Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Mistä tämä ostopainekynttilä on peräisin määritykseltään? Laitatko linkin. @Jukka_Lepikko

4 tykkäystä

Esimerkiksi täällä selitetään auki ostopainekynttilä: https://www.nordnet.fi/download/18.1a81c3d41755aa712d4869cf/1607932723258/Treidaa-kuin-ammattilainen-ekirja.pdf

3 tykkäystä

Näyttäisi sinun henkilökohtaiselta määritykseltä. Yritin hakea sitä, että mitä muuta tukea tälle teorialle on?

1 tykkäys

Onko bullish hammer termi tuttu?

3 tykkäystä

Lumitöistä taukoa, niin vastailen tähän. Ensinnäkin suuri kiitos kunnianosoituksesta @DayTraderXL, TA:n sisäistäminen tästä näkökulmasta ei olisi ollut mahdollista ilman sinun sisällöntuotantoa ja apua :heart: Vielä yks juttu ennen kuin päästään asiaan: pahoittelut jälleen siitä et mun TA:n sisällöntuotanto tänne Foorumille on ollu vähissä. Viimeiset pari kuukautta markkinan ulkopuolella on ollut jälleen vähän haastavaa aikaa, eikä tilanne valitettavasti ainakaan vielä ole täysin helpottamassa, vaikka kaikin voimin tässä koitetaan taistella. Koitan parantaa vähän menoa tässä hiljalleen.

Mutta asiaan, Sepen futuihin eli tuttavallisemmin ES, 4h TF:


Mun mielestä 4h TF ei itseasiassa tässä tilanteessa oo kaikista selkein, koska mun HL-pivotit on 2,2 konfiguraatiolla TV:ssä, jolloin ainakin viimeisin kuvassa näkyvä LH (4356,25) vähäsen sotkee tilanteen tulkintaa. Menen itse mielummin 8h TF:lle poikkeuksellisesti (alla).

Tässä tilanne on vähän selkeämpi: 8h on tehnyt TC:n, koska on tehty jo HL + HH -ketju. Tilanne kulminoituu nyt siihen, että saako tämä 8h TC follow through:ta vai ei. Toistaiseksi neljän pisteen follow through edellisen LH:n läpi (4422,00) ei ritä mihinkään, vaan vasta 4487,00 (monen lähellä olevan resistanssin periaatteella ylin resistanssi) rikkominen olisi bulleilta jokseenkin vakuuttava suoritus.

Päivätasolla toi 4487,00 rikkominen pistäisi sinetin sille, että vähintään EQ:ta lähetään hakemaan (jossa LL olisi meidän nykyinen daily low 4212,75), koska retracement Fibolla mitattuna olisi mennyt jo selkeästi yli 0.5:n rajan, joka mielletään sellaiseksi retracementin rajaksi, joka suosii EQ:n muodostumista, eikä flagia (<0,382 retracement suosii flagia, pätee sekä bull, että bear-suuntaan). Pääpointti on kumminkin se, että daily TC on vielä todella kaukana, ja siten laskua ei mielestäni voida tulkita päättyneeksi ennen sitä. Kuvassa on hahmoteltu punakynällä miltä tuon TC:n about pitäisi näyttää.


Sitten vielä weekly. Kuten annoin esimerkin @DayTraderXL:n linkkaamassa blogikirjoituksessani, niin bullien voima tässä COVID:n jälkeisessä nousussa on pitkälti perustunut siihen, että missään vaiheessa bearit ei ole päässeet niskan päälle vahvistamalla weekly trend changea downtrendiin. Siksi nyt seuraan todella mielenkiinnolla mihin nykyinen daily-tason pomppu lopulta riittää. Nousutrendihän on jo rikottu, koska on tehty HH + LL -ketju, mutta kysymys on nyt se, että lähetäänkö hakemaan weekly EQ:n kautta vauhtia (eli saataisin ensin LH, sitten HL ja ketju jatkuisi edelleen tiukkenevana), vai onnistuuko bullit tekemään LH:n niin korkealle, että asetelma suosii weekly trendin jatkoa nousutrendissä (eli saataisiin nopea LH + HL + HH -ketju, jolla poistettaisiin bearien mahdollisuus weekly downtrendiin tässä nykyisessä legissä lopullisesti). Jos nykyinen 8h TC (ja samalla daily-tason pomppu) ei saa enempää follow through:ta nykyisestä, niin teoriassa weekly bear flag on mahdollinen skenaario - jokseenkin todennäköisyyksien arviointi tälle skenaariolle on paljon helpompaa maanantaina kun saadaan viikko käyntiin ja nähdään saadaanko follow through:ta vielä lisää vai ei.

