Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Suoran piirtäminenkin voi auttaa. Laskutrendissä nuo viivan kosketukset on hyviä shorttauspaikkoja. Ostaahan tätä ei missään nimessä kannata, eikä holdata, koska sekin raha voisi muualla tehdä tuottoa.

Perusajatuksena haluaisin herätellä vaihteeksi lukijoita, miksi pitää väkisin yrittää jotain, joka ei toimi (eli taistella laskutrendiä vastaan tai olla uhriutunut fatalisti “katon nyt loppuun asti tämän”)? Ns. helppojakin sijoituksia on olemassa.

29 tykkäystä

Vuoden kultua jos ollaan vielä trendiviivan vasemmalla puolella niin hinta silloin parhaimmillaan 5-6 euron paikkeilla :slight_smile:

Konecranesilla on meno ollut mukavan toistuvaa syklistä siniaaltoa viimeiset vajaa 20 vuotta…
Nyt lähdettiin keulimaan pois kanavasta kohtuu räikeän divergenssin kera niin nähtäväksi jää onko tälläkertaa toisin

1 tykkäys

NESTE NESTE Corporation

Päivitystä Neste, eli suurempi tukialue alkaa nyky tasolta(13,85€) ja vahva tukialue löytyy yllä mainitussa 13,575€ - 13.25€, POC eli Point Of Control on 12.425€ mikä tarkoittaa käytännössä tukialuetta jota pidän Rock bottom tasona ja en usko menevän sen alle tuli mitä tuli jos kuvitellaan perus asioiden olevan kunnossa eikä mitään rikollista tai väärinkäytöksiä ole :slight_smile:

Lähestyttäessä 13.50€ aluetta vastus kasvaa (todella paljon) alaspäin mentäessä aina tuohon POC (12.42€) tasoon asti.

Volume profilella katsottuna tuki ja vastustasot/alueet on vahvoja tasoja ja itse pidän niistä katsottuna yhdistämällä kynttilöiden muodostamat tukialueet, ne on vahvempia kuin pelkästään kynttilöistä katsottuna.

Edit.
Käyttäkää Fibonacci tasoja etsiessä paikkaa mistä lisäillä tai poistua, riippuen Time frame :sta kohdistus lähiajan korkeimpaan huippuun ja pohjaan + kohdistus tarkastamalla graafista onko niissä mitään järkeä.
Tämmöinen putoava puukko on vähän hankala kun ei ole järkeviä huippuja ja pohjia niin joutuu menemään ajassa paljon taaksepäin mutta sitten kannattaa lisätä Volume Profile työkalu helpottamaan tasojen löytämistä, ja eikun onnea ongintaan :+1:
Tuota 30.8 2024 olevaa huippua(22.14€) voi hyvin käyttää huippuna Fibolle.

25 tykkäystä

Thule kuristuu kapeaan tunneliin. Lähteekö ylös?

Ohessa on oma breadth bot, joka mittaa/arvioi koko markkinan (NYSE/NASDAQ) kaikkia nousevia ja laskevia osakkeita sekä niiden vahvuutta reaaliajassa. Se hyödyntää mm. useita breadth indikaattoreita, osakkeiden volumea ja käytän tuota haistelemaan kokonaismarkkinan ”momentumia” ja liikkeitä, sekä tietysti pohjaongintaan. Pari päivää sitten botti antoi ostosignaalin ja uskoisin, että aika vastaavilla parametreillä operoivia botteja on markkina täynnä. Kyseessä on yksi lukuisista työkaluista, joilla voi arvioida markkinan todennäköistä suuntaa ja tämä on ollut yksi selkeimmistä pidemmällä timeframella. Varsinkin nykyisessä nousumarkkinassa dippien ostaminen on ollut suht suoraviivaista, mutta laskumarkkinassa käytän hieman eri asetuksia ja tekniikoita.

22 tykkäystä

Kertoo paljon, minkälainen päivä on avautumassa US:ssa.

6 tykkäystä

Aamuyön lasku oli minusta se suunta, mihin kuvittelin DAX:in menevän Trumpin voiton myötä. Erikoinen reaktio sitä vasten, katselen kyllä shorttimahdollisuutta, mutta toki pitää olla varovainen. Reaktiot voi näissä tilanteissa olla päinvastaisia, kuin itse ajattelee.

18 tykkäystä

Ja tähän Nesteeseen päivitys.

