Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Dr Copper päiväkartalla. Onkohan konsolidaatiota vai alkavaa laskutrendiä :thinking:

1 tykkäys
  1. Ketjussa alkaa olla enemmän kyselyä firman X tilanteesta TA:n näkökulmasta kuin varsinaisia analyysiviestejä. Vielä kun osaan kyselyistä on liitetty kuva, joka erehdyttää luulemaan että viesti analysoi ko. kuvaa, on tiedon seulominen hidastunut. Meillä on nyt analyysiketju ja analyysin opiskeluketju. Olisiko mitään ideaa perustaa TA request -ketjua, jossa esitettyihin palvelupyyntöihin vaikka vastattaisiin tänne varsinaiseen TA ketjuun?

  2. Nyt kun ei vielä ole, niin pummaan täällä itsekin: Miten TA:n oraakkelit näkevät Hexagon Compositesin tilanteen?

11 tykkäystä

DaytraderXL ja muut jaksaa näihin kyllä ihailtavasti vastailla, mutta itse ainakin näkisin mieluummin tämän ketjun niin, että kysyjällä on esittää ainakin joku hypoteesi omasta arviostaan jolle hakee vahvistusta (ks. Vähän ylempänä oleva H&S-kysymykseni). Tällöin vastaaja itsekin hyötyy tästä koska kohteessa on silloin ehkä joku potentiaalinen treidipaikka jonka voi itsekin hyödyntää. Välillä tuntuu että kysymysten motivaationa on vain ”omistan osaketta X, voisiko joku kertoa nouseeko vai laskeeko se” mikä ei ole mielestäni kovin mielekästä.

45 tykkäystä

SPX500USD vola tänään n. 3x normaaliin nähden. Yleensä vola kasvaa vastaavasti isoissa laskuissa mutta tänään poikkeuksellisesti on ollut pientä nousua.
Olisiko aiemman ATH:n lähestyessä laskupelkoisia myyjiä ollut enemmän mutta myös nousuun uskovia ollut liikkeellä ja laskua ei ole päässytkään syntymään. Eli merkki nousun jatkumiselle? (Nyt arvailen, en osaa täysin analysoida tätä.) …vai kuinka muut TA mielessä näkee tämän?

(Klikkaa kuva auki jos ei näy kokonaan)

6 tykkäystä

Fib 0.786 = 5.085 (low 3.580, high 5.495)
Jos en tietäisi yhtiötä, niin daily ja weekly chartin perusteella jättäisin väliin. Kesäkuuhun saakka tehtiin hyvä nousu, mutta sen jälkeen tehtiin iso lasku, jonka jälkeen on liikuttu silmämääräisesti vain puoliväliin tämän laskun HL:stä viimeiseen LH:hon 5.240 verrattuna.
Nyt on sitten päivätason konsolidointivaihe meneillään, EQ low 5.020, high 5.175. Ja ollaan tämän EQ:n puolivälissä. Volyymi on laantunut tyypillisesti, joten tästä voidaan mennä kumpaan suuntaan tahansa ja oddsit on laiskan nousun vuoksi enemmän bearish kuin bullish. Monthly std pivot noin 5 tasolla.

4 tykkäystä


Kun en tiedä, mitä haet, niin otetaan monthly TF näkymäksi, olettaen pitkää sijoitusaikajännettä.
Hyvin terveen ja vahvan näköinen nousu tämän vuoden osalta ja ollaan hakemassa higher low:ta, joka voisi asettua 35 tason yläpuolelle. Vuoden pivot on juurikin tuon 35 tason kohdalla, joten kaikki sen yläpuolella on bullish. Tuossa olisi hyvä lisäyskohta (mihin kohtaan higher low muodostuukin tuon 35-tason yläpuolelle. Jos laskee sen alle, jäisin seuraamaan, koska lasku alkaa olla jo iso).

1 tykkäys

Tätä toivoisin, rakentava kommentti @SijoitusSeppo - se kannustaa myös itse miettimään ensin tilannetta.

15 tykkäystä

Pahoittelut, kun en maininnut tavoitetta, saati yrittänyt itse analysoida. OSL:HEX jäi siis olosuhteiden pakosta salkusta pois, kun aiemmin kahmin sinne vetyfirmoja. Nyt olisi resursseja lähteä ostoksille, ja yritän väijyä sopivaa hetkeä avata positio vähän reilummalla siivulla.

Itse katselin siis vähän lyhyempää aikaväliä:

1 tykkäys

Vola-termillä voi myös ymmärtää volatiliteetin, joten itse pyrin aina kertomaan selkeästi, onko kyse siitä vai volyymista.
Mutta volyymi on tosiaan ollut tänään keskimääräistä isompaa, ei kuitenkaan huhtikuun lukuja. Sanoisin, että se johtuu rotaatiosta. Selvästi teknoja myydään ja muita sektoreita tankataan, mikä nostaa volyymia, muttei laske keskimääräistä indeksin kurssiarvoa.
Erikoinen päivä kyllä, poikkeaa tavanomaisesta monella tavalla.

