Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Sama Sepen puolella. 15min RSI saatiin viime sekunneilla alle edellisen pohjan, joten odottelen ainakin yhtä alempaa (indeksi)pohjaa vielä. Jos RSI jää edellisen pohjan yläpuolelle, olisi tarkoitus napata härkälappua kyytiin. SL-taso löytynee perjantain pohjien / 2900 kohdilta.

1 tykkäys


Daily RSI

Itse asiassa, tuo jonka mainitsit vaatii KAIKKEIN ENITEN huomiota. Tärkeillä tasoilla kysyntä ja tarjonta ovat melko tasoissa, vähemmän tärkeillä jompikumpi dominoi ja siksi vähemmän tärkeistä tasoista mennään nopeasti yli seuraavalle tärkeälle tasolle. Nyt ollaan teknisen analyysin ydinkysymyksen äärellä.

1 tykkäys

Häiritsevä yksityiskohta, ettei Nasdaq anna volume-tietoa TradingView:lle OMX-kohteista.

Minä en edes seuraa volumea. Yritän pitää analyysin mahdollisimman yksinkertaisena. Volume profile on kyllä kiinnostava mutta aikalailla saman infon saa hintaa katsomalla.

Ajattelen niin, että money flow on jossakin määrin ylianalysoitukin. Aina, kun joku ostaa osakkeita tai valtionlainoja jne vaikkapa 1B taalalla, joku myös myy saman verran. Osakkeisiin siirtyy rahaa aina yhtä paljon kun sieltä pois, paitsi silloin kun emittoidaan uusia tai mitätöidään vanhoja. Ja tietysti osakkeiden hintojen nousu itsessään lisää osakemarkkinoissa olevan rahan määrää ja lasku vähentää sitä. Yksinkertaisempaa onkin seurata merkittävien ETF:ien AUMia. Se on paljon yksiselitteisempää tulkita.

5min kuvassa DAX näyttäis nyt pysyvän vähän korkeammalla kuin edellisessä pohjassa. Sen sijaan es ja nq hankalampaa…

suh vahvuus siirtynyt taas daxilta jenkeille ja voidaan lähteä kohti uutta low’ta.

1 tykkäys

Kyllä volumella on iso merkitys, kun käännekohtien painoja arvotetaan. Näiden merkitys korostuu futuurikaupankäynnissä. Mutta yllättävän hyvin ne antaa tukea myös osaketreidaamiseen.

4 tykkäystä


VIX9D tekee käännettä

1 tykkäys

Kyllä on mennyt tänään harvinaisen suoraan käsikirjoituksesta. Ensin futuuritason day high kopsahti viivaan ja sen jälkeen lähdettiin myyntialueelta (10960+) etelään. Vauhti kiihtyi odotetusti indeksitason tuen pettämisestä (tässä noin 10907). Seuraava target indeksin avoin gap @10760.

5 tykkäystä

käänteissä volyymit kasvavat, se on selvä. Itse olen vaan ollut huono etukäteen päättelemään mikä on “riittävä” volyymikasvu. Siksi luotan price actioniin ja jätän volyymin analysoinnin niille jotka saa siitä enemmän irti.

ndx olisi tuessa ja daxikin laskenut “tarpeeksi” että shorteja voisi kotiuttaa. :+1:

Eihän sitä treidihetkellä pystykään. Mutta päätöksiä tukemassa on ne historian käänteet, tuki/vastustasot, joiden voimakkuutta voidaan täydentää volumella sekä sillä kuinka usein historiassa (sitä kautta ajallisesti) tietyillä tasolla on käyty. Tässä tietysti viimeisen vuoden merkitys korostuu, kaukaisempi historiadata on osittain viimeinen-käyttöpäivä-umpeutunut leimalla merkittynä.

5 tykkäystä

ja VIX9D/VIX teki kuin tekikin korkeamman pohjan perjantaina. Mutta onkohan sillä paljoa merkitystä nyt kun ollaan näin lähellä “pariteettia” ja indikaattorin huiput ovat laskevia?

1 tykkäys

Päivän sisäisesti ollaan kokeiltu 15,395 tasoa jo monta kertaa, muttei jaksa mennä läpi. Onko ajatuksia mitä tapahtuu jos tuosta mentäisiin läpi?

Itse seuraan seuraavaksi, että muuttuuko 9D/30D suhde >1

1 tykkäys

On sikäli, että se vahvistaa 1H down trendin. Sen jälkeen siirrytään tutkimaan, miten 4H jatkaa. Eli voisi olla signaali voimistuvasta laskutrendistä.

2 tykkäystä

olen jokseenkin varma että ennen tulosta 16 euron lähellä kannattaa myydä ja 14.50 lähellä ostaa. Aika paljon pitäisi sentimentin muuttua jotta näistä menisi läpi. Mutta hait ilmeisesti pienempien aikamittakaavojen liikkeitä.

1 tykkäys

:thinking: Positiivisuus ei tarttunut eurooppaan vaikka eurusd laskee, ja sprd-sektoreista vain XLV ja XLK plussalla.