Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Henkilökohtainen mielipide on kryptoista, että kun arvo tippuu nollaan tai alle, niin on vasta ostosignaali seurantapositiolle.

mutta asiaan… noi kryptotkin on historiansaatossakin niin volatiilejä, että en välttämättä hirvesti ottaisi kantaa fibonaccilla. Taustat / fundamentaalipuoltakin olisi hyvä olla taustalla, että yhdistelee noita indikaattoreita. Fibonacci ja RSI:kin loppujen lopuksi kertoo hyvin paljon samaa. Pohjaa/huippua haarukoidessa käyttäisin ennemin omaa näkemystä aikaisemmista tilanteista kyseisellä kohde-etuudella…liukuvat keskiarvot, tukitasot ja vastustasot

Huom… varsinkin tämmöisellä kohde-etuudella kuin kryptot, jossa kaikki jollain tavalla seurailee Bitcoinia ja uutisia sen ympärillä.

2 tykkäystä

Ei oikein voi sanoa että totaalisen väärin, sillä kyllä hinta hieman näyttää reagoivan fibotasoihin kuvassasi. Sanotaan vaikka niin että itse olisin piirtänyt vähän eritavalla. Fibohan pitäisi piirtää tutkittavan aikavälin pohjista huippuihin, ja nyt sinulla on tuolla vasemmalla vielä syvempiä pohjia joista se olisi voinut lähteä. Välillä kannattaa katsoa isompaa timeframea, esim. weekly kuvaa jos se auttaa hahmottamaan tilannetta paremmin.

Minun piirtämänä olisin laittanut näin weekly charttiin:

Mutta ei tämä välttämättä ole ainoa oikea tai paljoa parempi kuin omasi. Minulla on tosiaan aika vähän käyttökokemusta fibosta, joten varmasti joku muu voi osata kommentoida paremminkin. Pääpointtina kuitenkin että pohjista huippuihin, ja siten perustelen että fibo pitäisi piirtää kauempaa kuin mistä olet sen aloittanut.

E: Lyhemmän aikavälin tutkimisessa voisi piirtää esim. pelkästään tuon viimeisen pohja/huippumuodostelmasta näin:

En oikein keksi perusteita miksi piirtäisin fibon alkaman mistään muusta ns. random kohdasta.

Saa kommentoida kokeneet jos näkee ajatuksessani jotain hämärää.

3 tykkäystä

Se miten tuo ensimmäinen linkkaamani jenkkikaveri määritti fibo lähtötason oli hyvinkin tarkasti siinä videossa määritetty. Ei siis missään nimessä saanut aloittaa random kohdasta. En väitä, että se on oikein tai ylipäätään näin suoraviivaista.

Jokatapauksessa hänellä ehtoja oli kaksi. Joko min viisi osumaa pohjaan tai tuplapohjat uptrendissä. Downtrendissä sitten vastaavasti tietysti toppiin tai tuplahuiput.

Viikkograafissa tuo ehto täyttyisi, jos 100 taso aloitettaisiin kynttilästä, eikä hännästä.

Dailygraafissa taas löytyy laveasti tulkiten tuplapohjat, mutta olisiko siinäkin oikeasti piirrettävä lähtötaso punaisen ja vihreän kynttilän alalaitaan?

Ehkä hiustenhalkomista, mutta olisi kiva jos joku kokenut osaisi näihin detaljeihin antaa neuvoja.

1 tykkäys

En ole ikinä ennen kuullut tällaisia neuvoja fibon käyttöön. Ja olen TA:ta ihan kohtuupaljon kaaliini koittanut painaa…
Pitäisi vilkaista tuota videota kun/jos vaan ehtisi, niin ymmärtäisin mitä hän hakee tällä neuvolla. Nyt en ole varma ymmärränkö edes täysin.