Monthly TF:lläkin itseasiassa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ed. HL käytiin rikkomassa, mutta breikki oli toistaiseksi vielä “with no follow through”, eli vielä tässä vaiheessa monthly-tason bulleilla ei ole isoa hätää. Itse jopa seuraisin tässä vaiheessa sivusta myös kahden kuukauden timeframea, jossa ollaan edelleen turvallisesti EMA8:n päälle (valkoinen), ja vaikka tuo vailinnainen bull flag tekee Fibojen ankkuroinnin vähän tulkinnanvaraiseksi, niin sanoisin että kahden kuukauden bull flag on vielä helposti tehtävissä jos kuvassa olevaa 4188,00 -tasoa ei saada rikottua selkeästi. Huom. jos nuo Fibot piirtää COVID-loweista, ja jättää tuon vailinnaisen bull flagin välistä huomiotta, niin 0,382 taso on paljon alempana (~3800:ssa), eli tulkinnanvaraa on.

45 tykkäystä

Hyvinkin tuttu, mutta sinun kuvauksen perusteella sotket siihen paljon muuta omaa henkilökohtaista näkemystä, kuten tämä SMA200.

Jotenkin syntyy sellainen käsitys, että meidän näkemys ammattilaisina TA:n yksityiskohdista poikkeaa merkittävästi. Itselläni on vuosien kokemus jenkkiyhteisöstä, jossa on +1000 aktiivista jäsentä. Se on luonut tietynlaisen yleisen näkemyksen siitä, mitä ammattitreidaajat seuraavat ja arvostavat. Isoa haastoa näytät tekevän.

13 tykkäystä

Nämähän ovat konsepteina kaksi täysin eri asiaa, mutta kun puhutaan “multi factor setupista”, niin kun useampi tekninen indikaattori / kynttiläkuvio tms. kertoo samaa tarinaa, se kasvattaa treidaussetupin onnistumisen odotusarvoa. Tässä on tässä kyse siitä, että “ostopainekynttilä” nousevalla 200 liukuvalla tekee setupista paremman, kun pelkkä ostopainekynttilä “random” kohdassa graafia.

Mun mielestä toimivaa teknistä analyysiä voi tehdä monella tavalla. Minä en haasta millään tavalla tapaa, jonka sinä olet kokenut toimivaksi, oli se erilainen tai samanlainen kuin minun toimivaksi todettu tapa.

21 tykkäystä

Tässä en näe mitään ongelmaa, mutta jos kohde on esittämäni kaltainen, niin pelkkä yksittäinen daily-hammer ei vielä merkitse yhtään mitään. Sen vuoksi purin päivän 1H:lla auki, joka kertoo tilanteesta tässä kohtaa hyvin paljon. Weekly down trend ja daily hammer ei ole ostopaikka ammattilaiselle swing-näkökulmasta perjantaina viikonlopun alla.
Olen toivonut tänne pitkään ammattimaista keskustelua, että siinä mielessä olen tyytyväinen, jos saadaan sellaista aikaiseksi. Sitä ei synny tuollaisella yksittäisellä nyrkiniskulla, kuten varmaan ymmärrät?

21 tykkäystä

Hyvää sisältöä @Johannes_Sippola. Itse en käytä 8H:ta osakemarkkinoilla ja 4H on sikäli tärkeä, että se vahvistaa daily higher low:n. Futuurit treidaa pidemmällä aukioloajalla kuin osakemarkkinat (jossa 1H tekee vastaavan). Futuurit vrt kryptot, jossa käytetään tyypillisesti myös 12H:ta (2D).
Kun näiden trendien eri aikajänteet oppii muodostamaan, näkee nopeasti aina sen perustason, mikä on ratkaisevaa. Kun tietää esim. TSLA:n daily HL:n, on helppo perustaa esim. weekly-tason swing-trade ja sen SL. Vastaavasti daily swing - 1H. Ajan kanssa näkee nopeasti, missä eri timeframessa kukin kohde treidaa ja tietää, onko oma aikajänne sopiva.

10 tykkäystä


Kaikki kyseiset vaihtoehdot toteuttaisivat 1H trend changen ja vahvistaisivat daily higher low:n 792.01

8 tykkäystä

TA:n osalta on sikäli tärkeää, että käytettävät termit ovat mahdollisimman yleisesti tunnustettuja. Tämä mahdollistaa yleisen kielen omasta kielitaustasta riippumatta. Omat variaatiot luovat merkitystä vain omassa suljetussa treidausyhteisössä.

14 tykkäystä


Katsoin pikaisesti TradersClub:in viimeisen videon, jossa näkyi seuraavaa.

Nyt jos katsotaan tilanne viikon lopuksi nähdään, että yksittäinen daily hammer candle ei vielä merkitse kovinkaan paljon, kun ollaan weekly down trendissä. Aikaisemmat dipit on tapahtuneet weekly up trendissä eli tilanne on täysin erilainen. Perjantaikin jäi vielä käytännön daily inside bar:iksi, vaikka teki toki double bottomin.

