirjaus. Se ei myöskään ole kassavirtavaikutteinen, minkä takia se pitäisi kyllä oikaista kassavirroista. Kiitokset siis havainnosta, pitää huomioida oikaisu seuraavassa päivityksessä. Se vaikuttaa hieman DCF:ään, mutta korostan, ettei se tarkoita muutosta tavoitehinnassa (tätä ohjaa tuloskertoimet).

Laajasta raportista löytyy sivulta 22 tiivistelmä IFRS 16-muutoksen vaikutuksista, sieltä lisätietoa jos kaipaat. Käytännössä sekoittaa erityisesti tasetta, tulosvaikutus suhteellisen neutraali. Poistot kuitenkin kasvavat, kun vuokrat siirtyvät sinne. Tämmöistä pientä mukavaa analyytikoiden päänvaivaksi :expressionless:

4 tykkäystä

Eilinen yhtiökokouksen sanoma oli erittäin vahva! Vain 57 osakasta paikalla. Uusi aluevaltaus on laskujen luototus, nykyinen kokoluokka jo kymmeniä miljoonia. Mistä sitten provikat välistä kotiin. En tiennyt kyseistä palvelua heillä olevankaan.
Sanottiin, että monet tulevat yllättymään tämän firman suhteen…veikkaan 30€ menee rikki ennen vappua…

3 tykkäystä

Kerrottiin myös kahteen kertaan: edessä on vain loistavia polkuja… ja jokainen päivä on hyvä osakkeiden ostoon… Uskoin ja lisäsin heti kokouksen aikana ja vielä tänäänkin " kalliilla"…:slight_smile:

2 tykkäystä

:smiley:

Älä perhana :cold_face:!
Niin kun minä olen tästä osakkeesta pitänyt.
Nyt alko hirvittää :scream::cold_face: :laughing:

6 tykkäystä

Laitoinkin jo tuonne ostin/möin palstaan, että ostin 24,4 hintaan merkittävän lisä siivun ja tämä nosti Talenomin isoimmaksi sijoituksesksi Nokian rinnalle, nännin mitalla ohi.

Lapsen salkussa on Talenomia ja senkin tuotto on jo 113%, sopii jatkaa.

Ajattelin, että osakkeen hinnan laskullekaan en näe kovin suurta todennäköisyyttä. Koitin tosiaan jo tuplata isohkon position vajaassa 20 €, mutta kurssi ei natsannut ihan ostotoimeksi antoon.

1 tykkäys

Osingon irtoamispäivä oli tänään 27.2, mutta kurssihan ei laskenut vaan nousi lisää. Oliko yhtiökokouksen viesti niin mukaansatempaava?

Kokouksen viesti oli vielä parempi mitä etukäteen oletinkaan. Ala oli “jämähtänyt”, mutta nyt Talenom on äärimmäisen tehokas eikä me tarvita miettiä mitä tehdään kuten tapahtuu monessa muussa firmassa. Kasvu ja kannattavuus jatkuvat vahvoina sekä meillä on parhaat ratkaisut markkinoille. Taantuma ei pelota ja hyvä meininki on päällä. Jopa finanssikriisin aikana liikevaihto ja voitto kasvoivat!
Työntekijöiden muutosprosessi lisäarvoa palvelujen tuottamiseen on mennyt hyvin. Koulutusta järjestetty myös. Veroneuvonnan tuntilaskutus 190€ kuulostaa minun korvissani kovalta! Aikamoinen kate jää…!
Kilpailuedut ovat kovalla pohjalla.

1 tykkäys

Helmikuussa SEB suurimpia keventäjiä ja Nordnet suurimpia lisääjiä (€).

1 tykkäys

Talenom se vaan laskettelee, niin että kohta joudun ostamaan. Myykää vaan, minä voin sitten jossain vaiheessa tulla omistajaksi :slight_smile: PE kohta 20 tasoa 2019 ennusteilla, joka ei minusta kauhea.

4 tykkäystä

Riippunee keneleltä kysyy. Benjamin Graham ei koskisi pitkällä tikullakaan. :slight_smile:

1 tykkäys