Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Onko tässä bull flagin tynkää? DAX 1h

2 tykkäystä

4H:lla, kyllä

3 tykkäystä

Varmaan A osake määrää suunnan, mutta itsellä B osakkeita niin tuli tarkisteltua sitä ensin. Shellillä voisi olla yritystä murtautua laskevasta kanavasta ylöspäin(ellen ole piirtänyt päin peetä:))

5 tykkäystä

Onko ajatuksia onko analyysin pitävyyteen oleellista eroa piirtääkö tasoja tavalliseen vai logaritmiseen kurssikäyrään? Eräällä palstalla tuli eteen jonkun PLUGista piirtämä kuvaaja. Koitin mielenkiinnosta katsoa itse käyrää Tradingview:stä ja piirrellä vastaavaa mutta en millään saanut kurssikäyrää samanlaiseksi ennen kuin vaihdoin asteikon logaritmiseksi. Tästä heräsikin kysymys, kuinka huono ajatus logaritmisen asteikon käyttö TA:ssa on?

Vasemmalla logaritminen asteikko kuukausitasolla piirrettynä ja oikealla sama tavallisessa asteikossa. Viivat piirretty samojen pisteiden kautta mutta tuloksena aivan erinäköinen kolmio. Logaritmisessa asteikossa kärki tulee vastaan 2025, kun toisessa joskus 2080 tjsp. Kuinka yleistä logaritmisen asteikon käyttö on? Jos kovin harvinaista, niin kannattaa varmaan seurata/piirtää vain tavallisen asteikon mukaan?

(Ja älkää tarttuko kohteena olevaan osakkeeseen, vaan tämä kysymys tosiaan vain logaritmisen vs. tavallisen asteikon käytöstä yleisellä tasolla.)

Pienen tutkimuksen jälkeen ainakin jotkut väittävät logaritmisen asteikon käyttämisen olevan yleisempää teknisessä analyysissä. Jos tämä todella on näin, niin avaa ainakin minulle aivan uusia ulottuvuuksia. (Pitänee jatkaa tutkimuksia.)

Logarithmic Price Scale vs. Linear Price Scale: What’s the Difference?

Most technical analysts and traders use logarithmic price scales. Commonly recurring percent changes are represented by an equal spacing between the numbers in the scale. For example, the distance between $10 and $20 is equal to the distance between $20 and $40 because both scenarios represent a 100% increase in price.

2 tykkäystä

Omasta mielestäni kannattaa kyllä piirrellä noita trendiviivoja ihan normaalilla skaalalla, helpompi hahmottaa ja sillä pärjää hyvin. En ole muidenkaan piirtelemissä kuvissa törmännyt logaritmiseen, joten omasta näkökulmastani on paljon harvinaisempaa. Ehkä sitä käytetään enemmän jossain spesifissä tarkoituksessa.

3 tykkäystä

Hyvä nosto @terva_xyz. Asteikolla ei ole suurta merkitystä, jos hinta liikkuu suhteellisen vähän tarkastelujaksolla. Foorumilla näyttää olleen yleistä tarkastella lyhyitä aikajaksoja päivistä muutamaan kuukauteen, jolloin tyypillisesti hinnan suhteellinen muutos on pieni. Joten asialla ei olisi suurtakaan merkitystä.

Mutta tarkasteltaessa kasvuosakkeiden hintoja useiden vuosien jaksolla, on asteikolla iso merkitys. Logaritmisella asteikolla kaksi eri hintatasolla näkyvää suhteellisesti samansuuruista hintamuutosta näkyvät samankokoisina. Näiden hintamuutosten psykologinen merkitys on myös sama. Mielestäni näitä hintamuutoksia tarkasteltaessa tulisi käyttää logaritmista asteikkoa.

Tuki- ja vastustasoja piirrettäessä ei asteikolla ole merkitystä. Mielestäni logaritminen asteikko on parempi, jos katsoo vain kynttilöitä. Trendejä olen itse piirtänyt pääasiassa lineaarisella asteikolla, mutta noiden raketoivien kasvuyhtiöiden trendit hahmottuvat kyllä paremmin logaritmisella asteikolla. Katsokaapa kuinka kauniissa nousevassa trendiputkessa Microsoft on logaritmisella asteikolla. Maaliskuun pohja oli ihanteellinen ostopaikka ja nyt ollaan pisteessä, jossa tulee harkita myymistä. Lineaarisella asteikolla tätä analyysia ei olisi voinut tehdä.

16 tykkäystä

Olen tässä pohtinut TradingViewn Pro:n ostamista nyt kun olen työkalua ruvennut enemmän käyttämään ja olisi kiva pystyä tekemään mm. enemmän kuin kaksi listaa, käyttämään enemmän indikaattoreita, laittamaan alertteja jne. (pelkästään nämä kyllä jo oikeuttaisi tuon vuosimaksun).

Pro-versio mahdollistaisi myös reaaliaikaisen datan ostamisen. En päivätreidaa, joten ei tuo reaaliaikaisuus niin kriittistä ole, mutta erityisesti pörssin avautuessa ärsyttää kun ei näe dataa kuin vasta 15 min avautumisen jälkeen. Nämä datat ymmärtääkseni pitää kuitenkin ostaa vielä erikseen tuon Pron päälle. Datojen hinnoista tuntuu olevan vaikeasti löydettävissä tietoa, joten osaako joku kertoa, että jos haluaisin suomalaisten ja ruotsalaisten osakkeiden kurssit reaaliajassa niin millaisen datapaketin tuo vaatisi ja mitä se maksaisi? Onko Tradingviewllä olemassa esim. joku OMXH Nordic -datapaketti, jolla saisi kaikkien pohjoismaiden reaaliaikaiset kurssit?