7 tykkäystä

Lähestyy päivätasolla trendin suunnanmuutosta laskevaksi, mikäli 41.14 menee rikki. Tänään käytiin tasolla 42.06 ja isolla bear-volyymilla. Tämän jälkeen tukitasot 38.72/38.78 = double bottom. TV:n mukaan osari 12.8. Kannattaa miettiä, onko järkevää lotota osarin alla. Markkinat on ennakoinut huonoa tulosta kurssikehityksen perusteella.

1 tykkäys

H&S on mielestäni hieman vaillinainen - oikea olka jää vasenta alemmaksi sekä high:n että low:n osalta. Tuo tasoviiva on vain oikean puolen kohdalla validi, vasemmallahan se on ylempänä. Olen monesti aikaisemmin kommentoinut, että varmaan joku hyväksyisi tämäntyyppisetkin, mutta itse en. Sen sijaan ihan selvästi muuten on daily-tason suunnanmuutos uhkana, jos tuo HL 17.19 menee rikki.
Sen jälkeen haetaan viikkotasolla higher low:ta.

2 tykkäystä

Daily-tason downtrendiin siirryttiin, joten haetaan weekly HL:ää, tuki silmämääräisesti 2.65 tasolla.

2 tykkäystä

@Dhop10 ja @Pullataikina. Tässä H&S perusperiatteet What Is a Head and Shoulders Chart Pattern in Technical Analysis?. Kaulalinjan ei tarvitse olla vaakatasossa. Sen sijaan olkapäiden tulisi olla samoilla tasoilla. Huomenna kaulalinja on 16.695.

2 tykkäystä

Iso kiitos tästä :+1: eli havaittavissa pientä nousua jos ymmärsin oikein tuon, vaikka ei ole täysin puhdas kuvio? Pitänee alkaa enemmän lukea näitä että pääsee paremmin jyvälle, millon tehdä ostot paremmin :point_up:

1 tykkäys

Kannatan tätä lämpimästi. Itseäni ainakin motivoisi enemmän, jos saisin muita näkökulmia analyysin kohteesta tai itse analyysistä. Tämä ketju on näköjään avattu ilman kattavaa kuvausta ketjun tarkoituksesta. Ehkäpä sellaisenkin voisi tuonne vielä kirjoittaa, niin olisi kaikille selvää.

7 tykkäystä

NEL:stä ei tullut kommentteja joten tutkin käyrää itse ilman juuri mitään kokemusta teknisestä analyysistä. Olettaisin että viimeisen reilu viikon aikana on syntynyt käänteinen cup and handle -kuvio. Onko joku asiantuntijoista samaa mieltä vai oonko ihan metsässä?

NEL:n osalta tilanne ei ole nähdäkseni 5 päivää sitten tehdystä analyysista muuttunut.
Tekninen analyysi - #3447 by MoneyWalker****

3 tykkäystä


Tässä omannäköinen chartti tilanteesta. H&S:ää pitää ajatella markkinapsykologian kautta. Olkapäiden muodostuminen tekee ihannetilanteessa double topin ja double bottomin. Double bottomin breakdown (aina vahva signaali daily-tasolla) vahvistaa patternin ja sen kautta voidaan projektoitu target määritellä treidille (mitä suorempi vasemman olkapään/käsivarren nousu on ollut, sitä vähemmän siellä on tukitasoja, joten usein lasketaan sinne käsivarren alatasolle).

Tuossa NEL:in tapauksessa suurin puute on juuri se, että vasen bottom on 18 tasolla ja se on rikottu jo oikean olkapään lähtötilanteessa tasolla 17.195. Tämän vuoksi vasemman puolen bottomin 18 tason rikkominen uudelleen ei vastaa enää double bottomia ja ollaan jo lähtötilanteessa ikäänkuin valumassa downtrendiin.

Oikean olkapään ja niskan muodostuminen lievästi vasenta ylemmäksi on usein vielä ihan ok, koska siinä toteutuu vasemman bottomin/niskatason breakdown ja sen aikaansaama efekti.

11 tykkäystä

Eli 18 on tärkeä tukitaso, vai onko sillä enää tässä vaiheessa niin suurta tukea kuin olisi ollut jos oikea olkapää olisi lähtenyt ylempää liikkeelle? Tänään lähdettiin 18.28 tasolta ja clousattiin alle.

Aika epäselvä iC&H myös; jos kuppi olisi lyhyempi ja/tai siellä olisi double bottom (eli 19.395 olisi 20.2 tasolla), niin silloin kyllä. Itse en näitä seuraa, koska tämä on niin paljon harvinaisempi ja huonommalla toteutumisprosentilla toteutuva pattern. Minulle riittää tässä tilanteessa shorttiin se, että lasken 17.195 tukitason rikkoontuvan tai sitten teen etukäteen stop sell limit orderin tuohon kohtaan.

1 tykkäys