39 tykkäystä

Backtestasin huvikseni Excelissä daily hammer kynttilän performanssia SPY ETF:llä.

Määrittelin hammerin seuraavasti:

  1. Closen pitää olla suurempi kuin open (kynttilän pitää olla virheä)
  2. Wickin (hännän) pitää olla pidempi kuin body
  3. Nousua päivän pohjista closeen pitää olla vähintään 0,75%

Näillä määrityksillä hammereita oli koko datasta 7,5% eli yhteensä 542 kappaletta. Muita kuin hammereita oli 92,5% eli 6756 kappaletta.

Hammerin jälkeen viiden päivän tuotto on keskimäärin 0,070%. Vastaavasti niinä päivinä kun hammeria ei ollut tuleva tuotto oli keskimäärin 0,194%. Ostamalla ei hammeriin tienaa siis seuraavan viikon aikana keskimäärin melkein 3x paremmin kuin ostamalla hammerin.

34 tykkäystä

Tuossa nouseviin kursseihin ostaminen tietysti poikii paremmin. Eikös häntä enemmänkin kerro trendin muutoksesta?

1 tykkäys

Oletan, että tämä back-testaus oli tuon Lepikön aiemman ”ostopainekynttilän” inspiroima. Eihän Lepikkökään sano että osta sokeasti jokainen hammer vaan hänellä oli tuossa muitakin argumentteja (sma200). En nyt ota kantaa siihen oliko tuo hänen tulkintansa tilanteesta hyvä vai ei, mutta tällaiset TAn ”sokeat” bäcktestaukset on aina olleet mielestäni vähän turhanpäiväisiä. En usko että yksikään tekninen indikaattori yksittäisenä sokeasti testattuna tuottaa positiivisia tuloksia, minäkin osaisin sellaisen algoritmin tehdä joka tuollaisella alkaisi tehdä rahaa jos se noin helposti toimisi

22 tykkäystä

Käsittääkseni tässä on pointti että moni varsinkin aloitteleva sijoittaja tuijottaa vain ns. Lepikköä chartilla ilman että ottaa mitään muuta huomioon eli vihreä hammer → all-in noin vähän kärjistetysti.

Minusta tämä oli ihan mielenkiintoinen tutkimus aiheesta, jatkokysymys on että jos yleisesti hammerit ovat noin huono indikaattori tulevasta vrt. muut kynttilät niin kuinka paljon tilannetta muuttaa jos ottaa huomioon SMA:t yms joita @Jukka_Lepikko (hyvä tägätä mukaan kun hänestä puhutaan) käyttää?

Jos tilanne muuttuu selvästi siten että näiden “oikeiden Lepiköiden” tuotto paranee selvästi keskivertokynttilöitä paremmaksi niin sehän tarkoittaa että kaikki muut hammerit on entistä huonompia seuraavan 5 päivän tuoton osalta.

10 tykkäystä

Minua kiinnostaisi teidän näkemyksewt Alibabasta tällä hetkellä. Molemmat on sitä seuranneet ja parhaillaan piirtää Lepikkökynttilää päivä tasolla. Onko tässä nyt teidän muiden näkökulmasta sivuttaisliike?

1 tykkäys

En kyllä itse näe tuossa mitään lepikkökynttilää tänään (ehkä tarkoitat eilistä eikä sekään mielestäni täytä ihan niitä kriteerejä?). En lähtisi tätä nyt TAn perusteella ostamaan kun ylihuomenna on ilmeisesti tulos tulossa ulos niin ei tässä kauheasti ainakaan swingailemaan ennen sitä ehdi. Tuntitasollakin ollaan edelleen laskutrendissä niin ei tässä nyt vielä oikein muita käänteen merkkejä ole kuin tuo tuplapohja, joka tehtiin viime viikolla.

2 tykkäystä

Korjaus, kynttilä on tosiaan perjantain ja minua kiinnostaa päivätasolla näkevätkö tuplapohjaa. Hyvä huomio tuloksen sekoittavan pakkaa. Itse kuitenkin ostelin Babaa hiljan kahteen osteeseen ja nyt pistin sitten voitolla ulos suuren osan.

2 tykkäystä

Voi sitten olla, etten ole sinun määritelmälläsi ammattilainen, mutta tuo setup on suoraan mun playbookista (multi factor setup tärkeillä tukitasoilla, oppikirjamainen hammer-kynttilä).

  • Täydellinen ostopainekynttilä (hammer)
  • Ensimmäinen osuma kuukausiin nousevaan 200 liukuvaan keskiarvoon
  • 38,2 % fibonacci-taso koronapohjista (vihreä vaakaviiva)
  • Nouseva trendilinja koronapohjista (vihreä)
  • Osake ylimyyty

Tulos: voitollinen treidi

62 tykkäystä