Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Eilen seurattiin asiaa SPY:n kautta - päivä oli volyymin suhteen hiljainen, mutta SPY:lla oli helmikuussa vieläkin hiljaisempia päiviä (sama tilanne QQQ:lla). En itse seuraa tuota MVOLUSE, lähinnä USI:n tikkereitä.

Hiljainen volyymi ei estä kurssien nousua, sehän oli erittäin yleistä viime vuonna - noustiin pitkään ilman dippejä, vaikka volyymi oli todella pientä. Vain laskuun tarvitaan voimaa. Mutta kyllä se tässä sentimentissä tietysti laittaa merkille, kuten esim. siitä, että näitä uutisointeja ilmaantuu Twitteriin.
Jotain väsymistä tulee ennemmin tai myöhemmin, mutta mistään isommasta ennakoitavasta korjausliikkeestä en itse näe mitään merkkejä toistaiseksi. Päinvastoin, rotaatio on löytämässä teknoja uudelleen ostolistalle.

  • edit: laitoin aikaisemmin muistaakseni tämän megaphonen, nyt lähestytään ylärangea
28 tykkäystä


Mulla on selvästi tänään megaphone päivä :star_struck:

11 tykkäystä

Opiskelun puolelle menee mut mä olin ajatellu tota jotenkin näin ja kun kurssi ei enää jaksanu nousta viivan yli niin möin pois. Tarviiko tuo megaphonen alotus olla aina tarkemmin katsottu vai missä meni pieleen? Tässähän pitää seurata oisko hypättävä takaisin pcellin kelkkaan…

2 tykkäystä

Euroopassakin on ollut sen jälkeen kun DAX rikkoi ton 14200 meno vahvaa. Kerran käytettiin ottamassa tukea MA20stä mutta hyvää ostopainetta ja viime viikot on menty iloisesti ylösoäin. Nyt vähän jäähdytelty mutta ei näytä myyntihaluja olevan, ehkä tuossa on bull-flagia tekeillä(?). RSI on tosin päivätasolla jo aika yliostettu ja viikkotasollakin jo yli 70 joten pientä korjausta voisi olla tiedossa. Liukkarit tosin nousee kovaa vauhtia ja nappaa nopeasti kiinni jos pientä korjausta otetaan. EMA 50 alla ei olla oikeastaan käyty useampaan kuukauteen ja 20on myös tarjonnut monta kertaa hyvää tukea.

8 tykkäystä

Piirsin PCELL:in vain yleistilanteen näkökulman kautta, joten sun oma alaviiva on ihan yhtä hyvä treidimielessä. Itse en näitä linjaviivoja suoraan käytä stoppareihin vaan enemmänkin trendin muutosten tai tavoitteiden hahmottamiseen. “Price action is king” eli tuossakin tilanteessa tärkeät tukitasot on 211.8 ja 206.8

  • treidithän rakentuu jokaisen oman entryn perusteella, jossa myös target määritellään. Sun treidi oli varmasti ihan oikein asetettu, jos tuon linjan mukaan myit pois. Takaisinhan on aina helpompi ostaa, kuin pudota käsi veressä alaspäin
10 tykkäystä

DAX:illa on ehdottomasti daily bull flag voimassa ja näissä ATH-tilanteissa ei RSI:llä ole niin suurta merkitystä.

DAX:illa on minusta varaa laskea ema12-tasolle (noin 15000) ilman, että bulleilla on mitään hätää (HL 14425.6). Itse katselen näissä flag-tilanteissa usein fib 0.5 tasoa - kunhan sen yläpuolella pysytään, ollaan selkeästi hyvissä asemissa, jos bear volume ei ole kasvamaan päin. Silloinhan bear:ien bulletit on vähentymässä ja joutuvat ahtaalle, jos lasku on hiipumassa.

17 tykkäystä

Glaston tarjoaa mielenkiintoisen näköisen setupin. Koen että fundamenttipuoli tarjoaa aikalailla riskiä, mutta tekninen kuva on laittanut itseni ostamaan viimeisen noin viikon aikana.

Parhaimillaan nyt helppoja senttejä tai sitten false breakout.

4 tykkäystä

Nyt on kohtuullisen selkeä RSI Divergence tuntigraaffilla sekä S&P500:lla sekä Nasdaqissa. Itsellä nuo on melko hyvin osunut oikeaan, kun on tullut jompaa kumpaa shortattua.
Kuvassa Nasdaq

9 tykkäystä

ATH breakoutteihin sisältyy aina riski shorttauksessa, mutta ainahan stopparin voi asettaa tiukaksi. Teknot oli jo tekemässä breakdownia, mutta jälleen kerran sieltä noustiin ylös. Päivää on toki vielä jäljellä.

6 tykkäystä

Päivätasolla RSI alkaa olemaan aika korkealla myös. Viimeksi käyty korkeammalla syyskuussa ja kesäkuussa, joista molemmista saatiin n. -10% korjausliike. Viikkotason RSIkin rikkomassa 70ä ja lähestytään tuon megafonin yläreunaa. Vielä nousun viimeinen steppi ja sitten hakemaan vauhtia alempaa?

8 tykkäystä

Jep, mutta jonkinlainen reaktio alaspäin on näistä usein tullut. Toisinaan vain pari prosenttia jos on vahva nousutrendi. Oman ennustukseni mukaan reaktio tulee vasta 1-2 päivän sisällä.
Omassa Log scale pidemmän ajan graaffilla ollaan Nasdaqissa myös pyrkimässä yhtä porrasta ylemmäs.

