Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

@Otto_N Minun Sammon lisäys on aika pieni suhteessa position kokoon (+ 200 kpl, alkuperäinen positio 2000 kpl osaketta), enkä hae tässä suoranaisesti treidiä, lisäilen vaan pitkän salkun osaketta, johon uskon todella vankasti (keski)pitkällä tähtäimellä. TA:n puolesta kiinnitin itse vaan huomiota siihen, että on jo 1H ja 4H ylimyyty. 1D on myös melkein ylimyyty, mutta sitä en ottanut minään signaalina sikäli. Sampo on minulla pitkän aikavälin salkussa, isolla positiolla, oikeastaan omistaja-arvon luojana ja osinkokoneena, generoi ainakin jotain kassavirtaa Medifilmiin vuosittain, jos sitä ei veivata :slight_smile: Eli enemmän fundapuoleen perustuva osto nyt kyseessä, tasaista lisäilyä.
Itsellä ihan treidauksen puolesta tarkkailussa Nokia ja Outokumpu kumpaankaan en ole vielä pistänyt täyttä positiota kiinni :3

3 tykkäystä

Olen pikku hiljaa kasaillut pidempään salkkuun lisää defensiivisyyttä ja jatkoin käytännössä vain position lisäämistä. Ostin edellisen 36.50 ja nyt lähdin hakemaan tuosta double bottomista tukea ja ostin toisen samansuuruisen lisäerän. Jos tämä taso ei pidä, jatkan 34.42 tuen lähettyviltä.

5 tykkäystä

Kiitos molemmille vastauksista.

Itse harkitsin tänään ostoja, mutta stopparini olisi tullut näillä tasoille ja pahoin pelkään, että vielä voidaan laskea ja en nähnyt ostossa itselleni järkeä. Fundapuolelta ymmärrän Sammon ostot täysin.

Muutenkin olen laskenut osakepainojani. Ilmeisesti hyvin mennyt vuosi tähän saakka saa ylivarovaiseksi. Kun ensimmäinen vuosi “treidaajana” lähenee loppuaan ei viitsisi enää tässä vaiheessa munata :joy:

1 tykkäys

Ehdottomasti on järkevää hakea pohjaa suunnanvaihdoksesta. Itse olen vain arvioinut Sammon hintatason sellaiseksi, että suunnan vaihdon pitäisi kaiken järjen mukaan tapahtua näiltä tasoilta. Sen vuoksi ostan skaalaamalla, useina pieninä erinä, jolloin keskiarvohinta tulee riittävän alhaiseksi.
Sampo on sen tyyppinen osake taantumaa kohti mentäessä, että osingot alkavat kiinnostamaan ja sitä kohtaan voi yhtäkkiä löytyä paljonkin ostohalukkuutta, mitä lähemmäksi aletaan vuoden loppua kohti menemään.

7 tykkäystä

TA:n puoleltahan Sampo on ylimyyty 1H, 4H ja Daily.

5 tykkäystä

@DayTraderXL miten näät tällä hetkellä sp500 tekniseltä kannalta? Ollut shorttina ja toistaiseksi se on kannattanut. Onko mitään tekijöitä, jotka voisivat suuntaa muuttaa? Ainakin käsitin, että huomenna julkaistavat palvelualan indeksit voisivat olla ratkaiseva tekijä jatkolle.

SPX on edelleen viikkotasolla nousevassa trendissä ja MA200 yläpuolella. Se on vain noin 5% ATH:n alapuolella. Siinä mielessä ollaan vielä sellaisella tasolla, että daily-tason suunta voi muuttua nopeastikin. Ensi viikolla alkaa taas kauppaneuvottelut, joten siihen liittyviä tweettejä, uutisia ja haastatteluja alkaa tulla ulos päivittäin.

SPY Fibonacci 0.786 on tasolla 281.06 eli vain hieman viikkotason supportin 281.72 alapuolella. Näet vastaavat arvot SPX:llä, itse seuraan päivittäin kehitystä SPY:n kautta (treidattava ETF).
Mitä pidemmälle SPY laskee tästä tasosta, sitä todennäköisemmaksi käy tuon viikkotason supportin rikkoutuminen, joten pitää vaan tarkkaan seurata tilanteen kehittymistä. Daily-tason bear-volyymi on ollut suhteellisen voimakasta, mutta ei mitenkään poikkeuksellista, jos vertaat esim. elokuun alun pudotukseen. Mikäli bear-volyymi alkaa kasvamaan, minusta se on selkein indikaatio siitä, että isot instituutiot myy, eikä siirrä positiosta toiseen.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Hyvä muistutus tosiaan, että nuo kauppaneuvottelut voi vielä viedä suuntaan jos toiseen. Pitää tarkkaan seurata tilannetta :smile:

1 tykkäys

Kirjoittelen vähän jatkoa tänne tähän minun Kamux “treidiin”, kun yhtiötä täällä muutkin seurailleet TA näkökulmasta.

