Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Monesti on ollut itsellä mielessä, että vähintään yhtä hyödyllistä olisi julkistaa tavoitehinnat sen pahimman skenaarion mukaisesti. Analyytikkojen tavoitehintojen asetannat vaihtelee aikajänteenkin mukaan, mutta ainahan ne on katsottu sen positiivisen näkökulman kautta. Mutta koska sehän olisi markkinahäiriköintiä, sitä ei normaalipalveluna tehdä. Sellainen on kuitenkin hyvä tehdä itse (sijoitussuunnitelman stoploss).

3 tykkäystä

Totta, varsinkin aloittelevaa sijoittajaa nuo tavoitehinnat voivat johtaa pahasti harhaan, harvan yhtiön taival kun on pelkkää voittokulkua. Myös vain yhden tai kahden analyytikon seuraamien yhtiöiden tavoitehinnat sisältävät usein paljon spekulaatiota. Myös Inderes-efekti on joissakin osakkeissa merkittävä, vaikka pitää samalla antaa tunnustus monista oikeaan osuneista analyyseista ja mallisalkun track recordista.

Lisäys:Kamuxin listautumishinta taisi muuten olla yli 7 euroa, muistaako kukaan tarkkaa lukemaa?

1 tykkäys

En muista varmaksi, mutta googlasin.
Keväältä 2017 Kauppalehden mukaan “Lopullinen merkintähinta on 7,20 euroa osakkeelta.”

3 tykkäystä

Eli annissa merkinneet ovat kohta kuivilla!

5 tykkäystä

Tämähän on joillekin myynnin paikka, kun pyyhitään hikeä otsalta ja ollaan tyytyväisiä, että saatiin omat pois :slight_smile:

6 tykkäystä


Mitkäs on teidän mietteet Nokiasta tällä hetkellä? Omaan silmään näyttää performanssi todella heikolta edelleen, 1H MACD on bearish, ja 15 min tasolla EMA4 toimii jälleen resistanssina. Tuo 4H EQ:n viimeisin LH 3,2865€ ja HL 3,1890€ ovat tasot joita tulen itse ainakin seuraamaan silmä kovana. Täytyy muistaa, että weekly- ja monthly-tason LL ei ole vielä löytynyt, päivätasolla LL 3,1670€. Jos samankaltainen pattern toistuu 4H-tasolla kuin tuossa 3,1890€ HL:ää ennen, että EMA4:ää ei millään saada breikattua, niin bearish EQ breakout on mahdollinen :confused: 1H RSI on myös jäähtynyt aivan täysin, ei ole lähelläkään OS vielä.

Toisaalta, mikäli kurssi ei käänny reiluun laskuun vielä tästä päivätasolla, niin 1D MACD tekee todennäköisesti bull-crossin.
Niin kauan kuin 4H EQ:n breakoutista ei ole selvyyttä, niin olen hyvin skeptinen Nokian mahdollisen nousun kannalta, ja ylempien timeframejen RSI:n OS-bouncesta.

2 tykkäystä

Tähän vanhaan viestiin palatakseni, aika painaa exitti-nappulaa. Hyvät keski-pitkät tuotot ja riskit poijes. Sen verran resistanssia alkaa olemaan tuolla alueella missä nyt hiippaillaan.

(vanha postaus)

2 tykkäystä

Hyviä pointteja Johannes.

Itse ostin tänään pohjien läheltä eka position, jolle laitan stopparin 3.15
Lasken puhtaasti enemmänkin kahden asian varaan - sentimentti on jo pohjaan painettu, enkä usko enää mihinkään isoihin negatiivisiin uutisiin. Päinvastoin on fiilis, että tulee jotain positiivista seuraavaksi. 5G on saanut paljon uutistilaa eikä Nokia ole pelattu pois vielä ykkösketjusta, vaikka erkkarit on vähän heikossa hapessa lavassa.


Toinen on bear-volyymin lasku.

Positio on sen verran pieni, että Risk&Reward on laskettu positiiviseksi. Lisään daily EQ-breikistä 3.3140.