3 tykkäystä

Jukka Lepikkö shorttasi S&P500:sta. Hän tosin ei taida juuri RSI Divergenceä käyttää. Itse en tällä kertaa shorttaa, vaan on muutama osake ostoslistalla, jos kurssi laskee sopivasti

4 tykkäystä


SP500 futu teki hetki sitten uuden ATH:n, ohessa nouseva 1H kanava. Treidaajat shorttaa ja longaa tyypillisesti vuoron perään futuureilla, jossa treidien pituus on tyypillisesti minuutteja pikemminkin kuin tunteja tai päiviä. Jos eilen otti swing shortin, niin lycka till.

  • heikkoudesta ei vielä toistaiseksi mitään merkkiä = tämä ei ole ennuste eikä statement, vaan tämän hetken havainto
  • RSI Divergence on tyypillisesti vain yksi signaali, harva sen perusteella pelkästään mitään päätöksiä tekee
19 tykkäystä

RSI Divergence on itselleni signaali jonka ilmaannuttua tutkin muita signaaleja. Tällä tavalla olen itse indeksien shorteissani voitolla.

Härkämäisenä scenaariona pidän sitä, että S&P500 futuurit nousevat vielä n. 1.3 % tuolle alla olevan kuvani tötterön rajalle. Samalla Nasdaqin futuurit tekevät uuden ATH ja ehkä käyvät 14000. Sitten kursseja alkaa väsyttämään eli puhti on poissa, jota myös RSI Divergence kuvaa.
Mutta toki aina toimitaan muuttuvien tilanteiden mukaan

10 tykkäystä

On hyvin yleistä, että jokaisella treidaajalla on omat työkalut ja strategiat - sehän onkin hienointa, että niin monella erilaisella jutulla voi saada treidauksesta tuottoa. Tervetuloa joukkoon ja laittele ihmeessä omia havaintoja - aktiiveja ei liikaa ole.

16 tykkäystä

Lähdin 1.5 vuotta sitten lähinnä swingtreidaamaan. Testasin itse koodaamalla softalla eri TA:n mittareiden toimivuutta, hieman testasi Ninjaa, PineScriptiä ja Zorroa mutta alusta asti omalla koodilla pystyi tekemään mitä vain.

Sain aikaan melko toimivan algoritmin ja sen pohjalta idea neuroverkkopohjaisesta algoritmistä.
Sitten tuli korona, jonka jälkeen sijoitukset onnistuivat niin kuin monella. Itse olen tyytyväinen, että kaikki 3 salkkua ovat tuottaneet yli 2 kertaa indeksin.

Nyt olen vaihtanut positiotreidaamiseen eli haen sopivia kasvuyhtiöitä sopivasti fundat huomioiden ja käytän TA:ta lähinnä ostojen ja myyntien ajoittamiseen. Hyvin harvoin enää edes shorttaan indeksiä.

Eli olen tuurijuoppo/-treidaaja ja siitäkin voin kirjoitella kuten Autonomisuudesta/AI:stä, eVTOL:sta, Lidarista, softakehityksestä ja muusta kiinnostavasta

Muuten EHangistä sain myös kesällä 2020 swingillä jotain tuottoja, josta juuri kirjoitin sinne ketjuun.

26 tykkäystä

PLUG golden pocket, 1D MA200, marras-joulukuun vastustaso ja kurssi leikkaavat. Näen tässä mahdollisen trendin käännepisteen :yum:

29 tykkäystä

PLUG:in ketjuun olinkin laittanut oman ostoaluetavoitteen (kuvan horisontaaliviivat)


Tuollainen quattro antaa aina vahvistusta sille, mitä bullit yrittää puolustaa (toki osa premarketissa).
Tilanteen voi laskea 15min TC:ksi, nyt odotellaan seuraavaksi samaa 1H:lle, jonka jälkeen voidaan vahvistaa 28.01 daily HL:ksi.

  • lisäys 15.4.
  • eipä tullut 1H TC:tä, vaan noustiin premarketissa ja laskettiin kohti eilistä HL:ää kohti, joka on heti huomenna testissä. Mikäli se menee rikki, seuraava tukitaso 25.70
20 tykkäystä

SPY ei ihan koskettanut megaphonen laitaa, joten hyvin voidaan vielä nousta ja puhkaista se rikki.
Nimittäin:

  • huomenna alkaa pankkien tulosten julkistukset ja ennakkofiilikset on, että hyviä tuloksia tulee ulos
  • sen myötä XLF noussee tekemään uuden ATH:n ja tämähän antaa koko markkinalle vahvistusta


Jotta markkinoiden rotaatio saisi vahvistusta, Russel2000 pitäisi nousta pitkästä daily konsolidaatioputkestaan irti ja tehdä 2310 breakout. Se sisältää paljon pienempiä regional pankkeja, joiden tuloksia tulee tipotellen.

Mikäli pankkien tulokset ei vakuuta, on selvä, että konsolidointivaihe käynnistyy samantien. Silloin on mielenkiintoista, pystyykö esim. XLI/XLC ja niiden yhtiöt vastustamaan laskua. Eka vaiheen Infrahankkeiden tukirahat on ainakin osittain niiden kohteena.

30 tykkäystä


Rotaatio midcappeihin on ainakin jossain määrin käynnissä.

10 tykkäystä