Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Tämä on valitettavasti shorttaajan näkökulma - piiitkä down trend, joka hakee pohjia.
Viikkotasolla low 2.160 on jo vahva ja mikäli se rikottaisiin uudestaan, se antaisi shorteille valtavasti lisää pelivaraa.

Sen vuoksi itse itse toivoisin swing-treidaajana pikemminkin sitä, että nuo pohjat pitää ja hakisin entryä läheltä edellistä higher low:ta, joka tässä tilanteessa on 2.540.


Tämä olisi minulle ideaalitilanne - saisin stopparin lähelle (pieni tappio mahdollisuus, suuri voiton tilaisuus). Sanoisin, että shortit alkavat huolestumaan vasta 3.120 LH:n rikkoontumisessa ja silloinkin kyse voi olla vasta siitä, että koveeraavat vain osan positioistaan. Niillä on hyvin todennäköisesti avg price niin korkea, että pelivaraa on myös paljon (heillä on usein hyvin tarkat tiedot markkinoista, rosterin osalta tässä tilanteessa).

2 tykkäystä
  1. Itse käytän ihan TW:n perus Fib Tracementtiä. Settings-kohdasta pääset muuttamaan aika hyvin erilaisia asetuksia. esim. noita tasojen arvoja yli 1:sen:
  2. Sanoisin omalla kokemuksella niin, että TA antaa sinulle riittävästi aina tietoa kohteesta, mutta mitä lyhyempi aikajänne treidilläsi on, sitä vaarallisemmaksi asia käy. Jos esim. skalppaat lyhyttä ylimyyntitilannetta 1min-2min-5min aikajänteellä, niin mikäli vaihtomäärät on pieniä, myös manipuloinnin mahdollisuus kasvaa. Samoin tyypillisesti näillä senttiosakkeilla näkee nopeita nousupurskeita, jotka sitten myös nopeasti palautuvat lähtötasolleen. Pitää aina katsoa kauaksi historiaan kohdetta, jotta näkee, millaisia tilanteita matkalle sisältyy.
    Jos Suomen pörssiä tarkoitat, niin olisin hyvin varovainen skalppaamiseen muilla kuin OMXH25 kohteilla. Likviditeetti ja volatiliteetti tarjoaa mahdollisuuksia - niiden puute vähentää niitä.
  3. Tämäkin on hyvin tilannekohtaista. Joskus on pakko yrittää ennakoida käännettä, jotta entryn saa siihen aikajänteeseen riittävän turvalliseksi. Mitä lähempää aikaisempaa pohjaa saat ostoksen, sitä lähemmäksi saat stopparin. Suunnanvaihtohan vaatii aina esim. longissa seuraavan ketjun: HL/LH/HL/LH eli se vie aina aikaa, vaikka treidaisit 1min TF:llä.
    Spreadin itse ymmärrän order bookissa bid:in ja ask:in hintaeroa, mutta tarkoitit varmaan, että haluamasi osto- tai myyntihinta karkaa liian suureksi, mikäli ei ennakoi. Ja näinhän se on, jos treidi on skalping tyylinen. Pidemmissä Swing-treideissä monesti on paljon enemmän pelivaraa, jolloin ennakoinnin merkitys ei ole niin suuri.
4 tykkäystä

Kiitos vastauksista:
Hmmm… Mulla ei löydy sun perus fibo retracementtiä ja ne joita koitin antaa punasen virheen study_not_auth ?

2 tykkäystä

Se löytyy piirtotyökaluista, vasemmassa reunassa näkyy nämä:


Kolmas ikoni (nyt näkyy pitchfork) sisältää myös Fibon.

Tuossa jälkimmäisessä esimerkissä kyllä kyse on bullish divergence:stä - itselleni termi bearish convergence on vieras. Yleensä haetaan joko bearish tai bullish divergenceä (joko RSI:n tai sitten MACD:n kautta). Pitäisi jostain löytää tarkempi selitys tuollaisesta, muuten lasken tuon kyllä virheeksi.
Itse lasken paljon enemmän painoarvoa divergence signaalille lyhyemmillä aikajänteillä eli en niinkään trendin käännöksen singnalointia, vaan lyhytaikaisempaa hintakäännettä. Tämä on ihan oma käytäntö, voi hyvin toimia viikkotasollakin merkkinä tulevasta isommasta käänteestä. En vain itse ole sitä käyttänyt.
Aikaisemmin ehdinkin jo Outokumpua Johannekselle kommentoida, mitä itse hakisin longin näkökulmasta.