Nyt osuu trendin alalaitaan, tai siis sen ylempään viivaan.

11 tykkäystä

“Look to the left”

Vuoden 2017 loka-marraskuun tienoilta löytyy supply, jos haluaa etsiä holdaajia, joilla on ostoja tämän kurssialueen sisällä. Alalaita on 12.83 ja sen jälkeen onkin pystysuoranousu, jossa on ennakoitu osaria 9.8 tasolta saakka. En osaa sanoa, olisiko nämä merkityksellisiä tänä päivänä.
Itse luulen, että jotkut instikat vaan myy tasaisesti salkkujaan tyhjäksi, jonka jälkeen pohjat löytyy.

23 tykkäystä

Huomenna Fedin kokousrapsa tulee ulos. US10Y noussut rajusti tänään, pitkän nousun päätteeksi. Inflaatioennuste tämän perusteella on huono. Jääkö koronlasku väliin, kun talousuutiset on olleet vahvoja?

6 tykkäystä

TSLA tekee isoa nousua, Musk&Trump ilmeisesti sopineet, että Tax Credit lopetetaan.
Volkkariin VOW3 (dividend adjusted) kurssikehitys on kyllä surkeaa katseltavaa, ollaan vuoden 2020 monthly-tukialueen alalaidalla, jonka jälkeen on nopea nousupiikki 52.56 tasosta sille tasolle.

5 tykkäystä

NQ 15min rising wedgen voi hahmottaa - ylälaitaan törmääminen voisi lopettaa nousun tältä päivältä.

3 tykkäystä

Muutama gäppi jäänyt täytettäväksi. Noi punaiset viivat ovat päivän POCkeja joita tavataan myös hakea

1 tykkäys

Tämä on myös hyvin todennäköistä, mutta eikös ulkkareiden omistukset ollut jo aiemmin aika paljon supistuneet :thinking:, voi kun muistaisin kuka laittoi graafia omistusten supistumisesta, vink vink se joka aiemmin julkaisi sen graafin viitsititkö uudelleen tyrkätä sen tämän hetkisen tilanteen.
Ulkomaisilla instikoilla kun on tapana työntää hinnasta välittämättä rivit tyhjäksi, minkä tavallaan ymmärtää kun määrät on suuria eikä malttia ole nimeksikään :grinning: .

Tuo POC 12.42€ pidemmältä ajalta voisi olla hyvinkin se pohja mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmaa :slight_smile: , loogisesti ajateltuna vanhat merkittävät omistajat jotka luottavat ja uskovat Nesteen kykyyn pärjätä kilpailussa nyt ja tulevaisuudessa puolustavat positioitaan ja lisäilevät tilaisuuden tullen näillä edullisilla hinnoilla ja tulevaisuuden arvonnousun toivossa.

Jos mietitään mikä muuttunut itse yhtiössä parissa vuodessa niin merkittävästi että osakkeen hinta on näillä tasoilla, siis itse yhtiön omassa tekemisessä.
Itse en keksi syytä, minusta tämä johtuu ulkoisista tekijöistä, Neste tekee sen mitä hyvin osaa ja muuta ei voi kuin odottaa että markkina alkaa vetämään ja katteet ovat kohtuullisilla tasoilla ja liiketoiminta on taas kannattavaa myös osakkeenomistajan näkökulmasta, näillä hetkillä niitä puskureita tarvitaan että päästään taas terveille markkinoille.

Tuo Trumpin valinnan vaikutus oli aika yllätys osakkeeseen -10% päivässä, voidaan kysyä onko se perusteltua :thinking: no ei varmasti ole jos minulta kysytään.

Koitetaan kestää vielä hetki, ensi vuosi näyttää miten käy itse annan aikaa vielä vuoden, jos uusiutuvat ei lähde vetämään lähtee Neste vetämään minun salkusta :grin:

4 tykkäystä

TYRES Nokian Tyres

Nokian renkaiden tilanne eli oik. kuvassa muodostumassa viikko graafilla käännekynttilä, minun silmään näyttää toistaiseksi että shortteja ostellaan tai joku avaa suurempaa positiota (instituutiot).

