Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Muistakaa myös se, että SPY jakaa tänään osinkoa (itse seuraan SPX ja SPX500USD kautta markkinoita nyt kun tuo osinko irtoaa SPY:ssa)!

4 tykkäystä


Päivätason volyymi on pudonnut selvästi, mikä sopii konsolidoitumiseen hyvin. XLF ja XLV painaa SP500:sta alas, QQQ/teknot on edelleen kannattelemassa markkinoita.

10 tykkäystä


Vähän isompi volyymi kuin eilen ja selkeä laskupäivä, vaikka 4H:n EQ meni rikki vain heikosti. Seuraavaan tukitasoon on matkaa 4%.
Keltainen käyrä on MA200, joten sitä kosketellaan, daily-tasolla ollaan hieman sen yläpuolella.
Selkeästi ollaan hakemassa suuntaa - kestääkö nykyinen taso ja lähdetään vielä nousuun vai jatketaanko laskua kohti 2936 tasoa.

Vaikka IMF ennakoi huonoa tulevaisuutta, niin kyllä jenkeissä kuitenkin nämä USA:n Covid-uutiset veivät markkinoita laskuun kaikilla sektoreilla.

26 tykkäystä


Erikoinen päivä - sisäisesti oltiin jo tekemässä nousua, kun bullien veto loppui yhtäkkiä. Virustiedotustilaisuus taisi huolestuttaa sijoittajia ja lähdettiin myymään teknoja aika vahvasti.
SP minin 3000 on lähellä ja 2936 on seuraava tukitaso. Volyymi ei toisaalta ollut suurta, joten viikonloppuna White House varmaan keksii jonkin ihmeen, jolla maanantaina lähdetään nousuun :star_struck:

30 tykkäystä

Shiloh Industries, SHLO ja viimeiset pari päivää. Muodostunut mun mielestä tuollainen hieno kolmio jossa ylin piste 1,79 ja alin 1,32. Omaan silmään näyttää et puhkaisi eilen alaspäin ja laskua odotettavissa tänään? Vai tuliko uusi tukitaso alaviivalle? Alottelijana termit varmaan ihan vääriä mut ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan…?
Möin omat loputkin laput eilen pois ja mietin missä kohtaa voisi hypätä uudelleen kyytiin.

1 tykkäys

Minä, 100% amatöörinä olen piirtänyt tukitason tuohon 1,21 tasolle vihreällä viivalla. Vaikuttaa ”pump and dump” osakkeelta kun ei tuohon nousuun löydy uutisista syytä.

1 tykkäys

DAX 1h: Alkuperäinen käänteinen H&S rikkoutui kun kaulalinjasta (katkoviiva) tultiin läpi. Nyt meillä on uusi triplapohja-kuvio joka antaa targetiksi 12700+
Mitä mieltä muut?

9 tykkäystä

@Lexus ja myös muut

Pitääkö tuosta noin 3 sentin gapista, jota ei täysin täytetty 30.6. olla vielä huolissaan vai riittikö täyttö teknisessä mielessä?

En ole itse tässä tapauksessa gapeista huolissaan. Mutta toki tuo 4 €:n seutu voi vielä aiheuttaa “levottomuutta”. Kuitenkin kokonaisuudessaan tekninen kuva on nyt kovin myönteinen.

1 tykkäys

Tuossa 4 egen kohdalla on samalla 4,50 dollaria, voisko se vaikuttaa?

Sille tasolle tosiaan muodostuu dollarimääräisessä tarkastelussa 50 %:n fibonaccivastus. Ja muun muassa 02/2020 huiput, eli korona-aikaa edeltävät huiput.

2 tykkäystä

DAX 1h: Daxin suhteellisessa vahvuudessa vs jenkit on ollut jo rakoilua. Lyhyessä kuvasssa tuli taas korkeampi huippu kun jenkit teki alemman, mutta ero selittyy lähes pelkästään EUR/USD-muutoksella. Samasssa valuutassa sekä dax että spx teki suunnilleen yhtä korkeat huiput.

Alla vähän erikoisempaa piirtelyä. 12700+ näyttää jo melkoisen todennäköiseltä mutta on hyvin mahdollista että ensin vaaditaan koukkaus 12400 pintaan. Muutaman päivän kuluttua 12800 tienoilla risteää useampi jakolinja. Jos tason ylitys epäonnistuu, shortit auki.

17 tykkäystä


Tämän päivän pohja (3) saattoi riittää pudotukseksi että voidaan nousta kohti 12800. Pohja oli reaktio 2-pohjaan joka taas oli reaktio 1-pohjaan 12430 pisteessä.

8 tykkäystä

Suattaapi olla tuai suattaapi olla olematta.

3 tykkäystä

Olen melko pihalla TA-työkaluista, niin kysyn nyt hyvin yksinkertaisen jutun. Kumpiko on oikea tapa hahmottaa trading range Fortumille 1 päivän pylväsgraafeilla?

a)

b)

eli mistä osaan hahmottaa oikeat huiput ja notkot?

Tapauksessa a pitäisi odotella breikkausta ylös trading rangesta ennen long-positiota?

Tapauksessa b voisi tehdä kauppaa trading rangen ala- ja ylälaidan välillä?

kiitos avusta :slight_smile:

8 tykkäystä

B kohdan kanavan yläviivalla vain 2 osumaa eli ei kovin vahva.

A on nopeasti katsotttuna aika vahva eli sen mukaan menisin.

7 tykkäystä

Hyvin tuo joitain viikkoa sitten piirretty alaviiva on kestänyt. Nyt aletaan olla jännän äärellä…

8 tykkäystä

Selkeä nouseva trendi. Kuvan b mukaan itse katson asiaa. Molemmissa vaihtoehdoissa pomppu nousevan trendin alareunasta ylös on potentiaalinen ostopaikka. MA200 (keltainen) antaa mahdollisesti vastusta ja rekyyli siitä alas on mahdollinen myyntipaikka.

Huiput ja pohjat näkee ihan silmällä. Pivot Points -indikaattori näyttää nuo automaattisesti.

2 tykkäystä

Aika selkeä ostosignaali. 3.87 stop-loss. Target 4.12.

3 tykkäystä

Tämä näyttää nyt tapahtuvan, onko vielä validia seurata rikotaanko 12,800 taso? Tämä päivä varmaan näyttää suunnan. Dax Futuurit jo ainakin nousseet melko lähelle tätä. Positiivistä avausta olisi kuitenki tiedossa tällä hetkellä.

3 tykkäystä