2 tykkäystä

1: Kyllä, ehdottomasti! Nordnetin päivälimiittihän on ilmainen ja käytännössä iso etu, kunhan ymmärtää riskit. Minulla on margin account myös IB:llä.
2. Kyllä, mutta toki en mitään ole itse keksinyt. Lukenut ja opiskellut muiden gurujen tietämystä. Tänä päivänä tietoa on helppo saada, mutta kannattaa opiskella aina yksi asia kerrallaan. Paperitreidauksen kautta on tärkeä harjoitella asioita.
3. Kyllä, vaikka viime aikoina olen siihen käyttänyt liiankin paljon aikaa. Mahdollisuudet houkuttaa, mutta yrittäjänä muut työtkin on hoidettava, jolloin päivät venyy pitkiksi ja tarkoittaa töiden tekoa myös viikonloppuisin.
4. Kiitos, ihana koira sinulla!

2 tykkäystä

Kiitos, nyt toimii. Enpä olis omin päin löytänyt.

1 tykkäys

Melkoinen bullrun alkanut 14.11. joka on päättymässä parabolic-muotoiseen nousuun. Yleensä nämä päättyy sitten myöskin isoon ja nopeaan laskuun. Tämähän on jo kuukausitasolle saakka vahvasti yliostettu. Mistä lähtien olet ollut matkassa? Onnittelut!


Ihan pieni muistutus tilanteesta - korjausliike on tulossa ja usein se yllättää voimakkuudellaan.

9 tykkäystä

Mitä tarkoittaa EQ? Vähän hankala googlattava :sweat_smile:

2 tykkäystä

EQ = Equilibrium
Tuolla pitäisi löytyä selityksiä, minkälaisesta patternista on kyse.
Lyhyesti hinnan ylä- ja alaraja-arvot (price range) tiukkenee ajan funktiona, kunnes “tasapainotila” järkkyy ja menee rikki jommasta kummasta laidasta.

4 tykkäystä

Isot kiitokset @DayTraderXL, kun jaksat tänne kirjoitella ja vastailla erityisesti TA:sta. :innocent:
Olen itse lukenut Inderesin foorumia aikalailla perustamisesta lähtien ja tänä päivänä tähän uppoaa lähes pari tuntia päivässä (siis pelkkään lukemiseen), joten tiedän miten aikaa vievää on olla aktiivinen täällä.

Sitten itse asiaan :slightly_smiling_face: - Teetkö hetkellisiä muutoksia pitkään salkkuusi TA:n perusteella eli esim. OB tilanteessa vai istutko osakkeiden päällä jos fundassa ei ole tapahtunut mitään muutoksia?

Tämä on itselleni ajankohtainen kysymys, koska useampi omistamani osake keikkuu OB tasoilla (esim. CapMan) ja vähän tekisi mieli painaa myyntinappia ja yrittää hypätä kyytiin uudestaan alemmilta tasoilta. Mutta sitten taas jännittää, että mitä jos taustalla tapahtuukin jotain, mikä nostaa hintaa aiheesta ja junaa jatkaa matkaansa.

6 tykkäystä

Onko tämä sama asia kuin konsolidoituminen tässä yhteydessä?

Et kysynyt minulta mutta heitän silti oman ajatukseni:

Ottamatta kantaa CapManiin josta en mitään tiedä, niin yleisesti pelkkä OB tilanne ei ole syy myydä jos ko. yhtiöllä on asiat muuten hyvin fundapuolella. Jos joku firma saa jatkuvasti tilauksia ja tulos kasvaa, niin se voi keikkua hyvinkin pitkään yliostettuna. Jossain vaiheessa se korjausliike kuitenkin tulee mutta mikäli on todella pitkän aikavälin sijoituksesta kyse, niin 10v kohdalla tapahtuva hankintameno-olettaman nousu siirtyy ikävästi eteenpäin. Jos ei aio omistaa noin kauaa, niin voihan sitä kokeilla vaikkapa vain osalla positiota kerrallaan. Ja vielä lyhyemmissä veivaillaan sitten vaikka enemmänkin ja vaikka koko positiolla.