Vastustaso on 7.882 tällä hetkellä ja sen jälkeen on useampia mutta merkittävä ensimmäinen vastustaso on tuo 7.882€ ja trendi muutosta yritetään 2H graafilla, se mitä kannattaa seurata on tuo volumen kehitys ja trendin käänne pienemmillä time frameilla tässä on minun mielestäni kelpopaikka hypätä kyytiin, itse olen rakennellut positiota hetken ja jatkan sitä myös, tälläinen tilanne kun puhutaan käänneyhtiöstä vaatii kärsivällisyyttä ja volatiliteettiä ei pidä pelätä, kuten graafeista näkyy vola on suurta. (johtuen Shorttitalojen uudelleen positioitumisesta mahdollisesti, minun mielipide)
Noita viikko kynttilöitä (pitkä häntä kertoo että laskut/suuremmat myynnit on ostettu nopeasti takaisin) kun vertaa aiempiin käännekohtiin niin voi havaita saman nyt tapahtuvan ja seuratkaa vaihto määriä niistä tulee infoa koska tehdään suurempia liikkuja.

Hinta voi nousta nopestikkin koska suuret osakkeen shortti määrät on ostettava joskus joka tapauksessa takaisin ja mistä riittävä määrä osakkeita kun vaikuttaa välillä olevan likviditeetti ongelmia olevan kun laidat on nopeasti tyhjät aika pienilläkin määrillä kaupanteossa ja sillä shortit saa painettua hintaa haluamaansa tasoon.

Tämä on mielestäni yksi parhaista Helsingin pörssin yhtiöistä tuotto-odotus mielessä lähiajalle jos vain osaa olla kärsivällinen ja siksi positio kannattaakin tehdä erissä koska volatiliteetti on suurta. Onnistuessaan tehtaiden ylös ajossa ja kapasiteetin nostossa (mitä nopeammin sitä nopeammin) tästä voi kehkeytyä hieno tarina, itse uskon tähän tarinaan kovasti ja siksi rakentelen positiota.

Itsellä on renkaiden osakkeesta tällaiset ajatukset ja tekninen kuva näyttää tältä minun silmään, toki on teknisessä mielessä asioita joita en kirjaa ymmärtämisen helpottamiseksi ja muutenkin yritän selittää aina graafia siinä muodossa että olisi helpompaa ymmärtää kokemattomankin.

Disclaimer Ei sijoitus suositus.
Jokainen tekee itse sijoitus päätöksen.

19 tykkäystä

oma näkymä on karhuisampi, kaksi viikkoa sitten murtauduttiin vihreästä nousukanavasta punaisen laskukanavan yläsupportille, eli vuoden takaisiin tasoihin. Huhtikuun huippujen jälkeen lower high ja lower low
edit: niin ja tietenkin karhuflägi dailylla

3 tykkäystä

TA:ssa on tärkeää oppia näkemään aina se taustalla oleva isompi kuva, mikä ohjaa kehitystä eteenpäin. Weekly kertoo minusta hienosti vuoden ajalta, miten range on edennyt. Siitä on nähtävissä “tightning range (EQ) = tiukentuva kurssialue” sillä poikkeuksella, että edellinen HL rikottiin ohuesti. Sen voi kuitenkin nähdä myös double bottomina, jos nousu jatkuu.

Tämän perusteella VOISI ennustaa, että nousu jatkuisi 8.5 tasolle ja siitä kohti 8.0 tasoa, jolloin lopulta nähtäisiin, kumpaan suuntaan kehitys purkaantuu. Jos tätä peilaa fundapuoleen, niin sehän sopii oikein hyvin siihen, että ollaan menossa kohti Romanian tehtaan käynnistymistä ja nähdään, miten sieltä onnistutaan myynnin käynnistymisenä EU-alueelle.

Lyhyellä aikajänteellä tietysti tässä tarjoutuu day trade/swing trade -mahdollisuuksia, joita on helpohko hyödyntää.

• edit: unohtui sanoa, että itselleni 7.42 (kelt.viiva) on “line on the sand” - breakdown ja todnäk valutaan isommin alas ja em. ajattelumalli pitänee heittää roskiin
14 tykkäystä

Nimenomaan suurempi kuva aina ekana lukipa graafia missä tarkoituksessa vain ja millä aika välillä vain. Trendin hahmotus on aina helpompaa suuremmasta pienempään.

2 tykkäystä

Tämä on mahdollista mutta silloin mielestäni myös fundan pitää pettää, nykytiedon valossa kaikki on ok ja tehtaiden ylös ajo menee suunnitellusti eteenpäin.