3 tykkäystä

TV:ssa on myös automaatti joka piirtää fibot. Se piirtää ne tosin aina edellisten huippujen ja pohjien mukaan

Fiboja pystyy myös hakemaan eri tasoilta ja usein ne viivat vahvistuu joihin tulee osumia kun lähtee hakemaan eri tasoilta

5 tykkäystä

Esim

Automaatti

Pohja josta mun mielestä lähti. Sen voisi piirtää myös alemmas tai ylemäs tai kaikista näistä ja katsoa mitkä erottuu

1 tykkäys

Komppaa tähän kannattaa kokeilla autofiboja (pivot points ja fibo).
Toki tuokin on suuntaa-antava niinkuin kaikki TA, mutta pystyy vähän tarkkailemaan miten käyttäytyy eri TimeFrameilla.
Tässä ohessa Nassen tämä päivä.
(Huom. 3min ja 5min voi antaa sitten sellaista hevonkukkua päivästä ja suunnasta että menee lanttu vinoon ja pennoset Sveitsiin ihan ilmaiseksi)
Myös liukkarit vaikuttavat, ei voi käyttää pelkästään yhtä TA instrumenttia, mutta toisaalta ei liian montakaan.

Harvoin tulee tälläisiä päiviä että näin selvästi kimpoilee fibojen välillä. Jokaisen jos saisi kiinni……

3 tykkäystä

Itseasiassa se olikin kaverin toisessa videossa missä hän tästä puhuu fibon käytöstä. “You just cannot be middle of nowhere”. Kohdassa 6:50.

Toki itsekin piirtelee jatkossa ihan missä vaan ilman, että tuollainen esivaatimus täyttyy :slight_smile:

8:35 kohdassa puhuu kuitenkin itse reversalista, missä on nuo 4-5 hittiä tai tupla pohjat/top. Itse sekoitin aluksi nämäkin esivaatimuksiin.

1 tykkäys

Kamux.

EMA60 antanut tukea aika kivasti pidemmän aikaa ja viimekädessä EMA100. Kaiken lisäksi nään aarrekartallani nousevan kolmion.

Alkuviikosta saattaa kuitenkin olla luvassa pakkasta.

… Vai olenko aivan hakoteillä?

3 tykkäystä

Yritän kaivella LKCO:n short interest ja short interest ratio (days to cover) lukuja / arvioita perjantain sulun ajalta.

Ortex tuntuu olevan tubekansan suosiossa, joten kysymys kuuluu:

Onko foorumin haikaloilla käytössä Ortexia tai jotain vastaavaa palvelua?

EMA60n käyttäminen on hieman erikoinen valinta, varsinkin kun yleisemmin käytetty EMA50 toimii Kamuxilla hyvin (eipä noilla tietysti suurta eroa ole missä menevät).

Kamux on nyt 5-6 kertaa laskutavasta riippuen yrittänyt rikkoa tuota n. 15,8€n nurkilla menevää ATH-vastustasoa. Nousutrendiä puolestaan ovat tukeneet liukuvat keskiarvot, erityisesti EMA50, MA20 ja kerran jopa MA100. Omassa todennäköisimmässä skenaariossa odotellaan ainakin tuon ATHn breikkausta, vahvan vastuksen vuoksi voi olla kuitenkin että se vaatii hyviä uutisia, esim. posari tai kova Q2-tulos. Selvästi ollaan kuitenkin tiivistetty rangea tuohon ATHn tuntumaan ja kun tuo taso lopulta breikataan niin voi olla tiedossa voimakas puhkaisu.

15 tykkäystä

EMA60 lie jäänyt, kun kryptojen kanssa pelleillyt. Useampi tokeni tuntuu tanssivan sen pillin tahtiin, mitä hma60, ema60 ym. kertovat.

Miksi btw. yleisesti käytetään nimenomaan EMA30, EMA50, EMA100, EMA200 jne. kivan pyöreitä lukuja? Onko sille jokin oikea syy vai onko se vain vakiintunut käytäntö, josta on tullut itseään toteuttava ennustus? (Treidaajat seuraavat kys. liukuvia keskiarvoja ja tekevät treidit niiden perusteella → kurssi noudattaa liukuvia).

Suurkiitokset palautteesta!

