Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Joo totta hinnan seilaaminen ylälaidalta on jäänyt vaisuksi mutta alalaita ei ole mennyt syvemmäksi viikkotasolla ja sillä pidän sitä “pohjatasona”

Seuraan treidimielessä Tukholmanpörssiä sek hinnoin, perjantain sulku 40,90 jäi edellisen huipun päälle torstain 40,88 päälle mikä myöskin vahvistaa trendin kääntymistä, toki mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmaa ja jostain pitää etsiä heikkouksia ja treidi paikkoja se nyt oli tällä kertaa tämä. Tietysti voin olla väärässä eikä minua juurikaan harmita olla väärässä joskus kunhan keskimäärin oikeassa :slight_smile:

Viittaan sisällöllä Bonnier kauppaan kasvua pitää tulla ja monet telcot kuten AT&T on samoilla linjoilla sisällöstä, lukemalla Inderesin laadukkaita rapsoja on riittänyt oman tiedon vahvistamiseen muun tutkimuksen ohella.
Telia on myös hyvä ja vakaa osingon maksaja mikä antaa tukea osakeelle.
Aika näyttää oliko Bonnier kauppa hyvä vaiko ei mutta suuntaus tuonne sisältö palveluiden tarjoamiseen on minusta hyvä asia ja tulevaisuutta operaattoreille tulon hankintaan.

Helsinginpörssistä aikanaan ostetut Teliat on ja pysyy salkussa osinkomyllynä toki niillekkin on stoppi ääritapauksissa. Telian sahaavan hinnan vaihtelun voi yrittää käyttää hyödyksi jos onnistuu ajoituksissa sehän ei helppoa ole mutta aina voi yrittää ja sillä kyselen teknisestä enemmän ymmärtäviä. Kriittisyys ei tietenkään ole pahasta pitää ottaa myös sekin huomioon

1 tykkäys

Miten olette opetelleet treidaamaan? Mitä tietolähteitä olette käyttäneet?

Itse sain kipinän treidaamiseen kun luin Mikko Mäkisen kolumneja. Reilu pari vuotta treidasin puhtaasti fundamentteja. Osavuosikatsauksia, suosituksia ja ylipäätään kaikkea tietoa mitä markkinalle tulee. Esimerkiksi jos yhtiöltä oli tulossa osari katsoin ennen katsausta odotukset. Kun tieto oli markkinoilla arvioin onko reaktio mielestäni “oikea” ja toimin sen mukaan.

Vasta tämän vuoden alusta opettelin Teknisen analyysin perusteet. Täytyy sanoa, että homma muuttui aika paljon helpommaksi :laughing:
Sinänsä hauskaa, kun inderespodin innoittamana luin Mikon ensimäisiä kirjoituksia ja oliko toinen kappale kun totesi “kannattaa opetella teknisen analyysin perusteet” Noh, kiire vaurastumaan kun oli, eihän sitä ehtinyt ja tehtiin aluksi sitten vaikeamman kautta. Toisaalta huomaa myös, että siitä on nyt paljon höytyä kun on joutunut opettelamaan fundamentit ja ajurit hyvin usealle eri yhtiölle.

Nykyään pyrin perehtymään enemmän TA:n saloihin, vaikka en sinänsä omassa tekemisessä tarvitse ns. syväosaamista. Käytän sitä pääasiassa riskinhallintaan vaikka opin kannalta pyrin löytämään erilaisia trendeja/indikaattoreita.

Edit. Luin oman tekstin uudestaan enkä tainnut vastata kysymykseen :joy:

Fundapuolella olen vain yrittänyt muodostaa käsityksen mitkä tekijät ajavat minkäkin yhtiön kurssia. On ne sitten näkymät, toteunut tulos, mahdollinen käänne etc. Monta kertaa se voi olla ihan yleinen pöhinä joka alkaa tekijästä X. Viimeisimpänä vaikka Noho.

TA;ssa YouTubesta löytyy hyviä tutor videoita aiheesta. Lisäksi on podcasteja yms. Tietysti tarjontaa on aika paljon ja voi olla vaikea löytää ne itselle sopivat.

1 tykkäys

Eikö kahden ylemmän viivan kuuluisi koskea kolmea pistettä? Ylempi viiva, joka osoittaa alaviistoon saisi kosketuksen tuolta kauempaa ennen tuota reilua pudotusta. Onko se vielä validi ottaa mukaan?

Viittaat ilmeisesti edelliseen lataamani Nokian kuvaan.

Kyllä kuvio varmempi olisi jos saisi kolme kosketusta. Olen netin “koulutustarjontaa” selatessa nähnyt myös kahta käytettävän mutta vähäisen oman kokemukseni perusteellakin suosittelisin että ainakin kolme tulisi olla. Jos luit kirjoitukseni kuvan yhteydestä, niin lähinnä pohdinkin mistä varhaisessa vaiheessa erottaisi onko muodostumassa wedge vai kolmio (ja siksi ei siis kolmea osumaa vielä kummassakaan yläviivoista).

Piirsin sen alaviistoon osoittavan viivan nyt uusiksi ja jatkoin pidemmälle. Tästä huomaa ettei se jatkettuna olisi tehnyt kunnollista pistettä. (Punaisen neliön sisällä kaksi osumaa mutta ei ole mielestäni mitään järkeä laskea noita kahdeksi.)