5 tykkäystä

Otit näköjään 2% tappiovarauksen tuolla stop lossilla, mutta et varmaan isoissa treideissä niin paljon ole valmis häviämään vai riippuuko siitä, onko myös mahdollinen voitto sitä luokkaa, että kannattaa riskeerata!? Itsellä juurikin tuon stop lossin tappioprosentin hyväksyminen tuottaa ongelmia ja olen säätänyt sen hyvin tiukaksi seurauksella, että hyvin usein se laukeaa. Tähän tuskin mitään hyvää neuvoa on olemassa, koska tappionsieto on meillä jokaisella yksilöllinen. Tänään Kamuxissa en asetellut mitään stoppeja, koska seurasin koko ajan tilannetta ja olin valmis hyväksymään isomman tappion aikaisemman voitollisen treidin takia. Harvoin kuitenkaan pystyn intensiivisesti seuraamaan kurssia koko ajan, joten tilanteessani tuo stop loss on kyllä usein tarpeen. Mutta kuten aikaisemmin todettu, en taida olla oikein treidaaja luonteeltani :slight_smile:

2 tykkäystä

Kyllä. R&R on laskettu 1/2:lla (stoploss/exit 3.35), mikä on hyväksyttävä, kun kyseessä aloituspositio. Oletan kurssin pystyvän rikkomaan LH 3.3490.
Oma tyyli on se, että skaalaan sisään ja ulos. Sen vuoksi ei ole niin suuri tarve asettaa stopparia kireäksi, jos näen, että pystyn helposti kasvattamaan positiota, jos nousu alkaa.
Lähes aina haen käännekohtaa, mutta olen pitkään odottanut, että Nokia tekisi riittävän ison dropin, jotta sitä voisi yrittää lähteä kasvattamaan.
En kuitenkaan lisää, jos lähdetään laskemaan hitaasti alas, saatan jopa myydä ennen stopparia pois säästääkseni hiukan.

3 tykkäystä

Huh, mikä tuloskausi :astonished:

Itselläni mennyt ihan hyvin. Onnistumisia tuli Raisiossa, Tokmannissa, Constissa sekä Marimekossa. Marimekko oli ainut missä menin osariin laput salkussa. Muihin reagoin vasta kun tieto tuli markkinoille.

Varsinkin Raisioon olen tyytyväinen. En ollut perehtynyt yhtiöön ollenkaan, hyvä jos tiesin mitä tekevät :sweat_smile: Omaksuin kuitenkin raportin tiedot nopeasti, vilkaisu TA:n puolelle ja ostopäätös oli tehty.

Täysiä mokia tuli Robitissa ja Lehdossa. Niissä kaikki virheet mitä voi vaan tehdä ja paljon jäi opittavaa. Suurimpana että vaikka treidaa pitäisi olla kärsivällisyyttä. Toisaalta pitäisi uskaltaa toimia vielä rohkeammin, kun näkee paikan. Tästä esimerkkinä vaikka Caverion.

All in all, ihan hyvää tekemistä. Pitää kuitenkin muistaa pitää myös tämä @Acumenin twiitti mielessä. Hyvää viikonloppua

5 tykkäystä


Nokialla tulossa 4H EQ bearish breakout :cold_face:

3 tykkäystä

Vieläkö niitä :bear::bear::bear: riittää?
Ja seuraava tukitaso?

1 tykkäys

Siltä näyttää. Ei tosin vielä olla suljettu EQ:n alalaidan alapuolelle 4H-tasolla, se nähdään noin tunnin kuluttua, että tapahtuuko se. Sitä seuraava tukitaso olisi LL 3,1670€, se jos alitetaan niin seuraava olisi psykologinen 3,000€.

Markkina hyörii Nokian ympärillä:

5 tykkäystä

Päiväkynttilä taisi kuitenkin sulkea alimpaan arvoonsa yli kuuteen vuoteen?
Jos nyt pikavilkaisulla oikein katsoin.

1 tykkäys

Saattaa olla näin, mutta ollaan silti edelleen pohjien (LL) 3,1670€ yläpuolella. Siitä en ole katsonut kuinka alhainen arvo on vs. edellisvuosien arvot, mutta veikkaisin juuri mainitsemaasi yli kuutta vuotta!

29.10. tehtiin 3.1670 - en ainakaan itse noteeraa close-arvoja erikseen.

1 tykkäys

Sry, my bad, nimenomaan suljettiin alimpaan arvoon, niin kuin @Pika-Sissi sanoit, oikeassa olet!

1 tykkäys


Heti kun yleinen sentimentti heikkenee, se näkyy voimakkaasti Wärressä.
Vuoden pohjiin matkaa enää 2.5%.

6 tykkäystä