Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Muuten kyllä, mutta ehti pudota bear flagin puolelle. Tuosta on aika pitkä matka nousta yli noiden kupin reunojen ja jatkaa nousua. Vaarana on konsolidoituminen, mutta ihan seurattava kohde - kovatkin nousut on aina mahdollisia.

15 tykkäystä


12H TC (down) olisi merkittävä suunnanvaihto toteutuessaan. Vielä hieman ennenaikaista arvioida, avauksen 1h ratkaisee paljon.

10 tykkäystä


AAPL, markkinoiden mahdollinen alavire on kytköksissä vahvasti tähän ja Microsoftiin. Premarketissa ollaan daily ema12 tasolla ja sen breakdown olisi eka signaali.

10 tykkäystä

Tässä on kirjoitus TA:sta, joka kuvastaa hyvin ajatusmaailmaani vuosien varrelta, miten olen oppinut suhtautumaan asiaan. Aloittaessani täällä sain vastaani aika paljon vähättelyä ja irvistelyä, mutta päätin, etten luovuta helpolla. Pikku hiljaa täälläkin asenteet alkoi muodostumaan myönteisemmiksi ja koin, että näillä minun jorinoillani on jotain merkitystä.

Jossain vaiheessa kommentoin sitä vastaan, että treidaamisen ainoa päämäärä olisi vain markkinoiden biittaaminen tai miljonääriksi tuleminen. Olen eri mieltä. Jos joku pystyy tällä elantonsa tekemään tai sitä tukemaan vaikka ylimääräisenä tulonlähteenä, ollaan jo saavutettu paljon.

Teknisessä mielessä nostan yhden usecasen esille, johon itse törmään omassa toiminnassani aina tämän tästä. Kohde, johon olen perehtynyt huolellisesti ja johon päätän lähteä skaalaamaan 3-5 lisäoston/myynnin kautta. Olen varautunut, että aloitus ei onnistu. Nämähän helposti johtaa bagholderiksi falling knife kohteeseen. Olen aina kuitenkin varautunut tulemaan ulos treidistä, jos olosuhteet muuttuu ensimmäisen tai toisen oston jälkeen - fundauutisia, volume kasvaa enemmän kuin olen olettanut, markkinat kääntyy vastaan oman treidin suuntaa jne. Mutta se olennaisin kokemuksen tuoma lisävoima on se, että loput ostot/myynnit tapahtuu ennalta määritellyn rangen ja steppien sisällä. Jos näin ei ole, niin tulen ulos, enkä myöskään jatka, tapahtui kehitykselle mitä tahansa (perään juokseminen harvoin kannattaa, edes naisten). Lasken aina treidin epäonnistuneeksi, jos joudun 3/5 ostoa/myyntiä tekemään. Tämän jälkeen ainoa pyrkimys on breakeven tulokseen, mikäli kehitys kääntyy suotuisaksi. Aina ei siis pidä tavoitella profittia ja huonohkon treidin kääntäminen breakeveniin on aina itselleni voitto. Tämä toimintamalli soveltuu ainoastaan niille, joilla vatsahapotus on kovettunut kokemuksen kautta. Yleinen hyvä sääntö on, että pidä tappiot pienenä.

84 tykkäystä

Hyvä kirjoitus, allekirjoitan täysin! Varsinkin tässä nykyisessä choppy markkinassa TA:n ymmãrtäminen on välttämätöntä. Trendaavat markkinat saivat monet uskomaan Warren Buffetin höpötyksiin ikuisen holdauksen ylivoimaisuudesta.

19 tykkäystä

Vähän ketjun aiheen ohi mutta olisiko terve -5% korjaus Applella vastassa?

15 tykkäystä

Hyvä nosto, APPL ja MFST ratkaisee paljon - mutta konservatiivinen shorttaaja reakoi, ei ennakoi. 1h downtrend followed by 1d naulaa heikkouden. En lähtisi markkinabullia vastaan tappelemaan.