1 tykkäys

Juuripa näin. Voihan sinne piirrellä vaikka mitä EMAa ja sitten arvuutella minkä kosketuksesta iskee kriittinen massa treidaamaan… 50-100-200 on omassa käytössä.

3 tykkäystä

Ja muita kivan pyöreitä kuten 9 ja 14. Olen kyllä itse ihmetellyt samaa ja miettinyt bullero ajattelulla, että käyttämällä 19, 29, 49,99 liukkaria on päivän muita edellä. :grin: Löysimpä sitten asiasta tutkimuksen. Tulos oli vähän yllättävä. Kun lyhentää aika väliä käy helposti liikaa kauppaa ja häviää kuluihin. Pidemmällä aika välillä saadaan parempia tuloksia, mutta sorrutaan siihen, että ei noudateta systeemiä. Ulkomuistista tutkimuksen mukaan parhaat aikajaksot olivat 18 ja 38 päivää. Nämä ajanjaksot siksi, että ei tee viikkojaksosta ja kuukausi jaksosta johtuvia turhia liikkuja.

Siinäpä sitten vetämään teknisen analyysin ketjuun 18 ema ja 38 ema ja golden crossit ja Kummeli tyylii n sanomaan. Tää on paras. :grin:

3 tykkäystä

Saa liputtaa, sinänsä turha viesti:

Kova data ja tutkimukset <3 Kiitos mielenkiintoisesta näkövinkkelistä. En ollut itse niin pitkälle ehtinyt treidailujani viedä, että olisi tullut mieleen käyttää indikaattoreita etumatkan saamiseen :smiley:

Juuri tämänkaltaiset viestit tuovat sitä lisäarvoa Inderesin foorumeille, minkä perässä itse ainakin olen!

1 tykkäys

Joo, jos haluaa omaa edgeä miettiä niin käy vaikka tuolla kurkkaamssa: Comparing different types of moving averages in trading - MQL5 Articles

Porukka pyörittelee noita ihan koneellisesti. Tuolla on yksi ETF:llä tehty tutkimus: Study Determines The Best Moving Average Crossover Trading Strategy

2 tykkäystä

Olen nyt tykästynyt TV käyttöön monestakin syistä, mutta TV:n ei ilmeisesti pysty liittämään kun muutamia jenkki välittäjiä jotta toimeksi annot pystyisi suorittamaan suoraan TV:ssä. Tällä hetkellä toisessa ikkunassa NN auki ja sitä kautta toimeksi annot, mutta onko tähän olemassa jotain järkevämpää vaihtoehtoa?

Kokeilin myös tuota infront active web tradingiä joka mahdollistaisi nuo toimeksiannot suoraan sieltä, mutta ainakaan tuossa selain versiossa ei onnistu esim. trendiviivojen piirtäminen. Onko koneelle ladattavassa active trading ohjelmassa merkittäviä eroja tuohon selainversioon tämän suhteen jotta siitä kannattaisi maksaa. TV:ssä tällä hetkellä 29$/kk maksava Pro+ jäsenyys ja active trading oli muistaakseni yli 70€, joten mietin saako lisäarvoa vaikka siihen vaihtaisinkin…

1 tykkäys

TV:n pitäisi tulla IB:n intergraatio eli ns. chart trading mahdollisuus suoraan TV:stä, piti tulla jo keväällä mutta ei vieläkään valmis.

Muita vaihtoehtoja ei oikein tunnu olevan.

IB:n webporttaalin kautta jos tekee kauppaa niin siellä TV.

Scripit ja omat viivat ei tallennu mutta muuten sama

Itse en näe tätä järkevänä optiona - kaupankäynnin softa esim. IB tehty ihan eri asioihin kuin TV - nämä on kaksi softaa, jotka vain täydentää toisiaan. En voisi kuvitella tekeväni kauppaa TV:stä käsin. TV:n pitäisi muuttua hyvin paljon, jotta itse sillä tekisin (intraday) kauppaa. Samalla aina harmittelen, että miten paljon esim. Nordnet on jäljessä esim. IB:tä. Lisäksi IB/Nordnet tarjoaa margin:ia ilmaiseksi intraday:nä.