1 tykkäys

@Johannes_Sippola
Tekninen Analyysi ketjussa sulla oli juuri laittamassasi Nesteen kuvassa osakkeen pompuissa ja kuopissa näkyvillä ylin ja alin hinta. Saitko sen jollain työkalulla näkyville vai oletko kirjannut noi käsin? Jos työkalu, niin kertoisitko mikä?

1 tykkäys

Löytyy kohdasta “Indicators and Strategies” → “Built-ins” → “Pivot Points High Low”, ja käytän sekä Low:lle, että High:lle arvoa 4 (length). Nuo ovat siis niin kutsuttuja HL pivoteja!

1 tykkäys

Kiitoksia kovasti!

Nesteen kuvaajaa myös itse hypistelin kun siitä nyt keskustelua oli, ja ihan vaan katsoin saanko samanlaisia tukipisteitä kuin muut. Hyvin pienellä heitolla pääsin lähes samoihin. Heitot johtuu mulla lähinnä siitä että piirretyt viivat ei täysin tarkasti aseteltu. Mutta varmaan toi magneettityökalu esim. saattaisi parantaa vielä tarkkuutta. Taidan ottaakin sen käyttöön tästä eteenpäin :slight_smile:

1 tykkäys

Sellainen yleisvinkki että kannattaa sitä timeframea laittaa alkuun riittävän kauas että oppii hahmottamaan menneillään olevan trendin ja sitten lähestyy pienemmille esim. näin kuukausi ->viikko ->päivä → tunnit aina sieltä löytyy vallitseva trendi ja sitten tarkemmin tuki- ja vastustasoja ym.

Kuukausitaso on ehkä jo liian suuri mutta jos ei muuten trendi löydy niin sitäkin voi käyttää :slight_smile:

Hahmottuu huomattavasti helpommin kurssin liike ja ymmärtää vähän miksi se likkuu just johonkin suuntaan kun tietää vallitsevan trendin oli se nousua, laskua tai vaaka suuntaa

3 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Ehkä kysymyskin oli hieman huonosti aseteltu eli nimenomaan TAn opiskelusta olen kiinnostunut.

YouTubea olen myös selannut, mutta siellä on niin laidasta laitaan videoita ja paljon lähinnä sellaisia, joissa hienosti katsotaan aina historiaan ja selitetään, miten olisi pitänyt toimia missäkin kohtaa ilman kunnon perusteita, joista voisi jotain oppia.

Sen vuoksi olisikin hienoa jos voisitte suositella jotain videoita tai kanavia, joissa koette olevan hyödyllistä infoa?

Kovin nihkeästi täällä porukka on kiinnostunut jakamaan tietoa siitä, miten itse ovat oppineet TA:n saloihin.

Tuolta löytyy hyvin tietoa.

2 tykkäystä

Traders’ Club -kanava on helppoa seurattavaa ja jälkikäteen katsottuna erityisen antoisa. Pääpaino on markkinatilanteessa yleensä, mutta muutama hyvä TA-vinkki tulee matkan varrella.

3 tykkäystä

Mistä seuraatte välittäjätilastoja. Aikasemmin olen käyttänyt Nordnetin kautta infrontia web versiona, mutta jossain syystä tämä ei enää lataa kun kyseisen päivän tilastot. Onko muilla muuten vastaavaa ongelmaa?

Miulla ei toimi koko infront web trader. Jää ikkunat lataamaan.

Wysetrade -kanavan videot on hyvin tehtyjä ilman turhaa huutelua ja mainostamista.
https://www.youtube.com/channel/UC32oVb-nfyRBNlWzUw3dC5Q/featured

2 tykkäystä

Kiitos vinkeistä @seredni @MoneyWalker - Investopedia vaikuttaa oikein hyvältä ja todella laajalta.
Nordnetin Trader´s Club tulee aina katsottua. Ihan hyvää settiä erityisesti markkinoista, mutta ei mielestäni sisällä ihan hirveästi varsinaista treidaamisen opetusta, ainakaan sillä tasolla mitä itse toivoisin.
Täytyy myös perehtyä tuohon Wysetradeen. Aika vähän näyttää olevan sisältöä, joten eiköhän ne tule tässä päivän aikana katsottua.

2 tykkäystä

Saako Tradingview:ssä jostain volumen kappalemäärät? Olen kokeillut eri indikaattoreita volumen suhteen ja missään ei ole kpl määrää.

1 tykkäys

image
Tuotako tarkoitat? Tuossa tuo vihreä on kappalemääräinen vaihto VIncitillä (1D), ja sen vieressä on volume MA4, tuo tulee ihan perus vol:n mukana:

1 tykkäys

Saan näkyviin kyllä nuo volume tolpat ja MA:n mutta tarkempia numeroarvoja en saa näkyville. Mistä sinä tuon viestin alussa olevan rivin oikein kaivoit?

Edit: Jahans, mulla ei ilmeisesti ollut perus volume indikaattori valittuna. Nyt kun avasin sen, niin alkoi näkyä myös mulla :slight_smile: En huomannut alkuun, kun muuten ihan saman näköinen indikaattori

1 tykkäys

Tulee minulla automaattisesti? Onko sulla samanlaiset asetukset kuin tässä:


Huomaa, että alhaalla oleva pikkuinen häkkyrä pitää olla painettuna
image
tähän asentoon:
image

2 tykkäystä