10 tykkäystä

Investor AB B kolkuttelee edellisiä huippuja. Miten näette teknisesti? Onko joku breakoutti tulossa? Vähän reilu vuosi sitten paukuttelin aika kovasti A:ta mäkeen näiltä tasoilta. Rakenteleeko vain osinko kiimaa? (Osinko 4.5) Viikkokartalla negatiivinen divergenssi RSI.

2 tykkäystä


Kyllähän INVE_B on sen näköinen, että ATH on näköpiirissä (daily,weekly,monthly up trend).

17 tykkäystä


Ennakoi daily down trendiä, mutta muuten mielenkiintoinen kommentti bullilta, ennen osaria

10 tykkäystä

Luulisi volan lisääntyvän, kun on 0dtes ja one day VIX - alkaa olemaan hätäisen hommia

7 tykkäystä


Aika raju markkinoiden vastaanotto, mutta kannattaa ottaa rauhallisesti - on mahdoton tietää, mistä pohjat löytyy - yhtiö/tuotteet on hyviä, mutta pienetkin säröt tulevaisuuden näkymissä on myrkkyä korkeille kertoimille.

14 tykkäystä


TSLA putosi gap fill alueelle

19 tykkäystä

Isommassa kuvassa Teslassa on näkyvissä useamman vuoden ajalle osuva pää-hartia-kuvio.

The bigger the top the bigger the drop.
Laskutrendi jatkunee vielä pitkään ja sadan dollarin taso voi olla edessä (taas) aika pian.

5 tykkäystä

Valitan puhelimella piirrettyä kuvaa jossa oli vaikea saada tarkasti viivoja oikeaan kohtaan piirrettyä. Mutta tässä lienee tarkoittamasi Teslan pidemmän ajan H&S kuukausikynttilöillä. Vaikka kuvio sinänsä on pätevän oloinen, niin minua rassaa se että tämän mukainen target olisi lievästi negatiivinen eli toteutuessaan tarkoittaisi konkurssia, ja se on asia jota TA ei voi ennustaa. Muutenkin näin pitkän ajan muodostunut kuvio on huono, koska fundapuolelta tulevat uutiset särkevät teknisen analyysin kuvioiden toimivuuden helposti. Ja tässä jos missä on aikaa fundan liikutella kurssia todennäköisemmin kuin TA-kuvion.

13 tykkäystä

5 tykkäystä


XLF:n perusteella voisi ennustaa, että viikonloppuna on FRC:lle niitattu ratkaisu.
Seuraavaksi käsittelyssä kiinteistömarkkinat ja niiden lainoitukset, 5.6T kokoinen kakku - onko kermat vielä syötäviä?

5 tykkäystä

Kuten arvelin, mistähän rahat😎

12 tykkäystä

BridgeBio Pharmassa mielenkiintoinen triangle pattern. Shortti sisään maanantaina jos breikkaa alle 14.

Alaspäin liikettä ennustaa myös TTM_Squeeze (alin histogrammi). Punaisien pisteiden aikana ollaan squeezessa (=Bollinger Bandsit menee Keltner channelin sisään), ja kun palataan vihreisiin pisteisiin (edellisen breakout), nähdään usein voimakas liike histogrammin osoittamaan suuntaan mikä monesti kestää jopa 8-10 naksua.

Vastaavasti toki, jos nousu jatkuu ensi viikolla ja breikataan yläreuna niin sitten onkin mahdollinen longin paikka… :). Toki nyt häätyy olla varpaillaan tän kans koska torstaina on osaripäivä, mikä mahdollisesti tarkoittaa koko kuvion särkymistä kun funda jyrää.

Hourly chartissa nähtiin muutama tunti takaperin niinikään LH ja nyt squeezessa (josta voi lähteä kumpaan suuntaan tahansa vielä).

4 tykkäystä


NOKIA on pudonnut pitkän aikavälin vähänvaihdetulle alueelle, joten bearien näkökulmasta on aika tyhjäalue aina 3.47 tasolle saakka.

24 tykkäystä