1 tykkäys


(kohdasta “Available markets”)

1 tykkäys

Kiitos nopeasta vastauksesta, eipä tuo 3$/kk tosiaan ole paha hinta. Taitaa mennä tilaukseen :+1:

EDIT: Tilattu. Siinä pitikin aikamoinen määrä tikkailla boxeja vakuuttaakseen, että on “non-professional trader” :smiley:

2 tykkäystä

Kannattaa harkita Pro±paketin upgradea, kun tulee Black Friday tarjoukset!

6 tykkäystä

Itse avasin vastaavan setin viime vuonna Black Fridaysta ja kyllä tuo on hintansa väärti - varsinkin kun kulut meni kivuttomasti pääomatulojen verovähennyksiin eli sitä kautta sai vielä lisää “alennusta” :slight_smile:

4 tykkäystä

Mitkä tossa on sun mielestä parhaat lisät? Nopeasti vilkaistuna vertailua tuntui, että ihan kauheasti eroja ei ole ja hinta on kuitenkin n. tuplat. (tietty jos tarjoushinta on halvempi)

Kännykällä niin en piirtänyt viivaa mutta seuraava daily tukitaso taitaa olla koronamontussa?

Minä harkitsen pro->pro+ päivittämistä seuraavassa black friday tarjouksessa, koska pitäisi saada jaettua näyttö neljään. Pro:ssa saa vain kahtia. Lisäksi tuntuu et pro:ssa aina yksi paikka liian vähän indikaattoreille. En käytää kaikkia tietenkään samaan aikaan mutta tykkäisin pitää käytetyimpiä valmiina listalla ilman että pitää kokoajan vaihdella.

Kannattaa ensin ottaa halvempi ja jos ei riitä niin päivittää tarpeen mukaan.

1 tykkäys

@SijoitusSeppo Tuossa yläpuolella listattiin ne tärkeimmät erot, indikaattorien lukumäärä sekä charttien määrä per selainikkuna.

1 tykkäys

Sama on itseasiassa oma fiilikseni - vaikka tuota on hieman voinut kiertää lisäämällä itse indeksit “toiseksi käppyräksi” yksittäisten firmojen akkunaan, niin kyllä tuo on pro hitusen karvalakki indikaattorien ja vain kahden käyrän vuoksi ja myös alerttien määrä on rajoitettu. Tähän mennessä on selvinnyt mutta muutaman kerran on “pää osunut kattoon” ja vähän fundeerannut että pitäisikö ostaa hienompi. No, ehkä sitten kun tulee taas black friday alet ja köyhäilijät voi käydä uusimassa tarjoushintaan :slight_smile:

Hei,

Kiitos kaikille erittäin mielenkiintoisista TA-ketjuista!

Olen ottanut haltuun TraidingViewiä ja nyt viimeaikoina varsinkin Fibonacci tasoja on tullut opeteltua. Haluaisinkin nyt hieman apua ja varmistusta käyttäen esimerkkinä UPM:n tilannetta.
Piirsin Fibonacci-tasot nousuun maaliskuun pohjista kesäkuun huippuun. Sen jälkeen suunta vaihtui ja mielestäni kurssi eteni nätissä putkessa alaspäin (piirsin itse). Näin:

Kysymykseni on siis ensinnäkin onko mun Fibonacci-tasot piirretty jokseenkin oikeaoppisesti vai olisiko esim. huippu kannattanut ottaa kauempaa mennesiyydestä?
Mun piirroksen mukaan kurssi olisi (ilmeisesti?) käynyt juuri golden pocketissa ja saattaisi olla siis lähtemässä ylöspäin. Onko näin ja onko jompi kumpi skenaario toista vahvempi, kääntyminen golden pocketista ylös vai jatkaminen siistissä putkessa alaspäin?

Voi olla, että analyysini menee metsään (hihih…upm…:wink: heti alussa, mutta kiitos neuvoista jo etukäteen!

1 tykkäys

Shellille katselemassa tankkauspaikkaa. Meni näköjään perjantaina tukitason läpi (valkoinen viiva)

Voiko tulkita niin että jos alkaa palkki maanantaina vihertämään olisi se double bottom ja punainen kynttilä että matka alas jatkuu?

2 tykkäystä

Moi,

Mun mielestä tuossa ei ehkä double bottomia synny ja tässä olisi mun perustelut:

  1. Tuo piirtämäsi tukitaso ei mielestäni ole kovin vahva, koska osake ei ole käynyt siinä kuin kerran aikaisemmin ja maaliskuun pudotuksessa ja nousussakin siitä on aika helposti menty läpi.
  2. Double bottomiin mielestäni volyymi on pysynyt liian tasaisena ja alhaisena.
  3. Toi viimeinen kynttilä ei kauheasti ennakoisi mitään suurempaa nousua seuraavaan päivään.

Toivottavasti muut kommentoi ja lisää ja korjaa =)

2 tykkäystä

Hyvä pointti tuo volyymin puute. 4.-12.8 nousussa volyymi olisi saanut nousta. 16% pudotus edellisestä huipusta 15.5 sopii double bottom kuvioon. Kuvion valmistumista pitää odottaa. Kuvio valmistuu vasta, jos palataan tasolle 14.08. Ja volyymin pitäisi nousta. Jos W-kuvio valmistuu, olisi tavoitetaso 15.60.