Mielelläni myös kuulen DayTraderin vastineen

2 tykkäystä

Konsolidoituminen ja EQ on eri asioita sikäli, että konsolidoituminen tarkoittaa pivotin syntymistä ja sen jälkeistä hinnan korjausliikettä. Konsolidoituminen ei läheskään aina pääty EQ:hun, johon liittyy tarkat säännöt - EQ:ssa aina seuraava lower high syntyy alemmaksi kuin edellinen ja vastaavasti higher low ylemmäksi. Raja-arvot ylhäällä ja alhaalla pikku hiljaa lähenee toisiaan ja mitä tiukemmaksi EQ muodostuu, sitä parempi, koska sen rikkoontumisen ennakointi on helpompaa.
Konsolidoitumisessa hinnat menee ylös ja alas epäsäännöllisemmin, jolloin mitään tarkkaa rangea ei muodostu. Toivottavasti osasin selvittää ymmärrettävästi. Tästä löytyy esimerkkejä kyllä tästäkin ketjusta, ainakin EQ:sta.

4 tykkäystä

Kiitos palautteesta, lasken sen varaan, että alan hyötymään itsekin mielipiteistä, näkökulmista ja treidi-ideoista :slight_smile:

Teen muutoksia kyllä silloin, jos koen, että nousun jatkuminen näyttää epävarmalta. Jokin selkeä fundamentaalimuutos tai selkeä esim. viikko- tai kuukausistason trendinmuutos. En välttämättä unohda kohdetta, mutta odotan rauhassa re-entryä, kunnes nousu taas vahvistuu. Näin tein itse esim. Nokian kanssa, enkä ole vielä ostanut takaisin pitkään salkkuun.

Mitä pienempi sijoitusmäärä ja mitä vähemmän vaihdettu kohde, sitä enemmän annan siimaa kohteelle. Esim. Capmanin osalta itse ostin yhden erän pitkään salkkuun 2e pinnasta ja tarkoitus on pitää sitä 2-5 vuotta, koska uskon kasvuun pidemmällä aikavälillä, vaikka Suomessa talous vähän jäähtyisikin. Jos olisin ostanut sitä viime vuoden vaihteessa riittävän ison erän, saattaisin realisoida tässä kohtaa 30-50% ja odottelisin seuraavan daily- tai weekly-tason higher lown syntymistä ja ostaisin siitä takaisin, mikäli nousu näyttäisi jatkuvan. Nyt koska olen ostanut niin vähän aikaa sitten, en aio myydä ilman huonoja fundamentaaliuutisia. Olisin valmis vielä vaikka lisäämään 2e:n alapuolelta. Tämä nousu vähän yllätti, koska tarkoitus oli ostaa lisää seuraavasta daily HL:stä, mutta sitä ei sitten tullut. Jos se tässä yhteydessä syntyy 2.19 (daily ema12 tukena) tasolle, lisään todennäköisesti siinä kohtaa.

3 tykkäystä

Tästä tuskin on kukaan pahoillaan, omaisuutta kai tässä yrittää itsekukin kerryttää. :grin:

Kaipa tässä sitten istutaan CapManin(kin) kyydissä säätämättä mitään. :upside_down_face:
Itse veikkaan, että “normaalitilanteessa” (historiaan peilaten) voisi tulla vielä alas 2.00-2.10 tasoille, josta olisi voinut hypätä uudelleen kyytiin, mutta nyt taitaa joku instikka (tai instikat) tankata tätä ja voihan olla, että CapMania päätyy myös monen OST:lle alkuvuodesta, joten tilanne lienee hieman erilainen tällä kertaa.

Kiitos myös @terva_xyz näkemyksistäsi. Yritän pitää kysymykset lyhyinä, joten oma sijoitustyyli jää arvailujen varaan, mutta DayTraderXL oli tässä lähempänä siinä mitä hain. Tuntuu, että heti jos yrittää vähän enemmän taustoittaa, niin tulee kirjoitettua romaani. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Nyt kun saa kysyä :grin:

Onko sulla jotain ”sääntöjä” allokaatioon tai yksittäisen osakkeiden painojen suhteen. Joskus kuulee treidereiden painottavan, että yksittäinen position paino olisi hyvä olla max 5% salkusta tms. Tämä on tietysti riippuu myös pitkälti käytettävästä pääomasta, mikä on järkevää.

2 tykkäystä

Tarkoitatko päivän sisäistä vai swingiä?

No sekä että. Kai tuo mainitsemani 5% koskee enemmän päivän sisäisiä.