Tänään sitten päästiin tuon 5,44 yli (close) ja katsotaan miten jatkuu. Oma näkemys edelleen bullish, mutta siitäkin huolimatta hieman kotiutin voittoja @5,48. Lähinnä huolestuttaa se, kun tässä on ollut nyt hyvä pöhinä, niin kuinka pitkälle se kantaa. Lyhyellä tähtäimellä alkaa olla myös yliostettu. Itse haen kylläkin tästä viikkojen treidiä, joten en ole siinä mielessä huolissäni. Odotukset ovat myös hyvät loppuvuodelle ja uskon pöhinän kannattelevan kurssia ainakin Q3 saakka. Itse tuskin menen tulokseen tällä painolla (26%)

Muutoin Kamux on kyllä tällaisen sentimentti sijoittajan unelmakohde.

  1. Ensin ei kiinnosta ketään
  2. Tulee joku katalyytti miksi alkaa kiinostamaan. (rahastot myy, alkaa pieni pöhinä)
  3. Tulee kirjoituksia yhtiöstä
  4. Kurssi nousee
  5. Mitä minä sanoin?
  6. Joko juna meni jo?

Vähän vastaavahan nähtiin aikasemmin Harviassa, jota arvostettiin lähinnä rakennusyhtiön kertoimilla kunnes huomattiin ettei se ole rakennusyhtiö.

PS. Pahoittelut fundahöpinästä tähän ketjuun.

3 tykkäystä


TA:n näkökulmasta, kohde on päässyt päivätasolla nousevaan trendiin tuosta 5e tasosta. HL oli 5.34 ja tänään puhkaisi aikaisemman LH:n 5.60.

Mutta vaihtomäärä pysyy edelleen alhaisena. TA:ssa pitää seurata myös volyymia. Tämän vuoden isot ostopiikit on olleet 21.1. (suurinpiirtein nykyhinnan tasolla) ja 15.3. (ollaan selvästi tämän hintatason alapuolella). Nämä ostajat eivät siis ole vielä varsinaisesti plussalla, jos ovat edelleen omistajina.
Päivätasolla noustiin MA200 yläpuolelle (bullish).

Viikkotasolla odotellaan HL:n syntymistä, koska tuosta 5e tasosta on noustu ilman konsolidoitumista. Päivätasolla ollaan edelleen yliostettuna, joten sen puolesta hinta jäähtyy ennen pitkää. Sitä odotellessa…

6 tykkäystä


Esimerkki ns. “Parabolic move” trendistä. Piirsin käyrän vain havannoimaan liikettä ja sen suuntaa.
Hintataso hakeutuu nyt lähemmäksi normaalia arvostusta, odotusarvot putoaa myyntilukujen yms. fundatietojen perusteella. Daily RSI 32.39, joten lähestytään ylimyyntiä sen puolesta.

4 tykkäystä

Kyllä ja tässäkin on hyvä hieman seurata, että ostolaidalla härää useampi toimija juurikin koska vaihto on pientä.

Itse seurailen jos/kun lähestytään Inderesin ostohintaa miten volyymi ja hinta käyttäytyy. Lisäksi tässä on tietävästi muutama NONero hieman isommalla siivulla. ( Kyllönen, Mäkinen, Pyysing)
Tosin herrat on senverta kokeneita ja uskon, että mahdolliset kevennykset tehdään fiksusti, eikä tässä sentimentissä tule kurssiin juuri painetta.

Meinasitko daytrader jaksaa q3 yli? Ei tarvii vastata toki.
Itse ajattelin toistaiseksi roikkua kyydissä ja olettaisi ihan hyvän menon jatkuvan.
Mulla ihan merkittävä kohde ja ns. Pitkässä salkussa.

Jos viittasit mainitsemaani Mäkiseen taitaa tämä ”meidän” daytrader olla eri henkilö :sunglasses:

En tiedä sitten onko @DayTraderXL tässä positiota.

3 tykkäystä

Onko näin?

Itsellä ei ole positiota vielä, vasta seurannassa. Olen tässä sentimentissä varovainen longien suhteen, varsinkin näiden vähemmän vaihdettavien, joista on vaikeampi nopeasti päästä eroon, jos tarvetta. Jos siis vähän isompi positio hallussa.

2 tykkäystä

Jep, en ole tosiaankaan Mäkinen, olen tästä joskus aikaisemmin jo maininnut :crazy_face:

1 tykkäys

Ok my bad.

1 tykkäys

Tämä oli itselleni hyvää oppia mihin mittasuhteisiin hype voi nousta. Itse aliarvoin sen reilusti ja möin omat Remedyt jo 9-10€ tasoille. Oma skenaario oli, että julkaisu päivä on markkinoilla tiedossa niin miksi hinta nousisi juuri ennen sitä. Olisi pitänyt vain holdata aina siihen saakka. buy the rumor sell the fact

En siis halua ottaa kantaa siihen mikä olisi Remedyn oikea hinta.
Oma stragia on vain, että muodostan jonkun skenaarion, määrittelen riskin/tuoton sekä ajan missä tuottoon pitäisi päästä ja tässäkin tapauksessa olin liian hätäinen

1 tykkäys

Ei kuulu ehkä tähän ketjuun, mutta mitä tapahtui Tikkurilalle ja Scanfilille kaupankäyntiajan ulkopuolella 18.32? Täällä ehkä kuitenkin seurataan poikkeamia tavallista tarkemmin :slight_smile: