Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Nokian chartti näyttää aika rumalta tällä hetkellä, en ihmettelisi, jos nähtäisiin vielä 4,9€ alapuolella oleva hinta jo huomenna. Yritäppä tuosta sitten ottaa selvää pivoteista :confused: :thinking:

Tuli vaan mieleen @DayTraderXL, oon vaan miettinyt joitain aikaisemmin lähettämiäsi viestejä, missä aika usein esiintyy lause, joka on muotoa likimain “Support xxx niin lähellä, ettei enää anna kunnon tukea” (tai jotain tuon suuntaista), niin kysyn totaalisena TA-noviisina sinun näkökulmasta, jos osake liikkuu jonkun supportin lähellä (as in, vaikka Nokian yhteydessä olisi jokin support vaikka arvossa 5,02€ ollut aikaisemmin, ja osake jossain 5,03€ tasoilla), niin onko silloin siis isompi riski, ettei support enää yksinkertaisesti pidä, vaikka mikään kynttilä ei olisi läpäissyt annettua tasoa? Yleensä käsittääkseni aika pitkälti opetetaan niin, että supportin rikkoutumisen ilmaisee se, että jokin kynttilä menee selkeästi tason läpi, mutta onko tällä “nykyisen hintatason lähellä olemisella”, myös isokin merkitys (itse mietin sitä sitä kautta, että myös myyntitoimeksiannot siirtyvät reaaliajassa koko ajan lähemmäs supportia, jolloin supportin tasolle päin alkaa tulla laskupainetta).

Se mikä näyttää myyjän kannalta sysirumalta hintalapulta, voi olla maailman kaunein hintalappu ostajan kirjoissa.

Minun intressit kohtaa myyjien kanssa kun lapussa lukee 4,88 euroa.

2 tykkäystä

Tämä on @Pika-Sissi totta myös omalla kohdallani. Itse haen about samoista arvoista kuin sinä treidipositiota uudelleen. Kommentoin pessimistisesti siksi, että periaatteessa TA:n pohjalta voisi tulkita tuossa olevan free-fall varaa n. 4,80€-4,9€ saakka. Korostan kuitenkin, että itsekkin olen ehdottomasti longipositiota hakemassa, mahdollisimman pian. Itsellä suunnitelma ottaa voitot/tappiot ulos ennen Q1 julkistusta, koska Q1 sisältyy mielestäni jonkun verran riskejä siitä miten markkina tulkitsee tulosta, riippuen numeroista, koska ihan tarkkaa konsensusta ei käsittääkseni nimenomaan kyseisestä Q1-tuloksesta ole.

Nokian supportteja tässä (Daily-arvot):

1 tykkäys

Olen varautunut lisäilemään Nokiaa oheisen kartan mukaisesti.
Ensimmäisessä vaiheessa nykyinen positio kasvaa 10%, toisessa vaiheessa 15% ja jos tuonne 4,5 euron alle päästään laitetaan jo 20% lisää painoa omistuksiin.

5 tykkäystä

Kiitos kommenteistanne. Tarkkailen itsekin tilannetta. Toistaiseksi se on seurannut arvaustani, vaikka en niin vahvasti olekaan reagoinut. Q4 jälkeen möin 25% positiosta juuri q1 ajatelle tosin takaisin osto toteutui siitä puoliksi.

1 tykkäys

Pitäisi nähdä ihan tarkka lainaus ja konteksti, jotta voisin kommentoida. Mutta kyllä pääsääntöisesti support on se, mikä arvo aikaisemmalla esim. daily-tasolla low on ollut. Eikä se muutu, vaikka oltaisiin viiden sentin päässä siitä. Mutta todennäköisyys sen rikkoontumiseen kasvaa, mitä lähemmäksi sitä tullaan. Ihan sama toimii myös resintancen osalta. Tänä päivänä varsinkin daily- ja weekly-tason low:t ja high:t on tarkkoja arvoja, jotka botit tallettaa raja-arvoikseen. On sitten mahdoton tietää, minkälaisia liikkumavaroja eri bottien haltijat arvoille laittaa, mutta esim. jenkkimarkkinoilla arvot ovat usein sentilleen asetettuja (isoimmat osakkeet, isoimmat indexit yms.).

Nämä on asioita, jotka pitää vaan itse rekisteröidä osakekohtaisesti. Näissä on paljonkin eroja, vaikka se ehkä oudolta tuntuukin. Sen vuoksi treidaaminen vaatii paljon aikaa ja keskittymistä niihin osakkeisiin, joita pääsääntöisesti seuraa.

1 tykkäys


@Elina_A
Aika usein myös fibonacci toimii hyvin support- ja bounce-tasoina.
Viikkotason support 4.741 on lähellä fib 0.236 tasoa, arvo 4.703

  • mikäli tuo taso ei pidä, niin todennäköisesti nähdään iso pudotus Nokialla

Fibonaccin huippuna on tämän vuoden lähin korkein arvo ja alatasona lähin alhaisin arvo.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta! Pääosin tuota kohtaa hain siitä, että todennäköisyys supportin tai resistancen rikkoutumiseen kasvaa sitä arvoa lähestyttäessä. Tietenkään matemaattiset arvot eivät itsessään muutu, vaan niiden ”rikkoutuminen” muuttaa ne merkityksettömäksi/eriluonteiseksi pivot-pointiksi riippuen tilanteesta :slight_smile:

Ihmisiin vaikuttaa monenlaiset psykologiset asiat ja kun esim. oma stoploss-arvo lähestyy, halu tappion pienentämiseen kasvaa (vaikka näin ei pitäisi olla). Sama halu varmistaa voittoja puolestaan liittyy resistance-arvoihin, joihin monesti tavoitehinta on asetettu - moni päättääkin ottaa voitot varmuuden vuoksi ennen stop sellin laukeamista, jos price action näyttää epäilyttävältä sillä hetkellä.

  • botit on tunteettomia :see_no_evil:
4 tykkäystä

Juu, nyt Massekin alkaa olla jo aikamoinen päiväsuhari. Eli: kun iltahämärässä tien yli hyppää peura, niin varo koska pian tulee seuraava. Kun ensimmäinen puukko on pudonnut, niin varo koska pian tulee seuraava. YES, homma ymmärretty!!

Masse, FA, kirjoitti toki saman jo ensimmäisen sijoituskirjansa 3. kappaleessa “Antaa mennä kun on alamäki vaan”

Viivotinanalyysi alkaa ehdotella Daxin nousulle vastustusta.

1 tykkäys


Huutaa shorttia tämä kohde kyllä.

4 tykkäystä


Viikkotason Cup&Handle pattern, aika pieni kahva, joten pienellä varauksella

1 tykkäys


Kesko päivätasolla ylimyyty

2 tykkäystä


Aika pieni reaktio Q1 tulosraporttiin. Itse katselin kyllä lukuja aika vahvalla bear linjalla; velkaantumisaste tuplaantunut vuoden takaisesta, liikevaihto vähän kasvanut ja kulut hieman pienentyneet, mutta kassavirta 221 Milj NOK pakkasella. Kassa oli 3Mrd, joten 15kk riittää rahat tuolla tahdilla.
Tämän tyyppistä kohdetta en oikeastaan halua lähteä treidaamaan, ellei tule sellaista nopeaa flushia ja sitä ei toistaiseksi ole näkynyt. Putoava puukko ja käänne vaatii jotain radikaalia muutosta fundamenteissa. En usko, että esim. mahdolliset korvaukset BA:lta olisi sellaisia.

2 tykkäystä

Piirtelin vähän Nokian 15 min charttiin huvikseni jotain trendiviivoja, mietin, että olisiko tällainen ascending triangle edes mahdollinen @DayTraderXL?


Tuossa on vaan se, että tuossa ei ainakaan ole aivan täysin selkeitä swing high/swing low -arvoja, mutta ainakin tämän päivän (29.4) klo 15.00 muodostunut shadow osuisi aika hyvin tuohon alempaan nousevaan trendiviivaan.

Triangle:n viivat pitäisi syntyä vähintään kahden, mielellään kolmen kosketuksen kautta.
Sen vuoksi sinun hahmottelema pattern ei oikein luontaisesti täytä noita kriteereitä. Lisäksi viivat kulkee tuollaisen wickin kautta, joka on joskus virheellinen (syntyy softabugien vuoksi).


Itse hahmotin 15min fimeframella lähinnä descending triangle:n, josta oheinen kuva. Siinäkään ei alin support-linja täytä 2-3 kosketuksen sääntöä tarkalleen, mutta antaa suuntaa kyllä mahdolliseen kehitykseen.

1 tykkäys

ei isompi summa, mutta möinkin Nokiat aamusta, jotka ostin takas Q1 jälkeen ja päätin tarkkailla tilannetta vielä tässä ennen Q2 aikaa. luultavasti palaan ennen Q2.